پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نشست گروه هفت در شهر «لوچا» در ایتالیا برسر آینده سوریه

نشست گروه هفت در شهر «لوچا» در ایتالیا برسر آینده سوریه

نشست گروه هفت برسر آینده سوریه. شهر «لوچا» در ایتالیا میزبان نشست وزرای خارجه گروه ۷ است.علاوه بر وزرای خارجه گروه ۷ وزرای خارجه ترکیه، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اردن و قطر  نیز حضور دارند.

در حالی که شهر «لوچا» در ایتالیا میزبان برگزاری نشست وزرای خارجه گروه ۷ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و ایتالیا است، در حاشیه آن، نشستی درباره سوریه برگزار شده است.

فشارهای آمریکا و متحدانش بر روسیه برای تغییر مواضعش در قبال دولت سوریه و شخص بشار اسد تشدید شده، غربی‌ها و حامیانی عربی آنها در ایتالیا نشستی درباره سوریه ترتیب دادند.

حالا امروز سه شنبه در نشستی درباره سوریه به میزبانی ایتالیا، علاوه بر وزرای خارجه گروه ۷ وزرای خارجه ترکیه، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اردن و قطر برگزار شده است.

هرچند هنوز جزئیاتی از این نشست منتشر نشده، اما به دنبال تعرض نظامی اخیر آمریکا به پایگاه «الشعیرات»، و حمایت متحدان و شرکای غربی و عربی‌ آن، فشارها بر نظام بشار الاسد و متحدانش تشدید شده است.

سفر رکس تیلرسون به مسکو در این هفته، فرصتی است برای یافتن یک راه‌حل سیاسی پایدار در سوریه. زمان آن رسیده تا روسیه قانع شود که اتحاد آن کشور با [بشار] اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) دیگر در راستای منافع راهبردی‌اش قرار ندارد.

سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، (سمت راست تصویر) گفته است او و دونالد ترامپ (سمت چپ تصویر) در تماسی تلفنی ابراز امیدواری کرده‌اند که در روند پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای سوریه پیشرفت‌هایی حاصل شود سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید، در تماس تلفنی اخیر میان ترزا می و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو طرف توافق کرده‌اند دست به اقداماتی بزنند تا روسیه قانع شود دست از حمایت خود از بشار اسد، بردارد.این سخنگو روز ۲۱ فروردین ماه گفته است رهبران دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند که در روند پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور، پیشرفت‌هایی حاصل شود.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید: «دریچه‌ای رو به یک فرصت احتمالی گشوده شده است؛».ایتالیا در عین حال، در پی «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون، و سپس حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی دولت سوریه، میزبان نشستی ویژه در مورد بحران سوریه‌ است. وزیران خارجه شماری از کشورهای مخالف بشار اسد، از جمله ترکیه و عربستان سعودی، نیز به این نشست دعوت شده‌اند.تیلرسون از ایتالیا به روسیه سفر می‌کند و قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور دیدار و گفت‌وگو کند. مشخص نیست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز دیداری با وزیر خارجه ایالات متحده خواهد داشت یا نه.مسکو از حمله موشکی آمریکا به پایگاه شعیرات در استان ادلب سوریه شدیدا انتقاد کرده‌ و گفته این حمله «خسارت کمی بر زمین برجای گذاشته» اما «خسارت قابل توجهی» به روابط «اسفناک» فعلی میان مسکو و واشینگتن زده‌است.

روز دوشنبه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، هشدار داد که ایالات متحده ممکن است دست به حملات بیشتری علیه نیروهای دولتی سوریه بزند. آنچه خود بازتاب هشدارهایی تلقی شده که وزارت دفاع آمریکا بیان کرده است.جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، گفته است آمریکا «در برابر کشتار مردم بی‌گناه به دست اسد و با سلاح شیمیایی، منفعلانه نظاره‌گر نخواهد بود؛ سلاح‌هایی که بنا بر قوانین بین‌المللی منع شده‌اند و اعلام شده بود که از میان رفته‌اند».وزیر دفاع آمریکا می‌گوید حمله هفته گذشته به پایگاه دولتی سوریه ۲۰ درصد هواپیماهای «فعال» ارتش سوریه را از میان برده است: «دولت سوریه اشتباه خطرناکی خواهد کرد اگر دوباره دست به استفاده از سلاح شیمیایی بزند».روسیه در حال حاضر همچنان از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند. دولت مرکزی سوریه، حمله شیمیایی نسبت‌داده‌شده به خود در خان‌شیخون را رد کرده‌است. ایالات متحده و بسیاری از متحدان غربی آن کشور این اظهارات را نپذیرفته‌اند و می‌گویند مدارک مشخصی وجود دارد که این حمله را رژیم اسد انجام داده‌است. همچنین یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشبنه گفته است، ایالات متحده به این نتیجه رسیده که روسیه پیش از حمله به خان‌شیخون از وقوع آن خبر داشته‌است.

آمریکا درباره به‌کارگیری مجدد سلاح شیمیایی و بمب بشکه‌ای به سوریه هشدار داد

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که «وجود یک سوریه با ثبات و امن تحت رهبری اسد قابل تصور نیست».

سخنگوی کاخ سفید به سوریه هشدار داد که اگر بار دیگر از سلاح‌های شیمیایی یا بمب‌های بشکه‌ای استفاده کند آمریکا اقدامات بیشتر علیه رژیم بشار اسد را برای خود محفوظ می‌داند.

شان اسپایسر روز دوشنبه ۲۱ فروردین به خبرنگاران گفت که چنین حملاتی غیرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او اظهار داشت: «اگر علیه کودکان گاز (شیمیایی) استفاده کنید یا روی مردم بی‌گناه بمب بشکه‌ای بیاندازید، باید شاهد پاسخی از سوی این رئیس‌جمهوری باشید».

اشاره آقای اسپایسر به حمله شیمیایی هفته گذشته به شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه است که ایالات متحده و متحدان آن گفته‌اند حکومت بشار اسد در آن دست داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ فروردین در واکنش به این اقدام دستور حمله به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص را صادر کرد که گفته می‌شود حملات شیمیایی یاد شده از این پایگاه صورت گرفته است.

در جریان حمله آمریکا به پایگاه شعیرات، ۵۹ موشک تام هاوک از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه به آن شلیک شد.

اما این نخستین بار است که یک مقام دولت جدید آمریکا به استفاده از بمب‌های بشکه‌ای اشاره می‌کند که تلفات بالایی بر جای می‌گذارد.

حکومت بشار اسد استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بمب‌های بشکه‌ای در سوریه را رد کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در سخنان خود بار دیگر بر کناره‌گیری اسد از قدرت تأکید کرد و گفت که «وجود یک سوریه با ثبات و امن تحت رهبری اسد قابل تصور نیست».

او در عین حال سیاست اصلی ایالات متحده در سوریه را معطوف به شکست دادن گروه حکومت اسلامی دانست و گفت که این فرایند، «فضای سیاسی برای مردم سوریه ایجاد می‌کند تا در آنجا شاهد یک رهبری جدید باشند».

به گفته آقای اسپایسر، «مقابله با گروه حکومت اسلامی بزرگترین کاری است که ایالات متحده می‌تواند برای کمک به مردم سوریه انجام دهد».

وقتی که از سخنگوی کاخ سفید پرسیده شد آیا دونالد ترامپ به دنبال تحریم بیشتر روسیه است، او در پاسخ گفت که رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد همه کارت‌های خود را رو کند.

روسیه همراه با جمهوری اسلامی ایران و گره حزب‌الله لبنان از متحدان اصلی بشار اسد در جنگ داخلی این کشور هستند و پول، کمک‌های نظامی و نیرو در اختیار رژیم این کشور قرار می‌دهند.

در همین حال، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفته است که واشینگتن هنوز این امکان را دارد تا از درگیری با روسیه درباره سوریه پرهیز کند ولی او نگفت که قرار است چطور این اتفاق رخ دهد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس روز دوشنبه به نقل از یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه گزارش داد روسیه به پنتاگون اطلاع داده خط ارتباطی‌اش با وزارت دفاع آمریکا را که از آن برای جلوگیری از هرگونه برخورد غیرمترقبه در سوریه میان نیروهای دو طرف استفاده می‌شد، بسته است.

به گزارش رویترز، سرهنگ جان تامس، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، گفت: «ما به سیاست ضروری پرهیز از درگیری با روس‌ها ادامه می‌دهیم چون وقتی که هواپیماهای‌مان پرواز می‌کنند ناچاریم از تمام ابزارهای در دسترس استفاده کنیم تا مطمئن شویم که برخورد هوایی پیش نمی‌‎آید».

 

اظهارات «مقام‌های آمریکایی» درباره اطلاع روسیه از وقوع حمله شیمیایی در سوریه

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشبنه گفته است، ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که روسیه پیش از حمله شیمیایی سوریه به «خان‌شیخون» از وقوع آن مطلع بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین حال یک مقام دیگر آمریکایی گفته است، هنوز واشینگتن به طور قطعی به این نتیجه نرسیده است که مسکو از حمله شیمیایی مطلع بوده است.

به گزارش «فاکس نیوز» و دیگر شبکه‌های خبری، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه تصریح کرده است: یک هواپیماهای بدون سرنشین روسیه هنگامی که مجروحان حمله شیمیایی به بیمارستان منتقل می شدند برفراز این بیمارستان پرواز می کرد و ساعاتی بعد یک هواپیمای ساخت روسیه این بیمارستان را بمباران کرد، تا شواهد حمله شیمیایی را از بین ببرد.

با این حال این مقام آمریکایی تصریح کرده است که ایالات متحده شواهدی در دست ندارد که نشان دهد روسیه در این حمله شیمیایی نقش داشته است.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته است حضور هواپیمای بدون سرنشین روسیه بر فراز بیمارستان نمی تواند اتفاقی بوده باشد و روسیه می دانسته که حمله شیمیایی روی خواهد و قربانیان این حمله به بیمارستان منتقل می شوند.

در جریان حمله آمریکا به پایگاه شعیرات، ۵۹ موشک تام هاوک از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه به آن شلیک شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید، یک مقام دیگر آمریکایی گفته است که ایالات متحده در خصوص اطلاع روسیه از حمله شیمیایی در سوریه هنوز به نتیجه گیری قطعی نرسیده است.

این خبرگزاری به نقل مقام آمریکا اضافه کرده است که آمریکا مطمئن است که هواپیما بدون سرنشین متعلق به روسیه بوده است.

طبق این گزارش مقام های آمریکایی می گویند، روسیه نیز از پایگاه هوایی شعیرات استفاده می کرده است.