پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گزینه نظامی علیه سوریه ممکن است شامل اعلام منطقه پرواز ممنوع باشد.

گزینه نظامی علیه سوریه ممکن است شامل اعلام منطقه پرواز ممنوع باشد.

یک مقام ارشد  آمریکابا تائید اینکه پنتاگون و کاخ سفید در حال بحث در مورد گزینه نظامی هستند، گفت گزینه نظامی علیه سوریه ممکن است شامل اعلام پرواز ممنوع برای جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش سوریه باشد.
از ابتدای وقوع حملات شیمیایی در منطقه «خان شیخون» در ادلب سوریه بسیاری از مقامات اروپایی، آمریکایی و عربی دولت و ارتش سوریه را متهم کردند که مسئول این حملات بوده است و در همین راستا جنگ تبلیغاتی عظیمی را نظام حاکم بر سوریه آغاز کردند؛ به طوری که از لزوم مداخله نظامی در سوریه برای کنار زدن بشار اسد سخن گفتند. در حالی که حامیان رژیم بشارالاسد به طرز مضحکی با انکار واقعیت مدعی شدند که کشورهای غربی هیچ گونه اسنادی برای تایید ادعای خود ارائه نداده اند، آویگور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل صراحتاً عنوان کرد که براساس دقیقترین اطلاعات به دست آمده از سوریه، دستور حمله شیمیایی بر ادلب براساس طرح از پیش ریخته شده از “آ تا زد” به فرمان مستقیم شخص بشارالاسد بوده است. پس از این تصریح، ولادیمیر پوتین تلفنا با بنیامین نتانیاهو تماس گرفته و از او انتقاد کرد!
 در همین زمینه شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از برخی منابع اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اقدام نظامی در سوریه را مد نظر قرار داده است.
سی ان ان افزود: این تصمیم دونالد ترامپ در واکنش  به حمله شیمیایی است که عامل آن نیروهای دولتی سوریه اعلام شده است.
  دونالد ترامپ در این باره با برخی اعضای کنگره صحبت کرده است. به گفته منبعی که با این تماس ها آشنا است، رئیس جمهوری آمریکا قویا تصمیم نگرفته است که در این مقطع زمانی این تصمیم را به پیش ببرد اما فقط  اقدام نظامی در سوریه را مد نظر قرار داده است.
منبع آگاه مورد استناد سی‌ان‌ان می‌گویند هرچند ترامپ هنوز تصمیم دقیقی در این رابطه نگرفته، اما این موضوع را با «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در میان گذاشته و با توجه به نظر او تصمیم‌گیری می‌کند.
بنا بر این گزارش، مقامات پنتاگون می‌گویند از مدت‌ها قبل طرح‌هایی را برای حمله به آنچه توانمندی تسلیحات شیمیایی سوریه خوانده شده، آماده کرده‌اند.
یک مقام ارشد دیگر آمریکا هم با تائید اینکه پنتاگون و کاخ سفید در حال بحث در مورد گزینه نظامی هستند، گفت گزینه نظامی علیه سوریه ممکن است شامل اعلام پرواز ممنوع برای جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش سوریه باشد.
همچنین دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه گفت باید در سوریه اقدامی کرد، اما قصد ندارد برنامه‌ای در قبال این کشور را افشا کند.
بنا بر اعلام سخنگوی کاخ سفید، ترامپ تلفنی با شماری از سران کشورها در مورد وضعیت سوریه، از جمله امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع، صحبت کرده است.
 «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هم امشب در تغییر موضعی آشکار، گفت دولت ترامپ آینده‌ای برای اسد متصور نیست و در تلاش است تا به همراه ائتلافی بین‌المللی، وی را از قدرت کنار بزند.
 «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته از امکان استفاده از گزینه نظامی صحبت کرده بود.
 همچنین یک مقام آمریکایی گفته که ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا قرار است برای بحث در خصوص اجرایی شدن گزینه نظامی علیه سوریه به فلوریدا ‌رود و با ترامپ دیدار ‌کند.

 شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز از آماده‌باش ناوهای جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» در شرق دریای مدیترانه برای حمله به خاک سوریه در صورت نیاز خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز ساعتی پس از انتشار خبر احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه دولت قانونی سوریه، برای کمک به این حمله احتمالی، اعلام آمادگی کرد.
 شبکه 10 تلویزیون اسرائیل نیز نوشته است که کابینه این رژیم روز یکشنبه برای بحث در خصوص «مداخله بشردوستانه» در سوریه، نشستی اضطراری برگزار می‌کند.

 این در حالی است که جمعی از اعضای دموکرات سنای آمریکا به «دونالد ترامپ» هشدار دادند که برای هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه، باید ابتدا مجوز کنگره را دریافت کند

 پایگاه آمریکایی «فدرالیست» باانتشار مطلبی سئوالاتی را به شرح زیر ترسیم کرده است:

1-استفاده از گزینه نظامی علیه بشار اسد به غیر از توجیهات بشر دوستانه چه تاثیری بر منافع ملی آمریکا خواهد داشت؟
2- برکناری بشار اسد از قدرت چگونه آمریکا را امن تر خواهد کرد؟
3-با غلبه بر اسد آیا می توان در سوریه ثبات به وجود آورد و دولتی را سرکار آورد که با اتکای خود و بدون کمک اضافی آمریکا از خود محافظت کند؟
4-چه منابع نظامی، دیپلماتیک و مالی برای پیروزی نهایی در سوریه نیاز است؟
5- رسیدن به پیروزی در برابر اسد چه مدت طول خواهد کشید؟
6- رسیدن به این پیروزی مستلزم چه هزینه هایی از نظر انسانی و مالی است؟
7- چه کشورهایی از نظر نظامی، مالی و دیپلماتیک در حمله به سوریه از آمریکا حمایت می کنند و به آن ملحق می شوند؟
8- باید مجوز صریح و روشن کنگره اخذ شود یا اینکه ترامپ بودن مجوز کنگره دست به اقدام مداخله نظامی در سوریه خواهد زد؟
9- با توجه به حضور نظامی روسیه در سوریه، اقدام نظامی آمریکا علیه اسد تا چه اندازه می تواند زمینه های یک درگیری گسترده را فراهم کند؟
10- اگر مداخله آمریکا در سوریه باعث ایجاد یک جنگ بزرگ با روسیه شود چه پیروزی سیاسی در این سناریو نهفته است و چه هزینه هایی را به همراه خواهد داشت؟
11- پاسخ آمریکا به استفاده سوریه از «سلاح های شیمایی، بیولوژیک و هسته ای» علیه خود چه خواهد بود؟
12- با فرض کنار زدن بشار اسد از قدرت چه ساختار حکومتی قرار است جایگزین شود، چه کسی قرار است دولت را به وجود می آورد و چگونه دولت جدید ثبات و آرامش را پیش خواهد برد؟
13- از آنجایی که تغییر قدرت سیاسی در ایالات متحده اساسا موقعیت آمریکا در عراق را در سال 2009 تغییر داد، چگونه می توان تضمین کرد که در صورت مداخله در سوریه چنین اتفاقی در سال 2018، 2020 یا فراتر از آن در این کشور رخ ندهد؟
14- چه درس هایی آمریکا از شکست در دستیابی به پیروزی و حفظ آن با حذف حکومت های عراق و لیبی فراگرفته است و چگونه قرار است این درس ها را در مورد سوریه اعمال کند؟
در نهایت این پایگاه آمریکایی عنوان کرده است که تا زمانی که به این پرسش ها پاسخ داده نشود و دولت آمریکا صادقانه با مردم خود در مورد خطرات و هزینه های احتمالی جنگ علیه بشار اسد سخن نگوید، نمی توان از این ایده حمایت کرد. لذا، بدترین چیز برای امنیت و ایمنی آمریکا تکرار افتضاحات سیاسی و نظامی در عراق و لیبی است که ممکن است ترامپ بخواهد آن را در سوریه تکرار کند.