جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اولین مقام عالیرتبه سعودی است که بعد از 14 سال از زمان سقوط صدام به عراق سفر کرد، اما با چه هدف و انگیزه ای وی وارد خاک این کشور شد؟

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اولین مقام عالیرتبه سعودی است که بعد از 14 سال از زمان سقوط صدام به عراق سفر کرد، اما با چه هدف و انگیزه ای وی وارد خاک این کشور شد؟

صباح زنگنه، کارشناس مسائل غرب آسیا طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: دعوا بر سر بقا یا فنای “حشد الشعبی” یا بازوی “سازمان بسیج رژیم ایران” در عراق است!

در رابطه با این تاخیر نسبتا طولانی به‌منظور برقراری مناسبات دو کشور و همچنین چرایی انتخاب مقطع زمانی فعلی برای انجام این سفر، باید به دو نکته مهم توجه داشت؛ اول، قدرت پیدا کردن عراق در زمینه ساختار و مناسبات سیاسی و حکومتی بویژه آزادسازی شرق موصل و شروع بازپس‌گیری بخش غربی آن و همچنین سرکوب عناصر نظامی و تروریستی گروه داعش و هم‌پیمانان آنها در استان مهم نینوا. دوم، احتمال به اسارت گرفتن برخی افراد تروریستی داعش توسط ارتش عراق که ممکن است تابعیت عربستان سعودی داشته باشند. در نتیجه دو مورد مهم یعنی یکی برقراری مناسبات با عراق قدرتمند و دیگری اطلاع از محتویات اطلاعات اسیران احتمالی تروریست‌های داعشی از انگیزه‌های این سفر استنباط می‌شود.

البته موارد اختلافی فراوانی در رابطه با دو کشور وجود دارد؛ از جمله موضوع حشد الشعبی (داوطلبان بسیج مردمی). سعودی‌ها تلاش داشته و دارند که این نیرو را ضعیف و محدود کنند اما حشد الشعبی،‌ نیرویی نظامی است که عملکرد مثبت آن در برنامه آزادسازی موصل و همچنین در عملیات الرمادی در گذشته به اثبات رسیده است و اکنون به‌طور قانونی با تصویب پارلمان عراق به‌عنوان یک نیروی موثر نظامی داخل منظومه دفاعی و امنیتی این کشور قرار دارد. از نکات مهم این سفر می‌توان به نجات عناصر سیاسی داعش در مناطقی از موصل و همچنین رایزنی در رابطه با وضعیت و سرنوشت افرادی که از عراق به ترکیه متواری شده‌اند و درصدد هستند که با آزادسازی موصل به این منطقه بازگردند و همچنین دستیابی به یک ارزیابی دقیق‌تر در رابطه با حضور نیروهای ترکیه در موصل اشاره کرد. این موارد مجموعه‌ای از اهداف کوتاه و بلندمدت مقامات عربستان از این سفر است. امید که دولتمردان عراقی بتوانند با لحاظ و رعایت منافع ملی پاسخگوی مطالبات سعودی‌ها باشند.