جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌های 15 اسفند؛

اخبارویژه روزنامه‌های 15 اسفند؛

 

*********

کیهان

حمله خبرگزاری اصلاح‌طلب به رئیس ستاد انتخابات روحانی در سال 92
«نعمت‌زاده به عنوان یک تولیدکننده محصولات پتروشیمی و ذی‌نفع در این حوزه، بهتر است منافع شخصی خویش را به نام دولت پیگیری نکند».
خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا با انتشار این تحلیل درباره وزیری که سال 92 رئیس ستاد انتخاباتی روحانی بود، نوشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با ملزم کردن شرکت‌های پتروشیمی به عرضه محصول در بورس کالا به لحاظ تئوریک منطق درستی دارد. بورس کالا، محلی برای داد و ستد آزاد خریداران و فروشندگان است و ملزم کردن فروشنده به عرضه محصول در بورس کالا مغایر با اصول مالکیت خصوصی و بازار آزاد است. به لحاظ تئوریک شرکت‌های پتروشیمی باید آزاد باشند محصولات خود را در هر کجا که علاقه دارند بفروشند. چه در بورس کالا و چه خارج از بورس کالا. اما مشکل اصلی در شرایط کنونی این است که متاسفانه نه شرکت‌های پتروشیمی به معنی واقعی خصوصی هستند و نه قواعد بازار رقابتی بر این حوزه حاکم است و نه شفافیتی در فعالیت شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد. در این شرایط مجبور کردن شرکت‌های پتروشیمی به عرضه محصولات‌شان در بورس کالا، حداقلی از شفافیت در عرضه و تقاضا را فراهم می‌کند. در شرایط کنونی و با توجه به واقعیات «اقتصاد سیاسی»، حتی اگر این اجبار، مغایر با اصول آزادی‌های اقتصادی باشد، می‌توان آن را نقض موجه آزادی‌های تجاری دانست.
در شرایطی که انحصارات خاص شرکت‌های پتروشیمی به این شرکت‌ها برای عرضه محصول، موقعیت انحصاری فرادست بخشیده است، حاکم کردن این فرادستان بر معاملات محصولات پتروشیمی، نقض واقعی آزادی عرضه و تقاضاست، نه ملزم کردن انحصارگرایان غیرشفاف و رانتی به حضور در بورس کالا.
ایلنا در پایان نوشت: آقای نعمت‌زاده به عنوان یک تولیدکننده محصولات پتروشیمی و ذی‌نفع در این حوزه، بهتر است منافع شخصی خویش را به نام دولت پیگیری نکند و مفاهیم محترمی همچون آزادی تجارت و بازار آزاد رقابتی و عرضه و تقاضای داوطلبانه را به ابتذال نکشاند.

آدرس غلط ندهید! خوزستان گرفتار ریزگردهاست نه گاز گلخانه‌ای

یک روزنامه اصلاح‌طلب از دولت خواست درباره مبارزه با ریزگردها در خوزستان، آدرس غلط ندهد.
روزنامه قانون با بیان اینکه «به رئیس‌جمهورگرای اشتباه دادند» نوشت: هفته گذشته و در جریان سفر رئیس‌جمهور به اهواز، مراحل اجرایی طرحی به نام آماک مورد بازدید حسن روحانی قرار گرفت که بنا به ادعای رئیس سازمان محیط‌زیست، می‌تواند هوای اهواز را بهبود بخشد. این در حالی است که نگاهی به گزارش‌های منتشر شده در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد، این طرح با هدف ایجاد ارزش افزوده  از میادین نفتی در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته و سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی نیز از این طرح اقتصادی نهایت استقبال را کرده‌اند در واقع این طرح بیش از آنکه درمانی برای درد  آلودگی خوزستان باشد، به نفع بخش خصوصی و اقتصاد کشور است.
بدون شک بسیاری از ما مشعل‌های غول‌پیکر نفتی که بر بالای آنها گاز می‌سوزد را مشاهده کرده‌ایم. این مشعل‌ها که «فلر» نام دارد، افزایش گازهای گلخانه‌ای را موجب شده و در صورت مهار، علاوه بر تاثیرات مثبت زیست‌محیطی می‌تواند بازتولید شده و در برخی صنایع نظیر تولید برق و غیره مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، وزارت نفت جهت پیروی از سیاست «No Flaring» (نسوزاندن گازهای همراه) پروژه‌های مختلفی را در دستور کار قرارداد که یکی از این طرح‌ها، «آماک» است. واژه آماک مجموعه‌ای از حروف اول میدان‌های نفتی است که گازهای همراه نفت تولیدی آنها در قالب یک طرح به مرحله اجرا درمی‌آید. حرف «آ» نشانه آب تیمور، حرف «م» نشانه منصوری و مارون، حرف «ا» نشانه اهواز و حرف «ک» نشانه کوپال است.
اما آنچه موجب نگارش این گزارش شد، بازدید از مراحل اجرایی طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت (آماک) بود. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست با اینکه اذعان داشت، این پروژه 2 هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، در عین حال مدعی شد: طرح آماک می‌تواند هوای اهواز را بهبود بخشد!  این طرح گرچه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اما چنان تبلیغی درباره آن به عمل آمد که گویا با اجرای آن تمام مشکلات هوای اهواز حل خواهد شد.
آدرس غلط ندهید!
دراین‌باره باید گفت که چندین عامل متعدد می‌تواند به افزایش و کاهش گازهای گلخانه‌ای منتهی شود. بنابراین با اجرای یک پروژه – هر چند تاثیرگذار – نمی‌توان بر کاهش گازهای گلخانه‌ای امید بست.
نکته مهم دیگر این است که از اساس، تاثیر اقدامات مثبت جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای بر بهبود گرمایش زمین و اوضاع زیست‌محیطی، در طولانی‌مدت ‌نمایان می‌شود و نمی‌توان به تاثیر طرحی مانند آماک در وضعیت این روزهای خوزستان دل بست.
مهم‌تر از همه اینکه، اصلی‌ترین عامل بحران خوزستان ریزگردهاست. استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده‌اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون‌های داخلی است علاوه بر منشا داخلی، ریزگردها منشا خارجی نیز دارند و تا این مسئله به طور کارشناسی حل نشود، نمی‌توان با طرح‌هایی دیگر به حل بحران آلودگی هوای خوزستان دل بست.
با این اوصاف باید پرسید چگونه دولتمردان به خود اجازه داده‌اند طرح آماک را به عنوان اقدامی برای نجات خوزستان از بحران آلودگی معرفی و برای مردم ایثارگر آن دیار، امید واهی ایجاد کنند. آیا آنها به این مهم نیندیشیده‌اند که این واقعیت‌ها، از چشم اهالی رسانه و افکار عمومی پنهان نخواهد ماند؟!

دولت حق ندارد هزینه‌هایش را از صندوق توسعه ملی تأمین کند

عضو اتاق بازرگانی تهران با برداشت دولت از صندوق توسعه ملی مخالفت کرد.
سیدحمید حسینی در پاسخ این سؤال روزنامه آرمان که با توجه به اینکه اصلی‌ترین هدف صندوق توسعه ملی حفظ بخشی از سرمایه حاصل از فروش نفت و گاز برای نسل‌های آینده و تبدیل این سرمایه به سرمایه‌های مولد است. آیا برداشت عناوین مختلف از این صندوق منطقی است؟» گفت متاسفانه مجلس از دولت در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات حمایت می‌کند، در صورتی که در ارکان صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده بود که امکان دسترسی دولت به این صندوق وجود نداشته باشد و جای آن سرمایه این صندوق عمدتا برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی استفاده شود درآمد نفت عمدتا در اختیار دولت و برای تأمین بودجه است. 30 درصد از این درآمد به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود که باید برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای و توسعه‌ای در اختیار بخش‌های پیشرو در امر توسعه قرار بگیرد، اما عملا به تنها بخشی که سرمایه نمی‌رسد، بخش غیردولتی است.
وی افزود: برداشت از صندوق توسعه مخالف مفهوم توسعه در برنامه‌های توسعه است و باید حتما با دو سوم آرا تصویب شود هر منطقی که پشتیبان این برداشت بوده است، به نظر من اصلا درست نیست و دولت چیزی از هزینه‌ها کم نکرده است و برخلاف اصل 44 دولت هر روز بزرگ‌تر و حجیم‌تر می‌شود. بودجه عمومی دولت به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد. این امر خطرناک  است و این روند آینده خوبی در پی نخواهد داشت.
اکنون که مجلس به دولت اجازه برداشت دو هزار و 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را داده است، به نظر شما این مبلغ باید در چه بخش‌هایی هزینه شود؟»
حسینی در پاسخ سؤال تصریح کرد: این منابع نباید هزینه شود. این منابع فقط باید برای سرمایه‌گذاری استفاده شوند تا در آینده سود و اصل سرمایه به صندوق برگردد. من معتقدم که از صندوق توسعه ملی نباید مستقیما اقدام به دادن وام کنند. این منابع باید اهرمی باشد برای پشتیبانی و تضمین سرمایه مثلا می‌توان از این سرمایه به عنوان تضمین در بانک‌های خارجی برای جذب سرمایه بیشتر استفاده کرد.
با یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی می‌شود تا چهار میلیارد دلار از بانک‌های خارجی سرمایه دریافت کرد. استفاده مستقیم از منابع صندوق توسعه ملی را درست نمی‌دانم. اما به راحتی برای مسائلی که شاید در اولویت هم نباشند. هزینه می‌شود. این سرمایه متعلق به نسل‌های آینده کشور و یک ثروت ملی است. باید به نسل‌های آینده جواب داد که این منابع چگونه به دست آمد، چگونه هزینه شد و چه سرمایه‌گذاری‌هایی برای افزایش آن انجام شده است. نباید بدون برنامه‌ریزی و تعیین هدف به منظور بازگشت این سرمایه آن را هزینه کرد.

ضعف مدیریت و عدم شفافیت علت 80 درصد مشکلات اقتصادی

از ابتدای هفته گذشته فعالان بازار چشم انتظار بازگشایی  نمادهای متوقف تالار شیشه‌ای بودند، چرا که اکثر این نمادها به دلیل تعدیل سودآوری  و ارائه بودجه سال96 متوقف مانده‌اند و در صورت بازگشایی این نمادها، می‌توان شاهد نوسان همراه با تغییر قیمت در مقیاس قابل توجه بود.
روزنامه جام‌جم با انتشار این خبر نوشت: اگر بازگشایی نمادهای متوقف با تاخیر زیاد همراه باشد، معاملات روند کم‌حجم و بی‌رمقی را در روزهای منتهی به پایان سال تجربه خواهد کرد که این روند منجر به افزایش فشار فروش در سایر نمادهای معاملاتی حاضر در تالار شیشه‌ای می‌شود.
جام‌جم در ادامه به یک همایش پرچالش می‌پردازد و می‌نویسد: در اولین روز هفته گذشته، همایش پرچالشی با عنوان استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS، با حضور مسئولان عالی‌رتبه اقتصاد از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس سازمان حسابرسی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد که حاوی نکات بسیار جالب توجه بود.
نکته مهم در این همایش، اعلام علنی وجود فساد در جریان نحوه بررسی صورت‌های مالی برخی شرکت‌های حاضر در بورس تهران از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود؛ پورابراهیمی که پیش از این، عضویت در شورای عالی بورس را در کارنامه خود داشت، از وجود فسادهای بزرگ در کشور انتقاد کرد و گفت: 80 درصد مشکلات فعلی اقتصاد به نبود مدیریت صحیح و فساد و مشکلات نظام اقتصادی بازمی‌گردد.
پورابراهیمی اعلام کرد، انتصاب مدیران در سازمان حسابرسی و همزمان، انتصاب در بیمه و بانک‌ها توسط وزیر اقتصاد، چالش جدی ایجاد کرده و برخی ملاحظه‌کاری‌ها و سهل‌انگاری‌ها، واقعیات اقتصادی را مخفی نگه داشته است و ساختار گزارشگری فعلی پاسخگوی اقتصاد کشور نخواهد بود.

انباشت ریسک بی‌حساب در شبکه بانکی

دولت یازدهم وضعیت شبکه بانکی را به قهقرای کامل برده است.
روزنامه اصلاح‌طلب تعادل در گزارشی نوشت: چند هفته پیش مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور درباره روزهای سخت نظام بانکی ایران نکات تازه‌ای را علاوه بر آنچه در 2 سال اخیر بیان کرده بود به صورت صریح نوشت. نوشته او که در یکی از نشریه‌های تخصصی بانک مرکزی چاپ شده نشان می‌دهد که؛ مقاومت بانک‌ها در برابر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در حالی که نرخ تورم از 40 درصد به کمتر از 10 درصد رسیده بیشتر از آنکه نافرمانی باشد نشان دهنده بیماری این فعالیت مهم اقتصادی است.
مدیریت قیمت پول در جنگ بانک‌ها و مؤسسه‌ها برای جذب سپرده‌ها با هدف تبدیل سپرده‌ها برای پرداخت سود سپرده‌گذاران قبلی در اختیار بانک‌های بد قرار گرفته و این بسیار خطرناک است. اصلاح نظام بانکی پیچیده است و حساسیت اجتماعی بالایی دارد و نباید این کار بزرگ و پیچیده اسیر بازی‌های سیاسی شود و باید تلاش کرد اطمینان مردم به نظام بانکی مخدوش نشود.
حالا و پس از هشدارهای صریح مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور معاون اول روحانی که به لحاظ اندیشه اقتصادی سازگاری خوبی با مشاور رئیس دولت دارد در اصفهان ضمن اینکه از عنوان ابرچالش برای بیکاری نام می‌برد با صراحت می‌گوید نمی‌تواند همه آنچه واقعیت نظام بانکی است را با شهروندان در میان بگذارد زیرا پیامدهای این بازگویی ممکن است در عمل غیرقابل کنترل باشد.
واقعیت‌هایی که جهانگیری نمی‌خواهد با مردم در میان بگذارد، کدامند؟ دقت در سخنان و نوشته‌های اقتصاددانان و آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی این واقعیت‌ها را تا اندازه‌ای بازتاب می‌دهند.
به طور مثال دکتر سید علی مدنی‌زاده اقتصاددان جوان ایرانی که سال‌ها در پژوهشکده پولی و بانکی مسئولیت پژوهش‌های بانکی را برعهده داشته است می‌نویسد: انباشت ریسک در بانک‌های ایرانی به گونه‌ای است که اگر مدیریت نشود برای اقتصاد ایران ابرتورم و ابررکود در راه خواهد بود… این ریسک‌ها به اندازه‌ای سیستماتیک شده‌اند که مشکل جریان نقد در یکی از بانک‌ها می‌تواند با سرعت به سایر بانک‌ها سرایت و وضع وخیمی ایجاد شود. اگر بانک مرکزی برای اجتناب از وقوع بحران‌های اجتماعی ناچار به دخالت گسترده شود نتیجه‌اش رکود تورمی شدید و طولانی خواهد بود…
با توجه به آنچه از زبان بالاترین مقام سیاسی مسئول کشور پس از رئیس جمهور و شاخص‌ترین اقتصاددان ایرانی که تجربه کار در 3 دولت سازندگی، اصلاحات و دولت فعلی را دارد و با توجه به مجادله پایان‌ناپذیری که مدیران بانکی و تولیدکنندگان دارند و با عنایت به اینکه نظام بانکی ایران پیوندی حتی کوچک با شبکه بانکی دنیا ندارد تا در مواقع لزوم از آن کمک بگیرد به نظر می‌رسد باید این داستان هرچه زودتر به یک نتیجه مساعد برسد.
آن طور که کارشناسان و اقتصاددانان می‌گویند ادامه وضع فعلی در شبکه بانکی برای جامعه ایرانی حتی نامساعدتر از جریان ترامپ و اتحاد کشورهای همسایه برای آزار رساندن به ایران است. معاون اول رئیس جمهور، مشاور ارشد اقتصادی روحانی و اقتصاددانان دیگر با زبان بی‌زبانی بدترین شرایط را تشریح و هشدار داده‌اند و البته باید همه نهادهای قدرت، اهمیت موضوع را درک کنند. هشدار معاون اول را جدی بگیریم.
  خراسان

بررسی هم‌ترازی رئیس کتابخانه ملی با وزرا

بر اساس نامه رسمی یکی از مسئولان اجرایی که هم اکنون در حال بررسی در کمیسیون های تخصصی هیئت دولت است، مقرر شده نسبت به تعیین هم‌ترازی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با مقامات موضوع بند ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور که دارای امتیاز شغلی 16 هزار هستند، اقدام و وی را از امتیازات قانونی مقامات موضوع این بند بهره مند سازند.

تذکر اسفندی به مدیران برای انتقال سریع وجوه دولتی

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول اقتصادی در دولت به تعدادی از مدیران سراسر کشور، تاکید شده با توجه به شرایط حساس نقدینگی کشور در پایان سال، مخاطبان این بخشنامه باید در کمترین زمان ممکن و با اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم، نسبت به انتقال کلیه مانده وجوه مصرف نشده، وجوه درآمدی، وجوه ناشی از چک های بین راهی و فاقد مشخصات و نیز سایر درآمدها در روزهای 21، 28 و 30 اسفندماه به حساب های مرتبط نزد بانک مرکزی اقدام کنند.
ایران
  تعلیق اجرای محکومیت احمد منتظری
دادگاه ویژه روحانیت اجرای حکم محکومیت حجت‌الاسلام احمد منتظری  را  به حالت تعلیق درآورد. به گزارش میزان، یک مقام مسئول در دادسرای ویژه روحانیت قم با اشاره به آزادی احمد منتظری که اخیراً برای اجرای محکومیت خود به زندان معرفی شده بود، گفت: نامبرده با مراجعه و توسل به یکی از مراجع عظام تقلید و دادن تعهد به ایشان، خواستار وساطت نزد رهبر معظم انقلاب مدّظلّه‌العالی شدند.
به گفته وی، در راستای احترام و اجابت خواسته مرجعیت، رهبر معظم انقلاب با تعلیق اجرای حکم با شرط تعهد ایشان نزد مرجعیت مبنی بر عدم اقدام علیه امنیت ملی موافقت فرمودند که مراتب موافقت پس از اجرای حکم و معرفی محکوم‌علیه به زندان، از سوی دفتر رهبر معظم‌ انقلاب و برای پیگیری به دادسرای ویژه روحانیت ابلاغ گردید که در نهایت محکوم‌علیه مجدداً با دادن تعهد کتبی مبنی بر پرهیز از تکرار جرایم ارتکابی، فعلاً از زندان آزاد شده است.
به گفته این مقام مسئول، منتظری کتباً متعهد شده است که همه مسئولیت اعمال و رفتار بیت آیت‌الله منتظری را عهده‌دار بوده و از هرگونه اقدامی که علیه نظام تلقی می‌شود، نسبت به اعضای خانواده و اطرافیان به طور جدی جلوگیری نماید.

نامه هشدارآمیز دموکرات‌ها به ترامپ

60 عضو مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهوری این کشور درخصوص پیامدهای کنار رفتن از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار دادند. به گزارش ایسنا، در این نامه با اشاره به دستاوردهای توافق هسته‌ای و محدودیت‌های تعیین شده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید شده که اکنون با این توافق امریکا، اسرائیل و جهان امن‌تر شده است. بر اساس این گزارش، هیچ نماینده جمهوریخواهی این نامه  را امضا نکرده است.

اذعان نیروی دریایی امریکا به توان دفاع موشکی ایران

دفتر اطلاعات نیروی دریایی امریکا با اذعان به قدرت ایران در زمینه زیردریایی و موشک کروز اعلام کرد:‌ نیروی دریایی جمهوری اسلامی در حال کار روی یک زیردریایی با قابلیت شلیک موشک کروز ضد کشتی است که توان دفاعی این کشور را تا حد زیادی بالا می‌برد. به گزارش ایسنا، به نوشته این مرکز، این موشک توانایی غرق کردن سریع ناو جنگی امریکا در تنگه هرمز را دارد. این زیردریایی که از کلاس بعثت است، دارای 6 لانچر اژدر و قابلیت به کار گرفتن اژدر و مین و به علاوه موشک‌های کروز ضد کشتی است. دفتر اطلاعات نیروی دریایی امریکا در گزارش خود نتیجه گرفته که این قابلیت تا پنج سال آینده وارد ناوگان دریایی ایران خواهد شد.

شکایت حمید بقایی از سایت جهان‌نیوز

حمید بقایی  از سایت جهان‌نیوز به اتهام نشر اکاذیب شکایت خواهد کرد. به گزارش ایسنا، سیدعلی‌اصغر حسینی وکیل بقایی گفت: سایت «جهان نیوز» در تاریخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۵ با انتشار مطلبی تحت عنوان «پشت پرده تبلیغات عجیب و غریب جریان انحرافی برای بقایی»، ادعا کرده که موکلم دارای پرونده سنگین مالی در قوه قضائیه هست که این ادعا کاملاً بی‌پایه و اساس است. وی افزود: علیه مدیر مسئول سایت جهان نیوز در دادسرای فرهنگ و رسانه طرح شکایت خواهد شد.
 آرمان

انتقاد از بالارفتن سن ازدواج در جامعه

شنیده شد که آیت‌ا… حسین نوری‌همدانی در دیدار با اعضای مرکز حقوقی حصا گفت: نخستین وظیفه افراد بعد از رسیدن به سن بلوغ ازدواج است اما در حال حاضر این سن در جامعه افزایش‌یافته، هر سنی اقتضایی دارد و جامعه رو به پیری رفته است.

فرود اضطراری برای سکته یک مسافر

شنیده شد که پرواز ۱۰۱۷ ماهان مسیر عسلویه به تهران به دلیل وخامت حال یک نفر از مسافران در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان فرود آمد و بیمار به دلیل سکته کردن به بیمارستان انتقال داده شد. خبرآنلاین نوشت؛ بعد از این انتقال، پرواز عسلویه – تهران، مجدد از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به سمت تهران پرواز کرد.

تجمع جانبازان در بنیاد شهید

شنیده شد که تجمع بزرگ جانبازان و خانواده شهدا صبح شنبه در داخل ساختمان بنیاد شهید و امورایثارگران برگزار شد. این تجمع در اعلام مظلومیت ایثارگران و دفاع از جامعه ایثارگری و مطالباتشان از ریاست بنیاد و مسئولان مربوطه و در اعتراض به مدیریت‌های ناکارآمد برخی مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

کنگره کارگزاران لغو شد

شنیده شد که کنگره سراسری حزب کارگزاران که قرار بود ۱۹ و ۲۰ اسفندماه برگزار شود، لغو شد. آنا نوشت؛ این کنگره قرار بود روز ۱۹ اسفند و با مراسم یادبود مرحوم آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی در سالن همایش وزارت کشور آغاز و در روز ۲۰ اسفند نیز کنگره سراسری این حزب با حضور ترکیب جدید شوراهای استانی برگزار شود.

خودروسازان روسی در راه ایران

شنیده شد که شرکت خودروسازی UAZ روسیه، اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ در سه کشور از جمله ایران واحد مونتاژ خودرو راه اندازی کند. این شرکت که خودروهای شاسی بلند، اتوبوس و کامیون تولید می‌کند اعلام کرده است که واحد مونتاژ خود را تا سال ۲۰۱۸ در مصر، ایران و ویتنام تاسیس می‌کند.

توقیف ۲ لنج اماراتی در کیش

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب جزیره کیش از توقیف دو فروند لنج صیادی متعلق به کشور امارات خبرداد و گفت: ۹ نفر از خدمه این لنج دستگیر شدند. الف نوشت؛ محمد عباسی از توقیف ۲ فروند لنج صیادی متعلق به كشور امارات كه در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به صید غیرمجاز اقدام کرده بودند، خبر داد. وی با بیان این که این دو فروند لنج توسط ماموران دریابانی جزیره كیش توقیف شده‌اند، تصریح کرد: در راستای توقیف این دو لنج حدودا یك تن ماهی صید شده كشف و ضبط شد. دادستان جزیره کیش خاطرنشان کرد: همچنین ۹ نفر خدمه این ۲لنج که تبعه خارجی هستند نیز دستگیر شدند.

تجمع اعتراضی گروهی از کارگران پیمانکاری عسلویه

شنیده شد که حدود ۳۰۰ تن از کارگران پیمانکاری فاز ۲۲-۲۴ در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند. به گفته این کارگران، آنان که از آذرماه سال جاری تاکنون هیچ‌گونه مزدی دریافت نکرده اند، جزو شرکت های پیمانکاری دست سوم زیرمجموعه شرکت تسکو هستند.کارگران علاوه بر معوقات مزدی خود نسبت به شرایط استراحتگاه ها و خوراک خود نیز معترضند. در این باره برخی از معترضان می‌گویند: بی کیفیتی و اندک بودن وعده های خوراک آنها هیچ‌گونه تناسبی با میزان کار سخت آنان ندارد و از سوی دیگر در استراحتگاه‌های این افراد که تنها گنجایش ۵ نفر دارد هم اکنون تا بیش از ۱۰ نفر اقامت دارند.

نجات از اعدام با کمک محسن چاووشی

شنیده شد که محسن چاووشی، سهیل، جوانی را که در ۱۵سالگی مرتکب یک قتل شده بود، با فراخوانی برای مهیا شدن دیه او، از مرگ نجات داد. خبرآنلاین نوشت؛ سهیل ۱۵ سال داشت و چوپانی می‌کرد و برای محافظت از گله همواره سلاح سرد همراه خود داشت، مدتی می‌شد که با مقتول سر مسائل بچه‌گانه کل کل داشتند و همدیگر را تهدید می‌کردند و آن روز مقتول با دوستش پیش سهیل می‌روند و سهیل که فکر می‌کند برای کتک‌کاری و دعوا آمده‌اند حسابی می‌ترسد و برای همین از سلاح خود استفاده می‌کند و بعد هم…۳۵۰ میلیون تومان برای «حق‌المصالحه» نیاز بود و جمعیت امام علی (ع) متعهد شد تا ۲۵۰ میلیون تومان آن را با کمک خیرین تهیه کند. از چند روز پیش تلاش‌ها برای نجات سهیل شروع شد.

اعتراض دانشجویان به نصب دوربین

شنیده شد که دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از نصب دوربین‌های مداربسته در فضای عمومی دانشگاه تهران خبر داد. محمد حسین اصانلو گفت: نصب دوربین تصمیمی بوده که در چند وقت اخیر توسط حوزه ریاست گرفته شده و شورای صنفی نیز در واکنش به این موضوع نامه نوشته و مخالفتش را با نصب دوربین در راهروها و جلوی در دانشکده، اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: ما در همین رابطه درخواست جلسه عمومی از مسئولان داشتیم تا دانشجویان نظراتشان را بگویند، اما فعلا با این درخواست موافقت نشده است. دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی با اشاره به این که در ساعت عبور و مرور دانشجویان محدودیت ایجاد کرده‌اند، افزود: ساعت ورود دانشجویان از ساعت ۸ شب، یک ساعت عقب آمده است؛ همچنین به تشکل‌ها به صورت شفاهی اعلام شده که تا ساعت ۶ جلساتشان را تمام کنند.

ویزیت رایگان بیماران افغان

شنیده شد که موسسه خیریه «سیدالشهدا(ع)» با اعزام یک تیم پزشکی به مهمانشهر تربت جام، بیماران مهاجر افغانستانی را رایگان ویزیت کردند.

رجانیوز نوشت؛ «فهیم حور» پزشک افغانستانی در خصوص حضور خود در مهمانشهر گفت: من این افتخار را داشته‌ام که در گذشته چند سال پزشک اینجا باشم و در حال حاضر هم داوطلبانه به همراه سایر همکاران پزشک خود در هر ماه برای ویزیت بیماران به این محل می‌آیم. وی افزود: در این نوبت ۱۳۱ بیمار به‌صورت رایگان ویزیت شده و از بسیاری بیماری‌ها غربالگری شدند.
«احمد امیرزاده»، مسئول واحد پزشکی موسسه خیریه سیدالشهدا(ع) نیز در این خصوص گفت: ما در هر ماه برای ویزیت بیماران به همراه یک تیم پزشکی کامل به مهمانشهر مراجعه می‌کنیم و در این نوبت به شکل رایگان بیماران را ویزیت و دارو در اختیار آنها قرار دادیم. وی با توجه به بالا بودن قیمت داروها افزود: باید از تمام خیرین مهاجر افغانستانی که در این امر خداپسندانه مشارکت کرده و هزینه داروها را تامین می‌کنند، تشکر کنیم.