جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بروجردی: تحرکات جریان احمدی نژاد در انتخابات جدی نیست و می توان به آنها گفت که آرزو بر جوانان عیب نیست».

بروجردی: تحرکات جریان احمدی نژاد در انتخابات جدی نیست و می توان به آنها گفت که آرزو بر جوانان عیب نیست».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن تایید این که ورود نامزد «طیف» محمود احمدی‌نژاد به انتخابات ریاست جمهوری، باعث افزایش «شور انتخاباتی» می‌شود، چنین نظر داد که تحرکات این گروه در انتخابات «جدی نیست».

علاءالدین بروجردی، رئیس این کمیسیون، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، گفت که جریان حامی آقای احمدی‌نژاد «باید دل‌شان خوش باشد که یک نفر از این جریان پا به عرصه انتخابات گذاشته است».

وی تاکید کرد که اگر یک نفر از «طیف» آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری تائید صلاحیت شود، «ممکن است سبد رأی کم و کوچکی داشته باشد، اما قطعا این مسئله به شور انتخاباتی خواهد افزود».

آقای بروجردی در عین حال در پاسخ به سوالی درباره «دور زدن» دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره نامزد نشدن آقای احمدی‌نژاد و نامزدی حمید بقایی برای اجرای پروژه موسوم به «مدودف-پوتین» گفت که «این اقدامات و تحرکات خیلی در عرصه انتخابات جدی نیست و می توان به آنها گفت که آرزو بر جوانان عیب نیست».

علی خامنه‌ای روز پنجم مهر ۹۵‌ تائید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته است که «صلاح نیست» در انتخابات پیش رو شرکت کند.

با این حال، محمود احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامزدی حمید بقایی اعلام کرد «مصمم» است «وظایف سیاسی و اجتماعی خود» را به گونه‌ای انجام دهد که برخلاف سال ۹۲ «افراد صالح» از «دایره انتخاب» حذف نشوند.

در همین حال ناصر ایمانی، از چهره‌های اصولگرا، روز چهارشنبه، ۹ فروردین، در مصاحبه با وب‌سایت انتخاب گفته بود که حمایت آقای احمدی‌نژاد از حمید بقایی «در واقع به صراحت خلاف توصیه رهبری است، چراکه فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند».

حمید بقایی اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از آقای احمدی‌نژاد درخواست خواهد کرد «در بالاترین سطح» دولت او حضور داشته باشد.

برخی از تحلیل‌گران نامزدی حمید بقایی در سال ۹۶ را تقلیدی از الگوی موسوم به «مدودف-پوتین» در روسیه می دانند، به این معنا که با پیروزی بقایی آقای احمدی‌نژاد معاون اول رئیس جمهوری خواهد شد.

آقای بروجردی در این مصاحبه همچنین سخنان اسفندیار رحیم مشایی درباره «ایجاد دودستگی و دوقطبی خطرناک» در صورت رد صلاحیت حمید بقایی را «اشتباه و گزاف» خواند.

وی اضافه کرد: «افراد شاخص و باتجربه، گاها در انتخابات رد صلاحیت شده اند و نظام دارای ساختار و شورای نگهبان بوده و افراد می دانند که برای چه مسائل و موضوعاتی رد صلاحیت می‌شوند و لزومی ندارد که این موضوعات را به سطح جامعه بکشانیم.»

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، اعلام کرده که «هیچ دلیلی» برای رد صلاحیت حمید بقایی وجود ندارد و اگر او رد صلاحیت شود، «دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت».

آقای بقایی که به عنوان یکی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد مشهور است، خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه همان سال آزاد شد.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در این باره توضیح داد که پرونده حمید بقایی همچنان مفتوح است اما این موضوع به تنهایی منجر به رد صلاحیت وی نخواهد شد و ممکن است نامزدی پرونده مفتوح داشته باشد و شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کند.

در روزهای گذشته نیز سخنان آقای احمدی‌نژاد در اهواز انتقاداتی را به دنبال داشته است.

در حالی که برخی از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد از جمله علی‌اکبر جوانفکر مخاطب این سخنان را حسن روحانی دانسته‌اند، برخی از چهره های اصولگرا از جمله محسن رضایی، مخاطب این سخنان را رهبر جمهوری اسلامی می دانند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، روز دوم فروردین در یک سخنرانی در اهواز گفت: «کسانی که فکر می کنند ملت نمی‌فهمند، نفهم‌ترین افراد روی زمین هستند. این چه سلطنتی است که در وجود بعضی‌ها پیدا شده،… بسیج شدید تا به ملت بگویید یارانه‌ها بد است و انجام ندهید؟ ۹۷ درصد چیزی را می‌خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می‌فهمی، همین ملت تو را بالا آورد.»

نامه‌های احمدی‌نژاد به روسای جمهوری آمریکا «کسر شان ملی» است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین نامه‌نگاری آقای احمدی‌نژاد با روسای جمهوری آمریکا را «کسر شان ملی» خواند و افزود: «این چه اقدامی است که رئیس جمهورِ جمهوری اسلامی نامه ای را برای رئیس جمهور آمریکا بنویسد و وی هیچ جوابی به آن ندهد؟!»

محمود احمدی‌نژاد در روزهای ابتدایی اسفندماه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهور آمریکا ضمن استقبال از دیدگاه‌های انتقادی دونالد ترامپ درباره «نظام انتخاباتی و سیاسی آمریکا» به او «توصیه» کرد که قدر «فرصت زودگذر چهار ساله‌اش» را بداند و «از همه لحظه های آن به درستی استفاده کند».

آقای احمدی‌نژاد که سابقه‌اش در نامه‌نگاری به دو رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، یعنی جرج بوش و باراک اوباما، بازمی‌گردد در نامه‌ای بسیار طولانی رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا را طرف خطاب قرار داد و در همان زمان گزارش شد که نسخه‌ای از نامه او «در اختیار سفارت سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران» قرار گرفته است.

با این حال روزنامه آرمان در گزارشی به نقل از «یک منبع موثق» خبر داد که این نامه «تحویل نگهبان سفارت سوئیس در تهران (به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران) شده است» و «چند روز بعد، سفارت سوئیس با اعلام این خبر به وزارت خارجه کشورمان گفته است که این سفارت و کشور متبوعش نقش نامه‌رسان را ندارند».

منبع: رادیو فردا