فاطمه هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، مرگ پدرش را «مبهم» توصیف کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران شامگاه یکشنبه 8 ژانویه 2017 در سن 82 سالگی درگذشت. علت مرگ او عارضه قلبی گزارش شد.

فاطمه هاشمی سه شنبه 7 مارس مراسم گرامیداشت پدرش در دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ «پدر با این که 82 سال داشت از من سالم‌تر بود، برای خود ما هم ابهاماتی وجود دارد که چه اتفاقی افتاد».

او افزود: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بدترین شرایط هم طوری رفتار می‌کرد که انگار اتفاقی نیافتاده است».

فاطمه هاشمی ادامه داد: «شبی که دفتر حزب را بمب گذاشته بودند، ایشان به ملاقات رهبری رفته بودند، وقتی رسید خانه احمد آقا خبر بمب‌گذاری دفتر حزب را دادند. آن شب من دیدم حال مساعدی نداشت تا صبح کنار تلفن بود من می‌دیدم وقتی خبر درگذشت یکی از اعضا را می‌دادند به مثابه این بود که جان از بدنش می‌رود».

دختر رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت: «نماز صبح که شد، ایشان گفتند من بروم نیم ساعتی فکر کنم که چه کنیم، در این بمب‌گذاری نیمی از کابینه به شهادت رسیده بودند که خودش می‌توانست محل تفرقه باشد. صبح که بلند شدند دیدم روحیه‌شان تغییر کرده و می‌گفتند حالا باید به فکر راه‌حل‌های مناسب باشیم این روحیه پدرم همیشه زبانزد بود».

او افزود: «من وقتی تنها می‌شوم می‌گویم نباید گریه کنم می‌گویم باید سربلند باشم که 56 سال با چنین فردی زندگی کردم، ایشان همیشه مورد تهمت قرار داشتند».

پیش از این هم حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ایران، از کوتاهی در حفاظت از جان اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، به دلیل همراهی نکردن تیم پزشکی‌اش با او خبر داده بود.

به گزارش سایت انتخاب، قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم وداع با پیکر هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: «آیت الله هاشمی دچار عارضه قلبی و تنفسی شدند که متاسفانه تلاش همکاران ما بی نتیجه بود».

وی ادامه داد: «آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، در حالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد. تیم پزشکی زمانی هم که متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمی‌توانستند کاری کنند. اما اگر این گزارشی که به من داده شده درست باشد کوتاهی کردند».

البته وزیر بهداشت ایران بعدا سخنان خود را رد کرد و مرگ هاشمی رفسنجانی را طبیعی و در اثر عارضه قلبی دانست.

قاضی زاده در پایان گفت که از جزئیات نحوه درگذشت هاشمی رفسنجانی اطلاعی ندارد و در صورت اطلاع سریعا به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.