شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه ها

اخبار ویژه روزنامه ها

کیهان

برخلاف تبلیغات دولت تورم در سال 95 افزایش یافت

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد برخلاف ادعاهای تبلیغاتی دولت، تورم از خرداد سال 95 در حال افزایش بوده و مردم نیز چیز دیگری غیر از ادعای کاهش تورم را لمس می‌کنند.

روزنامه آفتاب یزد در تحلیلی با عنوان «ما کجاییم در این بحر تفکر» نوشت: هشتم فروردین بانک مرکزی بر تک رقمی شدن نرخ تورم در سال 1395 تاکید داشت و نرخ تورم را در سال گذشته 9 درصد اعلام و می‌گوید «پس از 26 سال در ردیف کشورهای با نرخ تورم یک رقمی قرار گرفته‌ایم.»

اعلام نرخ تورم تک رقمی جنبه اقتصادی ندارد، روحانی به رای‌دهندگان و رقیبان خود می‌گوید که به وعده خود در زمینه مهار قیمت‌ها عمل کرده است.

با محاسبه بانک مرکزی تورم رسمی کاهش یافته است. در عوض نرخ تورم نقطه به نقطه، که مبنا را یک سال قرار می‌دهد، به گونه‌ای محسوس بالاتر رفته، زیرا شاخص ‌بهای کالاها و خدمات مصرفی در اسفند 1395 نسبت به اسفند سال پیش حدود دوازده درصد افزایش یافته است. در مورد نرخ تورم ماه به ماه شاهد شتاب گرفتن نرخ تورم هستیم نه کاهش آن.

در اسفند 1394، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران تنها 0/7 درصد نسبت به بهمن ماه همان سال افزایش یافته بود. در عوض، در اسفند 1395، همان شاخص نسبت به بهمن‌ماه همان سال 2 درصد بالاتر رفته و این تفاوت بسیار مهمی است.

این روزنامه اضافه کرد: تاکید مکرر بر کاهش نرخ تورم تا حدودی تبلیغاتی می‌باشد و از خردادماه سال 1395 نشانه‌های تورم مجدد مشاهده می‌شود که برآمده از ادامه نابسامانی مدیریت اقتصادی منبعث از عدم هماهنگی و تعدد مراکز تصمیم‌گیری می‌باشد.

در واقع نرخ تورم نقطه به نقطه از خردادماه سال گذشته به دلایل بی‌شمار به سربالایی افتاد و در اسفندماه، دوباره تا مرز 12 درصد بالا رفت. در زمینه تورم ماه به ماه واژگونه شدن گرایش، از کاهش به افزایش، به خوبی دیده می‌شود.

با توجه به همه این شواهد، نرخ تورم رسمی (یا میانگین) به احتمال فراوان در آینده متاسفانه در بودن شرایط ناهماهنگ فعلی، دوباره دو رقمی خواهد شد. به بیان دیگر، فرآیند تک رقمی شدن نرخ تورم رسمی در ایران «دولت مستعجل» است و بخش بسیار بزرگی از محافل کارشناسی ایرانی و بین‌المللی بر ناپایدار بودن آن تاکید می‌کنند. هزینه‌های دولتی همچنان رو به افزایش می‌روند، کسری بودجه سرسام‌آور  است و دولت آن را مستقیم و غیرمستقیم از بانک مرکزی تامین می‌کند و حجم نقدینگی با حدود سی درصد افزایش سالانه، به 1200 هزار میلیارد تومان رسیده، آن هم در اقتصادی راکد که نرخ رشد آن، بدون نفت، حدود صفر می‌باشد.

برای مصرف‌کنندگان ایرانی «تورم نقطه به نقطه» و ماه به ماه ملموس‌تر است تا آنچه بانک مرکزی زیر عنوان «تورم میانگین» منتشر می‌کند مردم قیمت‌ها را در عید 1395 با عید سال ماقبل مقایسه می‌کنند، آن هم برای کالاها و خدماتی که بیشتر موردنیاز آنهاست. در این زمینه حتی اگر به آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی مراجعه کنیم، می‌بینیم که برای مردم عادی نرخ تورم ملموس و واقعی دست کم دو برابر 9 درصدی است که به صورت کلی زیر عنوان «نرم تورم میانگین» اعلام و تک رقمی شدن این شاخص را بعد از بیست و شش سال مژده می‌دهند.

در آمار بانک مرکزی، قیمت متوسط خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اسفند 1395 نسبت به بهمن ماه همان سال پنج درصد و نسبت به اسفند سال ماقبل نزدیک به هجده درصد افزایش یافته و آمار بهداشت و درمان در فاصله یک سال (اسفند 94 تا اسفند 95) هفده درصد گران‌تر شده، چنین جهش‌هایی در عرصه قیمت‌ها برای ساکنان اروپای غربی و آمریکا و بخش بسیار بزرگی از آسیا غیرقابل تصور است. نتیجه اینکه تا سرمایه‌گذاری در امور تولید، سپردن کار به کاردان، لغو جدی هرگونه رانت و امتیازطلبی  و نکاتی اساسی از این قبیل که همه به آن وقوف دارند، تحقق نیابد و شعار جای خود را به شعور ندهد، به امید گشایش نباید بود.

آمریکا عقب‌نشینی کرد/برکناری اسد دیگر اولویت ما نیست

دولت آمریکا از راهبرد براندازی رئیس جمهور سوریه عقب‌نشینی کرد.

در حالی که برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، راهبرد چند سال گذشته دولت آمریکا بود، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته: از نظر ما از این پس اولویت در حل بحران سوریه کناره‌گیری بشار اسد نیست، بلکه در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ایراد کرد، همچنین اضافه نمود دولت آمریکا باید با ملاحظه وضعیت حاضر اولویت‌هایش را تغییر بدهد. به گفته نیکی هیلی اولویت آمریکا از این پس برکناری بشار اسد نیست. چنین اولویتی از این پس به منزله اتخاذ نوعی سیاست انفعالی در قبال مسئله سوریه است.

نیکی هیلی در عین حال، ‌تأکید کرد دولت آمریکا بشار اسد را همچنان مانعی برای حل سیاسی بحران سوریه می‌داند ولی می‌خواهد از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سوریه جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلی در جمع خبرنگاران گفت: «شما عرصه نبردهایتان را انتخاب می‌کنید. و با چنین نگاهی گاهی اولویت‌هایتان تغییر می‌کند. اولویت ما الان دیگر این نیست که بر رفتن بشار اسد تمرکز کنیم.»

این اظهارات ساعاتی پس از آن بیان شده است که رکس تیلرسون، ‌وزیر خارجه آمریکا، نیز به طور تلویحی از تغییر موضع واشینگتن در قبال بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، خبر داد.

تیلرسون که در یک کنفرانس خبری با همتای ترک خود در آنکارا حضور یافته بود، عنوان کرد: «به نظرم… این مردم سوریه هستند که درباره موقعیت بشار اسد در طولانی مدت تصمیم خواهند گرفت.»

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 دولت آمریکا همواره از مخالفان رژیم دمشق حمایت کرده و خواستار برکناری بشار اسد شده است.

آیتی: مردم از عملکرد روحانی ناراضی هستند

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس هشتم می‌گوید کارنامه اقتصادی دولت، مردم را دلسرد کرده است.

مهدی آیتی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه بهار گفت: به نظر می‌رسد که مردم چون در چهار سال گذشته به لحاظ اقتصادی و معیشتی موفقیتی را در دولت ندیدند، مقداری دلسرد و مأیوس شدند.

متأسفانه روحانی نتوانست در این چهار سال در بخش اقتصادی، رفاه عمومی و آزادی‌های سیاسی برای مردم قدم مؤثری بردارد. امروز نارضایتی عمومی در بخش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران زیاد است.

وی اضافه کرد: هفتاد درصد کارخانجات و تولید ایران تعطیل شده و هر روز عده‌ای از کارگران که ماه‌ها می‌شود حقوق نگرفتند جلوی مجلس و وزارت کشور صف‌کشی دارند، شعار می‌دهند و اجتماعاتی را برگزار می‌کنند. اجتماعات معلمان، کارگران، مال‌باختگانی که اموالشان در پدیده، کاسپین، آرمان، فرشتگان و ده‌ها مؤسسه و بنگاه اقتصادی به تاراج رفته و اختلاس شده هر روز تشکیل می‌شود و آنها جلوی بنگاه‌های اقتصادی و تجاری جمع می‌شوند، شعار می‌دهند و تقاضا می‌کنند که دولت اموال آنها را از مؤسسات و صندوق‌های اعتباری که کلاهبرداری شده پس بگیرند. اینها همه نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند.

آیتی تصریح کرد: بیش از پنج میلیون جوان تحصیل‌کرده بیکار در کشور داریم که نارضایتی ایجاد می‌کند. چون دولت روحانی نتوانست در بخش اقتصادی، ‌رفاه عمومی، حقوق اساسی و آزادی‌های سیاسی اقدام مؤثری کند، این نارضایتی عمومی خیلی خطرناک است و می‌تواند منجر به پیروزی اصولگرایان افراطی شود.

فرشاد مؤمنی: دولت در حال آینده فروشی و افزایش بدهی‌های خارجی است

یک کارشناس اقتصادی تأکید کرد: آمار ادعایی رشد اقتصادی از سوی دولت نه معتبر است و نه دارای کیفیت.

فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات اظهار داشت: برآورد صندوق بین‌المللی پول این است که سال آینده ایران چیزی حدود 3/7 درصد رشد خواهد داشت. یعنی کمتر از نصف این رشدی که برای شش ماهه سال 95 مطرح شده و از نظر ما از اعتبار کافی هم برخوردار نیست. ولیکن مسئله اساسی این است که آن رشدی که امسال اتفاق می‌افتد و رشد کمتری که سال آینده اتفاق می‌افتد هر دو یک ویژگی مشترک دارند و این است که رشد بی‌کیفیت هستند. یعنی رشدی که فزایندگی در رشد تولید ناخالص داخلی را به نمایش می‌گذارد بدون این که فرصت  شغلی قابل اعتنایی خلق شود و تغییر محسوسی در کیفیت زندگی مردم پدید آید. سال آینده باز هم خام‌فروشی نفت و سایر مواد معدنی خواهیم داشت و اگر تغییرات اندکی در میزان تولید نفت و قیمت نفت پدید آید از این طریق است؛ رشد مبتنی بر ثروت‌فروشی بدون اشتغال مولد.

وی می‌افزاید: بحران بیکاری هم همچنان ادامه خواهد داشت زیرا گزارش‌های رسمی می‌گویند طی سال‌های برنامه ششم، سالانه یک میلیون و 100 هزار نفر ورودی جدید به بازار کار خواهیم داشت که بیش از 90 درصد آن‌ها دانش‌آموخته دانشگاهی هستند و مطالبه‌گر گونه‌های خاصی از مشاغل.

مؤمنی خاطرنشان کرد: به نظر من اگر واقعاً رسانه‌های ما مثل صدا و سیما در خدمت منافع ملی باشند می‌شود هم به اعتبار آن ناهنجاری‌هایی که اشاره کردم و هم به اعتبار تعداد روز افزون بحران‌های کوچک و بزرگی که کشور با آن دست به گریبان است مثل بحران جدی و حادی که در شبکه بانکی وجود دارد، بحران حادتری که در صندوق‌های بیمه‌ای وجود دارد، در انتخابات ریاست جمهوری آینده به نمایندگی از طرف مردم، از کاندیداها برنامه‌های مشخص و مطالعه شده نه شعارهای عوام فریب و بیش از حد کلی را مطالبه کنند. به گونه‌ای که کاندیداها اگر می‌خواهند رأی بیاورند برنامه‌های مشخص برای بحران‌های مشخص ارایه بکنند و اولویت را به مسایل بنیادی مملکت بدهند نه مسایل لحظه‌ای.

او می‌گوید: ما با یک نقطه عطف در تاریخ اقتصادی خودمان روبرو هستیم که اسمش را گذاشته‌ام جایگزینی استراتژی خام‌فروشی با استراتژی آینده فروشی.

یعنی کشور بدهی ایجاد می‌کند و امورات جاری‌اش را می‌گذراند و آنچه که مسئله را در دولت حسن روحانی خطرناک‌تر می‌کند این است که این‌ها گوشه چشمی هم به بدهی خارجی دارند. ماجرا این است که ما می‌توانیم یک جوری با طلبکارهای داخلی دولت کنار بیاییم اما با طرف‌های خارجی مواجهه ما بسیار خطرناک و پرهزینه خواهد بود. بنابراین اگر من به جای صدا و سیما و رسانه‌ها و نهادهای مدنی بودم می‌آمدم عموم مردم را تشویق می‌کردم به روندهای ایجاد تعهد ارزی برای کشور بالاترین سطح حساسیت را اعمال کنند وگرنه کشور ما تجربه‌های خطرناک و تلخی از عواقب بدهی‌های خارجی در قرن نوزدهم میلادی و بیستم داشته و باید امیدوار بود هوشمندی در سطح نهادهای نظارتی راهبردی کشور پدید بیاید و مداخله کنند و از مردم هم کمک بگیرند تا این کارهای بی‌ضابطه و غیرمحتاطانه و فاقد نگرش دورمدت را به ویژه در این زمینه هر چه سریع‌تر متوقف کنیم.

شما اگر از این زاویه سند لایحه بودجه سال 1396 را ببینید ملاحظه می‌کنید که دولت برای یک سال مطالبه مجوز 50 میلیارد دلار ایجاد بدهی کرده است و در آن فرم نگارش در واقع نوشته شده که مجوزهای سال‌های قبل هم که هنوز عملیاتی نشده‌اند برای سال 96 پابرجا خواهند بود. این معنایش این است که ما در معرض چشم‌اندازهای بسیار نگران‌کننده‌ای هستیم.

خراسان

بی اطلاعی مدیران از منشور اخلاق کارگزاران نظام

علی رغم آنکه طبق ماده7 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال 1390، دولت موظف است با همکاری سایر قوا به منظور فرهنگ ‌سازی و ارتقاء سلامت نظام اداری، براساس منابع اسلامی و متناسب با توسعه علوم و تجربیات روز دنیا، ظرف 6 ماه پس از تصویب این قانون «منشور اخلاق حرفه ‌ای کارگزاران نظام» را تدوین کند، بر اساس گزارش یک نهاد مسئول، مشخص شده اکثر مسئولان دستگاه ها و ادارات مورد بررسی، از تدوین و ابلاغ چنین منشوری بی اطلاع هستند.

مجوز روحانی برای پس گرفتن زمین از سازمان انرژی اتمی

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای گذشته مورد موافقت حجت الاسلام روحانی رییس جمهور نیز قرار گرفته، مقرر شده حق بهره برداری از 17 هزار متر مربع از زمین های دهستان رودبار استان قزوین، از سازمان انرژی اتمی ایران گرفته شده و به شهرک های صنعتی استان قزوین واگذار شود. سازمان ثبت اسناد نیز موظف شده نسبت به اصلاح سند مالکیت اقدام و آن را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهد.

ایران

پای نزدیکان ترامپ به پرونده تاجر ایرانی باز شد

وکیل رضا ضراب، تاجر ایرانی – ترکیه‌ای که در امریکا به دلیل آنچه نقض تحریم‌های ایران خوانده شده در زندان به سر می‌برد روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به قاضی پرونده پیشنهاد کرد که «رادولف جولیانی»، شهردار سابق نیویورک و از نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا برای به نتیجه رسیدن این پرونده مذاکرات با مقامات دولتی را در سطحی بالاتر از قضات فدرال به عهده بگیرد.

به گزارش آنا به نقل از نیویورک تایمز، جولیانی و مایکل ماکاسی، قاضی سابق فدرال و دادستان امریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش به تازگی برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و گفت‌وگو درباره رضا ضراب به این کشور سفر کرده‌اند.

بنجامین بارافمن، ‌وکیل ارشد ضراب گفته که این دو نفر «صرفاً نقش کمک به این پرونده را دارند و این امر مستلزم فعالیت مستقیم آنها در دادگاه نیست» اما دادستانی در نامه‌ای خطاب به قاضی پرونده نوشت جولیانی و ماکاسی از سوی ضراب استخدام شده‌اند. در این نامه به طور جدی تأکید شده که جولیانی و ماکاسی تلاش می‌کنند این پرونده را در سطوح بالا در دفتر دادستانی در منهتن که این پرونده را تحت پیگرد قانونی دارد حل کنند.

ادعای رویترز در خصوص آزادی شهروند ایرانی – امریکایی

خبرگزاری رویترز مدعی شد یک شهروند دو تابعیتی بازداشت شده در ایران به قید وثیقه آزاد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رابین رضا شاهینی، شهروند ایرانی – امریکایی که تابستان سال گذشته در جریان سفرش به ایران بازداشت شده بود، با وثیقه 60 هزار دلاری آزاد شد.

شاهینی در ژوئیه گذشته به منظور دیدار با خانواده‌اش به گرگان سفر کرده بود که پس از بازداشت به دلیل اتهامات امنیتی به 18 سال حبس محکوم شد. بر اساس این گزارش هنوز مشخص نیست که آیا رضا شاهینی می‌تواند با این وثیقه ایران را ترک کند یا نه.

رایزنی انگلیسی‌ها برای آزادی «نازنین زاغری»

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس از صحبت‌های «توبیاس الوود» وزیر امور خاورمیانه بریتانیا، وزیر خارجه و نخست‌وزیر این کشور در مورد آزادی نازنین زاغری با مسئولان ایرانی خبر داد.به گزارش ایلنا، اسکای نیوز نوشت: زاغری فروردین‌ ماه سال گذشته در ایران بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد. او در این دادگاه به جرایم امنیتی متهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس ضمن اظهار نگرانی‌ عمیق خود از تأیید نهایی حکم نازنین زاغری در یک دادگاه استیناف گفت: این جرم در حالی تأیید شده که ایران اجازه ارتباط کنسول بریتانیا با زاغری را نمی‌دهد.وی افزود: ما به تلاش‌هایمان برای دسترسی بریتانیا به زاغری ادامه می‌دهیم و آماده‌ایم که دختر او را در امنیت کامل در صورتی که درخواست کنند به بریتانیا برگردانیم.

عربستان به‌ دنبال سلاح هسته‌ای

عربستان به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای برای مقابله با تهدید ایران است. به گزارش العالم، پایگاه اینترنتی اکسپرس نوشته است: دولت عربستان سعودی تحقیقات خود را درباره برنامه‌های اتمی افزایش داده است و شروع به ایجاد تیمی از کارشناسان اتمی کرده است.

اندیشکده دانش و امنیت بین‌الملل نیز اعلام کرده است که عربستان به‌عنوان یک تازه وارد به دنبال این است که خود را با فناوری‌های جدید مسلح کند و از زمانی که فعالیت‌های اتمی ایران محدود شده است، عربستان اقدام های خود را در بخش اتمی افزایش داده است.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان در حال حاضر در حال ایجاد زیرساخت اتمی غیرنظامی خود است. این مرحله شامل دستیابی به تجهیزات اتمی از طریق کشورهایی چون روسیه، کره جنوبی و تبادل فناوری اتمی با آنها است. گفته می‌شود که عربستان منطقه‌ای را به روش پنهانی ایجاد کرده که در آنجا دانشمندان اتمی در حال ساخت موتورهای اتمی و تحقیقات روی قابلیت‌های اتمی غیرنظامی است.

آرمان

کاندیدای انتخابات تحت تعقیب است!

شنیده شد که دادستان عمومی وانقلاب شهرستان فردیس از تشکیل پرونده قضائی برای یک کاندیدای شورای شهر خبرداد وگفت: این فرد تحت تعقیب قضائی قرار دارد. میزان نوشت؛ جهانشاهلو با هشدار به نامزدهای شورای شهر اظهار کرد که نسبت به تبلیغ زود هنگام اقدام نکنند و خارج از اختیاراتشان صحبت نکنند و سایر قوای اجرایی، قضائی و مقننه کشور را تخریب نکنند. این مقام قضائی در ادامه افزود: این درست نیست فردی که نامزد انتخابات شورای شهر است مطالبی را علیه قوای کشور مطرح می‌کند که جزو اختیاراتش نیست و هیچ اقدام عملی حتی در صورت رای آوردنش نمی‌تواند انجام دهد و این امر باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. جهانشاهلو بیان کرد: دادستانی نسبت به تشکیل پرونده قضائی و تحت تعقیب قضائی قرار دادن چنین نامزدهایی اقدام خواهد کرد.

بررسی راه‌اندازی تلگرام صوتی

شنیده شد که به‌دنبال برقراری امکان تماس صوتی کاربران تلگرام در کشورهای غرب اروپا، ‌وزیر ارتباطات از بررسی این امکان برای کاربران ایرانی خبر داد. واعظی ‌گفت: مسئولان تلگرام چندی پیش موضوع راه اندازی تماس صوتی رایگان برای کاربران ایرانی را با ما در میان گذاشته بودند که این امر منوط به بررسی اثرات آن بر روی فعالیت اپراتورهای داخلی شد. وی افزود: در حال حاضر کمیته ای برای بررسی اثرات رایگان بودن تماس صوتی شبکه اجتماعی تلگرام بر روی اپراتورهای داخلی تشکیل شده است و قرار است این کمیته اثرات راه اندازی تلگرام صوتی را برروی اپراتورهای داخلی مشخص کند. تلگرام از ۳۰ مارس، ۱۰ فروردین، امکان تماس صوتی رایگان را برای کاربران اروپای غربی فراهم کرده است.

چند نفر در ایران کاربر اینترنت هستند؟

شنیده شد که آمارهای رسمی گویای آن است که بخش قابل توجهی از ایرانیان برای دسترسی به اینترنت از تلفن همراه بهره می‌گیرند و بدین ترتیب بیش از ۲۷ میلیون کاربر اینترنت موبایل در ایران وجود دارد. ایسنا نوشت؛اگرچه آمارهای ۱۲ ماهه ای که وضعیت ارتباطی ایران در بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد هنوز منتشر نشده اما آمارهای ۹ ماهه سال گذشته گویای این نکته است که در زمینه اینترنت تعداد مشترکان پهن باند سیار بیش از ۲۷ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۶۱۹ نفر بوده و تعداد مشترکان پهن بند ثابت به بیش از ۹ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۹۴۳ کاربر رسیده است.اما در حوزه ارتباطات موبایلی همچنان حدود نیمی از سیم کارت‌های کشور در حالت بلا استفاده و غیرفعال قرار دارند.

تکذیب سفر داماد ترامپ به عراق

شنیده شد که خبرگزاری رویترز روز دوشنبه خبر داد که اخبار سفر جرد کوشنر داماد ترامپ به عراق کذب است. بیشتر شبکه خبری سی بی‌اس به نقل از مقام‌های عراقی خبر داده بود که جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان مشاور ارشد وی همراه با رئیس ستاد مشترک این کشور جوزف دانفورد به عراق سفر کرده است. سی بی‌اس به نقل ازیک مقام ارشد دولت آمریکا خبر داد که هدف کوشنر از این سفر آن است که خود شخصا موقعیت عراق را ارزیابی کرده و حمایت واشنگتن از دولت عراق را به نمایش بگذارد.

ساعاتی پس از انتشار این اخبار، خبرگزاری رویترز با انتشار تکذیبیه‌ای، تمام اخبار مربوط به این سفر را نادرست اعلام کرد.

کشته‌شدن زن ایرانی دراربیل عراق

شنیده شد که مرکز پلیس اربیل تایید کرد که یک زن ایرانی در درگیری دو تن از همکارانش که به استفاده از سلاح انجامید، بر اثر شلیک گلوله بی‌هدف کشته شده است. مرکز پلیس اربیل گفت: همکاران مقتول پس از کشته شدن این زن از محل حادثه گریختند. جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد و دستگاه قضائی حکم دستگیری آن دو نفر را صادر کرد. در حالی که پلیس اربیل جزئیاتی درباره هویت زن مقتول و همکارانش و اینکه از کجا به سلاح دست یافتند، ارائه نداده است؛ جمهوری اسلامی ایران دولت کردستان عراق را به پناه دادن به جنبش‌های مسلح تروریست و افراد تحت پیگرد سازمان قضائی کشور متهم می‌کند.

اعتراض به طولانی‌بودن نوروز

شنیده شد که تعطیلات طولانی نوروز، که رکورددار طولانی‌ترین تعطیلات در میان کشورهاست، امسال نیز اعتراض بسیاری از مردم را برانگیخت. نکته شدیدا منفی در این زمینه، به فراموشی سپرده شدن روز جمهوری اسلامی (۱۲ فروردین) است که امسال غریب‌تر از هر سال دیگر پشت سر گذاشته شد. پیشنهاد می‌شود از سال آینده ضمن تلاش همگانی برای محدود ساختن تعطیلات نوروزی به یک هفته، مراسم گرامیداشت روز جمهوری اسلامی هر سال در ۱۲ فروردین در کنار مرقد امام برگزار شود. در این صورت این مراسم با استقبال پرشور مردم مواجه خواهد شد.

درگیری طایفه‌ای در یک روستای آبادان

شنیده شد که فرماندار آبادان از وقوع یک درگیری طایفه‌ای در روستای صیداویه این شهرستان خبر داد. ایسنا نوشت؛ عزیزا… شهبازی اظهار کرد: درگیری طایفه‌ای که شب ۱۳ فروردین ماه در روستای صیداویه از توابع بخش مرکزی شهرستان آبادان رخ داد، موجب مصدومیت ۹ نفر در اثر تیراندازی با سلاح شکاری و همچنین ضربات چاقو شد. وی با بیان این‌که علت این درگیری اختلافات طایفه‌ای بوده است، گفت: مصدومان این درگیری، زخم‌های سطحی داشتند که سریعا به بیمارستان منتقل و تحت درمان سرپایی قرار گرفتند.

حمله تند قوچان‌نژاد به ترامپ

شنیده شد که ستاره تیم‌ملی فوتبال ایران به‌شدت از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد. رضا قوچان نژاد در مصاحبه‌ای با سایت NCR هلند گفت: «همسر من یک دو ملیتی ایرانی- آمریکایی است. اخیرا با او می‌خواستم به آمریکا بروم و درخواست ویزای آمریکا کردم اما چون ملی پوش ایرانی بودم، به من ویزا ندادند. این اتفاقات در ۲۰۱۷ سال بعد از میلاد مسیح، فقط برای اینکه یک احمق مثل ترامپ در راس قدرت است، خنده‌دار است واقعا. »