پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

 

کارشناسان اقتصادی به مطایبه می‌گویند ادعای دولت درباره رشد اقتصادی 11/6 درصدی حتما اشتباه تایپی است.

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان
اسرائیل: با سقوط حلب همه‌چیز در منطقه به نفع ایران تمام شده است
یک مقام صهیونیستی با نگرانی گفت‌ تحولات سوریه، معادله منطقه را به نفع ایران رقم زده است.
چاگازورل دبیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با رادیوی نظامی این رژیم گفت: اوضاع در سوریه پس از سقوط حلب بسیار نگران کننده است و تحولات در این کشور بصورتی است که همه‌چیز به نفع ایران تمام شده است.
وی افزود: با وجود نگرانی‌های اسرائیل از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، در حال حاضر مقابله با تهدیدهای ناشی از جنگ سوریه در صدر برنامه های امنیتی اسرائیل قرار دارد. مهم‌ترین مسئله راهبردی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم تقویت محور شیعه در سوریه به رهبری ایران، به خصوص پس از سقوط حلب است. در اواسط ماه دسامبر، نیروهای حامی دولت، این شهر جنگ‌زده را از چنگال شورشیان خارج کردند.
زورل افزود: سوریه عرصه مهمی است زیرا نمونه کوچکی از همه‌چیز است. قدرت‌های جهانی مانند روسیه و آمریکا، بازیگران منطقه‌ای مانند ایران و ترکیه و گروه‌های رقیب در داخل این کشور مانند رژیم اسد، مخالفان، کردها و دولت‌اسلامی در آنجا فعالیت چشمگیری دارند. هر اتفاقی که امروز در سوریه روی دهد، در سال‌های آینده تاثیر بسیار زیادی بر منطقه و فراتر از آن خواهد داشت.
وی گفت: تل‌آویو و آنکارا به شدت درباره مسئله حماس و فلسطین با یکدیگر اختلاف دارند اما درباره تهدید ایران وحدت‌نظر دارند. این مقام صهیونیستی افزود: این سوریه و جنگ آن است که ذهن من را به خود مشغول کرده است.
زورل در ادامه با اشاره به گروه‌های تروریستی و میلیون‌ها آواره‌ای که از سوریه خارج و در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، گفت: جنگ شش ساله سوریه تاثیر گسترده‌ای روی جهان گذاشته است. در نتیجه مبالغه‌آمیز نیست که بگوییم جنگ داخلی سوریه تا حدودی بر تحولات مهم در خارج از مرزهای این کشور، مانند برگزیت و حتی انتخابات در آمریکا تاثیر گذاشته است.
دبیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل گفت: تحولات اخیر در سوریه توازن را در منطقه به نفع ایران برهم زده است.
با وجود آن که اسرائیل غیرنظامیانی را که در جنگ داخلی سوریه زخمی شده‌اند مداوا می‌کند و به کاروان‌های حمل سلاح که خطری برای خود تلقی می‌کند، حمله می‌کند، تاکنون خود را از این جنگ دور نگه داشته است.
زورل گفت ادامه مداخله آمریکا در سوریه برای منافع اسرائیل بسیار مهم است زیرا روند فعلی سبب گسترش سلطه ایران در سوریه و وصل شدن تهران به بیروت می‌شود.
این مقام اسرائیلی افزود: برای اسرائیل، مهمترین موضوع در سوریه این است که اطمینان یابد ایران و نیروهای نیابتی آن نتوانند پایگاهی برای حمله به اسرائیل پیدا کنند.
زورل با اشاره به خطر پایگاه دریایی ایران در دریای مدیترانه، گفت: «اگر ایران و حزب‌الله بتوانند در سوریه مستقر شوند، این مسئله موجب بی‌ثباتی همیشگی خواهد شد.»

کارشناسان: کدام رشد اقتصادی؟احتمالا اشتباه تایپی است
کارشناسان اقتصادی به مطایبه می‌گویند ادعای دولت درباره رشد اقتصادی 11/6 درصدی حتما اشتباه تایپی است.
به گزارش روزنامه جام‌جم،  گزارش بانک مرکزی درباره تحقق رشد 15/7 درصدی فصل پاییز و رشد 11/6 درصدی 9 ماهه اول امسال، در شرایطی منتشر شد که بازارهای مختلف کشور همچنان دچار رکود و کسادی است.
بانک مرکزی از سوی دیگر، پس از یک سال وقفه، آمار رشد اقتصادی سال 94 را هم اعلام کرد که از قضا همانطور که پیش از این کارشناسان و رسانه‌ها برآورد می‌کردند، منفی بوده و به همین خاطر بانک مرکزی تمایلی به انتشار آن نداشت.
کارشناسان اقتصادی با دیده تردید نسبت به رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی می‌نگرند. دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره رقم رشد اقتصادی اعلام شده توسط بانک مرکزی گفت: به نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی جای ممیزها را اشتباه گذاشتند و با توجه به اینکه آخرین رشد اقتصادی اعلام شده 2/8  درصد بود اتفاق خاصی نیفتاده که رشد اقتصادی پاییز به 15/7 درصد برسد. وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط فعلی کشش رشد 15 درصدی را ندارد و کشورهای پیشرفته مانند مالزی در بهترین شرایط به رشد اقتصادی 12 درصدی دست پیدا کردند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اعلام این ارقام با اشاره به شرایط موجود کشور، شبهه ایجاد می‌کند. ما به غیر از حوزه نفت که مستقیما مربوط به صادرات است هیچ پیشرفت دیگری نداشتیم. اثرات رشد اقتصادی باید توسط مسئولان بانک مرکزی اعلام شود که از چه بخش‌هایی حاصل شده است.
جمشید پژویان، اقتصاددان هم دراین‌باره گفت: وقتی هنوز رکود اقتصادی در جامعه مشاهده می‌شود چگونه رشد اقتصادی به رقم 15/7 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اشتباه تایپی در آمار ارقام اعلام شده وجود دارد.
وی افزود: رشد اقتصادی 15 درصد به این معناست که نه تنها بیکاری وجود ندارد بلکه جامعه با مازاد شغل هم مواجه است.
این اقتصاددان تصریح کرد: ارقامی که اکنون در بانک مرکزی تدوین و اعلام می‌شود نشان‌دهنده اشتباه در نحوه محاسبه آن است. رقم اعلام شده رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی با شرایط کشور همخوانی ندارد، ضمن اینکه این رقم قابل جذب در بازارهای جهانی نیست.
پژویان با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاری زیادی در کشور اتفاق نیفتاده و هنوز در رکود قرار داریم. وی با بیان اینکه  نرخ اعلام شده در 60 سال گذشته بالاترین رقم است، افزود: وقتی جزئیات آمار در دسترس قرار ندارد باید از علائمی که در اقتصاد وجود دارد اظهارنظر کرد و شرایط فعلی، چنین رشد اقتصادی را نشان نمی‌دهد.

این شیوه کاهش تورم سمّ مهلک برای اقتصاد کشور است
«شیوه کاهش تورم در دولت، اقتصاد را به بیراهه برد.»
به نوشته روزنامه جوان دولتمردان طی ماه‌های اخیر برخی کارشناسان اقتصادی خود را گردهم آورده‌اند تا به‌گونه‌ای اقتصاد ایران را گزارش کنند که از لابه‌لای این گزارش برای خود یک عملکرد قابل قبول دست و پا کنند، غافل از اینکه رشد اقتصادی مبتنی بر نفت و آمار واردات رسمی و غیررسمی (قاچاق) و موجودی داخل انبار کالای تولید شده توسط بنگاه‌های داخلی و به ویژه به زنجیره کشیدن قریب به 900 هزار میلیارد تومان از نقدینگی 1200 هزار میلیاردی کشور در داخل بانک‌ها آن هم با پرداخت سود کاغذی و صوری 20 تا 30 درصد پرده از چگونگی کاهش تورم در دولت یازدهم برمی‌دارد و اتفاقا نشان می‌دهد دولت یازدهم تحقق شعار خود مبنی بر کاهش تورم را از بدترین و مخرب‌ترین راه دنبال کرده است و احتمال وقوع تورم‌های ونزوئلایی در آینده‌ای نه چندان دور را در ایران به شدت تقویت کرده است.
به شکل سنتی مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی در ایران نشان می‌دهد بین تورم و حجم نقدینگی یک ارتباط مستقیم در کشور وجود دارد، اما دولت یازدهم به دلیل ناتوانی در کنترل حجم نقدینگی چنان دست بانک‌ها را برای افزایش ضریب فزاینده پولی بازگذاشت که این ضریب چند واحد افزایش یافت و در حالی که دولت مدعی است کنترل پایه پولی (پول پرقدرتی که انحصار تولیدش در اختیار بانک مرکزی است، اما ضریب فزاینده پولی که همان تکثیر پول در شبکه بانکی است) رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است.
با حبس بیش از 80 درصد حجم نقدینگی در سپرده‌های بلندمدت بخش بانکی کشور درواقع اثر دفعتی و تورم‌آفرین رشد حجم نقدینگی در کشور به تأخیر افتاده، اما این تأخیر تا زمانی ادامه دارد که بانک به واسطه سودهای بالا بتواند برای سرمایه 800 تا 900 هزار میلیاردی موجود در حساب‌های بلندمدت بانکی جذابیت ماندگاری ایجاد کند و اگر روزی به هر دلیلی این حجم از نقدینگی که با بودجه کل سال ایران در سال 96 تقریبا برابری می‌کند از بانک‌ها خارج شود، اقتصاد ایران اگر برای مهار این نقدینگی آماده نباشد با چالش تورمی شدید روبه‌رو می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد واردات رسمی و غیررسمی سهم قابل ملاحظه‌ای در تامین کالاهای مورد نیاز در کشور داشته‌اند و تحت این شرایط بازار و کاهش شتاب رشد قیمت‌ها به دلیل تقویت تولید داخلی نبوده است و چه بسا به خاطر واردات رسمی و غیررسمی و مالیات‌گیری غیرمعقولانه از بنگاه‌ها، بسیاری از بنگاه‌ها با ورشکستگی و کاهش ظرفیت تولید هم مواجه شده باشند که افزایش آمار بیکاری به بیش از 12 درصد (3 میلیون بیکار) این مقوله را تأیید می‌کند.
اما وقتی رشد اقتصادی کشور که ماحصل معدل تغییرات تولیدات در بخش ساختمان، عمران، نفت، صنعت و معدن، کشاورزی و… است، وزن‌سنجی نمی‌شود تا سهم قابل ملاحظه نفت در این معدل‌گیری مشخص شود پس بنابراین نمی‌تواند رشد اقتصادی خیلی قابل اتکا و پوشش‌دهنده واقعیت کل بخش‌های اقتصاد ایران باشد.
تحت این شرایط، صد البته که باید به کاهش تورم اعلامی به دید منفی نگاه کرد چرا که بازار یا با واردات رسمی یا غیررسمی یا به واسطه رکود در صنایع داخلی و تخفیفات از جهت رهایی از ورشکستگی‌ شتاب رشد قیمت‌هایش کندتر شده است و این نوع کاهش تورم را باید سمی تلقی کرد زیرا ضربات زیادی به تولید داخل، نیروی کار، بنگاه‌ها، دولت، بیمه‌های تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی‌ و صاحبان سرمایه، سهامداران خرد و… زده است.
سنگ‌اندازی تحریمی آمریکا در مقابل کشتیرانی ایران
در حالی که برخی مقامات دولتی می‌گویند کشتیرانی ایران از تحریم‌ها خارج شده، تداوم تحریم‌ها مانع از ورود کشتیرانی کشورمان به بازار سهام لندن شد.
خبرگزاری رویترز از تلاش شرکت کشتیرانی ایران برای ورود به بازار سهام لندن گزارش داد و نوشت: تحریم‌های آمریکا تاکنون مانع از این مسئله شده است.
رویترز به نقل از چهار مقام ایرانی و دو منبع خارجی نوشت تاکنون چندین جلسه بین مقام‌های ارشد کشتیرانی ایران با محوریت این موضوع در لندن برگزار شده است.
رویترز ادامه می‌دهد: بانک‌های انگلیسی تحت تاثیر تحریم‌های باقی مانده آمریکا همچنان مردد به همکاری با شرکت‌های ایرانی برای تسویه پرداخت‌ها و تسهیل تراکنش‌های مالی هستند.

خراسان
مجوز دولت به شهرداری تهران برای واردات 200 تویوتا
با توجه به گزارش یک عضو مهم کابینه در خصوص اینکه سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری تهران جهت انجام امور مربوط به متوفیان و ارائه خدمات مناسب و حمل و نقل آنها به مبادی ذی ربط و مقاصد مورد تقاضای بازماندگان در سراسر کشور، سالیانه حدود 14 میلیون کیلومتر توسط این خودروها طی می شود،  به علت ضرورت شدید نوسازی ناوگان مذکور، نیازمند حدود 200 دستگاه خودروی تویوتای جدید است که بر این اساس، مسئولان دولتی مجوز ترخیص و ورود این خودروها را صادر کرده اند.
کمبود نیرو های  حفاظت از میراث فرهنگی در کشور
بر اساس گزارش یک نهاد مسئول دولتی به مدیران ارشد اجرایی، اعلام شده است علی رغم اهمیت و ضرورت فعالیت میراث بان ها در سراسر کشور، به دلیل ساختار موجود، هیچ پست مراقبتی در چارت نمایندگی های شهرستانی سازمان میراث فرهنگی، ادارات و موزه های شهرستانی و پایگاه های جهانی دیده نشده و فعالیت این افراد نیز پاسخگوی حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی و ده ها تپه باستانی موجود در کشور نیست؛ در عین حال تقریبا تمامی نیروهای آن در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

ایران
مطهری، وکیلی و نعمتی تخلفی مرتکب نشده‌اند
هیأت رسیدگی به تخلفات هیأت رئیسه مجلس صبح دیروز برای بررسی «حضور علی مطهری، محمدعلی وکیلی و بهروز نعمتی در دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات» تشکیل شد و ۱۶ نفر از اعضای این هیأت اعلام کردند که این سه نفر تخلفی مرتکب نشده‌اند. به گزارش ایسنا، این جلسه پیرو شکایت درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس از یوسفیان‌ملا رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه برای تشکیل هیأت رسیدگی به تخلفات و بررسی حضور مطهری، وکیلی و نعمتی در دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد. علی مطهری، محمدعلی وکیلی و بهروز نعمتی از خود دفاع کردند و از ۳۰ نفر نماینده معترض نیز دو سه نفر حضور پیدا کردند که نهایتاً پس از بحث و بررسی موضوع از اعضای هیأت رأی‌گیری به عمل آمد که ۱۶ نفر اعلام کردند که این سه عضو هیأت رئیسه تخلفی مرتکب نشده‌اند و تنها سه نفر در رأی خود اعلام کردند که مطهری، وکیلی و نعمتی به خاطر دیدار با رئیس دولت اصلاحات مرتکب تخلف شده‌اند که نهایتاً این پرونده مختومه شد.

دادستان تهران: احسان مازندرانی برای ادامه محکومیت به زندان معرفی شد
دادستان تهران گفت: احسان مازندرانی برای ادامه محکومیت به زندان معرفی شده است. به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی با رد ادعاهای صورت گرفته مبنی بر بازداشت بدون دلیل احسان مازندرانی و با انتقاد از فضاسازی صورت گرفته توسط برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی گفت: بازداشت این محکوم امنیتی در راستای ادامه و اجرای کامل حکم محکومیت قبلی وی به عمل آمده است.

واکنش نتانیاهو به توئیت ظریف
نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی در پیامی توئیتری، به اظهارات وزیر خارجه ایران پاسخ داد. به گزارش انتخاب، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه کشورمان که گفته بود «نتانیاهو تورات را تحریف می‌کند»، نوشت: «وزیر خارجه ایران از مدارا کردن با جهان صحبت می‌کند اما کشورش دم از نابودی اسرائیل می‌زند. این تناقض را چگونه می‌شود توجیه کرد؟» نتانیاهو در ادامه اتهامات تکراری دیگری را نیز به ایران نسبت داد اما به این نکته اشاره نکرد که در جهانی که ایران خواهان مدارا با آن است، جایی به نام اسرائیل وجود ندارد. همچنین روز گذشته سیامک مره صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس با تأکید بر اینکه ایدئولوژی نتانیاهو نژادپرستی است، گفت: «یاوه‌سرایی افرادی نژادپرست و جنایتکار نظیر نخست‌وزیر پلید حکومت اشغالی هیچ‌گونه اثری در اعتقاد راسخ یهودیان آزاده به عملکرد توحیدی و پاک ملت شریف ایران نخواهد داشت.» او افزود: ایرانیان کلیمی سابقه تاریخی همزیستی پیروان ادیان توحیدی در ایران را در حافظه تاریخی خود ثبت کرده‌اند. گفتنی است نتانیاهو در دیدار با پوتین مدعی شده بود که ایرانیان از دوران گذشته در صدد نابودی یهودیان بوده اند.

آرمان

تکذیب فروش گوشت الاغ در زاهدان

شنیده شد که مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده موردی مبنی بر توزیع گوشت الاغ در زاهدان محرز نشد، از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد این‌چنینی همان ساعت به دامپزشکی اطلاع دهند. ایسنا نوشت: حسینی افزود: در روزهای اخیر خبری مبنی بر فروش گوشت الاغ در زاهدان در فضای مجازی استان منتشر شد. سیدمهدی حسینی افزود: کارشناسان دامپزشکی استان بر مراکز تولید، توزیع و عرضه گوشت به طور مستمر و روزانه نظارت دارند.

تجمع کولبران مقابل فرمانداری

شنیده شد که در حالی چند روز از رونمایی کتاب برنامه تامین مالی خرد و بیمه شدن کولبران به‌وسیله وزیر کار می‌گذرد که دیروز بخشی از کولبران سیستانی به دنبال ادامه ۲ ماه تعطیلی معبر مرزی «شاهگل»، مقابل فرمانداری زهک تجمع کردند. تسنیم نوشت؛ تجمع‌کنندگان خواستار بازگشایی این معبر مرزی با افغانستان شدند؛ معبری که به گفته برخی منابع خبری حدود ۶۰ روز از تعطیلی‌اش می‌گذرد و حدود ۳۰۰۰ نفر را بیکار کرده است.

احمدی‌نژاد و مشایی ثبت نام می‌کنند!

شنیده شد که احمدی نژاد، مشایی و بقایی هر سه برای انتخابات ثبت نام خواهند کرد. یک منبع آگاه گفت: احمدی نژاد و مشایی نیز همراه با بقایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهند کرد. عصر خبر نوشت؛ مشخص نیست برنامه این سه نفر برای انتخابات ریاست جمهوری چیست اما با ثبت نام هر سه نفر در انتخابات، شاهد اتفاقات خاصی در انتخابات آینده خواهیم بود.

ادامه محکومیت احسان مازندرانی

شنیده شد که دادستان تهران گفت: احسان مازندرانی برای ادامه محکومیت به زندان معرفی شده است. جعفری دولت آبادی با رد ادعاهای صورت گرفته مبنی بر بازداشت بدون دلیل احسان مازندرانی و با انتقاد از فضاسازی صورت گرفته توسط برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی گفت: بازداشت این محکوم امنیتی در راستای ادامه و اجرای کامل حکم محکومیت قبلی وی به عمل آمده است.