پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

*********

کیهان

مشاور خاتمی: دولت گسیخته شده /تکنوکرات‌ها روحیه شاهی دارند

مشاور رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات نسبت به سرنوشت رو به زوال مدعیان اصلاح‌طلبی و انحلال آنها در دولتی که درگیر از هم گسیختگی است هشدار داد.

محمدرضا تاجیک در مصاحبه با روزنامه آرمان اظهار داشت: ما در میان نسل جدید اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه تئوریسینی تربیت نکردیم که امروز بخواهیم از آن بهره ببریم. ما هیچ‌گاه برای تربیت تئوریسین‌های جدید سرمایه‌گذاری نکردیم و وقت صرف نکردیم.

ژنرال‌های جریان اصلاحات چنان در طول زمان فربه شده‌اند که در بغل خود هیچ‌کس را جا نداده و مجالی به جوانان نداده‌اند. به همین دلیل نسل جدید دچار نوعی احساس محرومیت شده است.

وی می‌افزاید: هنگامی که ما همه طراوت و شادابی را از این جریان بگیریم و اصلاح‌طلبی را به یک بازیگر سیاسی تقلیل بدهیم که تنها در فصل‌های خاصی ظهور و بروز می‌کند و سپس صحنه را ترک می‌کند به دست خود اصلاح‌طلبی را از اصالت خود انداخته‌ایم. متاسفانه عده‌ای بدون اینکه به پیامدهای این رویکرد بیندیشند در این مسیر گام برمی‌دارند. دلیل اصلی این مسئله نیز این است که برخی افراد که در گذشته وزیر یا نماینده بودند و خود را ژنرال به شمار می‌آوردند نوعی تفوق روحی و روانی نسبت به دیگران پیدا کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند خون جدید در جریان اصلاحات شریان پیدا کند. ما باید در این زمینه «حصارشکنی» کنیم. به نظر من این لایه باید خودش و به صورت محترمانه کنار برود.

وی با رد تلویحی نامزدی روحانی گفت: برای من بسیار عجیب است که برخی افراد چگونه به خود اجازه می‌دهند به صورت علنی عنوان کنند که جریان اصلاحات در انتخابات آینده قرار است از چه کسی حمایت کند و هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده استراتژی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را برای رسانه‌ها تئوریزه می‌کنند. برای من هنوز مشخص نیست که این نگاه چگونه در بین برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب شکل گرفته که به خود اجازه می‌دهند به نام نامی جریان اصلاحات سخن بگویند. جریان اصلاحات بیش از هر زمانی به هوای تازه نیاز دارد.

تاجیک با رد وجود چیزی به نام گفتمان اعتدال گفت: ورود یک آلترناتیو گفتمانی به نام «اعتدال» باید باعث عمیق‌تر شدن گستره اصلاح‌طلبی می‌شد؛ نه اینکه به پستو خزیده شود و روز به روز خمیده‌تر شود. ممکن است جریان اصلاحات در یک مقطع زمانی براساس شرایطی که در آن قرار دارد دست به اجماع بزند و حتی از جریان مقابل نیز نیروگیری کند. اما این مسئله تنها در یک مقطع خاص معنا و مفهوم دارد و نمی‌توان به این دلیل «دکان فکری» جریان اصلاحات را تعطیل کرد.

وی تصریح کرد: من پیرامون آقای روحانی بیشتر فرد و افراد می‌بینم تا گفتمان. به همین دلیل با یک «رویکرد گفتمانی» وارد تحلیل جریان موسوم به «اعتدالگرا» نمی‌شوم. جریان اعتدالگرا را نمی‌توان به عنوان یک گفتمان مطرح کرد. یک گفتمان دارای یک «حیثیت» است که در قامت یک «ایدئولوژی بهداشتی» بروز می‌کند. یک گفتمان دارای «دقایق تعریف شده»، «زنجیره هویتی» و «منظومه معنایی» دقیقی است که تکلیف آن در هر «ساحتی» مشخص است. در دولت آقای روحانی اشخاص فراتر از گفتمان تعریف می‌شوند. در چنین شرایطی این اشخاص نیستند که حیثیت خود را از گفتمان می‌گیرند و بلکه این گفتمان است که حیثیت خود را از اشخاص می‌گیرد. برخی از اعتدالگرایان خود را فراسوی هر گفتمانی می‌بینند و «بیان» خود را به مثابه یک گفتمان تلقی می‌کنند.

من از روزی هراس دارم که جریان اصلاحات به عنوان یک جریان تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را به یک جریان دولتی تقلیل بدهیم که تمام هدف آن معطوف به قدرت باشد.

مشاور خاتمی در پاسخ این سؤال که کابینه روحانی بیش از اندازه در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری نمی‌کند؟ آیا گردش نخبگان به خوبی در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است؟ گفت: از یک منظر، می‌توان گفت که نوعی «بستگی توام با گسیختگی»  در دولت اعتدال مشاهده می‌شود. به نظر من این «بستگی» بیشتر ناشی از فرهنگ تکنوکراتیک-بوروکراتیک حاکم بر بسیاری از اعضای تکنوکرات دولت کنونی است. تکنوکرات‌های وطنی تمایلی غریب به تمرکزگرایی دارند و کمتر تن به توزیع قدرت و مسئولیت می‌دهند. به بیان دیگر، هر کدام خود را در قلمرو حکومت و اقتدارشان و شاید هم در قلمرویی وسیع‌تر شاهی می‌دانند و خود را منبع و منشأ هر تصمیم و تدبیر می‌بینند – به ویژه آنکه سنی از این تکنوکرات‌ها گذشته باشد و قبلا نیز، یکی دو تجربه مدیریتی کوچک و بزرگ داشته باشند. از قدیم هم گفته‌اند: ده‌ها درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند. شاید لازم باشد که شعار سال «همدلی و همزبانی دولت با ملت»، به شعار «همدلی و همزبانی دولت با دولت» در میان دولتمردان تبدیل شود.

مخالفت اطرافیان روحانی با نامزد پوششی در کنار وی

مدعیان اصلاح‌طلبی درباره چیدن همه تخم‌مرغ‌های شانس خود در سبد روحانی در انتخابات به تردید افتاده‌اند. برخی از اعضای این طیف نیز معتقدند هر چند روحانی کارنامه قابل قبولی به ویژه در حوزه اقتصادی نزد مردم ندارد، اما اصلاح‌طلبان مجبورند پای روحانی بمانند و تنها با مطرح کردن نامزد موازی، امتیاز بیشتری را از وی مطالبه کنند.

محسن رهامی در گفت‌وگو با الف با بیان اینکه در مورد روحانی هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اظهار داشت: متاسفانه دولت در ایجاد اشتغال و رونق بازار چندان موفق عمل نکرده و بسیاری از کارخانجات که تعطیل بوده کماکان تعطیل می‌باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات روحانی خواهد بود یا فرد دیگری، افزود: در مورد این موضوع هنوز به قطعیت نرسیدیم چرا که اصلاح‌طلبی یک گفتمان است و حزب متمرکز نیست و طیف‌های مختلفی در آن وجود دارد که همگی جامع هستند، لذا در مجموع جریان اصلاح‌طلب برای کاهش آسیب‌ کاندیدای دیگری را معرفی می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز اعتقاد دارند که ممکن است با مطرح کردن فرد دیگری تجزیه و تعدد آراء به وجود بیاید مانند همان اتفاقی که در سال 84 افتاد. مشخص نیست که اگر فرد دیگری را معرفی کنم آن کاندیدا به نفع آقای روحانی کنار بکشد، مگر اینکه روحانی از فرد مورد اعتماد خود بخواهد که با هم در انتخابات شرکت کنند.

رهامی ادامه داد: در شورای سیاست‌گذاری هم حزب وجود دارد و هم اشخاص اما در جبهه هماهنگی فقط حزب وجود دارد، لذا نظرات با هم متفاوت است لذا ما داریم به یک جمع‌بندی‌هایی می‌رسیم که امکان دارد اصلا این جمع‌بندی تا زمان انتخابات طول بکشد، این نظر وجود دارد که فرد دیگری به جای روحانی معرفی شود ولی نظر اکثریت نیست.

گفتنی است پیش از این کسان دیگری مانند عارف نیز اعلام کرده‌اند افرادی غیر از روحانی از جریان اصلاح‌طلب نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد.

اما غلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران به ایلنا گفت: نزدیکان روحانی موافق کاندیدای پوششی نیستند. او درباره جلسه هفته گذشته هیئت رئیسه شورای اصلاح‌طلبان با روحانی گفت: در آن جلسه، اعضای شورا به روحانی توصیه کردند که برای حضور قوی در جریان تبلیغات انتخابات، از یک تا سه کاندیدای پوششی استفاده شود.

انصاری با تاکید بر اینکه اعضای هیئت رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به روحانی اطمینان دادند که او نامزد نهایی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد بود، گفت: برخی اطرافیان روحانی از این پیشنهاد استقبال نکرده و معتقد بودند حضور انفرادی آقای روحانی در جریان تبلیغات تاثیر مثبت و بیشتری دارد.

یادآور می‌شود پیش از این اصلاح‌طلبانی نظیر ابراهیم اصغرزاده و عبدالله ناصری تصریح کرده بودند که دولت روحانی، رحم اجاره‌ای‌ اصلاح‌طلبان است.

روحانی: از رکود عبور کردیم /ناصری: رکود کاملا مشهود است

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید دولت، جز برجام، چیزی دیگری در کارنامه خود ندارد.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با روزنامه آرمان می‌گوید: دولت در سه سال اول همه رسالت مدیریتی خود را به برجام گره زده است. وی افزود: اگر دولت موفقیت‌های دیگری جز برجام در کارنامه خود داشت، امروز بهانه‌ای در دست رقیب نبود که بعد از امضای برجام این انتظار را در جامعه به وجود آورند که بعد از برجام چه شد؟ و چه اتفاقی در اقتصاد رخ داد؟ این مورد یکی از ناکامی‌های بزرگ دولت است. ناکامی دیگر دولت در بی‌توجهی به ساختار مدیریتی کشور است. دولت آقای روحانی یکی از نخستین دولت‌های ناهماهنگ و به هم ریخته از لحاظ چهارچوب فکری و مدیریتی در بعضی از بخش‌ها پس از انقلاب اسلامی است. به عبارت بهتر برخی از افرادی که وارد کابینه روحانی شدند، در جایگاه‌های حساس قرار گرفتند. اگر این جایگاه در اختیار آنها قرار نمی‌گرفت،  دولت روحانی می‌توانست خارج از مساله برجام بخشی از مسائل اقتصادی، معیشتی و رکود اقتصادی را حل کند.

ناصری در پاسخ این سؤال که « مگر دولت در شاخصه‌هایی مانند کاهش تورم دستاوردهای مثبتی نداشته است؟ کاهش تورم بزرگ‌ترین ادعای دولت است.» گفت: بله، دولت تمام تلاش خود را درگیر مساله تورم کرد که امر مهمی بود، اما رکود در اقتصاد کاملا مشهود است و تبعات اجتماعی خود را در پی خواهد داشت. امروز حجم مطالبات اقتصادی در حوزه دیوانسالاری حجم بسیار بالایی است و دولت نتوانسته در این مسیر اقدام جدی انجام دهد. یکی دیگر از ناکامی‌های دولت که امیدواریم در دولت آینده آقای روحانی حل شود، بی‌توجهی به نظام ساماندهی و هماهنگ‌سازی مدیران منطقه‌ای و استانی با سیاست‌های دولت مرکزی است.

وی در عین حال با بیان اینکه «روحانی خطابه‌وار با مردم سخن می‌گوید»، افزود: نوع سخن گفتن او با مردم مطلوب نیست.

ناصری همچنین گفته است:دولت روحانی در دام کارهای پوپولیستی دولت قبل افتاد(!) اما این مورد تاثیری در اقتصاد و معیشت مردم نگذاشت. وام خودرو یکی از این موارد بود و تعدادی از خودروهای جمع شده با این طرح پوپولیستی به فروش رسید. از همان اول بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد داشتند این اقدام کارشناسی نیست.

عملکرد دولت روحانی موجب رکود و مشکلات اشتغال و معیشت مردم شد

معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات معتقد است اصلاح‌طلبان جایگزینی برای روحانی ندارند، هر چند که دولت روحانی موجب رکود و مشکلات اشتغال و معیشت شده است.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو اظهار داشت: تأکید و اصرار اصلاح‌طلبان بر آقای روحانی به این دلیل است که در این عرصه بدیل دیگری برای وی وجود ندارد. این انتخاب براساس دو شاخصه صورت گرفته است. یکی واقعیت‌های موجود و دیگری هم اینکه به هر حال آقای روحانی به شعارهای خود پایبند بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطای استراتژیک آقای روحانی در مدت چهار ساله ریاست جمهوری‌شان چه بود؟» گفت: موضوعی وجود دارد که البته نباید نام آن را خطای استراتژیک بگذاریم، چرا که واژه خطای استراتژیک دارای بار سنگینی است. به نظر من این پرسش را با واژه غفلت یا کم‌توجهی اصلاح کنیم. به هر حال من فکر می‌کنم طی این چهار سال در یکی، دو حوزه غفلت‌هایی صورت گرفت که یکی از آنها به انتخاب مدیران مرتبط است. آقای روحانی در انتخاب بخشی از مدیران می‌توانست از مدیران توانمندتر، شجاع‌تر و کارآمدتری استفاده کند. به این سال‌ها نگاه کنید که چند درصد از مدیران منتخب آقای روحانی در تراز وی عمل کردند…

غفلت دیگر دولت روحانی هم مسائل مربوط به اقتصاد بود. غفلتی که در این باره انجام شد این است که یک بعدی به ماجرا نگاه شد. یعنی مهار تورم به بهای رکود اتفاق افتاد. رونق در اقتصاد این است که تورم و رکود به شکل متعادل و متوازن پیش روند. تورم موجب رکود شکننده نشود بلکه به میزانی باشد که رونق از کار نیفتد و رکود حاصل نشود، اما این اتفاق در دولت روحانی نیفتاد و رکود حاصل شد و رونق لازم به وجود نیامد و با مشکلات عدیده‌ای در معیشت مردم و اشتغال مواجه شدیم که این هم غفلتی بود که اتفاق افتاد.

خراسان

درخواست یک مسئول برای کاهش درآمدهای هلال احمر

در حالی که بر اساس ماده ۱۷ اساسنامه جمعیت هلال ‌احمر ایران، یک درصد قیمت بلیت هواپیما و کشتی از هر مسافر توسط شرکت های ذی ربط به حساب جمعیت مذکور واریز می شود، بر اساس نامه رسمی یک عضو مهم کابینه از مسئولان ارشد اجرایی، درخواست شده است با استناد به قانون موافقتنامه بین ‌المللی حمل و نقل هوایی و قانون الحاق ایران به مقررات هواپیمایی کشوری بین‌المللی، این درآمد هلال احمر به دلیل تعارض با مقررات فوق لغو شود.

ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در برخی موسسات غیردولتی

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران اجرایی، با اشاره به ابهامات مطرح شده در خصوص شمول یا عدم شمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵، به نهادهای غیردولتی کمک‌ بگیر از وزارتخانه ‌ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است چنانچه این اعتبار به عنوان کمک به موسسات غیردولتی، مستقیما طی ردیف مشخصی در قانون بودجه در نظر گرفته شود، بکارگیری بازنشستگان در این موسسات طبق قانون مذکور ممنوع خواهد بود.

ایران

گلوبالیست: عربستان توانایی رقابت با ایران را ندارد

سایت خبری امریکایی «گلوبالیست» در مقاله‌ای نوشت: عربستان در درازمدت توان رقابت با ایران را ندارد چون فاقد کارت‌های بازی با ایران است. به گزارش عصر ایران، گلوبالیست در مقاله‌ای به قلم «جیمز. ام. دورسی» با اشاره به برنامه سفر پادشاه عربستان به پکن و درخواست او از مقامات چینی برای تجدید نظر در رابطه‌شان با ایران نوشت: ملک سلمان در سفر به پکن می‌کوشد مقامات چینی را به تجدید نظر در رابطه‌شان با ایران ترغیب کند، اما این خواسته او شانس اجابت ندارد. به نوشته «دورسی»، نبرد کنونی بین عربستان و ایران نزاعی نابرابر است چرا که ایران کارت‌های بازی زیادی روی میز دارد در حالی که عربستان فاقد آنهاست.

بر اساس این گزارش، کارت‌های مزیت ایران در رقابت منطقه‌ای با عربستان عبارتند از: جمعیت بزرگ، زیرساخت صنعتی، منابع مختلف، نیروی نظامی آب دیده، فرهنگ ریشه‌دار، میراث‌بان یک امپراتوری و در نهایت قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی ممتاز و در چهارراه مواصلاتی. اما داشته‌های عربستان در رقابت با ایران به نوشته جیمز دورسی تنها در دو چیز خلاصه می‌شود: وجود دو شهر مقدس مکه و مدینه در حجاز و داشته دیگر پول.

انتقال «هنگامه شهیدی» از مشهد به تهران

مصطفی ترک‌همدانی وکیل هنگامه شهیدی از انتقال وی به تهران خبر داد. هنگامه شهیدی فعال سیاسی پنجشنبه در مشهد بازداشت شده است. ترک همدانی در این باره به ایسنا گفت: روز شنبه خانم هنگامه شهیدی از طریق خواهرش درخواست کرد تا وکالت او را بپذیرم. روز یکشنبه پس از تحقیق معلوم شد، مرجع دستگیری ایشان شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه است که پس از دستگیری از مشهد به تهران منتقل شده است. وی افزود: درخواست ملاقات برای تنظیم وکالت‌نامه به آن مرجع داده شد، اما به دلیل اعلام جرایم امنیتی در پرونده و ممنوع الملاقاتی او، بازپرس دستور احاله امر برای بررسی تشخیص صلاحیت وکیل به دادستان تهران را وفق تبصره ماده 48  قانون آیین دادرسی کیفری صادر کرد. در صورت احراز صلاحیت، اقدام مقدماتی جهت انجام امور وکالتی انجام می‌گیرد.

متکی از غلامحسین الهام شکایت می‌کند

یک منبع نزدیک به منوچهر متکی، به مهر گفت: آقای متکی ضمن ابراز تأسف از سخنان خلاف واقع و کذب آقای الهام، بنا دارد از نامبرده در محاکم ذی صلاح قضایی شکایت کرده و موارد ادعا شده را پیگیری حقوقی کند. الهام سخنگوی دولت دهم اخیراً درباره عزل متکی از سمت وزارت خارجه گفته است: «وزیری که می‌داند رئیس جمهوری او را عزل کرده و دیگر وزیر نیست، چه اصراری به انجام سفر دارد. وقتی او متوجه شد که رئیس جمهوری اعتقادی یا اعتمادی به او ندارد، باید استعفا می‌داد.»

احسان مازندرانی دوباره بازداشت شد

احسان مازندرانی که روز ۲۳ بهمن‌ماه با پایان دوره محکومیتش از زندان اوین آزاد شده بود ظهر دیروز در منزل خود بازداشت شد .به گزارش ایلنا، مازندرانی آبان ماه ۹۴ به اتهام مشارکت در اجتماع و تبانی علیه امنیت بازداشت شده بود.هنوز دلیل بازداشت اخیر این فعال حوزه رسانه مشخص نیست.

آرمان

سپرده‌گذاران کاسپین چادر زدند!

شنیده شد که جمعی از سپرده گذاران کاسپین از شنبه ۲۱ اسفند مقابل ساختمان مرکزی کاسپین در سعادت آباد اقدام به تجمع کرده و تا نیمه‌های شب نیز با زدن چادرهای مسافرتی در خیابان ماندند. اعتراض و تجمع سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین به دلیل بی‌توجهی مدیران این موسسه و بانک مرکزی دولت تدبیر و امید در حل مشکلات به‌وجود آمده با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شدت گرفته است. این تجمع اعتراضی همچنین در روز یکشنبه ۲۲اسفند با حضور تعدادی از سپرده گذاران ادامه داشت؛ این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار دسترسی بدون قید و شرط به سپرده های‌شان و تعیین تکلیف این موسسه متخلف توسط بانک مرکزی هستند.

شکایت «متکی» از معاون احمدی‌نژاد!

شنیده شد که یک منبع نزدیک با اشاره به ادعای اخیر غلامحسین الهام درباره علت برکناری وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: آقای متکی ضمن ابراز تاسف از سخنان خلاف واقع و کذب آقای الهام، بنا دارد از نامبرده در محاکم ذی‌صلاح قضائی شکایت کرده و موارد ادعا شده را پیگیری حقوقی کند. مهر نوشت؛ غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم اخیرا درباره عزل متکی از سمت وزارت خارجه گفت: «وزیری که می‌داند رئیس جمهور او را عزل کرده و دیگر وزیر نیست، چه اصراری به انجام سفر دارد. وقتی او متوجه شد که رئیس جمهور اعتقادی یا اعتمادی به او ندارد، باید استعفا می‌داد».

ممانعت عراق از ورود کالاهای ایرانی

شنیده شد که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان ایلام گفت: نبود قوانین مدون گمرکی در عراق خسارت بسیاری به تجار ایرانی زده است. شعبان فروتن اظهار کرد: رویه‌های گمرکی در عراق تابع تصمیمات سیاسی و سلیقه‌ای مسئولان این کشور است که باعث شده یک وحدت رویه در نحوه برخورد با تجار و بازرگانان وجود نداشته باشد . وی افزود: طی ۲ هفته اخیر مسئولان عراقی در مرز مهران اجازه ورود کالاهای ایرانی را صادر نمی‌کردند که این باعث شد خسارت‌های بسیاری به تجار و بازرگانان وارد شود و کامیون‌های زیادی در نقطه مرزی معطل شوند.