جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا روسیه را از تصمیم خود پیش از حمله هوایی به سوریه آگاه کرده بود.

آمریکا روسیه را از تصمیم خود پیش از حمله هوایی به سوریه آگاه کرده بود.

 پیش از پرتاب سالوِ ” 59  موشک کروزِ از نوعِ توما هاوک” به پایگاه هوایی حمص، آمریکا روسیه را از تصمیم خود آگاه ساخت، و روسیه از سوریه خواست که سریعا پایگاه مزبور را تخلیه کند!

پس از آنکه آمریکا 59 موشک تاماهاک را به پایگاه الشعیرات سوریه شلیک کرد، این پایگاه از حالت عملیاتی خارج شد. همزمان رسانه‌های آمریکایی به نقل از برخی شاهدان عینی خبر دادند که ارتش سوریه پیش از حمله موشکی امروز ناوهای این کشور به پایگاه هوایی شعیرات در حمص، نیروها و برخی تجهیزات خود را از این پایگاه خارج کرده بود. احتمال می رود که منابع اطلاعاتی روسیه دولت اسد را از این حمله باخبر کرده بود. منابع دولتی سوریه نیز خبر دادند که ارتش سوریه شماری از جنگنده های خود را پیش از حمله موشکی از این پایگاه به آشیانه های دیگر  منتقل کرده بوده است.

حمله موشکی آمریکا منجر به تخریب عمده یکی از پایگاه مهم هوایی سوریه شد،  و در همان حال، اپوزیسیون مسلح بشارالاسد حملات زمینی بسیار سنگینی را به مواضع ارتش سوریه آغاز کرد و در سایه حملات آمریکا تلاش کرد تا مواضع از دست رفته اش را باز پس گیرد.

انگلیس، استرالیا، فرانسه و اسرائیل که همگی آنها پیش از این حمله در جریان برنامه آمریکا قرار گرفته بودند، از اقدام ایالات متحده حمایت کردند و اغلب آنها تاکید کردند که این حملات پاسخی مناسب به حملات شیمیایی بوده است. این نوع موضع گیری نشان می دهد که قرار است حمله ارتش آمریکا در همین سطح باقی بماند. کرملین طی بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تناقض حمله آمریکا به سوریه با قوانین بین‌المللی، گفت این مسئله آسیب جدی به روابط واشنگتن و مسکو می‌زند.

در ساعات اخیر مطالبی درباره انتقال خانواده فرماندهان ارتش سوریه و دیپلمات های ایران به لبنان در فضای مجازی منتشر شده است. البته  یک عنصر دیپلماتیک از سفارت رژیم ایران در سوریه اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه در پی حمله آمریکا به سوریه خانواده‌ دیپلمات‌های ایرانی از دمشق به جنوب بیروت منتقل شده‌اند را تکذیب کرد!!!
طلال برازی، استاندار حمص در مصاحبه با المیادین گفت: در حمله آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات در مرکز سوریه چندین تن کشته و زخمی شدند. این پایگاه هدف قرار گرفته پشتیبان هوایی اصلی نیروهای سوری در تعقیب (به گفته او) “تروریست‌های داعش” در شرق حمص بوده است. آمریکا تلاش می‌کند توانایی ارتش سوریه برای مبارزه با “تروریسم و پیگرد تروریست‌ها” !! را تضعیف کند و این تجاوز آمریکا کاملا محکوم است.
استاندار حمص در مصاحبه با رویترز نیز گفت:
دو ساعت است که عملیات اطفا و نجات در این پایگاه هوایی سوریه در حال انجام است. من معتقدم که تلفات انسانی در این پایگاه هوایی هدف قرار گرفته زیاد نیست اما خسارات مادی وجود دارد.  این پایگاه هوایی هدف قرار گرفته در شرق حمص قرار دارد و پشتیبان نیروهای سوری در جنگ علیه داعش(!!) بود و نقش گسترده‌ای را در مبارزه با(به گفته او) “تروریسم” و آزادسازی تدمر داشت.
موضع کنگره آمریکا نسبت به حملۀ موشکی به سوریه

پل رایان رئیسِ جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به حمله موشکی بامداد امروز ارتش آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه گفت: این اقدام مناسب و درست بود. این حملات تاکتیکی به نظام (بشار اسد رئیس جمهور سوریه) نشان می دهد که دیگر نمی تواند وقتی به جنایت علیه ملت سوریه ادامه می دهد، روی فلج بودن آمریکا تکیه کند.چاک شومر رهبر دموکراتها در مجلس سنای آمریکا نیز با تکرار این اتهام علیه رئیس جمهور سوریه گفت: هزینه پرداختن اسد – وقتی اینگونه جنایات را مرتکب می شود، امری خوبی است. دولت ترامپ باید راهبردی را در دستور کار قرار دهد و قبل از اجرای آن، با کنگره رایزنی کند.

سناتور مک کین گفت از این مرحله اول معتبر استقبال می کند اما خواهان در دستور کار قرار گرفتن راهبرد جدیدی برای بحران سوریه است. اولین اقدام در راهبردی از این دست، خارج کردن نیروی هوایی اسد به طور کامل از عرصه نبرد است.

iهمچنین مارکو روبیو همکار مک کین نیز خواهان در دستور قرار گرفتن راهبردی شد که مانع از “حمایت آزادانه روسیه از نظام سوریه” شود.

سناتور دموکرات کریس کونز نگرانی خود را از تحرکات آمریکا علیه نظام سوریه بدون وجود یک راهبرد واقعی ابراز داشت و گفت: این تحرکات رئیس جمهور سئوالات زیادی را مطرح می کند.

سناتور راند پل با انتقاد از دولت آمریکا گفت: ما جنایات در سوریه را محکوم می کنیم اما آمریکا مورد حمله قرار نگرفته است.  رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی باید پیش از هرگونه اقدام نظامی، موافقت کنگره را کسب کند.

تد لیو دموکرات نیز گفت: کنگره به رئیس جمهور برای استفاده از قدرت نظامی علیه تروریست ها اجازه داده است. اجازه اعمال قدرت برای اجرای توافقنامه های مربوط به سلاح های شیمیایی را نداده ایم.