پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مصطفی زهرانی: “ایران در استراتژی خروج از سوریه دچار مشکل شده است.”

مصطفی زهرانی: “ایران در استراتژی خروج از سوریه دچار مشکل شده است.”

مصطفی زهرانی، مدیرکل امور راهبردی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه اعلام کرد ایران در استراتژی خروج از بحران سوریه دچار مشکل شده است.

  "ایران در استراتژی خروج از سوریه دچار مشکل شده است"

به گزارش وبسایت «دیپلماسی ایرانی» وابسته به صادق خرازی سفیر سابق ایران در سازمان ملل و پاریس، مصطفی زهرانی، مدیرکل امور راهبردی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه این کشور طی مقاله ای نوشت: ما در استراتژی خروج از سوریه دچار مشکل شده ایم.

وی افزود: ما خوشبین بودیم که جنگ کوتاه مدت خواهد بود و دشمن ضعیف است و می توانیم به سرعت کار را تمام کنیم.

زهرانی که در سالهای 2000 تا 2004 دستیار سفیر ایران نیز بوده همچنین گفته است: کشورها معمولا به استراتژی خروج از جنگ فکر نمی کنند و این مشکلی اساسی است.

از دیدگاه او “روس ها بیشتر از ایران به کمک بشار اسد آمده اند. گرچه ایران به لحاظ امکانات میدانی، بیشترین نقش را داشته است اما به لحاظ پوشش هوایی و همچنین امتیازات بین المللی که روس ها دارند، بشار اسد گمان می کند که روسیه بیش از ایران، می تواند در مواجهه با امریکا و اسرائیل به او کمک کند. نهایتا به نظر می رسد که بشار اسد به سمت روسیه حرکت و به ایران پشت کند”.

وی در ادامه اظهار داشته است: “روسیه، منافع خاص خود را در سوریه دنبال می کند. روس ها توانستند به اهدافی که در سوریه داشتند، برسند. از این پس، روسیه وارد معامله با امریکا و حتی اسرائیل خواهد شد”.

به گفته زهرانی “مهم ترین موضوعی که اسرائیلی ها و امریکایی ها پیگیری می کنند، آن است که اجازه ندهند ایران و حزب الله در مرز با اسرائیل پایگاهی ایجاد کنند. به نظر می رسد که در این موضوع، روسیه نیز با آن ها هم نظر است و نهایتا روس ها با امریکا و اسرائیل به توافق خواهند رسید”.