میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تماس‌ها با دولت سوریه به منظور برپایی مناطق امن در این کشور، برقرار شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، این برای نخستین بار است که روسیه برای برقرار مناطق امن در سوریه اعلام آمادگی می‌کند.

بنا بر این گزارش، میخائیل بوگدانف در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد مناطق امن در سوریه گفت: «ما به صورت روزانه با دمشق در تماس هستیم و این گفتگو مورد اعتماد هر دو طرف است و بدون شک موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه نیز در حال بررسی است».

این اظهارات بوگدانف از این جهت اهمیت دارد که نخستین اظهار نظر یک مقام روس درباره ایجاد مناطق امن در سوریه به شمار می‌آید.

هدف از ایجاد منطقه امن در سوریه پناه دادن دادن به پناه‌جویان سوری است که در صورت ایجاد، منطقه پرواز ممنوع نیز خواهد بود. ایجاد این مناطق می‌تواند مانع پرواز جنگنده‌های سوریه و روسیه برای حمله به گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که «به طور حتم» منطقه امنی در سوریه برای حمایت از غیر نظامی فراری از خشونت در کشورشان، ایجاد خواهد کرد.

هشدار سابق روسیه

پیش از این روسیه نسبت به تصمیم دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه، هشدار داد و آن را دارای «عواقب» دانسته بود.

دمتری پیسکوف، سخنگوی کرملین (کاخ ریاست جمهوری روسیه)، به روزنامه نگاران گفته بود که دونالد ترامپ موضوع برقراری منطقه امن برای پناهجویان سوری را با روسیه در میان نگذاشته است.

وی افزود: «شرکای آمریکایی ما در این مورد با ما مشورت نکردند.. مهم این است که این تصمیم اوضاع پناهجویان را بدتر نکند، لازم است همه عواقب آن بررسی شود».

ترکیه در انتظار تحقق وعده‌های ترامپ

از سوی دیگر، ترکیه، بار دیگر حمایت خود را با ایجاد مناطق امن در سوریه اعلام کرده است. حسین مفتی اوغلو سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که آنکارا در انتظار نتایج وعده های ترامپ در ایجاد مناطق امن در سوریه است.

وی افزود: «درخواست رئیس جمهور آمریکا برای انجام یک تحقیق را شنیدیم. مهم نتایج این تحقیق و توصیه های آن است».

مفتی اوغلو بار دیگر موضع کشورش را نسبت به سوریه تکرار کرد و گفت که بشار اسد جایگاهی در آینده این کشور ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت که برخی گروه‌ها در سوریه شاید نسبت به نتایج کنفرانس آستانه احساس ناامیدی کنند و شاید به آتش بس پایان دهند. وی گفت که دولت‌های ضامن که در کنفرانس شرکت کنند یعنی ترکیه، روسیه و ایران باید مانع این کار شوند.