شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا، بریتانیا و فرانسه نظام بشار اسد را به حمله شیمایی به ادلب متهم کردند

آمریکا، بریتانیا و فرانسه نظام بشار اسد را به حمله شیمایی به ادلب متهم کردند

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، نظام بشار اسد را به حمله شیمایی در شهرک خان شیخون استان ادلب متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید آمریکا، به طور مستقیم، دولت بشار اسد را به حمله شیمیایی به ادلب متهم و تاکید کرد: «این حادثه غیر قابل قبول است و جهان نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد».

صبح سه‌شنبه در حمله شیمایی که این شهرک خان شیخون در معرض آن قرار گرفت، دستکم 100 تن زخمی شدند و 400 تن دیگر آسیب دیدند.

آسیب دیدگان در اثر خفگی از هوش می‌روند و کف از دهانشان خارج می‌شود. احتمال افزایش شمار کشته شدگان به خاطر وخامت حال برخی از آسیب دیدگان، وجود دارد.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید آمریکا در نطقی رسانه‌ای در این باره گفت: «این اقدام‌های شرم‌آور نظام بشار اسد، نتیجه ضعف و تردید دولت سابق است».

او افزود: «اوباما (رئیس جمهوری پیشین آمریکا)، در سال 2012، استفاده از اسلحه شیمیایی را در سوریه، خط قرمز اعلام کرد اما پس از استفاده از این اسلحه، هیچ اقدامی انجام نداد».

اسپایسر درباره این‌که دولت آمریکا در قبال حمله، چه اقدامی خواهد کرد، سخنی به میان نیاورد اما گفت که رئیس جمهوری سه‌شنبه در این باره با تیم امنیت ملی‌اش گفت‌وگو کرد.

بریتانیا و فرانسه: اسد مسئول حمله شیمیایی ادلب است

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه هم نظام بشار اسد را مسئول حمله شیمایی شهرک خان شیخون در استان ادلب دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند در بیانیه‌ای تاکید کرد: «همانگونه که در غوطه (حومه شرق دمشق) در 21 آوریل سال 2013 روی داد، بار دیگر بشار اسد با استفاده از اسلحه‌ای که جامعه جهانی آن را ممنوع اعلام کرده، به غیرنظامیان حمله می‌کند. بار دیگر هم نظام سوریه، نقش خود را در این کشتار، رد خواهد کرد».

فرانسه همچنین خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث بر سر حمله ادلب شد.

از سویی بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا هم حمله ادلب را محکوم کرد. جانسون در توئیتر نوشت: «گزارش‌های هولناکی از حمله شیمایی به ادلب سوریه وجود دارد. باید در حادثه تحقیق و عاملانش را مجازات کرد».

جانسون ابراز عقیده کرد که حمله «تمام نشانه‌های دست داشتن نظام بشار اسد در آن را دارا است».

سازمان ملل: حمله به ادلب هوایی بود

از سویی استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرد که سازمان مل متحد تحقیقات خود را برای «مشخص کردن عامل حمله شیمایی و مجازات او» آغاز کرده است.

دی‌میستورا که سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در بروکسل در حاشیه کنفرانس بین‌المللی درباره آینده سوریه سخن می‌گفت، افزود: «آن‌گونه که دریافتیم، حمله شیمایی از راه هوا صورت گرفته است».