جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عفت مرعشی حرف آخر را زد!

عفت مرعشی حرف آخر را زد!

آرمان – مطهره شفیعی: ادعای حرکت در مسیر آیت‌ا… هاشمی را دارند؛ پس از رحلتش از مقابل دوربین‌های عکسبرداری و ضبط فیلم تکان نمی‌خورند تا بتوانند در مواقع لزوم با نشان دادن آنها به دیگران ارادت خود به هاشمی و مکتب فکری او را به اثبات برسانند. پس از رحلت آیت‌ا… هاشمی با رسانه‌ها سخن گفتند و تاکید داشتند که جای خالی بزرگمرد اعتدال و تدبیر به راحتی پر نخواهد شد. اظهار ارادات‌ها پس از رحلت آیت‌ا… هاشمی در ذهن فرزندان ایشان مانده است و ارادتمندی‌های آنان زمانی بیشتر به یاد بازماندگان رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت آمد که از نامگذاری بزرگراه یا خیابان اصلی شهر به نام آیت‌ا… دریغ کردند. اگر رهبر انقلاب دفاع مقدس را بزرگ‌ترين ثروت و سرمايه كشور مي خواند، جوهره دفاع مقدس جهاد است كه پيشكسوت و فرمانده اين جهاد با حكم امام، هاشمي بود.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

۲۱دی ماه بود که رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از بررسی نامگذاری خیابانی به نام آیت‌ا…هاشمی رفسنجانی خبر داد. مجتبی شاکری عضو اصولگرای شورای شهر که یک دهه از مخالفان جدی آیت‌ا…هاشمی محسوب می‌شد، در آن زمان با اشاره به نقش آیت‌ا…هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب اسلامی گفت:«طبیعتا خیابانی به نام یار دیرین امام نامگذاری می‌شود، اما هنوز جلسه‌ علنی شورا برگزار نشده تا تمامی اعضا در مورد این موضوع نظرات خود را بیان کنند.» زمان گذشت و درکمال ناباوری ۲۲اسفند ماه مهدی چمران رئیس شورای شهر خبر داد که «خیابان سرو به نام آیت‌ا…هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد!» خیابانی کوچک در منطقه ۲ تهران که عبور و مرور درآن چنان نیست که بتوان ادعا کرد برای تقدیر یا هدف دیگری نام آیت‌ا… هاشمی زینت‌بخش آن شده است. به‌طور طبیعی آیت‌ا… هاشمی هیچ‌گاه به دنبال نامگذاری نام خود بر خیابان یا بزرگراهی در کشور نبود، چرا که از همان ابتدای آغاز خدمتش به کشور بر این عقیده بود که هر تلاشی صورت می‌گیرد، باید خدمت بی‌منت به مردم و برای پیشرفت و سربلندی کشور باشد، اما پربیراه نیست که پس از رحلت ایشان بزرگراه یا اتوبانی به نام ایشان باشد که نسل بعد پس از پرسش درباره چرایی این نامگذاری از مسیری مطلع شود که سردار سازندگی در مسیر آبادانی کشور پیمود. همچنین نامگذاری اتوبان یا بزرگراهی مهم به نام آیت‌ا… هاشمی، علاوه بر تقدیر از زحمات ایشان در برهه‌های سرنوشت‌ساز کشور، ترغیب دیگران برای ادامه مسیرشان خواهد بود. خانواده آیت‌ا… هاشمی هنوز رخت سیاه بر تن دارند و برای آنها و همه دلسوزان کشور، عدم حضور آیت‌ا… هاشمی غمی بزرگ است که این مصوبه شورای شهر بر آن افزود. مگر تعداد زیادی از اعضای همین شورای شهر نبودند که هر گاه با مشکلی مواجه می‌شدند، آیت‌ا…هاشمی با حوصله به دغدغه‌های آنان گوش می‌کرد و از کمک برای حل مشکلشان دریغ نداشت؟! یعنی این اندازه زود به فراموشی مبتلا شدند یا انتخابات شورای شهر اردیبهشت ۹۶ آنان را به سکوت وادار کرده است؟ بی‌تردید در برگه رای مردم نام قدرنشناسان ثبت نخواهد شد.

از آیت‌ا… حکیم تا آیت‌ا… هاشمی

اکنون تناقضی آشکار بیش از همه اذهان را به خود مشغول کرده است. اگر نامگذاری معابر و بزرگراه‌های کشور به نام بزرگان برای سپاس از دستاوردها و مکتب آنهاست، باید به این سوال پاسخ داده شودکه معیار درنظرگرفته‌شده چیست. همه مردم تهران بارها از بزرگراه حکیم غرب و شرق عبور کرده‌اند. آیت‌ا…محمد باقر حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و یکی از مشهورترین روحانیون فعال سیاسی عراق در قرن بیستم بود که در تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۰۳ پس از گذشت سه ماه از سقوط صدام و بازگشت خود به عراق در نجف پس از اقامه نماز جمعه در حین خروج از حرم علی‌بن‌ابیطالب ترور شد. در این واقعه ۹۵نمازگزار دیگر نیز همراه او کشته شدند. به‌دلیل مبارزات او بود که تصمیم گرفته شد یکی از مهم‌ترین بزرگراه‌های تهران مزین به نام او شود، اما آیا نامگذاران بزرگراه‌ها واتوبان‌های مهم پایتخت از آنچه آیت‌ا… هاشمی انجام داد بی‌خبر بودند. هاشمی از موسسان مجلس و رئیس بی‌وقفه آن در زمان امام بود و امام مجلسي را كه هاشمي رئيس آن بود، در راس امورخواند. آیت‌ا…هاشمی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز که یکی از مهمترین ارکان نظام است، بر عهده داشت. او هیچ‌گاه از هجمه مخالفان در سال‌های پس از انقلاب بی‌نصیب نبود. کلید بسیاری از مشکلات کشور تدبیر او بود. بنابراین تلاش برای نامگذاری خیابانی کوچک در تهران به نام او از محبوبیت آیت‌ا… هاشمی کم نخواهد کرد.

خودفراموشی فایده ندارد

بسیار تلاش کردند تا با طرح ادعای خانواده آیت‌ا‌… هاشمی از نامگذاری خیابان سرو به نام آن مرحوم قدرنشناسی خود را پنهان کنند، اما خانواده آیت‌ا…هاشمی در بیانیه‌ای این ادعا را رد کردند. شاید برخی درباره نامگذاری بزرگراه یا اتوبانی مهم به نام آیت‌ا…هاشمی اذعان داشته باشند که فکر این نامگذاری به ذهنشان خطور نکرده است، اما نمی‌توانند ادعا کنند که فراموش کردند آنچه را که یکی از اعضای شورای شهر در ۲۸ دی‌ماه گفته بود:«سوابق درخشان آیت‌ا…هاشمی در روزهای سخت انقلاب و جنگ بر کسی پوشیده نیست و این شخصیت بزرگ حقی به گردن همه مردم دارد، لذا باید نام ایشان نیز ماندگار بماند. باید هر چه سریع‌تر مکانی به نام این شخصیت مبارز نامگذاری شود. پیشنهاد من هم این است که این نامگذاری با توجه به جایگاه ایشان نباید نصف یک خیابان یا اتوبان باشد. از آنجایی که آیت‌ا…هاشمی امام جمعه تهران بود و اتوبان رسالت از مصلی آغاز می‌شود، پیشنهاد تغییر نام این بزرگراه را دارم.»

هشدار درباره انتخابات اردیبهشت

مشخص بود که پروژه جدید دوست‌نمایان در شورای شهر سرانجام خوبی ندارد، همان‌طور که در جلسه اخیر شورای شهر به نقل از فرزندان آیت‌ا…هاشمی روایت‌ها کردند که به نظر نمی‌رسد با واقعیت تطبیق کاملی داشته باشد. شاید آنچه به نقل از عفت‌مرعشی بیان شد، خود گویای واقعیتی تلخ است:«لازم نیست خیابانی به نام آیت‌ا… شود. همین که کتاب‌های این فرد به نام خودش است، کفایت می‌کند.»این داستان با تماس با محسن هاشمي فرزند آیت‌ا…هاشمی، بر كوچك سازي نام هاشمي مسكوت ماند. روایت نامگذاری بزرگراه یا خیابان مهمی به نام آیت ا…هاشمی هشداری بس مهم برای جامعه بود تا درزمان انتخابات شورای شهر بر روی برگه‌های رای خود نام آنانی را بنویسند که شعارهای زیبا و عملکردهایی دارند که عرق شرم بر پیشنانی هر منصفی می‌نشاند.