جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌های 16 اسفند

اخبارویژه روزنامه‌های 16 اسفند

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند.

*********

کیهان

مردم محروم و کارنامه دولت بزرگ‌ترین رقبای روحانی در انتخاباتند

متن گفت‌وگوی عبدالله نوری و خبرنگار روزنامه شرق، از تشدید نگرانی افراطیون درباره بی‌اعتنایی به معیشت مردم و اثر آن در انتخابات حکایت می‌کند.
نوری در این مصاحبه اذعان می‌کند «آنچه در شرایط کنونی به اعتدال معنا می‌دهد، بیشتر همان جنبه سلبی آن است». پیداست که رویکرد سلبی هر چند هیجانی تولید کند اما در ادامه در حوزه حرف و برنامه و کارنامه داشتن به مشکل برمی‌خورد. درست به همین دلیل است که خبرنگار شرق در لابلای مصاحبه، اعتراض می‌کند و می‌گوید «شما در پاسخ به سؤال قبلی گفتید آنچه که باید بیشتر به آن پرداخت همان جهات سلبی است نه اثباتی. این وجه سلبی، تا یک جایی جواب می‌دهد».
نوری هم در پاسخ می‌گوید «آقای روحانی باید ملموس‌تر از گذشته به برجام بپردازد».
وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه با این سؤال مواجه می‌شود که «اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته تا حدودی از طبقات فرودست مردم فاصله گرفتند و این فاصله باید جبران شود. براین اساس اولویت امروز، معیشت مردم است»  و در پاسخ می‌گوید: تکیه کلام همیشگی من این بوده که ارتباط اصلاح‌طلبان با اقشار مردم ضعیف است. اگر معنی اصلاح‌طلبی این باشد که فقط دنبال چند مقوله خاص، مانند آزادی بیان و مطبوعات و تجمعات و احزاب باشیم که البته در جای خود بسیار با‌اهمیت هستند و به مسائل حاد زندگی روزمره آنها دقت لازم و کافی را نداشته باشیم این خود ظلم به جریان اصلاح‌طلبی است. اصلاح‌طلبی باید جامع باشد… .
مجدداً خبرنگار می‌پرسد«برای اینکه رشته بحث گم نشود، فکر می‌کنید جریان اعتدالی به همراه جریان اصلاح‌طلب برای درک طبقه فرودست و محکم کردن ارتباط با بدنه مردم، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ آیا دراین‌باره بحثی صورت گرفته و به راهکاری رسیده‌اید؟». نوری می‌گوید: من نمی‌خواهم عملکرد مثبت دولت را نفی کنم که در راس آن برجام است. برجام آثار بسیار مثبتی برای کشور داشته است. در عین حال فکر می‌کنم آنچه باید بیشتر به آن پرداخت، همان جهات سلبی است نه اثباتی]!![ چرا که فکر می‌کنم در جهات اثباتی می‌توانستیم کارهای مثبت بیشتری انجام دهیم و رابطه بهتری با مردم داشته باشیم.
نوری در عین حال درباره چالش‌های پیش روی  روحانی در انتخابات گفت: به نظر من آقای روحانی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. اولین چالش، شعارهای پوپولیستی است که به احتمال زیاد طرح خواهد شد و از تاثیر آن هم نباید گذشت. ممکن است با کاندیداهایی مواجه شویم که به شدت با مجموعه‌ای از صحبت‌های درست و غلط و با ادبیاتی تخریبی و پوپولیستی علیه وضع موجود حرف بزنند و چنانچه آقای روحانی مدافع وضع موجود باشد، با چالش جدی مواجه خواهد شد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی آقای روحانی، اقشار محروم و نقاط محروم و نقاط حاشیه‌ای است. حاشیه‌نشین‌ها و مناطق محروم کشور ممکن است این احساس را داشته باشند که برای رفع مشکلات گوناگون آنها اقدامات جدی و ملموس نشده است و به نوعی به ذهن آنها تبعیض القاء شده باشد. یکی دیگر از مشکلات پیش روی آقای روحانی موضوع برجام است. با دستاوردی که سند افتخار دولت آقای روحانی است، به گونه‌ای برخورد شده که گویی نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده است، بلکه برخی تلاش می‌کنند آن را تبدیل به لکه ننگ دولت روحانی کنند.
وی خاطر‌نشان کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد، عملکرد کاندیدای ریاست‌جمهوری است؛ به عبارت دیگر، سرسخت‌ترین رقیب انتخاباتی هر کاندیدایی، عملکرد خود اوست. اینکه رئیس‌جمهور تا چه حدی خودش را با مسائل درگیر کرده و در جریان عینی و ملموس امور بوده است؟ اینکه آقای روحانی کاندیدای جریان اصلاحات باشد.
دلیلی بر این نیست که رأی تضمین شده وجود دارد. آقای روحانی و حلقه مشورتی و برنامه‌ریزی ایشان، باید پاسخگوی منتقدان باشند و به نظرات آنها توجه جدی داشته باشند به هر حال، برخی از کارشناسان خبره و تیم‌های اقتصادی و اجرایی نسبت به توان و کارایی نیروهای ستادی و حلقه مشورتی رئیس‌جمهور انتقاد دارند و توقع این بوده و هست که در پاسخ به این انتقادات، سخنان و دلایلی متقن و منطقی بیان شود و نیروهایی که در کارهای ستادی و برنامه‌ریزی ضعیف هستند، از دولت کنار گذاشته شوند. کار دولت و مسئولیت اجرایی و اقتصادی، ایجاب می‌کند برخی از تعارفات و رودربایستی‌ها کنار گذاشته شود. در واقع باید گفت این مسائل برای کسی که می‌خواهد رأی بدهد، خیلی مهم است.
یادآور می‌شود عبدالله نوری خود یکی از عناصر اصلی افراطی‌گری و سیاست‌بازی در دوره اصلاحات با بی‌اعتنایی به مشکلات مردم بود و هنگامی که وی برای سرنوشت دولت مدعی اعتدال اظهار نگرانی می‌کند، حاکی از شدت وخامت اوضاع است؛ هر چند که باز هم بر وجه سلبی (بخوانید دو قطبی‌سازی کاذب) اصرار دارد.خُلق روزنامه‌های اشرافی از لغو حقوق 24 میلیونی تنگ شد

عقب‌نشینی مجلس از مصوبه حقوق 24 میلیونی برای مدیران و بازگشت به سقف 12 میلیون تومان با دو رویکرد متفاوت در میان مطبوعات مواجه شد.
طیفی از مطبوعات از اصل عقب‌نشینی مجلس (در زمینه قانونی کردن حقوق‌های نجومی) استقبال کردند اما طیفی دیگر که غالبا از مطبوعات اجاره‌ای و وابسته به مدیریت اشرافی محسوب می‌شوند، اصطلاحاً خبر را خوردند و یا اصل این خبر را منتشر نکردند یا در تیترهای صفحه اول خود، ضمن سانسور لغو مصوبه حقوق 24 میلیون تومانی، حواشی آن را عمدتا با سنگر کردن پشت رئیس مجلس برجسته کردند.
این رویکرد از آن جهت جالب توجه است که دبیرکل حزب کارگزاران سال گذشته در مصاحبه با یکی از همین نشریات زنجیره‌ای، ضمن نام بردن از علی لاریجانی و برخی افراد دیگر، بر لزوم «سربازگیری» و «یارگیری» از میان اصولگرایان تاکید کرده بود.
تیتر روزنامه‌هایی که اصل خبر مجلس را به عنوان یک رویداد مهم و مورد توجه مردم برجسته کردند، این‌گونه است:
– وطن امروز: عقب‌نشینی مجلس (با شدت گرفتن اعتراضات رسانه‌ها و افکار عمومی، مجلس مصوبه خود درباره حقوق‌ 24 میلیونی مدیران را پس گرفت)
– جوان: عقب‌نشینی مجلس از حقوق‌‌های نجومی به رغم بگم بگم‌ها
– رسالت: چرا دولت پاسخگوی حقوق‌های نجومی مدیران نیست
– صبح نو: عقب‌نشینی (مجلس با حقوق 24 میلیونی مدیران خداحافظی کرد)
– همشهری: عقب‌نشینی مجلس از حقوق 24 میلیونی مدیران
– جام جم: همان 12 میلیون و 600 (مجلس، مصوبه افزایش سقف حقوق مدیران را حذف کرد)
– قدس: عقب‌نشینی مجلس از مصوبه حقوق‌های نجومی (فشار افکار عمومی و رسانه‌ها جواب داد)
– اطلاعات: سقف حقوق 12میلیون و 600 هزار تومان تعیین شد
– جمهوری اسلامی: نمایندگان مجلس، مصوبه حقوق مدیران را اصلاح کردند
اما برخی مطبوعات که عمدتا در طیف مطبوعات اجاره‌ای و اشرافی قرار دارند، ضمن سانسور اقدام اصلاحی نمایندگان، ‌تیترهایی از این قبیل را برجسته کردند:
– هفت صبح: خشم علی لاریجانی (جنجال تعیین سقف حقوق مدیران در نهایت به سخنان خشمگینانه رئیس مجلس خطاب به بخشی از اصولگرایان ختم شد)
– بهار: پاسخ تند لاریجانی به دلواپسان؛ برای مردم جانماز آب نکشید
– قانون: دفاع تمام قد رئیس مجلس از مصوبه تعیین سقف حقوق مدیران؛ جانماز آب نکشید
– آرمان: واکنش لاریجانی به هجمه‌های یک جناح خاص؛ جانماز آب نکشید
– اعتماد: واکنش تند لاریجانی به انتقادهای سیاسی اصولگرایان درباره تعیین سقف حقوق مدیران (دروغ نگویید و جانماز آب نکشید)
– شهروند: لاریجانی؛ جانماز آب نکشید
– آفتاب یزد: خشم لاریجانی از شوی تبلیغاتی  در مورد افزایش حقوق مدیران تا سقف 24 میلیون
– شرق: پاسخ لاریجانی به منتقدان؛ آقایان آن قدر جانماز آب نکشید
– وقایع اتفاقیه: واکنش لاریجانی به انتقاد اصولگرایان از تعیین سقف حقوق 24 میلیونی برای مدیران؛ جانماز آب نکشید
– ایران: رئیس مجلس خطاب به حاشیه‌سازان درباره حقوق مدیران؛ جانماز آب نکشید
یادآور می‌شود مجادله سیاسی آقای لاریجانی با برخی از اصولگرایان، نمی‌تواند پاسخی به مطالبه مردم و رهبر معظم انقلاب در زمینه مقابله با حقوق‌های نامشروع مدیران باشد؛ ضمن اینکه در مسیر ساماندهی حقوق‌های مدیران، دلیلی ندارد که سقفی معادل 30 برابر دریافتی یک حقوق‌بگیر عادی دولت برای یک مدیر تعیین شود. از این جهت هیچ توجیهی ندارد که رئیس مجلس یا نمایندگان قربانی زیاده‌خواهی برخی مدیران شوند.حال برجام خوب است … اما تو باور نکن!

معاون وزیرخارجه می‌گوید در حال حاضر، 80 میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این خاطر است که روی IPC  (قراردادهای جدید نفتی) باید اجماع ملی صورت بگیرد.
سیدعباس عراقچی در کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی گفت: برجام کاری را که باید انجام می‌داد، و موانع و مین‌گذاری‌هایی را که بر سر راه اقتصاد کشور بود، پاکسازی کرد و اجازه داد اقتصاد پیشروی داشته باشد.
او افزود: در حال حاضر برجام تمام موانعی را که باید برمی‌داشت، از سر راه برداشته و کسی نمی‌تواند خلاف این را ادعا کند اما ما نیز مدعی هستیم که موانع غیربرجامی وجود ندارد.
معاون وزیر امور خارجه  با اشاره به اینکه یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت پسابرجام استفاده کرد وزارت نفت بود، اظهار داشت: اینکه در عرض یک سال میزان تولید و صادرات نفت را به حالت قبل باز گرداندیم، شاهکار بود.
او ادامه داد: در حال حاضر هشتاد میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این خاطر است که روی آی.‌پی‌.سی باید اجماع ملی صورت گیرد.
عراقچی یادآور شد: به اعتقاد من برجام حالش خوب است. به رغم برخی دعواها که می‌دانیم منظورشان چیز دیگری است، برجام اوضاعش خوب است.
درباره این سخنان باید گفت: اولا 13 ماه پس از اجرای برجام، وعده درمانی مبنی بر اینکه فلان میزان قرارداد ممکن است در آینده منعقد شود، خیال‌اندیشی محض است. واقعیت این است که از حدود 160 هیئتی که به ویژه در چند ماهه آغاز اجرای برجام آمدند و رفتند، تقریبا هیچ چیزی عاید کشور نشد؛ مگر افزایش واردات اقلام مصرفی. اما انتقال سرمایه و فناوری تقریبا صفر بوده است. به عبارت دیگر رقم دهان پرکن 80 میلیارد دلار هیچ ما به ازای خارجی ندارد.
ثانیا طرح قراردادهای نفتی حاوی ده‌ها اشکال اساسی و متضمن حراج مفت منافع ملی بود همچنان که با اعتراض کارشناسان و صاحب‌نظران، فقط به گفته وزیر نفت، 150 ایراد فنی در آن پیدا شد؛ هر چند که برخی ایرادهای اساسی سر جای خود باقی است.
ثالثا مسئله اصلی اجماع داخلی نیست؛ بلکه فشار آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌های خارجی است که دقیقا نقض صریح برجام است اما متولیان امر در وزارت خارجه – به اعتبار اینکه می‌دانند برجام را چه قدر ناقص و بد چیده‌اند – حاضر به اعتراض جدی نیستند چرا که می‌دانند در این صورت آمریکا می‌تواند براساس مکانیسم ماشه تعبیه شده در برجام، تحریم‌های معلق شده را برگرداند. شرکت نفتی توتال با اشاره به همین محدودیت‌ها، از تفاهم‌نامه با ایران عقب‌نشینی کرد حال آن که اطلاعات ذی‌قیمت در حوزه‌های نفتی مشترک با قطر دریافت کرد!
جالب اینکه در همین زمینه امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی  و درباره عقب‌نشینی شرکت نفتی توتال  از تفاهم‌نامه امضا شده با ایران گفت: «ما از توتال دلخور نیستیم و آنها را درک می‌کنیم.

توتال منتظر تصمیم آمریکاست»! با وجود این واقعیت، آقای عراقچی می‌گوید حال برجام خوب است؛ و باید پرسید اگر حال برجام خوب است، چرا به تصریح آقای ظریف «حتی یک بانک و شرکت بزرگ اروپایی (به خاطر تحریم و تهدیدهای آمریکا) پس از برجام با ایران همکاری نکرده است». آقای عراقچی درست می‌گوید‌ یا آقای روحانی که می‌گفت تمام تحریم‌ها بالمره در روز اجرای توافق برداشته می‌شود؟!

تحریم کنیم اما بعد از انتخابات تا مردم علیه روحانی حرکت نکنند!

مدیر یک اندیشکده انگلیسی از آمریکا و غرب خواست تحریم‌های جدید علیه ایران را تا بعد از انتخابات ایران عقب بیاندازند تا به سرنوشت روحانی از انتخابات لطمه نزند.
مارک فیتز پاتریک  مدیر «موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» در پایگاه اطلاع‌رسانی این اندیشکده نوشت: کشورهای ذی‌نفع هنگام بررسی مسئله اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باید اهداف خود را اولویت‌بندی کنند و قبل از اولویت‌بندی مسائل، تحریم‌های جدید علیه این کشور اعمال نکنند.
وی نوشت: «ایران تاکنون طبق تعهدات به عهده گرفته در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده، میزان ذخیره اورانیوم با غنای پایین این کشور بسیار پایین‌تر از حد در نظر گرفته شده می‌باشد.
کشورهای ذی‌نفع باید آماده شوند تا ایران را به خاطر تخلفات غیرهسته‌ای تحریم کنند. اینجاست که قضیه موجه است و تحریم‌ها می‌تواند بیش از هر ابزار سیاسی تاثیرگذار باشد. موجه بودن قضیه به این معناست که اعمال چنین تحریم‌هایی به منزله نقض  عامدانه برجام نیست.
فیتز پاتریک با اشاره به طرح‌های پیشنهادی کنگره آمریکا برای تحریم ایران، افزود: تحریم جدیدی که در دست بررسی است و طبق آن، آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند، ناقض روح و متن برجام است و بدتر از همه، با به خطر انداختن نیروهای آمریکایی در عراق و سخت‌تر کردن روند شکست داعش، نتیجه‌ای عکس خواهد داشت. سپاه پاسداران، نقش‌آفرینی مهم در چندین درگیری منطقه‌ای است.
در بررسی تحریم‌های جدید نباید ابعاد و جنبه‌های سیاسی را نادیده گرفت. اعمال فشار بیشتر بر ایران می‌تواند مردم را علیه دولتی که وعده لغو تحریم‌ها را داده است، بشوراند و باعث شکست «حسن روحانی» در انتخابات بعدی شود.
فیتز پاتریک تصریح کرد: مهم نیست که او را میانه‌رو محسوب کنیم یا نه اما، بدون شک او از جایگزین تندرویی مانند «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه بهتر است.
اگر هدف طولانی کردن روند دشمنی با ایران است، واشنگتن باید به دشمنی و اقدامات اهانت‌آمیز مانند منع سفر دارندگان گذرنامه ایرانی ادامه دهد.
 خراسان
حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی 2 برابر دیگر کارکنان!
بر اساس گزارش رسمی یک نهاد مسئول در دولت به تعدادی از مدیران اجرایی، تاکید شده است نظام پرداخت در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، با هدف رفع تبعیض ها و نابرابری ها در پرداخت حقوق کارکنان دولت تنظیم و تصویب شده اما به دلیل عدم اجرای صحیح قانون و اعمال تصمیمات سلیقه ای و موردی مراجع گوناگون تصمیم گیری، باعث شده است مجموع حقوق و مزایای کارکنان دستگاه های اجرایی به طور متوسط دو برابر دیگر کارکنان سایر بخش های عمومی شود!تداوم دردسر بانک ها بابت دستور سال 86 دولت

طبق اعلام برخی مسئولان بانک های دولتی، با توجه به آنکه در آیین ‌نامه “نحوه واگذاری دارایی‌ های غیر ضرور و اماکن رفاهی بانک ‌ها” مصوب دی ماه سال 1386 دولت نهم، بانک ‌ها موظف شده ‌اند در صورت درخواست کتبی مشتری پس از سررسید بازپرداخت اقساط، وثایق را از طریق مزایده به فروش گذاشته و پس از کسر مطالبات، مازاد احتمالی را به مشتری مسترد کنند و بانک از تاریخ درخواست مشتری، حق دریافت جریمه و سود اضافی را نخواهد داشت، این نحوه الزام، باعث ورود خسارت به درآمدها و وصول مطالبات بانک ها شده است.
 ایران
احضار سردار نقدی در پی شکایت رئیس دولت اصلاحات
سیدمحمد انجام درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی رئیس پیشین بسیج، به ایلنا گفت: «حسب اعلام شعبه رسیدگی‌کننده با توجه به بخشنامه قوه قضائیه مبنی بر احضار فرماندهان و مقامات نظامی دارای درجه سرداری از طریق دفتر ویژه ستاد کل نیروهای مسلح در دفتر رهبر معظم انقلاب مراتب احضار سردار نقدی به آن دفتر اعلام شده است.»  وکیل رئیس دولت اصلاحات افزود: «تاکنون متهم به مرجع قضایی مراجعه‌ای نداشته و حسب درخواست آن دفتر مستندات پرونده نیز برای آن دفتر ارسال‌ شده است.» رئیس سابق بسیج در گفت‌و‌گویی رئیس دولت اصلاحات را متهم به دریافت پول از پادشاه عربستان کرده بود. در همین ارتباط شکایت از سردار نقدی در شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه به ثبت رسیده است.ادعای ضد ایرانی بحرین

دولت بحرین مدعی شد 45 نفر را به اتهام ارتباط با یک گروه تروریستی تحت حمایت ایران بازداشت کرده است.به گزارش خبرگزاری «موج» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت بحرین با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت 45 عضو یک گروه تروریستی در خاک این کشور خبر داد و مدعی شد که این افراد برای آموزش درباره نحوه استفاده از مواد منفجره و سلاح گرم به ایران و عراق سفر می‌کرده‌اند و پلیس از آنها سلاح گرم، بمب، خودرو و قایق توقیف کرده است.
دولت بحرین در ادامه ادعاهای خود در این بیانیه آورده است که این گروه تروریستی در یک سری حملات از جمله ماجرای فرار زندانیان در ماه ژانویه دست داشته است و سرکرده این گروه درحال حاضر در آلمان به سر می‌برد.بازگشت مهدی کروبی از بیمارستان قلب

مهدی کروبی  روز گذشته برای انجام معاینه قلب در بیمارستان قلب تهران حضور یافت. به گزارش جماران، حسین کروبی فرزند ارشد آقای کروبی در این باره گفت که دستگاهی را برای تست قلب به ایشان متصل کرده اند تا وضعیت آن را در ۲۴ ساعت بررسی کند. در حال حاضر به منزل برگشته اند اما در صورت نیاز، بستری خواهند شد.«مهدی هاشمی» به اوین بازگشت

مصطفی محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران به ایسنا گفت: مهدی هاشمی روز شنبه برای ادامه تحمل کیفر به زندان بازگشت. مهدی هاشمی به علت فوت پدرش از 19 دی ماه در مرخصی بسر می‌برد.ایران، محور دیدار نتانیاهو با پوتین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که دیدار پیش رویش با رئیس جمهوری روسیه روی حضور ایران در سوریه متمرکز خواهد بود. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تایمز آواسرائیل، بنیامین نتانیاهو با ادعای اینکه ایران به دنبال حضور دائمی در سوریه است، گفت: «ایران به دنبال بهره‌برداری از تلاش‌های اخیر برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه بود تا حضور خود را در این کشور تثبیت کند.  من در دیدار پیش روی خود با رئیس جمهوری پوتین درباره این موضوع گفت‌وگو خواهم کرد.» نخست وزیر اسرائیل قرار است طی هفته آینده در سفر به مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار و رایزنی کند.

آرمان

شوخی برانکو با دایی به زبان فارسی

شنیده شد که علی دایی قبل از حضور در کنفرانس مطبوعاتی به درخواست نمایندگان سازمان منابع طبیعی پاسخ مثبت داد و در مقابل سازمان لیگ یک نهال کاشت. دایی به محض اینکه نهال را داخل خاک قرار داد، بیل را در دست گرفت تا نهال را بکارد. در همان زمان، برانکو که کنفرانسش تمام شده بود پایین آمد و وقتی دید دایی در حال کاشت نهال است، پشت او قرار گرفت.

دایی قصد داشت با بیل خاک در کنار نهال بریزد که نزدیک بود بیل به برانکو برخورد کند. سرمربی کروات پرسپولیس هم ناخودآگاه با زبان فارسی گفت:«یواش بیل بزن، یواش» که البته به دلیل ازدحام جمعیت و سرو صدا علی دایی متوجه حضور برانکو و گفتن این جمله نشد.

دایی وقتی داشت با بیل خاک کنار نهال می‌ریخت، با خنده گفت: «توعمرم اینقدر بیل نزده بودم!». او سپس مقداری آب روی نهالی که کاشته بود ریخت و برگشت که به محل کنفرانس برود و تازه برانکو را دید. دایی و برانکو با زبان فارسی با یکدیگر چاق سلامتی کردند و عکسی به یادگار گرفتند و جدا شدند.

درگیری ترامپ با آرنولد شوارتزنگر!

شنیده شد که رئیس‌جمهور آمریکا به صحبت‌های آرنولد شوارتزنگر درباره برنامه «کارآموز» واکنش نشان داد. آرنولد شوارتزنگر اعلام کرد در صورت درخواست، اجرای سری جدید برنامه«کارآموز» را نمی‌پذیرد و تاکید کرد حضور دونالد ترامپ در جمع تهیه‌کنندگان این اثر سبب افت چشمگیر مخاطبان آن شده است.

او در این باره گفت: «بسیاری از مردم وقتی متوجه می‌شوند ترامپ هنوز در این برنامه نقشی برعهده دارد و از عواید مالی آن بهره‌مند می‌شود، برنامه را تحریم می‌کنند.» این سخنان بازیگر«ترمیناتور» چندان به مذاق ترامپ خوش نیامد و رئیس‌جمهور آمریکا به روال معمول در توئیتر پاسخ او را داد و اعلام کرد که آرنولد از برنامه اخراج شده است.

ترامپ در توئیتر نوشت:«آرنولد شوارتزنگر داوطلبانه از برنامه کناره‌گیری نکرده است. او به دلیل افت شمار بینندگان برنامه اخراج شد. پایانی غمبار برای برنامه‌ای بزرگ.» پس از توئیت ترامپ آرنولد در پاسخ او نوشت: «باید به فکر استخدام نویسنده تازه‌ای برای لطیفه‌هایت باشی و البته دنبال فردی برای بررسی حقایق.»