جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های دوشنبه هشتم بهمن ماه،

مروری بر روزنامه های دوشنبه هشتم بهمن ماه،

 

با نزدیک شدن به انتخابات به یکباره جو روزنامه ها به شدت انتخاباتی شده است. طرفداران دولت و اصلاح طلبان در حمایت از روحانی مطلب نوشته اند و سخنان رئیس جمهور را پوشش داده اند. از سوی دیگر جناح مخالف به نقد شدید اظهارات انتخاباتی روحانی پرداخته اند. با این حال سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهور به نقل از رهبر انقلاب نیز در کانون توجه بوده است.

روزنامه های امروز انتخابات ریاست جمهوری را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی از سخنان رئیس جمهور برای رویکرد انتخاباتی آقای روحانی از سخنان وی یک مانیفست ارائه کرده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« حرام وممنوع! »با اشاره به اینکه روحاني درباره انتخابات هشدار و تذكر داد، اصول زیر را از سخنان وی ارائه کرده است:

هیچکس حق ندارد از اموال عمومی و ملی و بیت‌المال براي تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند

حرام است امکانات دولتی و عمومی به نفع كسي استفاده شود

اگر یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم

يك جناح نامزدي برايش نمانده بود اما صبر و تحمل كرد

نگذاریم انتخابات قطبی شود

روزنامه ایران در خبری با عنوان« تحریف سخنان روحانی در رسانه‌های منتقد» نوشت:« برخی رسانه‌های منتقد دولت، در راستای اهداف سیاسی خود، با تقطیع سخنان رئیس جمهوری در اهواز، به نقل از وی مدعی شدند که گرد و غبار و ریزگردهای موجود در خوزستان نتیجه «عذاب الهی است.»

این رسانه‌ها بدون اشاره به مقدمه و مؤخره گفته‌های رئیس جمهوری، یا بدون توجه به پیوسته بودن سخنان او، با برجسته کردن چند جمله و نادیده گرفتن چند جمله دیگر، این طور به خوانندگان خود وانمود کردند که روحانی گرد و غبار خوزستان را ناشی از ترک معروف و ترویج منکر یا نتیجه ترک واجبات و انجام محرمات، آن هم از سوی مردم خوزستان دانسته است. حال آنکه حتی یک بار گوش دادن به سخنان رئیس جمهوری نشان می‌دهد که رئیس جمهوری از اساس سخنان دیگری

بر زبان آورد و محتوای سخنان وی به هیچ وجه همخوان با ادعای رسانه‌های منتقد نیست.

روحانی در «نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان» طبیعت را سنتی الهی و حفظ محیط زیست را یک معروف دانست که تخطی از آن، پیامدهای ناگواری خواهد داشت؛ پیامدهایی که ما را وا می‌دارد بار دیگر به حقوق طبیعت احترام بگذاریم و آنها را ادا کنیم. روحانی در ادامه، ریزگردها و گردوغبار را نه پدیده‌ای یک روزه، بلکه نتیجه اقدامات 30، 40 ساله ایران و برخی کشورهای منطقه و ناشی از نادیده گرفتن حقوق طبیعت، همچون حقآبه‌های تالاب‌ها دانست.

آنچه از این سخنان برنمی‌آید، این تیتر «کیهان» است که «رئیس‌جمهور مسائل خوزستان را به عذاب الهی نسبت داد/ مشکلات مردم خوزستان عذاب الهی یا ناکارآمدی دولت‌؟!» «وطن امروز» نیز بدون توجه به متن کامل سخنان روحانی، آنچه خود می‌خواست را از این سخنان برداشت کرد: «اظهارات حسن روحانی در اهواز درباره نتیجه ترک «معروف» و ترویج «منکر»: این گرد و غبار عذاب‌الهی است.»

بر اساس فیلم منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان روحانی از این قرار است، بخشی که از سوی رسانه‌های منتقد دولت آن را تقطیع و در نتیجه معنی آن را عوض کردند: «اگر با طبیعت بجنگیم، طبیعت با ما می‌جنگد. اگر حقش را ندهیم، از ما باز‌می‌ستاند. تالاب را رها کنید، خشک شود، هورالعظیم خشک شود، دریاچه فلان خشک شود، به زور از شما می‌ستاند … می‌آید آنچنان فشاری بر شما می‌آورد، می‌گوید فکر کردید من اینجا یک موجود بی‌دفاعی هستم که هر کاری بخواهی بکنی؟ … ناچار می‌شویم حقش را به او بدهیم … ما نباید با طبیعت بجنگیم. طبیعت یعنی قانون خدا و سنت الهی. ما باید در چارچوب سنن الهی حرکت کنیم. چه شد الان خشکسالی شد؟ اینکه در روایات ما آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتی، اگر منکر ترویج شد عذاب الهی می‌آید، بعضی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم.

ما فکر می‌کنیم که مقصود این است که ما دروغ گفتیم و بعد سیل آمد، نه! معروف و منکر فقط دروغ و نماز نیست، منکر دامنه‌اش بسیار وسیع است، هر کار زشت، ناپسند و نادرست منکر است و هر کار شایسته معروف. آباد کردن آباسرزمین، درختکاری و احیای سرزمین، نماز و روزه نیست، ولی جزو معروف است … ما باید معروف‌ها را انجام دهیم. چه شد که گرد و غبار در ایران و منطقه شروع شد؟ یک‌روزه بود؟ … این ماجرا سال‌ها طول کشیده، اشتباهات بشری و اقدامات ناحق، قدم به قدم ما را به اینجا رسانده. یک مقداری از آب دجله و فرات را ترکیه گرفته … بخش هور عراق را صدام خشک کرد … بعد جنگ شد و مشکلات پیش آمد، بعد خشکسالی شد. در طول این 30، 40 سال همه (این مسائل) دست به دست هم داده (تا) امروز به این نقطه رسیدیم.»

از این سخنان بخوبی می‌توان دریافت که به عقیده روحانی، وقوع ریزگردها، نتیجه نادیده گرفتن معروف‌هایی چون آباد کردن آباسرزمین، درختکاری و احیای سرزمین و انجام منکرهایی چون زیرپا گذاشتن حقوق طبیعت، همچون حقآبه‌های تالاب‌هاست، آن هم نه از سوی مردم خوزستان، که نتیجه عملکرد دولت‌ها است.»

اما روزنامه های اصولگرا بخش دیگری از سخنان روحانی را بزرگنمایی کرده اند و به انتقاد شدید از آن پرداخته اند.

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود با عنوان« شرمنده مردم نشدیم /دولت به قول‌هایی‌که داد عمل‌کرد! » نوشت:« در حالی که رئیس جمهور در همایش مجریان انتخابات گفته است «که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.» اما کارشناسان معتقدند که دولت یازدهم در عمل به وعده هایش کارنامه ضعیفی دارد.

اما مهم‌ترین بخش از سخنان دیروز رئیس جمهور که از قضا در میان کاربران فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت این بود: «من خوشحالم که خدمت ملت ایران اعلام کنم که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.» اما آیا دولت به تمام قول‌هایش جامه عمل پوشانده است؟ به قدر بضاعت این گزارش به تعدادی از قول‌های بر زمین مانده دولت یازدهم نگاهی می‌اندازیم.

همچنان که فیش‌های نجومی افشا می‌شد جریان رسانه‌ای توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی دولتمردان به راه افتاد تا با فرافکنی از زیر بار این موضوع شانه خالی کرده و دولت‌های گذشته را مقصر این ماجرا نشان دهند. در حالی که دست‌کم 3 سال از این حقوق‌ها و پاداش‌های نامشروع در دولت یازدهم به این افراد پرداخته شده بود. آخرین وعده دولت در این زمینه یک مصاحبه مفصل بود!

رئیس جمهور تیرماه گذشته در جمع مردم کرمانشاه گفته بود: «در یک مصاحبه مفصل به‌طور صریح به مردم خواهم گفت که جریان حقوق‌های غیرمتعارف چه بوده است و ما باید همه با هم با این تخلفات مبارزه کنیم.» کمترین ایراد این تفکر این است که دولت یازدهم هیچگاه نقاط ضعف و ایراد خود را نخواهد شناخت چرا که تمام عیوب را در گذشته می‌بیند.

اما در عمل آنچه اتفاق افتاد ستایش نجومی‌بگیران توسط دولتمردان بود که آنها با واژگانی چون «امانتدار» و «ذخیره نظام» مورد ستایش قرار گرفتند و «برخورد با آنها ظلم» نامیده شد.»

نعمت احمدی نیز در یادداتشی در روزنامه آرمان با عنوان« بقایی و فعالیت زودرس انتخاباتی » نوشت:« در روزهای اخیر حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در شبکه‌های مجازی اعلام کاندیداتوری کرد. پس از آن، او کنفرانسی ترتیب داد و ضمن معرفی خود، دلیل حضورش در انتخابات را اعلام کرد و در اقدامی جالب‌تر، برنامه‌های خود را نیز بیان کرد. برگزاری چنین نشست‌هایی مشکل قانونی ندارد، اما نکته اینجاست که این کنفرانس در شرایطی برگزار شد که نه تنها موعد تبلیغات کاندیداها برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری نرسیده، بلکه هنوز زمان اولیه ثبت‌نام نامزدها نیز آغاز نشده است. طبق قوانین و مقرراتی که به این موضوع مربوط می‌شود، در هر انتخاباتی، زمان و موعدی برای نام‌نویسی نامزدها درنظرگرفته شده است. کاندیداها پس از اینکه زمان ثبت‌نام‌ها فرابرسد، در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند. بعد از آن، هیات اجرایی وزارت کشور، ثبت‌نام‌ها را بررسی می‌کند و سپس به هیات‌نظارت می‌رود. هیات‌های اجرایی مربوط به وزارت کشور و هیات‌نظارت نیز مربوط به شورای نگهبان است. بعد از اینکه این دو مرحله طی شود، طبق تاریخ معینی که در مقررات آمده، کاندیداها حق دارند فعالیت انتخاباتی انجام دهند. این روندی است که در قانون تعریف شده و نامزدها باید طبق آن عمل کنند. در این میان، برخی افراد برای انتخابات نام‌نویسی می‌کنند و برای اینکه خود را به مردم معرفی کنند، پیش از موعد، حرکت‌ها و اعمالی انجام می‌دهند که ظاهر تبلیغاتی دارد.»

روایت اسحاق جهانگیری از یک دیدار

از مانیفست انتخاباتی روحانی تا من شرمنده مردم نیستم/ رابط اصلاح‌طلبان با رهبری مشخص شد/ تبعيض مالیاتی مجلس بين كارگر و كارمند

روزنامه شرق در گفت و گویی با عنوان« رابط اصلاح‌طلبان با رهبری » به روایت اسحاق جهانگیری از یک دیدار پرداخته است. جهانگیری در این گفت و گو در پاسخ به این سئوال که شنیده می‌شود که شما اخیر با رهبری دیداری داشتید و از شما به‌عنوان فردی که می‌تواند این نقش را تا حدودی ایفا کند، نام برده می‌شود، این گفته چقدر می‌تواند صحت داشته باشد؛ گفت:

اصل ملاقات که انجام شده است. ما با دوستان و بزرگان اصلاح‌طلب مذاکره‌ای داشتیم؛ آنها تأکید کردند که این کار انجام شود. من هم با آقای رئیس‌جمهور مشورت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدم که این ملاقات انجام شود که انجام هم شد. هم درباره شرایطی که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشت، صحبت شد و هم شرایط اصلاح‌طلبان. درباره موقعیت، جایگاه و نقش آنها در انقلاب و نظام و نیز درباره سران اصلاح‌طلب هم صحبت شد. جلسه بسیار خوبی بود و من گزارش کامل را به سران اصلاح‌طلب دادم.

شما حامل پیغامی بودید یا رأسا اقدام کردید؟

قبلش با دوستان اصلاح‌طلب صحبت کرده بودم.

نکاتی را گفتند که شما منتقل کنید؟

جمع‌بندی‌هایی بود. در واقع شرایطی بود که من ترسیم کردم. من معتقدم اصلاح‌طلبان یک جریان قدرتمند و پرنفوذ در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و علاقه‌مند به نظام هستند. آنها سابقه مدیریتی در نظام دارند و در این مجموعه جانباز، خانواده شهید و انقلابی وجود دارد. در آنها هم طیف وسیعی از افراد عادی اصلاح‌طلب با جهت‌گیری‌های معتدلانه وجود دارد و ممکن است تا حدودی گرایش‌های تندتر هم داشته باشند. این مجموعه ممکن است نتوانند با رهبری در رأس نظام ارتباط و تعامل داشته باشند.

نظرات مقام معظم رهبری، نظرات بسیار روشنی راجع به افراد و جریان اصلاح‌طلب است و استقبال خیلی خوبی انجام شد. من به سهم خودم سعی می‌کنم تا آنجا که امکان دارد، در ایجاد و برقراری این کانال ارتباطی تلاش کنم.

امیدوار بودید بتوانید این خلأ را پر کنید؟

اینکه همیشه جریان اصلاحات ارتباطی داشته باشند، از تأکیدات مقام معظم رهبری بود. هیچ‌وقت ارتباط قطع نشده و اگر هم این اتفاق رخ داده، از طرف جریان اصلاحات بوده است، درحال‌حاضر هم همین ارتباط وجود دارد. ایشان گفتند که حتی شخصیت‌هایی گفته‌اند ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور شویم و من وقتی پذیرفتم، به این معناست که اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند.

ايشان گفتند از نظر من مشکلی برای اصلاح‌طلبان وجود نداشته و الان هم دوست دارند رابطه مستقیمی با ما داشته باشند. از من خواستند که این نقش را ایفا کنم.

مقام معظم رهبری گفتند؟

بله، من هم در حد بضاعتم تمام تلاشم را می‌کنم.

پس این امید وجود دارد که این قضیه جدی شود. آیا صحبتی درباره رفع برخي محدودیت‌ها شد؟

من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان باید اصولی را برای همکاری در داخل نظام رعایت کنند. روی این اصول هم همه از جمله مقام معظم رهبری و خود اصلاح‌طلبان هم حساسیت دارند. یکی از این اصول معیارهای امام‌خمینی(ره) است. ایشان به‌عنوان معمار و بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی معیارهایی داشتند که باید همه آن را در نظر بگیرند. در بین معیارهای امام‌خمینی(ره) چند معیار وجود دارد که ثابت بوده است که یکی از آنها مبارزه با استکبار بوده و در رأس آن هم مبارزه با آمریکاست. این کشور تابه‌حال هیچ‌وقت روی خوش به ما نشان نداده است. دوم، مبارزه با اشرافی‌گری بوده است و دیگری هم مبارزه با فساد بود. من فکر می‌کنم اینها معیارهای خوب همکاری است. برداشت من این است که اینها نه‌تنها مورد قبول اصلاح‌طلبان، بلکه مورد قبول هر فردی است که می‌خواهد کار سیاسی انجام دهد. ما در روش‌های اجرائی اختلاف نظر داریم اما در اصل قضیه اختلافی وجود ندارد.

خیریه های غیر شفاف

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان« ٧ هزار خیریه غیرشفاف » مدعی شده است که نیمی از خیریه‌ها صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند. این روزنامه در ادامه نوشت:« رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) اعلام کرد: در اقتصاد ایران ٧‌هزار خیریه وجود دارد که هیچ‌کدام از آنها صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند. بنابراین درشرایطی که حدود ١٥‌هزار موسسه خیریه درکشورمان وجود دارد، حدود نیمی از آنها غیرشفاف هستند. هرچند که به گفته پورابراهیمی، مجلس این الزام را به وجود آورده تا در اصلاح سیاست‌های اصل ٤٤ قانونی را برای این موضوع درنظر بگیرند و هر بنگاه اقتصادی مکلف باشد اطلاعات مالی خود را افشا کند و درغیر این صورت هیچ‌کدام از خدمات بانکی به آنها ارایه نخواهد شد.

پیش از این پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد هم از کلاهبرداری تعدادی از خیریه‌ها و موسسه‌های عام‌المنفعه خبر داده بود و از فقدان نظارت برموسسه‌های خیریه ابراز نگرانی کرده بود، اما سوال این است که چرا اقتصاد ایران محیط مناسبی برای رشد خیریه‌های غیرشفاف است؟ به نظر می‌رسد در اقتصادی که نبود، شفافیت درتمام لایه‌های آن ریشه دوانده و طبق اعلام سازمان بین‌المللی شفافیت، ایران رتبه ١٣٠ را درشفافیت اقتصادی دارد، رشد قارچ‌گونه خیریه‌هایی که از اعلام گردش و صورت‌های مالی خود امتناع می‌کنند، موضوع قابل انتظاری باشد.

درهمین رابطه غلامحسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: درشرایطی که گزارش‌های دقیق و شفافی از فعالیت موسسه‌های خیریه وجود ندارد، این موسسات تبدیل به بنگاه‌ها و ابزارهایی برای سوءاستفاده عده‌ای شده‌اند. به گفته دوانی، درشرایطی که گفته می‌شود شاخص بی‌اعتمادی افراد به یکدیگر حدود ٨٠‌درصد و شاخص تقلب ٧٠‌درصد است، رشد بی‌رویه این‌گونه خیریه‌ها جای تأمل دارد. او در ادامه عنوان می‌کند: آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد ٨٠‌درصد مردم به یکدیگر اعتماد ندارند، پس چگونه ممکن است پول و اموال خود را دراختیار موسسات خیریه قرار دهند.»

طرح از روزنامه شهروند
از مانیفست انتخاباتی روحانی تا من شرمنده مردم نیستم/ رابط اصلاح‌طلبان با رهبری مشخص شد/ تبعيض مالیاتی مجلس بين كارگر و كارمند

تبعيض مالیاتی مجلس بين كارگر و كارمند

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« تبعيض مالیاتی مجلس بين كارگر و كارمند» نوشت:« در حالي طي سال‌هاي گذشته سقف معافيت مالياتي حقوق كارگران و كارمندان يكسان بوده كه روز گذشته مجلس دهم در تبعيضي آشكار عليه كارگران، سقف معافيت مالياتي كارمندان دولت را ۲ ميليون تومان و كارگران را 1/5ميليون تومان تعيين كرد.

براساس مصوبه روز گذشته مجلس دهم، كاركنان دولت با حقوق زير2ميليون تومان و سايرين (بخش خصوصي و كارگران) با حقوق زير 1/5 ميليون تومان، از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز شنبه پارلمان و در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه سال 96 كل كشور با 168 رأي موافق، 19 رأي مخالف و دو رأي ممتنع از مجموع 224 نماينده حاضر در صحن علني مجلس بند الف تبصره 6 اين لايحه را تصويب كردند. »