پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جعفرزاده ایمن‌آبادی: برخی دستگاه‌ها و نهادها به هیچ بخشی پاسخگو نیستند

جعفرزاده ایمن‌آبادی: برخی دستگاه‌ها و نهادها به هیچ بخشی پاسخگو نیستند

 فقدان نظارت بر فعالیت بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی  – بویژه سپاه پاسداران، اطلاعات سپاه پاسداران، ضدِ اطلاعات سپاه پاسداران، حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و… – در ایران ریشه ای ترین عامل نهادینه شدن فساد فزاینده در نظام حاکم بر ایران است!

دیوان محاسبات کشور یکی از نهادهای وابسته به مجلس است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد.این دیوان از نظر قانونی حق دارد و موظف است که حساب‌های وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه کل کشور استفاده می‌کند را رسیدگی و حسابرسی می‌کند.

به گفته مهندس غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو  دیوان محاسبات مجلس، در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود  این دیوان اعلام کرده است که «یک دستگاه اجرایی که مدعی مبارزه با حقوق‌های نجومی» است، خودش برخلاف قانون  ۲۵۰ میلیارد تومان “حقوق مازاد برقانون”   پرداخت کرده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی روز شنبه، ۱۲ فروردین، به وب‌سایت «خانه ملت»، وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی دستگاه‌های دولتی در ایران از نظارت و حسابرسی عملکردِ خود «فرار» می‌کنند. “برخی نهادها”  هم به هیچ کس پاسخگو نیستند. مدیران برخی دستگاه‌ها مدعی هستند که  «بازوها و اهرم‌های نظارتی حاکمیت نباید بر فعالیت دستگاه بنده نظارت کند» درست نیست و این مدیرانی که از نظارت فرار می‌کنند٬ «قطعا روزی گرفتار» خواهند شد. دستگاه‌های اجرایی خودشان باید برای حسابرسی بر فعالیت‌هایشان داوطلب شوند، نه این که از نظارت دیوان محاسبات فرار کنند. نهادهای دولتی، غیردولتی، خصوصی و نیمه خصوصی «باید تابع یک استراتژی واحد» باشند که دیوان محاسبات بر آن نظارت دارد. این دیوان روز ۱۱ مهر ۹۵ در گزارشی اعلام کرده بود که ۳۹۷ از مدیران دولت در سال ۹۴ بیش از ۲۰ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده‌اند که مجموع مبلغ «مازاد» پرداخت شده به آنان حدود ۲۳ میلیارد تومان بوده است.

علی لاریجانی٬ رئیس مجلس، روز ۲۹ اسفند سال ۹۵ وجود «فساد» در سیستم اداری را تایید کرد و مورد تاکید قرار داد. اما دریک ادعای عجیب و بی اساس گفت که «فساد» در جمهوری اسلامی «سیستماتیک» و «سازمان‌یافته» نیست!!

به گزارش رادیوفردا برخی از نمایندگان سابق مجلس همچون احمد توکلی نیز بر این باور هستند که دستگاه‌های نظارتی در جمهوری اسلامی به نسبت‌های مختلف آلوده به فساد شده‌اند که نتیجه آن شکل‌گیری «فساد سیستماتیک» در این نظام شده است. توکلی در سال ۱۳۹۲ هشدار داده بود که نهادهای حکومت ایران به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده‌اند و «نهادهای مسئول مبارزه با فساد، خود به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند.»بر اساس اعلام سازمان شفافیت بین‌الملل٬ ایران در سال‌ ۲۰۱۶ میلادی با ۲۹ امتیاز در رتبه ۱۳۱ کشور‌های فاسد قرار داشت.