جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ژنرال جیمز متیس: حمایت ایران از تروریسم ظرف پنج سال گذشته تغییری نکرده است!

ژنرال جیمز متیس: حمایت ایران از تروریسم ظرف پنج سال گذشته تغییری نکرده است!

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه ۱۱ فروردین گفت که ایران همچنان در حال صدور تروریسم در جهان و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال متیس که در یک کنفرانس خبری در لندن حضور یافته بود، وقتی با پرسشی درباره اظهارات پنج سال پیش خود مواجه شد که ایران را مهم‌ترین تهدید علیه ایالات متحده نامیده بود، عنوان کرد که رفتار ایران در طول این سال‌ها تغییری نکرده است.

وی اظهار داشت: «آن زمان که درباره ایران چنین گفتم، من رییس مرکز فرماندهی آمریکا بودم و ایران اصلی‌ترین صادرکننده تروریسم بود. صادقانه بگویم، اصلی‌ترین دولتی بود که از تروریسم حمایت می‌کرد و امروز نیز همچنان همان رفتار را ادامه می‌دهد».

اواسط بهمن پارسال نیز جیمز متیس در تماسی تلفنی با همتای عربستانی خود ایران را به «مداخله» در امور کشورهای خاورمیانه متهم کرده و اطمینان داده بود که ایالات متحده مقابل این رفتار ایران می‌ایستد.

وی همچنین در کنفرانسی خبری به همراه همتای ژاپنی خود بار دیگر ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» نامیده بود. اما سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد این اتهامات، آمریکا را در شکل‌گیری گروه های تروریستی در منطقه مقصر اصلی معرفی کرده است.

ژنرال متیس پنج سال قبل در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین تهدید علیه ایالات متحده چیست، گفته بود: «ایران، ایران، ایران».

آمریکا از سال ۱۹۸۴ ایران را به عنوان «حکومتی حامی تروریسم» معرفی کرده است و وزارت امور خارجه این کشور در آخرین گزارش خود گفته که ایران به کمک مالی، تأمین منابع و راهنمایی به چندین گروه تروریستی و گروه‌هایی که ثبات در خاورمیانه و آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند، ادامه می‌دهد.