شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌های 17 اسفند؛

اخبارویژه روزنامه‌های 17 اسفند؛


*********

کیهان

آقای دوربینی مجلس نمی‌خواهد مشکلات مردم را ببیند

علی مطهری در جلب توجهی تازه به رئیس مجلس خبرگان نامه نوشت و خواستار قرار دادن موضوع حصر در دستور کار این مجلس شد.
وی در این نامه به آیت‌الله جنتی، مدعی شده حصر سران فتنه، «خلاف اصول سی‌و‌دوم تا سی‌وهفتم قانون اساسی است».
مطهری در حالی به بهانه سران فتنه هر چند وقت یک‌بار خودنمایی و جلب توجه می‌کند که در موضوعات مهم اجتماعی و اقتصاد و فرهنگی مبتلا به مردم غالبا سکوت اختیار کرده است. به عنوان مثال در حالی که وی در طول این چند سال برای فتنه‌گران حاضر در آشوب نیابتی دشمن دلسوزی کرده، کمترین اهتمامی در زمینه پیگیری حقوق‌های نجومی مدیریت اشرافی، فساد 12 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، زیان چند هزار میلیاردی سهامداران بانک‌های تحت نظر مدیران نجومی منسوب به دولت (ملت،تجارت و…)، آسیب‌های گسترده ریزگردها و سیل، تعطیلی 60 درصد ظرفیت تولید و تشدید رکود و بیکاری در دوره پسابرجام، گسترش بی‌سروصدای تورم، تشدید مشکل مسکن مردم و دهن‌کجی دولتمردان به مسکن مهر و… ده‌ها مشکل از این قبیل نبوده است. جالب اینکه وی اولین‌بار با اصرار احمدی‌نژاد در لیست نامزدهای مجلس قرار گرفت و به مجلس راه یافت. او اکنون یکی از وکیل‌الدوله‌های مجلس به شمار می‌رود.
البته طبیعتا از افراد نباید تکلیف مالایطاق  داشت؛ چه اینکه مطهری پس از اعتراض به بی‌دقتی در بررسی و تصویب برجام جمله قصاری گفت که در تاریخ خواهد ماند؛ آنجا که گفت «حتی 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب برجام زیاد بود»!! این در حالی است که برخی تعهدات برجام 15 سال و بیشتر است. او همچنین انجام رزمایش نظامی و موشکی را موشک‌پرانی خوانده و کم‌عقلی توصیف کرده بود.
این نکته هم گفتنی است که طبق طرح پیشنهادی فراکسیون امید «هر نوع سؤال به قصد جلب توجه در مراسم رسمی مستوجب 6 ماه تا 2 سال زندان است»!!

رأی‌الیوم: ظریف چه انتظاری دارد /اردوغان نمک‌نشناس است

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به نزدیکترین دوستانش مثل بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و حتی عبدالله گل و احمد داود اوغلو هم وفادار نمانده است از این رو انتظار ظریف برای «قدرشناس» بودن اردوغان، انتظاری بی‌جا است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در انتقاد از مواضع ضدایرانی مقامات ترکیه‌ای یادآور شد: «قدرنشناس بودن» رفتار عادی و شناخته شده رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است.
اگر اندکی به عقب برگردیم، به طور مشخص به شش سال پیش، می‌بینیم نزدیک‌ترین فرد به اردوغان، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بود که هر ماه یک بار و گاهی هم دو بار با او در دمشق یا آنکارا دیدار می‌کرد. ضلع سوم این مثلث، حمدبن خلیفه آل‌ثانی امیرقطر بود و این سه نفر ائتلافی راهبردی تشکیل داده بودند اما این گره باز شد و ترکیه و قطر در سوریه مداخله نظامی کردند و با یکدیگر برای سرنگون کردن «دوستشان» بشار اسد در اولین فرصت ممکن کوشیدند. آنها میلیاردها دلار پول و هزاران تن سلاح برای تحقق این هدف به سوریه فرستادند. بقیه داستان مشخص است و این مقاله جای بازگویی آن نیست.
عطوان ادامه داد: ظریف که در ماه‌های اخیر، احتمالا به علت «ناسپاسی» ترکیه، لبخند معروفش را کنار گذاشته، تلاش کرد به اردوغان موضع کشورش را گوشزد کند که مقامات آن شب وقوع کودتای نظامی در ترکیه در تابستان سال گذشته تا صبح نخوابیدند و رئیس‌جمهور روحانی نخستین کسی بود که شکست کودتا را تبریک گفت.
تفاوت بین ایران و ترکیه  در این است که ایران هیچ رابطه‌ای با حکومت اشغالگر اسرائیل برقرار نکرده است و نمایندگی دیپلماتیک یا سفارتخانه‌ در تل‌آویو ندارد و از مقاومت در جنوب لبنان و نوار غزه (جنبش‌های سنی حماس و جهاد اسلامی) حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است، در حالی که روابط ترکیه و اسرائیل این روزها در دوره طلایی خود قرار دارد.

آمریکا نمی‌تواند قدرت نفوذ ایران در غرب آسیا را کاهش دهد

یک کارشناس اندیشکده رند اذعان کرد آمریکا توان کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) را ندارد.
علیرضا نادر عضو اندیشکده آمریکایی «رند» در پایگاه اطلاع‌رسانی این مؤسسه نوشت: آمریکا نه می‌تواند ایران را تغییر دهد و نه توان آن را دارد که به این راحتی، قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی را در خاورمیانه کاهش دهد.
وی با اشاره به انتقاد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دیگران، از جمله قانونگذاران کنگره، تخلف خواندن آزمایش موشکی ایران از سوی آمریکا و آرزوی مقامات بلندپایه آمریکا برای مهار نفوذ ایران در خاورمیانه، نوشت: احتمالاً در ماه‌های آینده، تنش‌های ایران و آمریکا افزایش خواهد یافت.
وی با بیان این نکته که ایران در داخل شرایط باثباتی دارد و قدرتی است که در خاورمیانه به حساب می‌آید، افزود: مطمئناً، آمریکا می‌تواند فشار دیپلماتیک و اقتصادی بیشتری علیه ایران اعمال کند و حتی به نیروی نظامی متوسل شود، اما توانمندی‌های واشنگتن برای تغییر رفتار ایران در منطقه و یا توقف برنامه موشکی رو به رشدش با محدودیت مواجه خواهد شد.
وی می‌نویسد: منتقدان آمریکایی برجام، این توافقنامه را باعث جسور شدن ایران می‌دانند، اما باید گفت که این توافقنامه عامل اصلی قدرت روزافزون ایران نیست، بلکه شرایط داخلی ایران و تحولات منطقه از بزرگ‌ترین عوامل در این امر هستند.
وی افزود: با وجود نارضایتی در ایران نشانه‌های چندانی دال بر وقوع ناآرامی در آینده به چشم نمی‌خورد.
عضو اندیشکده رند می‌نویسد: اقدامات آمریکا، قدرت نرم آمریکا در قبال ایران را کاهش می‌دهد. اگر آمریکا از طریق سیاست تغییر رژیم درصدد دامن زدن به ناآرامی و بی‌ثباتی در این کشور باشد، احتمالاً موفق نخواهد شد.
کارشناس رند خاطرنشان می‌کند، ایران برای برقراری ثبت بیشتر در داخل، قدرت بیشتری در خاورمیانه به دست آورد. وجود داعش باعث قدرت بیشتر ایران در عراق و سوریه و رابطه نزدیک‌تر با قدرت‌های بین‌المللی مانند سوریه شد.
ایران درصدد شکست داعش است این امر اهرمی فوق‌العاده در خاورمیانه در اختیار ایران می‌گذارد. علاوه بر این، ایران و روسیه متحدانی نزدیک در سوریه و ماورای آن هستند. وجود ایران برای آینده خاورمیانه، لازم و حیاتی است و نفوذش در این منطقه را نمی‌توان به سادگی کم کرد.

مردم نمی‌پذیرند که دولت بگوید به وعده‌ها عمل کردیم و شرمنده نیستیم

یک روزنامه حامی دولت نوشت: دولت شجاعانه به کم‌کاری‌ها اعتراف کند وگرنه گفتن ما به وعده‌ها عمل کرده‌ایم و شرمسار نیستیم، مقبول مردم نمی‌افتد.
روزنامه بهار نوشت: اگر از منظر یک شهروند واقع‌گرا به وضعیت سبد آرای دولت روحانی بنگریم به نظر می‌آید دولت، بخشی از آرای خود را از دست داده باشد.
این روزنامه افزود: امروز دولت می‌گوید که «به وعده‌های خود عمل کرده، و شرمسار مردم نیست» اگر این جمله را مبنای رویکرد انتخاباتی دولت قرار دهیم به نظر نمی‌آید مقبول رای‌دهندگان واقع شود؛ مردم آگاه، نجیب و صبور ایران به کرده‌ها و ناکرده‌های دولت آگاهند و همچنین به سایر پارامترهای تاثیرگذار نیز ‌اما آنچه که آنها را قانع خواهد کرد تا دوباره دست در دست اعتدال روحانی بمانند؛ شفافیت؛ صداقت و شجاعت بیشتر دولتمردان است؛ به نظر می‌آید در این زمان اندک باقیمانده، نه وقت نقد دولت قبل باشد نه زمان کتمان و انکار کم‌کاری‌های احتمالی خودمان! امروز مردم ایران کمی و کاستی‌های دولت را خواهند پذیرفت، به شرطی که دولت شجاعانه خودش پا پیش بگذارد و خودش را نقد کند؛ در زمینه‌هایی که موفقیت حاصل نشده دلایل را با شجاعت ذکر کند.
این روزنامه همچنین تصریح کرد که مردم خسته و بیزار از انکار و به دنبال دولتمردانی هستند که شجاعت اقرار صادقانه دارند.

مدیریت اشرافی خود را شرمنده مردم نمی‌داند

شرمندگی مسئولان در قبال ایثارگری و صبوری مردم، امری طبیعی است اما طبیعی است که دولت برخاسته از ائتلاف حلقه‌های قدرت و ثروت، خود را شرمنده مردم نداند.
روزنامه صبح‌نو در تحلیلی نوشت: اگر صحیفه امام را جست‌وجو کنیم، حداقل 8 مورد می‌توان یافت که امام خمینی(ره) نسبت به مردم اظهار شرمندگی کرده است. از جمله: «اینها بزرگند، اینها عالیرتبه‌اند، اینها شهید داده‌اند… ما در مقابل اینها سرافکنده هستیم، ما در مقابل اینها شرمسار هستیم» (صحیفه امام، ج16، ص113) امام خمینی(ره) در واکنش به خانمی که پیش از سخنرانی ایشان سختی‌هایی که مردم متحمل شده‌اند را بازگو می‌کند، می‌فرماید: «ای مادر! برای من مرگ بهتر از این است که این مصیبت‌ها را بشنوم.» (صحیفه امام، ج7، ص11) این اظهار شرمندگی و خضوع در برابر مردم و مصیبت‌هایی که به مردم رسیده است در سیره رهبران انقلاب اسلامی وجود داشته است. رهبر معظم انقلاب در خرداد امسال فرمود: «بنده خودم وقتی که به فکر این جوان بیکار می‌افتم شرمنده می‌شوم.» (بیانات در خرداد 96)
مگر امام خمینی و رهبری انقلاب اسلامی کوتاهی و کم‌خدمتی داشتند که چنین خود را شرمنده مردم می‌دانند؟ در مقابل، دولت‌ها و دولتمردان چه خدماتی ارائه کرده‌اند و چه زحمات طاقت‌فرسایی متحمل شده‌اند که اکنون خود را از شرمندگی در برابر مردم مبرا می‌بینند و مدیران را مستحق دریافت حقوق‌های نجومی تلقی می‌کنند؟
از نظر رهبران انقلاب «مردم» یعنی «محرومین» و انقلاب اسلامی وامدار محرومین است؛ در حالی که دولتمردان «مردم» را مترادف «طبقه متوسط جدید» می‌دانند در اندیشه امام خمینی(ره) محرومین، صاحبان اصلی انقلاب هستند و دولت، لازم است خدمتگزار محرومین باشد نه کارگزار روشنفکران: «مردم این دولت را و این جمهوری را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم؛  این مردم پابرهنه، این بازاری و این متوسطین و این محرومین. فشار انقلاب روی دوش این محرومین بوده. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید.»
با این حال دولت‌هایی که با خاستگاه روشنفکری به قدرت رسیده‌اند خود را موظف به خدمت به محرومین نمی‌دانسته و نمی‌دانند. این دولت‌ها دغدغه‌های روشنفکری از قبیل کنسرت و جلسات گفت‌وگوی سیاسی درصدر اولویت‌هایشان قرار می‌گیرند.
دومین عاملی که باعث شده برخلاف دولتمردان؛ رهبران انقلاب اسلامی خود را شرمنده مردم بدانند این است که آنان ایثار، فداکاری و وفاداری محرومین برای انقلاب اسلامی را بسیار بزرگ می‌دانند و معتقدند که هنوز نظام جمهوری اسلامی نتوانسته این فداکاری‌ها را با خدمت‌رسانی مناسب جبران کند و آنها را از ثروت و قدرت سیاسی به اندازه کافی بهره‌مند سازد.
در حالی که مخاطبان دولتمردان بیش از مردم، صاحبان قدرت و ثروت و رسانه‌ها هستند و این مرفهین، بیشتر از آنکه در زمان انقلاب، دفاع مقدس و تحریم‌ها برای انقلاب اسلامی هزینه بدهند، منفعت برده‌اند و بر ثروت و قدرت خود افزوده‌اند. طبیعی است که اکنون دولت برخاسته از ائتلاف حلقه‌های ثروت و قدرت خود را شرمنده مخاطبانش نداند.

آرمان: با این ناکارآمدی‌ها کار روحانی در انتخابات سخت می‌شود

ناکارآمدی‌های مدیران روحانی، رقیب روحانی در انتخابات هستند.
روزنامه آرمان در این زمینه نوشت: مهم‌ترین رقیب روحانی در انتخابات 96 مدیران منتسب به دولت هستند. رقابت ریاست‌جمهوری در سال آینده بر سر کارآمدی خواهد بود. اگر روحانی نتواند کارآمدی لازم را به نمایش بگذارد، دچار مشکلاتی می‌شود. مهم‌ترین دغدغه مردم اقتصادی است. رکود به معنی واقعی کلمه در اقتصاد مشهود بوده و سایر مولفه‌های اقتصادی از جمله حل مشکل اشتغال هم در گرو رفع رکود در جامعه است.
رکود در حوزه‌هایی مانند صنعت، تجارت و عمران قابل لمس است و زمانی که رکود در این حوزه‌ها وجود داشته باشد، سطح بیکاری افزایش می‌یابد و بیکاری مشکل اصلی خانواده‌های ایرانی است. تلاش‌های زیادی از سوی دولت برای پرداخت تسهیلات خاص و ويژه به بخش تولید جهت خروج اقتصاد از شرایط رکود صورت گرفته، اما این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.
از این منظر مهم‌ترین رقیب دولت روحانی مدیران دولت هستند، به عنوان نمونه، بخش عمده‌ای از مردم گرفتار سود و جرایم وام هستند. اقدام مثبتی از سوی مجلس و دولت در زمینه بخشش جرایم و سود وام‌های زیر 100 میلیون تومان صورت گرفت. اما با اینکه چند ماه از اتخاذ این تصمیم می‌گذرد، بانک‌ مرکزی هنوز این تصمیم را اجرا نکرده و نارضایتی در این موضوع از سوی مردم به دولت بازخواهد گشت.
در زمینه تسهیلات، دولت دستور پرداخت تسهیلات را صادر کرده، اما مشکلات اداری اجازه پرداخت نمی‌دهد. در سفرهای استانی مصوبات خوبی به تصویب رسیده که دستگاه‌های زیرمجموعه دولت این مصوبات را اجرا نمی‌کنند. در نتیجه مهم‌ترین رقیب دولت مدیران دولت هستند.
مدیران استانی به مصوبات دولت در سفرهای استانی اهمیت کافی نمی‌دهند، اگر این بی‌تفاوتی ادامه پیدا کند، بی‌تدبیری مدیران موجب خواهد شد که روحانی با مشکلاتی روبه‌رو شود و رقیب نیز قطعاً در صحنه انتخابات بر این موضوع دست خواهد گذاشت و مشکلاتی را مطرح خواهد کرد. در نتیجه دولت در 3 ماه آینده باید تیم کارآمدی را تشکیل دهد و موانع توسعه اجرایی را رفع کند.
 خراسان

تعلل 600 روزه در ابلاغ دستور مقابله با تغییر کاربری اراضی

در حالی که بر اساس درخواست تیرماه سال 1394 وزارت جهادکشاورزی، درخواست شده بود به استناد ماده 1 قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، حد نصاب جدید فنی و اقتصادی اراضی زراعی و باغی در راستای جلوگیری از تغییر کاربری و امکان صدور سند برای آنها تعیین و ابلاغ شود، این درخواست پس از گذشت حدود 600 روز، بالاخره طی هفته اخیر با تایید دولت و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به این وزارتخانه، اجرایی شد.

باز هم مجوز ویژه دولت برای خرید خودرو

در ادامه مصوبات هفته های اخیر دولت جهت خرید خودروی سواری توسط برخی سازمان های دولتی، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه، اعلام شده است مجوز خرید 60 خودروی سواری داخل برای یک مجموعه دولتی صادر شده و این خودروها از محدودیت های ماده 24 ضوابط اجرایی بودجه سال 95 کل کشور نیز مستثنی خواهند بود.
 ایران
 نامه مطهری به آیت‌الله جنتی درباره حصر
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری، خواستار این شد که موضوع حصر خانگی در دستور کار اجلاس دوم مجلس خبرگان در سال جاری قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، در نامه علی مطهری آمده است: «با اهدای سلام و تحیت، نظر به اینکه در آستانه اجلاس دوم مجلس خبرگان رهبری در سال جاری قرار داریم، با توجه به اینکه موضوع حصر خانگی خلاف اصول سی و دوم تا سی و هفتم قانون اساسی است و شعارهای مردم در تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز پیام روشنی برای مسئولان داشت، مستدعی است ترتیبی اتخاذ فرمایید که این موضوع در دستور کار این اجلاس قرار گیرد و از این طریق زمینه رسیدگی به اتهامات همه طرف‌های مؤثر در فتنه سال ۸۸ فراهم شود. قبلاً از حسن توجه جنابعالی سپاسگزارم.»

آزادی یک روزنامه‌نگار با قرار وثیقه

سروش فرهادیان، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با دو اتهام جدید توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به دادگاه احضار شد. به گزارش ایلنا، صالح نیکبخت وکیل سروش فرهادیان با اعلام این خبر گفت: هفته گذشته موکل من به پلیس دعوت و در آنجا بازجویی مقدماتی انجام شد.
صالح نیکبخت افزود: به پرونده آقای فرهادیان روز یکشنبه در یکی از شعب دادیاری دادگاه رسانه رسیدگی و اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به موکلم تفهیم شد. این وکیل دادگستری افزود: سروش فرهادیان اتهام‌ها را نپذیرفت و دادگاه برای ایشان قرار ۵۰۰ میلیون ریال تعیین کرد که با تأمین قرار او موقتاً آزاد شده است.

ادعای جدید نتانیاهو علیه ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مراسم یادبود کشته‌های انفجار سال 1992 در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین مدعی شد که 80 درصد از نگرانی‌های امنیتی و تهدیدات علیه رژیم متبوعش از طرف ایران است.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو 25 سال پس از وقوع این حادثه ادعا کرد که ایران در پس آن رخداد بوده است.

بازتاب حضور احمدی‌نژاد در توئیتر

حضور محمود احمدی‌نژاد در توئیتر با واکنش‌های متفاوتی در داخل و خارج روبه‌رو شده است. به گزارش تابناک، «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به همین موضوع نوشته است: «شبکه توئیتر در سال 2009 و در پی انتخاب مجدد احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در ایران مسدود شد.
با این حال، هنوز کاربران ایرانی با استفاده از ابزارهایی نظیر VPN از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. گاردین نیز به این موضوع اشاره کرده که شبکه اجتماعی توئیتر زمانی در ایران فیلتر شد که محمود احمدی‌نژاد در ایران رئیس جمهوری بود.
 آرمان
اختلاس ۳ مسئول آموزش‌ و پرورش قزوین

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: درباره اتهام اختلاس ۳ نفر از مسئولان آموزش‌ و پرورش استان قزوین کیفرخواست صادر شد. حجت‌الاسلام صادقی نیارکی درباره پرونده ۳ تن از مسئولان اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قزوین، اظهار کرد: نظر به اوراق و محتویات پرونده مطروحه در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای قزوین و با اعلام ختم تحقیقات، پرونده اتهامی اختلاس نامبردگان از بیت‌المال و وجوه مربوط به نهضت سوادآموزی با صدور کیفرخواست به محاکم کیفری ارسال شد. وی افزود: شعبه چهارم بازپرسی این دادسرا با توجه به محتویات پرونده، گزارش جامع و کامل اداره کل بازرسی استان، فیش‌های واریزی که حکایت از انتقال وجوه به‌صورت سندسازی شده دارد، اقرار متهمان، چک‌های صادره در وجه متهمان، گواهی گواهان مضبوط در پرونده و فیش واریزی متهمان به میزان مبلغ اختلاس به‌ حساب اداره کل آموزش‌ و پرورش و سایر مستندات موجود در پرونده، بزه انتسابی به متهمان را محرز و مسلم تشخیص داده شده است.

دلجویی ماموران گمرگ ترکیه از ایرانیان

شنیده شد که انتشار تصاویری از ضرب و شتم و بی احترامی به شهروندان ایرانی توسط ماموران گمرک گوربولاغ ترکیه موجب واکنش شدید مقامات کشورمان شد و در پی فشار دیپلماتیک، دولت ترکیه مامور خاطی گمرک را اخراج و اقدام به جبران عمل انجام شده کرد. ایرنا نوشت؛ بنا به اعلام ایرانیانی که این روزها از دروازه مرزی بازرگان – گوربولاغ و رازی – کاپی کوی تردد می کنند، ماموران گمرک مرزی ترکیه با هدف دلجویی از اتباع کشورمان، از شهروندان ایرانی با گل و شیرینی پذیرایی می کنند. در پی فشار دیپلماتیک و کنسولی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و اعلام مراتب اعتراض شدید به مقامات وزارت امور خارجه ترکیه، با مامور خاطی گمرک مرزی گوربولاغ و عامل ضرب و شتم شهروند ایرانی برخورد شده و وی از کار خود برکنار شد.

پیشنهاد به روحانی

شنیده شد که برخی برای کمتر به زحمت افتادن آتش‌نشانان پویش مردمی راه‌ می‌اندازند که چهارشنبه سوری با آتش و ترقه برگزار نشود و خطر کمتری هم مردم و هم آتش‌نشانان که سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند، تهدید کند.مشرق نوشت؛ برخی نیز پول ترقه و مواد محترقه را به نیازمندان اعطا می‌کنند که هم فرهنگسازی شود و هم در کار ثواب شریک شوند. بعضی از کاربران اجتماعی هم که علاقه‌مند به مطالعه هستند پیشنهاد داده‌اند به جای پول امسال مردم به هم کتاب عیدی بدهند. اما در این میان عده‌ای نیز به حسن روحانی پیشنهاد می‌دهند که در سال آخر ریاستش اقدام خیری انجام دهد و پول پیامک تبریک عید نوروز به ملت ایران را که رقم قابل توجهی می‌شود را به ساخت بیمارستانی در یک منطقه محروم و یا کمک به نیازمندانی برای بهبود وضعیت زندگی‌شان اختصاص دهد.

حمله قالیباف به دولت

شنیده شد که محمدباقر قالیباف صبح دیروز در حاشیه مراسم درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگل کاری در دامنه های البرز در جمع خبرنگاران به موضوع آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: حل این معضل نیازمند یک همکاری و همراهی بین دستگاه‌هاست که با پیگیری رئیس مجلس در دولت مطرح شد. در دولت هم مشاهده کردند که طرح شهرداری مدون و روشن است. از این رو طرح مورد نظر در دولت تصویب شد. شهردار تهران با تاکید بر لزوم حفظ باغات پایتخت افزود: تنها در مجموعه کن ۶۰۰هکتار باغات توتستان وجود دارد که این باغات برای مردم است. اگر قرار است این باغات نگهداری شوند باید هزینه‌های آن نیز تامین شود و دولت و شهرداری باید در اعتبارات این موضوع را در اولویت بگذارند.

خلبان مشهدی آزاد شد

شنیده شد که سرپرست ناحیه ۴ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از آزادی خلبان پرواز ۱۰۳۴ هواپیمای ۷۴۷ شرکت ماهان پس از سپردن قرار تامین به دادسرا خبر داد. سیدجواد حسینی درباره خلبان پرواز ۱۰۳۴ که به علت ماندن طولانی مدت مسافران در هواپیما در ماجرای تاخیر پروازها به دنبال بارندگی اخیر در مشهد بازداشت شده بود، اظهار کرد: این خلبان با سپردن قرار تامین آزاد شده است، اما پرونده وی در حال رسیدگی است تا تمام جوانب این پرونده روشن شود. وی ادامه داد: مدیرعامل این شرکت هواپیمایی نیز احضار شده و توضیحات لازم را به این دادسرا ارائه کرده است.

تعرض به زن ایرانی در آمریکا

شنیده شد که یک مرد ۴۲ ساله آمریکایی به‌نام برایس اسکات در شهر هیوستون ایالت تگزاس به یک زن ایرانی که مادر دو فرزند است تعرض کرد. این اتفاق روز پنجشنبه رخ داده و دختر ۱۲ساله این زن که در آپارتمان محل سکونتشان شاهد این تجاوز بوده به پلیس اطلاع می‌دهد. دختر این زن اعلام کرد مادرش توسط مرد همسایه که به‌زور و شب‌هنگام وارد آپارتمان شده بود، هدف تعرض قرار گرفت. مرد آمریکایی زن را با اسلحه تهدید کرده بود. گفته می‌شود مادر دو فرزند به‌تازگی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود.

حقوق کارکنان اجرایی، ۲ برابر دیگران!

شنیده شد که بر اساس گزارش رسمی یک نهاد مسئول در دولت به تعدادی از مدیران اجرایی، تاکید شده است نظام پرداخت در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، با هدف رفع تبعیض ها و نابرابری ها در پرداخت حقوق کارکنان دولت تنظیم و تصویب شده اما به دلیل عدم اجرای صحیح قانون و اعمال تصمیمات سلیقه ای و موردی مراجع گوناگون تصمیم گیری، باعث شده است مجموع حقوق و مزایای کارکنان دستگاه های اجرایی به طور متوسط دو برابر دیگر کارکنان سایر بخش‌های عمومی شود!

برزو ارجمند روحانی شد

شنیده شد که نخستین تصویر از سریال جدید سازمان اوج رونمایی شد.آنا نوشت؛در سریال«سرّ دلبران»، برزو ارجمند نقش یک روحانی را ایفا می کند. پیش از این برزو ارجمند در سریال معراجی ها هم نقش یک روحانی را بازی کرده بود. سریال سرّ دلبران توسط سازمان اوج برای ماه مبارک رمضان به کارگردانی محمدحسین لطیفی در شهر یزد در حال تولید است. محمدکاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند، متین‌سادات ستوده، جعفر دهقان، جهانبخش‌سلطانی و رضا توکلی و… از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی هستند.

هدیه فوتبالی ایران به ترامپ

شنیده شد که تیم جوانان آمریکا توانست قهرمان کونکاکاف شود. تیم فوتبال جوانان آمریکا برای اولین بار توانست قهرمان کونکاکاف شود. آمریکا با هدایت امید نمازی مربی ایرانی‌اش به این موفقیت دست یافت. نمازی پیش از این دستیار کی روش در تیم ملی بود و یکی از افرادی بود که در صعود ایران به جام جهانی نقش زیادی داشت. این اولین قهرمانی تیم جوانان آمریکا در منطقه کونکاکاف محسوب می شود.