در اتاقی امن در یکی از استراحتگاه‌های ایالت فلوریدا، مستشاران بلندپایه نظامی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، سه گزینه برای مجازات بشار اسد رئیس نظام سوریه به خاطر حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب که ده‌ها تن از غیرنظامیان را کشت، به او ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اتفاق عصر پنجشنبه 6 آوریل چند ساعت پیش از شلیک 59 موشک کروز آمریکایی به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص روی داد.

ترامپ برای حضور در نخستین نشست با همتای چینی خود حضور داشت. اما یک مقام مسئول آمریکایی گفته است که این نشست به خاطر دیدار محرمانه ترامپ با مشاور امنیت ملی‌اش «اچ آر مک مستر» و وزیر دفاع «جیم متیس»، به تعویق افتاد.

این مقام مسئول گفت ترامپ پس از شنیدن پیشنهادها و گفت‌وگوها، گفت بهتر است تمام تلاش شود تا در هر اقدامی، کمترین تلفات انسانی در میان روس‌ها و سوری‌ها بر جای بماند، از این رو دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات را صادر کرد.

این مقام مسئول افزود متیس و مک‌مستر گفتند که انتخاب پایگاه الشعیرات به عنوان هدف حمله، بهترین انتخاب است زیرا به دلیل «پرواز هواپیماهای نظامی که حمله شیمیایی را انجام دادند از این فرودگاه بود» از این رو می‌توان حمله موشکی را با حمله شیمیایی مرتبط کرد.

علاوه بر آن، اقامتگاه‌های مستشاران روس، خلبان‌های سوری و برخی از کارمندان غیر نظامی، در اطراف پایگاه قرار دارد، از این رو می‌توان پایگاه را بدون ریسک کشته شدن صدها تن، انجام داد به ویژه‌ این‌که این حمله در ساعت فعالیت معمول پایگاه، صورت نمی‌گیرد.

یک مقام مسئول دیگر که از گفت‌وگوهای صورت گرفته آگاه است هم گفت که دولت آمریکا، طرح‌های فوری دیگری هم برای احتمال ادامه حملات علیه سوریه، در اختیار دارد.

او افزود: «این رئیس جمهوری است که مشخص می‌کند آیا حملات به پایان رسیده یا ادامه خواهد یافت. گزینه‌های آماده به اجرای دیگری هم داریم».

«قطع سر»

سه مقام مسئولی که در گفت‌وگوها حضور داشتند هم گفتند: «ترامپ برای مقابله با نخستین بحران در سیاست خارجی از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری، به سه افسر کهنه‌کار نظامی تکیه کرد: متیس که ژنرال سابق تفنگداران آمریکایی است و مک‌مستر که او نیز ژترال کهنه‌کار در ارتش آمریکا است. او به مسئولان سیاسی اعتماد نکرد که در هفته‌های نخست ریاست‌جمهوری، بر تصمیم‌های سیاسی‌اش هجمه کردند».

دو مقام بلندپایه دیگر هم که در گفت‎وگوها حضور داشند، گفتند که به محض رسدین خبر حمله شیمیایی در روز سه‌شنبه 4 آوریل، ترامپ از مسئولان ذولتش خواست فهرستی از گزینه‌ها برای مجازات اسد ارائه دهند.

شایان ذکر است که همه این مسئولان به شرط فاش نشدن هویتشان مصاحبه کرده‌اند.

مسئولان بلندپایه دولت ترامپ می‌گویند که شامگاه سه‌شنبه با او دیدار کرده و گزینه‌های متعددی ارائه دادند از جمله تشدید تحریم‌ها و فشارهای دیپلماتیک و مجموعه‌ای متنوع از حملات نظامی؛ گزینه‌هایی که پیش از رسیدن ترامپ به قدرت، تهیه شده بود.

یکی از مسئولان گفت: «قدرتمندترین گزینه “قطع سر” نام دارد که در حقیقت حمله به کاخ ریاست جمهوری واقع در یک بلندی در غرب دمشق پایتخت سوریه است».

او افزود: «ترامپ سوال‌های بسیار داشت. او می‌خواست درباره طرح‌ها بیاندیشد اما در عین حال ملاحظه‌هایی هم داشت.. می‌خواست گزینه‌ها توضیح داده شوند».

صبح چهارشنبه مسئولان سازمان‌های اطلاعاتی و مشاوران نظامی ترامپ گفتند مطمئن شدند پایگاه هوایی الشعیرات برای حمله شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته و جنگنده بمب‌افکن سوخو-22 را هنگام بمباران شیمیایی رصد شده است.

از این رو ترامپ خواستار آن شد تا در حمله، بر هواپیماهای نظامی تمرکز شود.

«خواهید دید»

عصر چهارشنبه، ترامپ در کنفرانسی خبری در کاخ سفید، حمله شیمیایی را «غیر قابل وصف» دانست و با بیان این‌که «حتی کودکان شیرخوار کشته شدند»، اعلام کرد که موضعش در قبال اسد تغییر کرده است.

او در پاسخ به سوالی که آیا در صدد اعمال سیاستی جدید در خصوص سوریه است، گفت: «خواهید دید».

عصر سه‌شنبه حدود ساعت 3:45 به وقت محلی، ژنرال جوزف دن‌فورد رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، برای جلسه فوری فرماندهان شاخه‌های نیروهای مسلح در پنتاگون، فراخوان داد تا آخرین اصلاحات بر روی طرح حمله، اعمال شود.

کاخ سفید می‌گوید که اندکی پس از ساعت 4، ترامپ فرمان حمله موشکی را امضا کرد.

سرانجام دو ناوشکن آمریکایی مستقر در شرق دریای مدیرتانه، 59 موشک کروز به سمت پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه، شلیک کردند.