جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روسیه رژیم بشار الاسد را در حمله شیمیایی به ادلب مسئول دانست

روسیه رژیم بشار الاسد را در حمله شیمیایی به ادلب مسئول دانست

روسیه به مسئولیت رژیم بشار اسد در حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در حومه استان ادلب سوریه اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه، چهارشنبه 5 آوریل گفت که جنگنده‌های سوری به یک کارگاه ساخت موشک‌های حاوی مواد شیمیایی در حومه شرقی خان شیخون حمله کرده‌اند.

ژنرال ایگور کوناشینکوف افزود که سیستم نظارت هوایی، یک کارگاه ساخت مهمات که به گفته او متعلق به «تروریست‌ها» است را شناسایی کرد و در حمله به این کارگاه تجهییزات نظامی و موشک‌هایی حاوی مواد شیمیایی و سمی منهدم شد.

این مقام روس اعلام کرد که تمامی اسناد مربوط به این حمله به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ارائه شده است.

صبح سه‌شنبه در حمله شیمیایی که این شهرک خان شیخون در معرض آن قرار گرفت، دستکم 100 تن کشته شدند و 400 تن دیگر آسیب دیدند.

کاخ سفید آمریکا هم اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، بشار اسد رئیس نظام سوریه را مسئول حمله شیمیایی به استان ادلب می‌داند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت که حمله شیمیایی در سوریه، نشان از چگونگی رفتارهای بشار اسد دارد.

تیلرسون از روسیه و ایران خواست از نفوذ خود برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی استفاده کنند. او همچنین گفت: «هر شخصی که از اسلحه شیمیایی در حمله به مردمش استفاده کند، نشان می‌دهد که تا چه اندازه با ارزش‌های انسانی پایبند نیست و باید مجازات شود».

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه هم نظام بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی شهرک خان شیخون در استان ادلب دانست.

اولاند در بیانیه‌ای تاکید کرد: «همانگونه که در غوطه (حومه شرق دمشق) در 21 آوریل سال 2013 روی داد، بار دیگر بشار اسد با استفاده از اسلحه‌ای که جامعه جهانی آن را ممنوع اعلام کرده، به غیرنظامیان حمله می‌کند. بار دیگر هم نظام سوریه، نقش خود را در این کشتار، رد خواهد کرد».

فرانسه همچنین خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث بر سر حمله ادلب شد.

از سویی بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا هم حمله ادلب را محکوم کرد. جانسون در توئیتر نوشت: «تمام نشانه‌های دست داشتن نظام بشار اسد در آن را دارا است».