پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سفر جرد کوشنر به عراق به همراه ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا

سفر جرد کوشنر به عراق به همراه ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا

جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، به همراه ژنرال جوزف دانفورد- رئیس ستاد ارتش آمریکا- رئیس ستاد ارتش ایالات متحده، طی یک سفر غیر منتظره راهی عراق شدند و مشغول بازدید از این کشور هستند.

موضوع سفر جرد کوشنر به عراق به همراه ژنرال ژوزف دانفورد  رئیس ستاد ارتش آمریکا -که برای اولین بار روزنامه نیویورک تایمز آن را اعلام و افشا کرده است- موضوعی جدی و متفاوت است. از دیگر سو، ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اخیرا طرحی جامع و همراه با جزئیات را پیرامون رویکردهای جدید برای شکست داعش و سایر گروه های تروریستی و افراطی در منطقه در اختیار دونالد ترامپ قرار داده است که از ابعاد جهانی برخوردار بوده و به گفته برخی تحلیلگران شروع جهت گیری نظامی جدید از سوی کاخ سفید برای مبارزه با تروریسم خواهد بود. به نظر میرسد که سفر ناگهانی و غیر منتظره جرد کوشنر به عراق بیش از هرچیز در ارتباط با رهیافت های جدید پنتاگون و کاخ سفید برای مبارزه با تروریسم در عراق و به شکل کلی در منطقه است و اکنون مشاور ارشد و داماد ترامپ از سوی وی ماموریت یافته تا شرایط کلی برای پیاده سازی این طرح جدید به ویژه در عراق را – که اکنون زمان چندانی تا شکست اساسی داعش در مهمترین شهر آن نمانده است – بررسی کند.

از طرف دیگر سفر  جرد کوشنر یاد آور تمرکز شدید اخیر دولت ترامپ بر موضوع عراق است و تنها دو هفته بعد از آن رخ میدهد که نخست وزیر عراق، حیدرالعبادی بیان کرد که از سوی رئیس جمهور ایالات متحده به وی اطمینان داده شده که کمک های آمریکا برای کشور عراق و حمایت های کاخ سفید از نیروهای عراقی در راستای شکست داعش افزایش و سرعت خواهد یافت.نخست وزیر عراق ماه گذشته میلادی در کاخ سفید با دونالد ترامپ و جرد کوشنر دیدار کرد و بعد از این دیدار اعلام کرد که بر این باور است که کاخ سفید و ترامپ رهیافتی تهاجمی تر در قبال داعش و تروریسم در عراق در پش خواهند گرفت هرچند در مورد جزئیات این رهیافت تهاجمی چیزی بیان نکرد.

سفر کوشنر به عراق در حالی رخ میدهد که چندی قبل حمله ائتلاف آمریکا به بخشی مسکونی از شهر موصل که اکنون تحت فشار شدید نیروهای عراقی برای شکست داعش قرار دارد، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان غیر نظامی موصل شد و کمیته تحقیق و تفحصی پیرامون همین موضوع اکنون مشغول بررسی ابعاد و دلایل این حمله است.

کشور عراق قبل از این در فهرست کشورهایی قرار داشت که فرمان اجرایی ترامپ شهروندان آنها را از ورود به ایالات متحده منع کرده بود اما بعد از درخواستی که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون و به دلیل نقش موثر عراق در مبارزه با داعش مطرح شد، این کشور در فرمان دوم ترامپ از فهرست کشورهای ممنوعه خارج شد. اجرای این فرمان اکنون بنا بر یک دستور قضایی فدرال متوقف شده است اما وزارت دادگستری آمریکا درخواست فرجام خواهی در این حکم را داده است.

جرید کوشنر  یکی از فعال ترین و برجسته ترین شخصیت های فعلی کاخ سفید محسوب میشود که عمیقا درگیر مسائل ریاست جمهوری در آمریکا است. وی اخیرا دستور کاری مشخص و فوری برای استفاده از تجربیات خود در بخش خصوصی در راستای مدرن سازی دولت در آمریکا طراحی کرده است و در عین حال نقش یک دیپلمات در سایه را در کاخ سفید بازی میکند که مشاوره های تاثیر گذاری به دونالد ترامپ در مورد برخی مسائل از جمله خاورمیانه، کانادا و مکزیک ارائه میکند.دونالد ترامپ وی را مامور پیشبرد و به نتیجه رساندن صلح میان رژیم اسرائیل و فلسطین کرده است. ترامپ چندی قبل از مراسم تحلیف خود به دامادش گفته بود: اگر تو نتوانی صلح خاورمیانه را به نتیجه برسانی، هیچ کس دیگری قادر به این کار نخواهد بود.کوشنر آخرین و جدیدترین فرد از حلقه نزدیکان دونالد ترامپ است که در ماجرای ارتباطات مخفی و سری دولت جدید آمریکا با روسیه مورد توجه قرار گرفته است. هفته گذشته کاخ سفید بیان کرد که کوشنر شخصا داوطلب شده است تا در این زمینه در کمیته اطلاعات سنای آمریکا حاضر شده و شهادت بدهد.

جرد کوشنر همسر دختر بزرگ دونالد ترامپ، ایوانکا ترامپ است. انتظار میرود که وی همچنین در دیدار پیش رو میان ترامپ و رئیس جمهور چین، ژی جینپینگ در فلوریدا نقشی موثر و اساسی ایفا کند.