پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سینما » مرتضی اصفهانی -مشاور امنیتی پروژه «ماجرای نیمروز»-: نباید بگوئیم جایزه سیمرغ برای چه به وسترن “ماجرای نیمروز” تعلق گرفت!

مرتضی اصفهانی -مشاور امنیتی پروژه «ماجرای نیمروز»-: نباید بگوئیم جایزه سیمرغ برای چه به وسترن “ماجرای نیمروز” تعلق گرفت!

مشاور امنیتی پروژه «ماجرای نیمروز»: یکی از جوایز فیلم مهدویان را گفته‌اند نگویید! / تجربه پنجاه سال مبارزه را در اختیار فیلمسازان می‌گذارم

مرتضی اصفهانی، مشاور امنیتی پروژه «ماجرای نیمروز» گفت: ماجرای نیمروز دو جایزه ارزشمند گرفت؛ اولی فیلم برتر از نگاه مردمی در جریان جشنواره فجر و دومی هم که گفته‌اند نگویید!

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، روزنامه صبح نو در ویژه نامه نوروزی خود گفت و گویی با مرتضی اصفهانی، مشاور امنیتی پروژه «ماجرای نیمروز» انجام داده است که آن را در ادامه می خوانید:

مرتضی اصفهانی را نه ملاقات کردیم و نه صدایش را شنیدیم؛ بلکه بواسطه یک دوست سوالات ما را دریافت کرد و سپس به صورت مکتوب پاسخ ها را برایمان ارسال کرد. او یکی از مشاورین مطرح تولیدات سینمایی ایران در ژانرهای امنیتی، پلیسی و جاسوسی محسوب می‌شود و از فیلم “بادیگارد “ابراهیم حاتمی کیا گرفته تا روباه افخمی و سیانور شعیبی و در نهایت ماجرای نیمروز مهدویان به صورت مشاور در کنار عوامل فیلم حضور داشته است.
او که به گفته خودش تجربه فعالیتهای چریکی و عملیاتی و جاسوسی و… داشته است به دنبال آن است تا تجربه پنجاه سال فعالیت خودش را در اختیار فیلمسازان قرار دهد.

مرتضی اصفهانی : علاقه و سابقه‌ من در تولید مستند است. پس از تولید حدود سه هزار دقیقه مستند وارد کار سینما و تلویزیون شدم ولی هنوز کار اصلی‌ام مستندسازی است. مشوق من برای ورود به سینما آقای کیمیایی بود که با فیلم «ضیافت» آغاز شد و از آقای حاتمی‌کیا آموختم که می‌توان «به رنگ ارغوان» ساخت و همیشه به ایشان مدیونم و برای مشورت «بادیگارد» هم افتخار در کنارشان بودن را دارم. بعدها با «روباه» افخمی، «امکان مینا»ی تبریزی، «سیانور» شعیبی و «ماجرای نیمروز» در کنار مهدویان بودم .

* وقتی در پازل عوامل فیلم قرار می‌گیرید نقش شما چیست؟ مشاوره؛ تغییر فیلمنامه یا نگارش کامل فیلمنامه؟
همه موارد صحیح است! البته دامنه این مشاوره در اجرا، بازی‌ها و حتی لباس و صحنه هم ادامه پیدا می‌کرد .

* مشاوره فیلم‌هایی که مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی دارد در کشور ما از چه اقتضائاتی برخوردار است؟ این ملاحظات در مورد ماجرای نیمروز چطور بود؟
مرتضی اصفهانی:  فیلمساز موفق حتماً مشاور خبره داشته‌. من یک چریک قبل از انقلاب اسلامی و یک رزمنده جمهوری اسلامی هستم‌. در اطلاعات عملیات ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران از ایشان آموختم که نقش اطلاعات در جنگ تا چه میزان تاثیرگذار است و با توجه به علاقه‌ای که به فیلم‌سازی داشتم همیشه همه‌چیز را در ذهنم ذخیره می‌کردم و حالا تلاش می‌کنم تجارب 50سال مبارزه را در اختیار کسانی قرار دهم که می‌خواهند فیلم بسازند .

* شخصی به‌نام “عباس” در مجموعه عوامل مقابله‌کننده با سازمان مجاهدین است که جاسوس نفوذی‌است. این شخصیت مابه‌ازای بیرونی دارد؟ سرنوشتش چه شده است؟
مرتضی اصفهانی: به‌جز شخصیت “حامد‌”، بقیه شخصیت‌ها متناظر تاریخی دارند‌. داستان “عباس  زریباف” هم در تاریخ آمده که پس از فرار ابتدا به فرانسه و سپس به عراق ِ تحت حاکمیت صدام می‌رود و نهایتاً در جریان حمله به ایران (‌عملیات فروغ‌) کشته می‌شود.

* در فیلم‌های اطلاعاتی عملیاتی 2، سه سال اخیر همیشه نشان می‌دهد یک عامل نفوذی در سیستم وجود دارد. واکنش کسانی که در سیستم هستند نسبت به این بازنمایی چیست؟
مرتضی اصفهانی: خدا را شکر صبر و تحمل داشتند! اگر می‌خواهیم دیده شویم باید حقیقت را بگوییم و اگر نیت سالم‌سازی داریم باید از ضعف‌هایمان هم بگوییم. زمانی که برای ساخت سریال «پازل» و «تعبیر وارونه یک رؤیا» نزد جناب آقای دکتر صالحی و معاون حفاظتی ایشان در سازمان انرژی اتمی رفتیم تا مجوز بودن نفوذی در تشکیلات تحت امر ایشان را بگیریم‌، مردانه گفتند وقتی خائن را تصویری می‌کنید‌، دانشمند و قهرمان سازمان انرژی اتمی خوش می‌درخشد.

* در میان فیلم‌های چندسال اخیر در سینما و تلویزیون کشور که مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی دارد کدام‌یک را از لحاظ ساختار داستان و رعایت ملاحظات بیشتر می‌پسندید؟ فارغ از آنکه خودتان در آن فعالیت داشته‌اید یا نه؟
مرتضی اصفهانی: سریال «تعبیر وارونه یک رؤیا» از فریدون جیرانی و فیلم سینمایی «روز شیطان» از بهروز افخمی

* چقدر فیلم‌های با مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی که ساخته کشورهای دیگر است؛ می‌بینید؟
مرتضی اصفهانی: به اندازه‌ای که وقتم اجازه می‌دهد ولی همیشه در برنامه‌هایم دارم.

* بازخوردهایتان از فیلم ماجرای نیمروز چگونه بوده است؟
مرتضی اصفهانی: ماجرای نیمروز دو جایزه ارزشمند گرفت؛ اولی فیلم برتر از نگاه مردمی در جریان جشنواره فجر و دومی هم که گفته‌اند نگویید!

انتهای پیام/