جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رویدادهای مهم سوریه در 24 ساعت گذشته و اخبار مربوط به مرگ بشارالاسد

رویدادهای مهم سوریه در 24 ساعت گذشته و اخبار مربوط به مرگ بشارالاسد

کارشناسان نظامی معتقدند که هدف نیروهای دموکراتیک سوریه از حمله به الطبقه تضعیف قدرت داعش در دفاع از منبج به عنوان نقطه اصلی تمرکز«خلافت اسلامی» گروه تروریستی موسوم به داعش است

 نیروهای کُرد «دموکراتیک سوریه» تحت حمایت آمریکا وارد فرودگاه نظامی «الطبقه» که در اشغال تروریست‌ها قرار دارد، شدند.
کارشناسان نظامی معتقدند که هدف نیروهای دموکراتیک سوریه از حمله به الطبقه تضعیف قدرت داعش در دفاع از منبج به عنوان نقطه اصلی تمرکز این گروه تروریستی است.

منبج در نزدیکی شهرهای الباب و جرابلس که با ترکیه هم مرز هستند، قرار دارد و یکی از مراکز اصلی داعش در حومه شمال شرقی حلب محسوب می شود. شهر منبج دارای اهمیت راهبردی است؛ به دلیل اینکه در خط امدادرسانی اصلی داعش میان الرقه در سوریه و مرزهای ترکیه واقع شده است.

پایتخت جدید داعش
به علت تغییرات امنیتی و تنگ تر شدن حلقه محاصره تروریست های داعش در موصل و رقه، این گروهک قصد دارد پایتخت جدید خود را اعلام کند.

روسیه الیوم در گزارشی نوشت: به عقیده این فعالان، با توجه به تغییرات فشرده اداری و امنیتی در مناطق دیرالزور در شرق سوریه و نیز شدت فشارها بر تروریست های داعش در رقه و موصل، این گروهک به احتمال زیاد دیرالزور را جایگزین رقه خواهد کرد.

فعالان میدانی شهر رقه می گویند: شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که داعش تنها چند روز پس از آنکه مهم ترین پایگاه های خود را در شهر الباب سوریه و نیز بخش های وسیعی از مناطق حومه شمالی و شرقی رقه و دو سوم موصل را از دست داد، اغلب سرکرده های خود را از رقه و موصل به دیرالزور منتقل کرد.

براساس این گزارش داعش تنها به انتقال سرکرده های خود اکتفا نکرده و صدها کامیون حامل مهمات، خودروهای سبک و تسلیحات نظامی خود را به همراه صدها خانواده عناصر این گروهک از مناطق بحرانی منتقل و در شهرهای المیادین، و بوکمال و سواحل فرات، از شهر دیرالزور تا مرزهای عراق، مستقر کرده است.

از سوی دیگر برخی خبرها حکایت از آن دارد که داعش اندکی از سختگیری های خود را در رقه کاهش داده و با گشودن باب “بخشش”، برای درگیری های قریب الوقوع آماده می‌شود.

اخبار مربوط به مرگ بشار اسد
رسانه های طرفدار مخالفان بشارالسد به طور متناوب خبرهایی دال بر “مرگ، قتل، مسمومیت یا بیماری” بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را منتشر  کرده اند.

سایت “اسپوتنیک” با اشاره به این موضوع می نویسد روزنامه لبنانی “المستقبل” در شماره 27 ژانویه خود نوشت اطلاعات موثقی از دمشق دارد دال بر سکته مغزی بشار اسد و بستری شدن وی در بیمارستان “الشامی” تحت مراقبت شدید امنیتی.

روزنامه “لوبوان” چاپ پاریس نیز نوشت اطلاعاتی در دست دارد که حکایت از تقویت احتمال کشته شدن بشار اسد دارد. پیش از این نیز شایعه هایی درباره احتمال ترور شدن وی منتشر شده بود.

از سوی دیگر برخی کاربران شبکه های اجتماعی به نقل از سایت وزارت اطلاع رسانی سوریه خبری را دال بر بیماری و مسمومیت شدید بشار اسد منتشر کردند که بعدا مشخص شد این سایت هک شده و هکرها اقدام به انتشار خبرهای دروغ از این سایت کرده اند.

دو روز پیش از آن نیز رسانه ها اعلام کرده بودند که در حمله به کاروان رئیس جمهور سوریه، وی زخمی شده است.

منبع: تابناک