جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های سه شنبه دهم اسفندماه؛

مروری بر روزنامه های سه شنبه دهم اسفندماه؛

 

روزنامه های اصلاح طلب و طرفدار دولت صفحات یک خود را به کسب افتخار جدید اصغر فرهادی در اسکار اختصاص داده اند؛ اما برخی روزنامه های دیگر، آن را سیاسی دانسته و از آن استقبال نکرده اند. این در حالی است که روزنامه های مخالف دولت همچنان انتقاد شدیدی به سخنان اخیر رئیس جمهور دارند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز موضوع اسکار اصغر فرهادی را در کانون توجه قرار داده اند.

پرویز پیران، جامعه شناس در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «هنر؛ یاری بخش امر سیاست» نوشت: «حالا آقای اصغر فرهادی با کسب دو اسکار در بین کارگردانان بسیار مطرح جهان قرار گرفته است. اتفاقی بسیار مبارک بویژه در این شرایط. باید توجه کرد که از لحظه نامزدی این جایزه، انواع گفت‌و‌گو‌ها و تحلیل‌ها به نفع ایران رو به فزونی نهاد و بر وجهه اجتماعی و فرهنگی ایران افزود. در نتیجه، برای مردم جهان پرسشی مطرح می‌شود که آیا می‌توان انگ‌هایی را که برخی دولتمردان و گروهی از رسانه‌های غربی به ایران می‌زنند براستی باور کرد؟ آیا جامعه‌ای که قادر به تولید و ساخت آثار ارزنده فرهنگی است و از این زاویه قادر به مطرح شدن در سطح جهانی است، همزمان می تواند چنان تصویری داشته باشد که گروه‌های یاد شده به نمایش می‌گذارند؟برنده شدن و کسبِ اسکار، به کف آوردن این شایستگی، در بین فرهیختگان جهان، حداقل برخی تهمت‌ها و توهین‌ها را مورد تردید قرار می دهد و جایگاه بهتری به ایران می‌بخشد و پیام صلحدوستی و غنای فرهنگی ایران را برجسته می‌کند.

هنر در مواقعی قادر است جنبه خنثی‌کننده سیاست‌های منفی را داشته باشد و شرایط واقعی جامعه‌ای را به شکل مهمی برجسته کند. کاری که ادبیات ایران برای قرن‌ها بدان توانا بوده است. «فرد هالیدی» که سال‌ها استاد و رئیس مدرسه اقتصاد لندن بود، زمانی تأکید کرد که ادبیات ایران در قله ادبیات جهان قرار دارد و دیگر جوامع صاحب ادبیات فاخر در دامنه این کوه هستند. چنین تعبیری که اختلاف بسیار فاحش ادبیات ایران با دیگر کشورها را بیان می‌کند، قرن‌ها زبان صلح و دوستی و عشق و عرفان بوده و همیشه جایگاه ایران را حتی در سیاست بهتر جلوه داده است. سینمای ایران هم یکی از این موارد استثنایی است که ایران را صاحبنام کرده و می‌تواند به امر سیاست کمک کند و در شرایطی که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، غرور ملی را تقویت می‌کند و به امکان شکل‌گیری عزم ملی که راهبرد حیاتی کنونی ایران است و برای حل بسیاری از مشکلات، حیاتی است، یاری تعیین‌کننده و ارزنده‌ای رساند. این اتفاق خجسته همچنین نمی‌تواند در منطقه نیز، بی‌تأثیر باشد.»

 طرح از روزنامه شهروند
 اسکار فرهادی سیاسی یا غیرسیاسی؟/ پیشنهاد شیر کاکائو به جای آب شیرین

محمدعلي ابطحي فعال سياسي در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «كاش جايزه فرهادي سياسي باشد» نوشت: «من شخصا منتقد مفهوم و محتواي آن بوده‌ام و وقتي آن را ديدم نوشتم. در دفعه پيشين كه فرهادي جايزه اسكار را در فيلم جدايي نادر از سيمين برد، جمعي كه در فرهنگ سياسي اين سال‌ها دلواپس نام گرفته بودند، ‌ابراز دلواپسي شديدي كردند كه اين جايزه سياسي است و به دليل سياه نمايي از ايران اين جايزه به وي تعلق گرفته است. اين‌بار من هم دوست دارم انتخاب اين فيلم سياسي باشد. حتي اگر جايزه اسكار سياسي نباشد، بي‌شك نمايش فيلم فروشنده در ميدان اصلي شهر لندن و به دعوت شهردار مسلمان آن قطعا يك رفتار سياسي بود. اين همه فيلم خوب‌تر از فروشنده در دنيا توليد مي‌شود و اين همه سال هم لندن و ميدانش وجود داشته. اما اين اتفاق نيفتاده است. اين‌بار نمايش فروشنده حتما با هدفي فراتر از نمايش يك فيلم هنري است. خود دست‌اندركاران و شهردار لندن هم اذعان داشته است كه اين كار يك كنش سياسي است.

اين كنش سياسي اين‌ بار عليه سياست‌هاي نژاد‌پرستانه آقاي ترامپ است. اينكه مردم هفت كشور مسلمان توسط آقاي ترامپ ممنوع‌الورود به امريكا شدند، يك تهاجم بزرگ به دستاوردهاي بشري بود كه اتفاقا امريكا و سيستم سياسي‌اش با هر گرايشي هميشه خودشان را جدي‌ترين مدافع آن ارزش‌ها مي‌پنداشتند. چه اتفاق نژادپرستانه‌اي بد‌تر از اينكه قضاوت در مورد افراد، محل تولد اوليه آنان باشد. ترامپ اگر حتي به صورت افراطي دلايلي براي افراد مشخصي كه نبايد وارد امريكا شوند، ارايه مي‌كرد.»

طرح از روزنامه اعتماد

اسکار فرهادی سیاسی یا غیرسیاسی؟/ پیشنهاد شیر کاکائو به جای آب شیرین

روزنامه کیهان و جوان به جایزه فرهادی انتقاد کرده اند و آن را سیاسی خوانده اند.

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« «فروشنده» چه فروخت تا اسکار بگیرد؟ » نوشت:« همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، «فروشنده» جایزه فیلم غیرانگلیسی زبان هشتاد و هشتمین مراسم اسکار را دریافت کرد. این درحالی بود که پیش از برگزاری مراسم یاد شده و در دو مرحله، رقبای اصلی این فیلم مانند «او» از فرانسه، «نرودا» از شیلی، «خولیتا» از اسپانیا و … در میان شگفتی منتقدین و کارشناسان سینمایی از گردونه رقابت‌های سینمایی حذف شده بودند!

دلارهای نفتی امیر قطر توسط موسسه «انستیتو فیلم دوحه» که بخشی از سرمایه‌گذاری این فیلم را برعهده داشتند، باعث شد تا فیلم «فروشنده» یکه و تنها و فقط با حضور یک رقیب جدی به نام «تونی اردمن» به میدان نهایی برسد.

سال گذشته نیز دلارهای همین موسسه قطری فیلم‌هایی مانند «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی، «آدمکش» (از تایوان) و «کبوتری روی شاخه نشست» (برنده جایزه اول جشنواره ونیز) را از گردونه اسکار حذف نمود تا تولیدات بسیار ضعیف خود مانند «ذئب» از اردن و «موستانگ» از ترکیه را به مراسم اسکار برساند و پیش از آن نیز فیلم «تمبوکتو» از موریتانی را اسکاری نموده بود.

ویژگی مشترک فیلم‌های یاد شده، ارائه تصویری تاریک و فلاکت بار از جوامع اسلامی و وارونه نمایاندن اسلام به عنوان ریشه خشونت‌ها و تباهی‌ها و بی‌عدالتی‌ها در این‌گونه جوامع بود. آنچه که تقریبا از ابتدای پیدایش سینما در غرب و از دوران سینمای صامت (مانند «رقص هفت زن محجبه» ساخته «توماس آلوا ادیسون» و «عرب مسخره» ساخته «ژرژ ملیس» در سال 1897) تا امروز بیش از هر موضوعی به چشم آمده و فیلم‌هایی همچون «تک تیرانداز آمریکایی» و «13 روز در بنغازی» (که در اسکار امسال نیز نامزد دریافت جایزه بود) که با تروریست نمایاندن مسلمانان، کشتار و قتل عام آنها را توجیه کرده‌اند، از آخرین مصادیق آن به شمار می‌آیند.

چراکه مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا موسوم به اسکار فارغ از بازی دولت‌هایی که حاکم بوده‌اند (اعم از دمکرات یا جمهوریخواه) همواره مسیری ثابت و یکسان و برگرفته از بیانیه‌ای که در نخستین تجمع بنیانگذاران آکادمی در سال 1928 و در منزل «لویی بی‌مه یر» صادر شد، داشته است. بیانیه‌ای که اساس جایزه‌ای موسوم به اسکار را مبتنی بر دو عامل معرفی کرد:۱‌-تقویت صنعت سینمای آمریکا 2- گسترش ایدئولوژی و فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان. »

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «اسکار سياسي ترامپ» مدعی شده است، «فروشنده» اصغر فرهادي در جو ضدترامپي امريكا برنده اسكار شد. در بخشی از این گزارش می خوانیم:« اصغر فرهادي در سياسي‌ترين شب تاريخ اسكار دومين اسکار خود را هم گرفت. تقريباً همه سينماگران و منتقدان داخلي و خارجي روي اين گزاره اتفاق نظر دارند که فرهادي بيش از هر چيزي بايد اسکار دومش را مديون دونالد ترامپ و فضاسازي رسانه‌اي حزب دموکرات امريکا باشد.

رسانه‌هايي که در انتخابات چند ماه پيش امريکا غافلگير شدند، اين‌بار در خلق فضايي که اعطاي اسکار به فرهادي امري بايسته و شايسته قلمداد شود، طوري پيش رفتند که «تونی اردمن» حتي کارگردان فيلم رقيب فروشنده نيز با اينکه پيشتازي فيلمش پيش از فضاسازي سنگين رسانه‌اي دموکرات‌ها در نظرسنجي‌ها کاملاً مشهود بود، چاره‌اي جز همراه شدن با جو غالب نبيند و در آخرين اظهارنظرش پس از اعلام برندگان، اساساً اعطاي اسکار به رقيبش را فارغ از اينکه کدام فيلم قابليت‌هاي هنري بيشتري دارد، حق فرهادي تلقي کند. جالب است که هاليوود ريپورتر به عنوان رسانه رسمي هاليوود بارها طي هفته اخير و حتي پس از اعلام برنده‌هاي اسکار به صراحت بر اين گزاره که سياست باعث برنده شدن فروشنده در اسکار مي‌شود، دست گذاشت و هرگز نخواست که اين مسئله را پنهان کند. عبارت «توني اردمن قرباني سياست‌هاي ترامپ» را هاليوود ريپورتر منتشر کرد و حتي نوشت: «فروشنده از بهترين‌هاي فرهادي نيست». اما مدیر کمپانی سونی پخش‌کننده «تونی اردمن» در واکنش خشم‌آمیزی گفت: «اخبار ساختگی باعث موفقیت فرهادی و فروشنده در اسکار شد.»

در واقع اين اولين باري بود که در اسکار غلبه سياست بر هنر به شکلي افتخارآميز مطرح مي‌شد. اينکه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان به خاطر دهن‌کجي به ترامپ و به سرانجام رساندن قطار رسانه‌اي ضد يک جريان سياسي در امريکا بايد به فيلم فروشنده تعلق مي‌گرفت، مسئله‌اي نبود که کسي بخواهد آن را پنهان کند. اسکار در سال‌هاي اخير بيش از پيش غلبه سياست بر هنر را عيان کرده است. چند سال پيش جايزه بهترين فيلم را در رويکردي غيرمعمول و بي‌سابقه از سوي ميشل اوباما و از کاخ سفيد به فيلم ضدايراني آرگو دادند و به نحوي کاملاً رو و عيان ارتباط سياست با اسکار را برملا کردند و اين،‌ بار دومي بود که رابطه سياست با اسکار البته به شکلي کاملاً پررنگ‌تر خود را نشان مي‌داد.»

انتقاد شدید به سخنان روحانی

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «چرا شرمنده نیستید؟» به انتقاد صریح و انقلابی آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی از مسئولان به خاطر ناکارآمدی در تأمین معیشت مردم پرداخته و می نویسد: «در روزهایی که حسن روحانی می‌گوید به وعده‌هایش عمل کرده و به همین خاطر شرمنده مردم نیست و در ایامی که او ضمن حمله به منتقدان «بی‌نام» گفته است مردم باید شاد باشند، آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی، از مراجع تقلید انقلابی و مردمی، در سخنانی صریح تاکید کرد مسئولان به خاطر وضعیت بغرنج معیشتی مردم باید شرمنده باشند. به گزارش رسا، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی دیروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی علوی و علمی است، راه حفظ نظام را خدمت به مردم دانست و ابراز داشت: مسؤولان بدانند باید معیشت مردم حل شود، نامه‌های فراوانی از گله‌مندی معیشت، بیکاری و وضع بانک‌ها داریم. وی عنوان کرد: نامه می‌نویسند که در خانه چند بیکار با تحصیلات عالی داریم، چه کنیم؟ بعضی از مسؤولان می‌گویند مردم باید شاد باشند، ما هم می‌گوییم باید مردم شاد باشند ولی با شکم گرسنه و دیدن جوان بیکار چگونه می‌شود شاد بود. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: البته در همه دوره‌ها به همه مسؤولان این توصیه را کردیم و می‌کنیم که به فکر مردم باشید، وقتی رهبری نظام می‌گویند گاهی وضعیت مردم را می‌بینم شرمنده می‌شوم، چطور بعضی‌ها احساس شرمندگی نمی‌کنند؛ ان‌شاءالله همه مسئولان با وحدت و همدلی اولویت اول را حل مشکل مردم قرار دهند و به نصایح خیرخواهانه توجه کنند.»

آیدیدن سیار سریع نیز در یادداشت طنزی در بی قانونی امروز با عنوان «اعتراف به مشعشع بودن دولت قبل» نوشت: «از آنجایی که این روزها تحریف سخنان رئیس‌جمهور خودش یک شغل مستقل محسوب می‌شود و با عنایت به این که ما هم بیکاریم و اشتغال‌زایی مناسب روی ما صورت نگرفته، سخنان رئیس‌جمهور در نخستین مجمع ملی سلامت را تحریف می‌کنیم.

روحانی در عالم واقع: سلامت اول از مسکن و هوا شروع می‌شود. ما مسکن می‌خواهیم نه منزل. یکی از مشکلات ما این است که مسکن کم داریم اما منزل زیاد است. مسکن یعنی محل آرامش.

روحانی در خیال ما: سلامت اول از هوا شروع می‌شود. (توجیه خریدن ایرباس) ما منزل نمی‌خواهیم. آن‌هایی که کارتن خواب‌اند عینک سه‌بعدی بزنند کارتن‌شان بشود پنت‌هاوس. (بی‌توجهی به مشکلات قشر فرودست) یکی از مشکلات ما این است که مسکن کم داریم، اما منزل زیاد داریم در حالی که منزل هم باید کم داشته باشیم.

روحانی در عالم واقع: اگر بانوان ما در خیابان راه می‌روند خدایی نکرده آزار کلامی ببینند، ممکن است این حرف‌ها و آزارها بر ذهن آن‌ها تاثیر بگذارد، بنابراین سلامت از اینجاها شروع می‌شود.

تیتر پیشنهادی: روحانی: بانوان برای حفظ سلامت خود در خیابان راه نروند. / آخوندی اعلام کرد: ساخت راه‌های هوایی برای عبور و مرور بانوان.

روحانی در عالم واقع: بعضی‌ها گاز ماشین‌شان به بوق وصل است و مدام بوق می‌زنند. این‌ها در جسم، روح و روان آدم تاثیر می‌گذارد.

تیتر پیشنهادی: آغاز سرکوب اعتراضات گسترده مردم مظلومی که راهی جز بوق برای اعتراض به برجام ندارند.

روحانی در عالم واقع: بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه دروازه کشور قفل‌هایش بیشتر باشد، امنیت و سلامت بیشتر می‌شود.

تیتر پیشنهادی: اعتراف به ناکارآمدی کلید/ توهین به قفل سازهای دلسوز کشور که دغدغه‌ای جز امنیت و سلامت مردم ندارند.

روحانی در عالم واقع: برای استاد دانشگاه هم باید نگران باشیم که می‌خواهد برای مطالعه به خارج برود؟ برای استادی که می‌خواهد به ایران بیاید هم باید نگران باشیم؟ بعضی‌ها از صبح تا شب ذهن‌شان آشفته و نگران است، نگرانی هم تولید می‌کنند. اساتید و بزرگان ما در رفت و آمد باید باشند و تحقیقات و علم را بالا ببرند.

تحریف از راه تقطیع (به‌طوری که وسطش را کلا می‌زنیم): برای اساتید دانشگاه هم باید نگران باشیم که در رفت و آمد باشند و تحقیقات و علم را بالا ببرند.

روحانی در عالم واقع: من نمی‌خواهم به سال‌های قبل و سال ۹۲ برگردم چون آن زمان آمارها خیلی مشعشع بود!

و در پایان: اعتراف بزرگ رییس دولت یازدهم به مشعشع و تابان بودن دولت قبل و ضعف دولت فعلی در حفظ دستاوردهای آن بزرگواران.

تا تحریفی دیگر و تقطیعی دوباره، شما را به خدای بزرگ می‌سپاریم.»

طرح از قانون
اسکار فرهادی سیاسی یا غیرسیاسی؟/ پیشنهاد شیر کاکائو به جای آب شیرین