چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در محکومیت حمله شیمیایی ادلب

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در محکومیت حمله شیمیایی ادلب

پیش نویس هفت ماده‌ای آمریکا، بریتانیا و فرانسه درباره حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب سوریه که منجر به کشته شدن بیش از 100 نفر شده، قرار است در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود.

منابع دیپلماتیک می‌گویند که این پیش نویس روز چهارشنبه 5 آوریل به رای گذاشته خواهد شد.

دراین پیش نویس، حمله شیمیایی ادلب که سه‌شنبه 4 آوریل روی داد، به شدیدترین لحن محکوم شده و بر لزوم پاسخگو بودن مسئولان این حمله تاکید شده است.

در این پیش نویس از سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی خواسته شده تا گزارش این این حمله را هرچه زودتر منتشر شود.

همچنین از نظام سوریه به ریاست بشار اسد و دیگر طرف‌ها خواسته شده تا با کمیسیون تحقیق همکاری کنند. پیش نویس این قطعنامه همچنین از نظام سوریه خواسته تا صورت تمام پرواز جنگنده‌ها و نام خلبان‌ها در روز 4 آوریل را به کمیسیون تحقیق ارائه داده و در صورت درخواست ترتیب ملاقات مقامات کمیسیون با خلبان‌ها، ظرف 5 روز امکان این ملاقات را فراهم کند. درخواست بازرسی از پادگان‌های نظامی مشکوک هم در این پیش نویس مطرح شده است.

در پایان، این پیش نویس از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهد تا گزارش ماهانه‌ای از همکاری نظام سوریه و تحریم‌های این کشور تحت ماده 7 را آماده کند.

درحمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در حومه استان ادلب، بیش از 100 نفر کشته و 400 نفر زخمی شده‌اند.

تصاویر منتشر شده از این حمله، یادآور آورنده رویداد مشابهی در منطقه غوطه واقع در حومه شرقی دمشق پایتخت سوریه در ۴ سال پیش است.

این پیش‌نویس در حالی تهیه شده است که آمریکا، بریتانیا و فرانسه، نظام سوریه را عامل حمله شیمیایی روز سه‎‌شنبه به شهرک خان شیخون دانسته‌اند.