جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در پی تصادف‌های مرگبار خراسان، رئیس پلیس راه به دادسرا احضار شد

در پی تصادف‌های مرگبار خراسان، رئیس پلیس راه به دادسرا احضار شد

پس از وقوع سه تصادف زنجیره‌ای در جاده‌های استان خراسان رضوی که به مرگ یک کودک و مجروح شدن ده‌ها نفر انجامید، دادسرای این استان رئیس پلیس راه و مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی را احضار کرد.

به گزارش ایرنا، محمدحسن اصولی صفار، بازپرس شعبه ۴۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، روز شنبه، پنجم فروردین، خبر داد که این دو مقام استان خراسان رضوی را برای ارائه توضیحات درباره سه تصادف زنجیره‌ای در جاده‌های استان به دادسرا احضار کرده است.

به گفته آقای اصولی صفار، احضار این دو مقام پس از دستور دادستان عمومی و انقلاب مشهد مبنی بر رسیدگی به این سه تصادف انجام شده و آنان باید روز شنبه در دادسرا حاضر شوند.

روز جمعه دو تصادف زنجیره‌ای در اتوبان شهید شوشتری (مشهد- باغچه و بالعکس) و یک تصادف زنجیره‌ای در جاده چناران به قوچان رخ داد.

در تصادف‌های اتوبان شهید شوشتری بیش از ۱۳۰ خودرو با یکدیگر تصادف کردند، تصادفی که جان یک کودک خردسال به نام مهسا دولت‌آبادی را گرفت و ۸۹ نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد.

علت وقوع این حادثه «مه غلیظ» اعلام شده است.

آزادراه ۳۵ کیلومتری شهید شوشتری در جنوب مشهد و مسیر این کلان‌شهر به تهران قرار دارد.

همه ‌ساله با آغاز سال نو و شروع تعطیلات نوروزی، حجم سفرهای برون‌شهری و تصادف جاده‌ای در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

در همین حال عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راه، روز جمعه خبر داد که از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون ۱۶۰ تن در تصادفات رانندگی کشته و بیش از سه هزار نفر مجروح شده اند.

به گفته آقای جهانی، ۴۳ درصد تصادفات در این مدت به دلیل عدم توجه به جلو رخ داده که در آنها استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب‌آلودگی هم نقش موثری داشتند.

وی گفت که ۲۰ درصد تصادفات به دلیل سرعت‌ غیرمجاز و ۱۵ درصد نیز به دلیل سبقت‌ غیرمجاز رخ داده است.

آقای جهانی اعلام کرد که به دلیل بارش برف و باران در کشور و لغزندگی شدید جاده ها، احتمال واژگونی‌ خودروها و بروز حوادث نیز افزایش یافته است.

بر اساس آمار نیروی انتظامی، در نوروز ۹۵، ۴۰۸ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده و ۶ هزار و ۱۳۸ نفر مجروح شده بودند.

همچنین بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا به نقل از آمار پزشکی قانونی منتشر کرده است، ۹۶۸ نفر در نوروز ۹۴ در حوادث رانندگی کشته شدند که نسبت به نوروز پیش از آن ۱۰.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پیش از این پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام کرده بود در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده‌ها را دارد.

 

منبع: رادیو فردا