پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

بسته خبری

وقتی دولت با «هیچ» بدهی خود را تسویه می‌کند!

دولت از محل درآمد کاغذی و صوری تسعیر دارایی‌های ارزی و بدون توجه به متن مصوبه مجلس بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و ۱۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان تسویه بدهی خود به بانک‌های دولتی کرد. افزایش سرمایه‌ای که تقریبا به هیچ نمی‌ارزد چرا که سرمایه نقدی این بانک‌ها هیچ گونه تغییر نکرده و تنها حجم دارایی‌های ثابت بانک بیشتر می‌شود. با این همه، نهادهای نظارتی و هیات تطبیق مصوبات، بسیار عجیب است که دولت به راحتی مصوبه مجلس را نقض کرده و سخنگوی دولت هم به راحتی مُهر «برای نخستین بار» روی این اقدام خلاف قانون و کم ارزش از بُعد اقتصادی و مالی می‌زند. فارس این خبر را منتشر کرد.

رفتن به سوریه به معنای جنگ جهانی سوم است

ریچارد بلک، سناتور آمریکایی گفت: متهم کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه به دست داشتن در “حمله شیمیایی” به منطقه خان شیخون در این کشور را بی معنی است. “اسد در آستانه شکست دادن داعش است، پس چه توجیهی دارد که ناگهان به استفاده از گاز علیه زنان و کودکان متوسل شود؟ “اگر به سوریه برویم این بدان معناست که وارد یک جنگ جهانی سوم براساس اطلاعاتی می شویم که تروریست ها ارایه داده اند. اگر اسد را سرنگون کنیم، با این کار به داعش کمک می کنیم”.تسنیم این خبر را منتشر کرد.

پایداری‌ها از چه کسی حمایت می کنند؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو جبهه پایداری گفت: وقتی پیام آقاي رئيسي در جلسه جمنا خوانده شد شاهد صلوات فرستادن همه اعضای این مجمع بودیم که حاکی از رضایت و حمایت همه آنها از حضور وی در انتخابات بود. با توجه به شرایطی که پیش آمده به طور قطع اعضای جبهه پایداری نیز از دیدگاه جمعی نیروهای انقلاب حمایت کرده و شرایطی را برای موفقیت کاندیدای واحد اصولگرایان فراهم می‌کنند. در جلسه‌ پايداري‌ها با آیت‌الله مصباح‌یزدی بر این مهم تأکید شده بود که جبهه پایداری از آقای رئیسی حمایت کند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

چه کسانی از حمله موشکی ترامپ به سوریه حمایت کردند؟

اولین تصمیم جنگی دونالد ترامپ در سوریه با اعتراض روسیه و بسیاری از محافل بین المللی روبه رو شده است اما متحدان سنتی امریکا از این اقدام حمایت کردند. دولت انگلیس، نتانیاهو و نخست وزیر استرالیا این تصمیم ترامپ را تایید کردند. دولت های عربی و ترکیه که جبهه مشترک نظامی علیه اسد تشکیل داده اند؛ از این حمله با خبر بوده و مراتب حمایت خود را به کاخ سفید اعلام کرده بودند. شاه اردن نیز اخیرا در دیدار با ترامپ خواستار حذف اسد شده بود. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

واکنش ظریف به بمباران شیمیایی در سوریه

محمد جواد ظریف در صفحه تویتری خود نوشت: به عنوان تنها قربانی استفاده وسیع از تسلیحات شیمیایی در دوران اخیر (توسط صدام)، ایران استفاده از تمام انواع تسلیحات کشتار جمعی توسط هر کسی علیه هر کس دیگر را محکوم می‌کند.

مصداق افراط و تفریط از نظر سید حسن خمینی

آیت الله سید حسن خمینی در دیدار رئیس، هیأت رئیسه و مدیران استانی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار این دانشگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، دانشگاه آزاد را نشانگر تفکر بزرگ و همت والای آن مرحوم دانست و اظهار کرد: دلسوزی آقای هاشمی نسبت به دانشگاه، همت بلند، دل بزرگ و توانایی ایشان در اتخاذ تصمیمات بزرگ، برای همه درس آموز است؛ گرچه ایشان در سطح کلان نیز اینگونه بود و دغدغه و اطلاع دقیق آقای هاشمی را نسبت به همه امور، نه تنها در میان روحانیون، بلکه در بین سیاسیون و مدیران می توان بی نظیر دانست. سید حسن خمینی همچنین با تأکید بر تحقق امر آزاد اندیشی در دانشگاه به ویژه در رشته های علوم انسانی، یادآور شد: بارها به دوستان در وزارت علوم هم گفته ام که در این راه نترسید؛ خصوصا آنکه رهبری این موضوع را مطرح کرده اند و دائما آن را مطالبه می کنند. یادگار امام تصریح کرد: تولید علم محتاج آزاد اندیشی است و آزاداندیشی نیازمند شجاعت مدیران و مسئولان است. وی سپس به موضوع «اخلاق» در دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: اخلاق به معنای تعادل، اعتدال و عدالت و حد فاصل میان افراط و تفریط است. عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحجر، لبه دیگر ولنگاری و هر دوی آنها مصداق افراط و تفریط هستند، بر دوری از این دو رویکرد در دانشگاه تأکید کرد. جماران این خبر را منتشر کرد.

واکنش عضو هیأت اجرایی به افشاگری‌های انتخاباتی

عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری گفت: کسانی که فکر می‌کنند با تخریب طرف مقابل می‌توانند کار خود را پیش ببرند کاملا در اشتباه هستند. حسینعلی امیری درباره تخریب های برخی شخصیت های سیاسی اصولگرا که آماده می شوند در انتخابات ریاست جمهوری با روحانی رقابت کنند، گفت: هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری یک تکلیفی را در قانون دارد و طبیعتا براساس تکلیف قانونی عمل و از حقوق کاندیداها دفاع می کند.وی با بیان اینکه هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری در جهت برگزاری انتخابات قانونی، سالم و شفاف حتما تلاش می کند افزود: انتخابات باید در یک فضای کاملا اخلاقی برگزار شود، ضمن آنکه رعایت اخلاق جزء آموزه های دین اسلام است. تخریب یک مومن و انسان شایسته و شرعی و اخلاقی نیست. معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: کسانی که فکر می کنند با تخریب طرف مقابل می توانند کار خود را پیش ببرند کاملا در اشتباه هستند. مردم ایران فهیم و آگاه اند آنها کاملا تشخیص می دهند. این افراد به جای تخریب رقیب باید بیایند خودشان را اثبات کنند.وی با طرح این سئوال که افشاگری چه معنایی دارد؟ اظهار کرد: هر ادعایی نسبت به دولت باشد کارشناسان مربوطه پاسخ می دهند، وضع کارها و تصمیمات دولت یازدهم کاملا روشن و شفاف است و دولت از کارنامه خود دفاع می کند بنابراین در وضعیت روشن، عیان و واضح دولت هیچ دغدغه ای ندارد.

واکنش مشاور رئیس‌جمهور به اظهارات الیاس نادران

حسام‌الدین آشنا در یادداشتی با تیتر “درباره انتخابات و افتتاحات” آورده است: «آقای نادران نوشتند: آقای روحانی پرکار شده و برخلاف همیشه هرروز در سفر استانی است. ایرادی ندارد؛ می‌تواند از ۲۹اردیبهشت برای همیشه برود استراحت کند!برایشان نوشتم: دولت تعهد کرد تمام تلاش خود را بکند تا ابتدا بسیاری از طرح هایی که 80% پیشرفت داشت را تکمیل کند و طرح های دارای اولویت دیگری را که ممکن بود در طول زمان معقولی اجرا کند. الان وقت افتتاح آن طرحهای تعهد شده و تکمیل شده است. واقعا از شخصیتی چون جنابعالی بعید بود چنین تلخ کام باشید.ایشان نوشتند: چرا افتتاح همه پروژه‌ها همزمان با ایام انتخابات است و قبلا خبری نبود؟ فرموده‌اند اتقوا من مواضع تهم آشیخ حتی تو هم!نوشتم: نمی دانستم عرایض مشفقانه بنده را هم به سخره می گیرید و الا مزاحم نمی شدم. تعهد تکمیل پروژه ها از ابتدا برای انتهای دوره انجام شده بود.دوری از مواضع تهمت توصیه ای اخلاقی و تهمت نزدن شرط تقوا است.حالا خدمت ایشان و دوستانشان عرض می کنم:بنا به تقسیم منطقی سه نوع افتتاح پروژه داریم؛ زودهنگام/ دیر هنگام/به هنگام.دو نوع افتتاح زود هنگام داریم: اگر اعتبارات برخی پروژه ها را به صورت اختصاصی افزایش دهند می توان سرعت عمل را بالا برد و پروژه را زودتر از موعد به پایان رساند و افتتاح کرد(مانند مجموعه اجلاس سران در زمان آقای خاتمی که در کمتر از شش ماه آماده شد). گاهی هم به علت ضرورت های سیاسی پروژه هایی بدون اینکه تکمیل شده باشند افتتاح می شوند(مانند راه آهن اصفهان – شیراز در زمان آقای احمدی نژاد در آستانه انتخابات 88).اما آن چه در کشور ما رواج دارد افتتاح دیر هنگام است. به طور متوسط پروژه های بزرگ ما دو برابر زمان مصوب به طول می انجامد و حدود 12 سال به طول می‌انجامد.افتتاح‌های به هنگام در صورتی ممکن است که طراحی پروژه ها و تامین مالی آن درست و منطقی انجام شده باشد؛ بسیاری از طرح های فعلی از این نوع است چه آنها که تکمیل زمانبندی شده پروژه های قبلی بوده و چه پروژه های جدید که در همین دولت طراحی و اجرا شده است. یک ویژگی مهم بسیاری از طرحهایی که این روزها افتتاح می شود خصوصی بودن آنهاست. بخش خصوصی قدر سرمایه مالی و زمانی را می داند و در اجرای پروژه های خود بسیار دقیق‌تر از دولت عمل می کند. یک نوع دیگر هم داشتیم که اسمش را می‌شد گذاشت هیچ هنگام؛ این ها پروژه های کوچک و بزرگی بودند که اساسا برای آنها بودجه ای پیش بینی نشده بود و به صورت اقتضایی و فی المجلس پیشنهاد و مصوب می شد و از همان اول هم معلوم بود اجرایی نخواهد شد. از این نوع طرح ها در اواخر دوره قبل به وفور اعلام شد و صرفا مطالبات مردمی از دولت بعد را افزایش داد.حال سوال این است آقای روحانی طرح های تکمیل شده دوره خود را چه هنگام باید افتتاح کند؟ شما نمی توانید همزمان به او تهمت بزنید که دولتش ناکارامد و پیر و خسته و … است و وقتی فقط در یک مورد با افتتاح پروژه هایی به ارزش 2400 میلیارد تومان در استان گیلان مواجه می شوید به او تهمت بزنید که اقداماتش انتخاباتی است. بهتر است شما و دوستان هم از تهمت زدن دوری کنید

اصولگرایان در پی تکرار سال ۸۴ هستند

میر لوحی با اشاره به اینکه رأی در کشور ما تا شب انتخابات مشخص نیست و آرای خاکستری تعیین کننده نتیجه است گفت: در کشور ما سه نوع رأی وجود دارد اصلاح‌طلبان، اصولگرایان که البته رأی این جناح تقسیم شده است و رأی‌های خاکستری. تجربه نشان داده هرگاه رای خاکستری به میدان آمده به نفع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به صندوق‌ها ریخته شده و تفکرات اصولگرایان و یا جبهه پایداری در میان آنان جایگاهی ندارد.معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه افزود: به نظر می رسد امروز جریان مقابل روحانی چون کاندید واحد و مطرحی ندارند قصد دارند از دوطریق به نتیجه برسند، نخست کاهش مشارکت و یا این که با نامزدهای متعدد انتخابات را به دور دوم بکشانند و همانند سال ۸۴ رفتار کنند. میرلوحی یاد آور : در سال ۸۴ این جریان انتخابات را به دور دوم کشاندند و نتیجه گرفتند این بار هم قصد همین کار را دارند.او همچنین گفت: راه سوم دیگری هم وجود دارد، این جریان قصد دارد که آرای آقای روحانی را کاهش دهند و با یک رأی شکننده مشابه دور دوم آیت الله هاشمی او رئیس جمهور کشور شود که در واقع بتوانند دست بالا داشته باشند برای چانه زنی هنگامی که کابینه تشکیل شود. به آنها توصیه می‌کنم که صادقانه رفتار کنند. این قبیل رفتارهای غیر صادقانه و غیرمسئولانه باعث آسیب‌های جدی می‌شود. اگر کاندیدایی دارند معرفی کنند و با ایجاد نشاط اجتماعی و سیاسی به برگزاری انتخابات با شکوه کمک کنند .

امام چگونه نوه‌هایش را از نتیجه مسابقه فوتبال مطلع کرد؟

جماران خاطره‌ای نقل شده از مسیح بروجردی (نوه امام) در کتاب پدر مهربان را منتشر کرد. مجبور شدیم تماشای مسابقه فوتبال را نیمه‌کاره رها کنیم، اما آقا ما را از ادامه بازی مطلع کردند.

با پسرخاله ام علی[1] مشغول دیدن مسابقه فوتبال بودیم که مجبور شدیم برای انجام کاری برویم، آن روز آقا[2] هم کنار ما نشسته بودند، وقتی ما برگشتیم، آقا که نام بازیکنان را نمی دانستند و چون می دانستند ما با علاقه مسابقه را دنبال می کنیم برای اینکه ما را از جریان بازی مطلع کنند، گفتند: آن بزرگه گل زد.

توضیح عارف درباره لیست انتخابات شوراها

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ضوابط اعلام شده لیست انتخابات شوراها بسته می‌شود و افراد ذی‌نفع در تصمیم گیری نقشی نخواهند داشت.محمدرضا عارف با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان اصلاح طلب برای انصراف برخی از کاندیداهای انتخابات شوراها به منظور رسیدن به اجماع گفت: نامه ای را که فرستاده اند در دستور کار هیأت رئیسه قرار داده ایم، لذا اطمینان می دهم براساس ضوابطی که اعلام کردیم لیست ها بسته می شود.وی خاطرنشان کرد: قطعا افرادی که ذی نفع هستند در تصمیم گیری نقشی نخواهند داشت یعنی اگر یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا شورای استان ها کاندیدا باشد در جلسه ای که تصمیم گیری می شود قطعا آن فرد حضور نخواهد داشت.رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان افزود: این مساله را در هیات رئیسه بحث مورد بحث قرار می دهیم و اگر به جمع بندی رسیدیم و نیاز به طرح در شورا بود، هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد.

رئیسی نامزد نهایی اصولگرایان می شود؟

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: هنوز مشخص نیست که حجت‌الاسلام رییسی نامزد نهایی اصولگرایان در انتخابات باشد. غلامعلی حدادعادل در حاشیه مراسم ختم مادر سردار مصطفی محمدنجار در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا حجت الاسلام رئیسی کاندیدای نهایی اصولگرایان است، گفت: هنوز این مساله مشخص نیست و این فرآیند ادامه دارد.او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه رئیسی شانس کسب نامزدی نهایی اصولگرایان را دارد؟ اظهار داشت: ارزیابی از این مسأله زود است و باید صبر کرد.این عضو هیات رئیسه جمنا در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی بر اینکه تا چه اندازه اصولگرایان شانس رسیدن به وحدت را دارند تصریح کرد؟ ما تلاش می‌کنیم به وحدت برسیم. وحدت را بهتر از تفرقه می‌دانیم و تلاش می‌کنیم به این نتیجه برسیم.

وزیر دادگستری پیگیر ماجرای بازداشت‌های برخی از مدیران تلگرامی

وزیر دادگستری از پیگیری برای آزادی مدیران بازداشت شده کانال‌های تلگرامی خبر داد.حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری درباره مدیران بازداشت شده تلگرامی اظهار کرد:‌ این بحث مربوط به انتخابات است، لذا اگر این اتفاق تأثیری در فضای انتخاباتی داشته باشد ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور باید پیگیری کنند. وی افزود: تا جایی که خبر دارم این مسأله پیگیری شده است.وزیر دادگستری گفت: امیدواریم که این افراد به زودی آزاد شوند.

نگرانی بادامچیان از اصولگرانماها!

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی‌گفت: اصولگرایان با هم اختلاف ندارند همچنان که در گذشته هم نداشته‌اند اما برخی اصولگرانما ها هستند اختلاف‌افکنی می‌کنند.اسدالله بادامچیان در پاسخ به اینکه پایداری‌ها هنوز با هیچ گروهی تعامل نکرده و جمنا گزینه های خود را دارد و موتلفه همچنان بر روی کاندیدای خود مصر است شائبه اختلاف در درون اردوگاه‌ اصولگرایی ایجاد کرده است آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات چگونه خواهد بود،اظهار داشت: اصولگرایان با هم اختلاف ندارند همچنان که در گذشته هم نداشته‌اند اما برخی اصولگرانما ها هستند اختلاف‌افکنی می‌کنند. او تأکید کرد: اردوگاه اصولگرایی جای اختلاف نیست یعنی اصول این است که وحدت داشته باشیم و هرجا اختلافی ایجاد می‌شود با تکیه بر مبانی شرعی و اخلاقی و یا مراجعه به علما و بزرگان مسائل حل می‌شود.عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: دراین دوره از انتخابات هم این گونه‌ عمل می‌کنیم تا به مقطعی برسیم که ببینیم چه گزینه‌هایی باقی مانده و مطرح هستند. انتخابات در اسلام رقابت نیست بلکه برگزیدن است و ملت فرد اصلح و ارجح را برمی‌گزینند.

وزیر ورزش: قرار نبود ماراتن تهران مختلط باشد

مسعود سلطانی‌فر در حاشیه برگزاری دوی بین‌المللی پارس، اظهار داشت: خوشبختانه از ساعات ابتدایی امروز حضور گسترده مردم و ورزشکاران را شاهد بودیم و دوندگانی از 40 کشور جهان حضور دارند و شور و شعف خوبی وجود دارد. وزیر ورزش و جوانان در مورد اینکه قرار بوده مسابقه مختلط برگزار شود، گفت: از ابتدا قرار نبود مسابقه این طور برگزار شود و چنین چیزی مطرح نبود. فارس این خبر را منتشر کرد.

روایت علم‌الهدی از برنامه اروپا و امریکا برای انتخابات

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: اروپا به آمریکا سفارش کرد تا انتخابات، تحریم‌ها را اجرا نکنید تا تندروها روی کار نیایند و معتدل‌ها قدرت را در دست داشته باشند. وی گرفتن خودباوری و غرب گرایی جوانان را از حرکت های دشمن برای از بین بردن سرمایه کشور دانست و تصریح کرد: دشمنی غرب با ایران محرز است لذا به جای غرب گرا بودن باید توانمندی های داخلی را دید و به آنها بویژه توانمندی نسل جوان اتکا کرد. امام جمعه مشهد رواج فساد را در بین جوانان و ولنگار بار آوردن آنان را از دیگر حرکتهای دشمن برای از بین بردن سرمایه کشور ذکر کرد و افزود: ناامیدی و یاس بزرگترین آفت برای نسل جوان است و این مرض می تواند جوان را به تباهی بکشاند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

حاجی بابايی از کاندیداهای جمنا حذف شد

سایت انتخاب از حذف نام حاجی‌بابایی از میان نامزدهای جمنا خبر می دهد و می‌نویسد: بر اساس گزارش خبرنگار انتخاب در دقایقی که محافل سیاسی چگونگی تغییر آرایش سیاسی را با ورود حاجی بابایی تحلیل می کردند رایزنی های فشرده ای در اتاق های تصمیم گیری جناح در جریان بود . آنها فرصت خوبی پیدا کرده بودند . یک نفر از میان برگزیدگان به میل و اصرار خودش رفته و حالا آنها باید از این پس تلاش های یشان را برای کناره گیری روی افراد کمتری متمرکز می کردند. تماسی حیاتی از سوی یکی از مقامات ارشد جمنا با حاجی بابایی برقرار می شود . پیام هیات رییسه به او منتقل می شود و او نیز تسلیم خواست تصمیم سازان می شود . خرسندی حمید رضا حاجی بابایی برای ورود غیر منتظره به جمع منتخبین دقایق زیادی طول نکشید . متن پیامی را آماده می کند و در اختیار رسانه ها قرار می دهد . خداحافظی حاجی بابایی یکی از تحولات مهم آخرین ساعات از شب گذشته بوده است .

کنایه سنگین علی کریمی به رویانیان

علی کریمی که رابطه خوبی با محمد رویانیان ندارد، با انتشار عکسی از بازیکنان آث میلان در کنار هواپیمای حامل اعضای این تیم متنی پرکنایه منتشر کرد. متن منتشر شده در کانال تلگرامی علی کریمی به شرح زیر است: «بله هيچ يك از باشگاههاى بزرگ دنيا، هواپيماى اختصاصى كه باشگاه خريده باشه، نداره! بلكه همه اين باشگاه يك اسپانسر اير لاين دارن كه ضمن تبليغ اين اير لاين، ضمن گرفتن مبلغ هاى هنگفتى،از هواپيماهاى اي خط هوايى استفاده ميكنن ( ميلان &امارات) (بارسا&قطر) و تيم هاى ديگر! اما در كشور ما مدير كه نه، ادمهاى متوهم كه ادعاى مديريت دارن، بدون مطالعه و تحقيق البته براى منافع خودشون دنبال خريد هواپيما بودن، در حالى كه توان پرداخت پول بازيكنان تيم را نداشتن يا نميخواستن بدن،به جاى رفع مشكلات تيم، دنبال واردات از چين و مالزى به نام درآمدزايى براى باشگاه ولى به كام خود و همدستان خود بودن و سرانجام هم، همه ديدن كه حاصل به اصطلاح مديريت اين ادمهاى متوهم، بدهى هاى سنگين كه سالها بايد باشگاه و هوادارانش تاوانش را پس بدهن!!!؟؟؟؟به اميد روزى كه اينجور افراد رو نبينيم در ايرانمون»

حامیان روحانی از آمدن رئیسی خوشحال باشند

عصر ایران نوشت: همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی با معرفی یا اعزام نماینده‌ای به تشکل تازه‌تأسیس و اصول‌گرای جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را عملا اعلام کرده است. ر طیف اصلاح‌طلبان / اعتدال‌گرایان اما دو نظر وجود دارد: در نگاه اول این نگرانی وجود دارد که احساس یا تصور می‌کنند بر سر رییسی توافقاتی صورت گرفته که رقابت با او را دشوار می‌کند یا حتی این پیام را به روحانی انتقال می‌دهد که وارد عرصه نشود یا او را سست کنند. یا اینکه روی تشتت آرای رقیب حساب کرده بودند و حالا احساس می‌کنند احتمال اجماع وجود دارد و آرا خُرد نخواهد شد. نظر دوم اما این است که اتفاقا نباید نگران باشند و به عکس باید خرسند هم باشند؛ اما چرا؟

دلیل اول: حسن روحانی در این چهار سال صراحت کافی به خرج نداده و پاره‌ای ملاحظات را رعایت کرده یا برخی محظورات او را از بیان همه واقعیت‌ها بازداشته حال آنکه صف‌آرایی صریح و در برخی موارد شمشیر از رو بستن‌ها سبب می‌شود رودربایستی‌ها را کنار بگذارد و این مطالبه بسیاری از نیروهایی است که انتظار داشتند روحانی به برخی از موانع اشاره و حتی اگر نه افشاگری که فاش‌گویی کند.

دلیل دوم: با حضور رئیسی دیگر هیچ بهانه‌ای برای رأی‌ ندادن توسعه‌طلبان و تحول‌خواهان باقی نمی‌ماند و ژست برخی که در آستانه هر انتخابات توصیه به رأی‌ ندادن می‌کنند نیز ناموجه به نظر می‌رسد زیرا این رأی‌ندادن در واقع رأی‌دادن به رقیب است و همین آرای خاموش را به صحنه می‌آورد. مهم‌ترین پایگاه رأی اصلاح‌طلبان اتفاقا آرای سیاسی نیست، آرای اجتماعی و لایه‌های غیرسیاسی جامعه است.

پیام رهبر کره شمالی به بشار اسد

روزنامه رودونگ سینمون ارگان حزب حاکم کره شمالی روز جمعه با انتشار این پیام نوشت: رهبر کره شمالی در این پیام از حمایت و همبستگی خود با ملت سوریه خبر داد و گفت که این حمایت ها همچنان ادامه خواهد یافت.«کیم جونگ اون» در عین حال یادآور شد که حزب حاکم سوریه در مدت 70 سال گذشته به موفقیت های بزرگی دست یافته که ایجاد کشور مستقل و تامین صلح و امنیت در منطقه از جمله دستاوردهای آن است.رهبر کره شمالی در بخش دیگری از پیام تبریک خود که دیروز برای «بشار اسد» ارسال شده، مبارزه قاطعانه ارتش سوریه با نیروهای متخاصم خارجی و داخلی به رهبری وی را ستود و تصریح کرد که این مبارزه در راستای تامین استقلال و تمامیت ارضی سوریه صورت می گیرد. ایرنا این خبر را منتشر کرده است.