شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حمیدرضا مقدم فر از پادوهای قرارگاه جنگ نرم و از مدیران سایت کذائی موسوم به تسنیم، جلوی علی مطهری کیش و مات شده و از رو نمیرود!

حمیدرضا مقدم فر از پادوهای قرارگاه جنگ نرم و از مدیران سایت کذائی موسوم به تسنیم، جلوی علی مطهری کیش و مات شده و از رو نمیرود!

مقدم‌فر در گفت‌وگو با تسنیم مدعی شد “پیشنهاد علی مطهری برای احضار ارواح حقیقتاً تأسف‌آور بود”!

حمیدرضا مقدم‌فر با تعجب‌انگیز و تأسف‌آور خواندن پاسخ اخیر علی مطهری و پیشنهاد او برای احضار روح آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرسید: چگونه چنین فردی که بدیهی‌ترین اصول اخلاقی و شرعی را نمی‌داند در جایگاه هیئت رئیسه عالی‌ترین مرجع قانونگذاری کشور قرار دارد؟

به گزارش تسنیم، علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خاطره‌ای که از آیت‌الله هاشمی نقل کرده، یادآوری کرده بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  “2 بار” به او گفته بود “بعد از انتخابات سال ٨٤ من از دخالت برخی افراد یک نهاد نظامی شکایت کردم و 110 نفر از آنها به زندان‌های کوتاه‌مدت محکوم شدند و اسناد آن را نزد خود دارم”.

پیرو این ادعا، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه گفته بود که “به نظر می‌رسد کار آقای علی مطهری بعد از خلاف‌گویی‌ها و بی‌بصیرتی‌های سابق، به هذیان‌گویی‌های عجیب و غریب هم کشیده شده است”.

مقدم‌فر در همین زمینه خطاب به علی مطهری گفت: “ما 109 نفر را فاکتور می‌‌گیریم، شما فقط یک نفر از آن 110 نفر را که در دادگاه محکوم شده است، به ما معرفی کن!”.

در پی این سخنان مقدم‌فر، علی مطهری در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری ضمن اذعان بر اینکه حتی نام یک نفر از آن 110 نفر را هم نمی‌داند، برای حل این مسئله پیشنهاد کرد که از طریق احضار روح آیت‌الله هاشمی از خود ایشان پرسیده شود که نام آن 110 نفر چیست!

بر این اساس،‌ خبرنگار تسنیم طی تماسی با حمیدرضا مقدم‌فر نظر او را راجع به پاسخ علی مطهری جویا شد.

مقدم‌فر ضمن ابراز تعجب از پاسخ غیرمنطقی، غیرقانونی و غیرمستدل علی مطهری، از اینکه چنین فردی در جایگاه هیأت رئیسه عالی‌ترین مرجع قانونگذاری کشور بدیهی‌ترین اصول اخلاقی و شرعی در نهی و حرمت شرعی تهمت آن هم نه به یک فرد بلکه به یک نهاد انقلابی را به‌راحتی زیر پا گذاشته و اثبات چنین اتهامی را به اجنه و ارواح احاله می‌دهد اظهار تأسف کرد و از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خواست به این‌گونه حرمت‌شکنی‌ها که جایگاه نمایندگی مجلس را در افکار عمومی به یک عروسک خیمه‌شب‌بازی جریان‌های ورشکسته سیاسی تقلیل می‌دهد واکنش انقلابی نشان دهند.

وی افزود: مگر به‌فرموده حضرت امام راحل(ره) قرار نبود مجلس عصاره فضائل ملت باشد؟ آیا در این نوع رفتار سیاسی سخیف نایب‌رئیس مجلس بویی از فضیلت به مشام می‌رسد؟

این کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای گفت: ایشان (علی مطهری) چگونه به خود اجازه می‌دهند نهادی انقلابی را صرفاً بر اساس یک خاطره‌گویی که قبلاً بی‌پایه بودن این نوع خاطره‌گویی‌ها که خلاف نص صریح وصیتنامه امام راحل(ره) موارد خلافی درباره بدیهی‌ترین شعارهای انقلاب به آن بزرگوار نسبت داده شده بود و از سوی وفاداران به انقلاب مورد اعتراض قرار گرفته بود، متهم سازند و حتی پس از آشکار شدن بی‌اساس بودن آن به‌جای عذرخواهی در سخنی گزاف اثبات آن را به احضار ارواح حوالت دهند؟ ظاهراً ایشان دکترای فلسفه دارد، آیا این پاسخ به سؤال این‌جانب بویی از منطق و استدلال دارد؟ “آیا قابل پذیرش است که ایشان بر اساس خاطره‌گویی شخصی از پدر بزرگوارشان متهم به بی‌خردی و سفاهت و انحراف شوند و وقتی سند آن را مطالبه نمایند اثبات آن به احضار روح پدر شهیدشان حواله داده شود؟”.

مقدم‌فر ادامه داد: ارتباط با اجنه و احضار ارواح جزء آداب منحرفان و رمالان و جن‌گیران است، لذا تعجب می‌کنم که چطور آقای مطهری به این روش‌ها علاقه نشان می‌دهد و دیگران را هم به به‌کارگیری آن ارجاع و سوق می‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای با طرح این پرسش که “آیا این نوع ادبیات سخیف و این گونه رفتار سیاسی شأن و منزلت عالی‌ترین نهاد قانونگذاری را در جامعه به‌ویژه نزد فرهیختگان تنزل نمی‌دهد؟”، اظهار داشت: انتظار عقلانی از چنین فردی این است از رفتار غیرشرعی خود عذرخواهی کند و ارزش‌های اسلامی و شرعی را پای منافع زودگذر سیاسی ذبح نکند و بداند که عاق پدری چون شهید مطهری شدن افتخاری نیست که برای آن چنین به آب و آتش می‌زند.

مقدم‌فر در همایش مدیران استانی تسنیم تشریح کرد

دشمن با چه تکنیک‌هایی به‌دنبال فریب افکارعمومی است؟/ علی مطهری یک نفر از آن ۱۱۰ پاسدار را معرفی کند

۰۲ اسفند ۱۳۹۵ – ۱۵:۴۰
حمیدرضا مقدم فر در دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارشناس مسائل رسانه‌ افراد ساده‌لوحی مثل مطهری و صادقی را بهترین عامل پیاده‌سازی عملیات روانی دشمن دانست که گاهی نادانسته و بر اثر جهل و نفسانیت‌ در زمین دشمن بازی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل رسانه‌ای در همایش مدیران استانی خبرگزاری تسنیم که در مشهد مقدس برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه یکی از  نقاط ضعف امروز در رسانه‌های انقلاب، نداشتن علم و احاطه کافی به تکنیک‌ها و تاکتیک‌های عملیات روانی دشمن است، به بررسی برخی از این تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها پرداخت.

وی با اشاره به متفاوت بودن تکنیک‌های رسانه‌ای با روش‌های عملیات روانی و با تأکید بر اینکه عدم آشنایی کافی با عملیات روانی منجر به بازی کردن ناآگاهانه در پازل دشمن می‌شود، خاطرنشان کرد: عملیات روانی به‌کارگیری از پیش طراحی شده تبلیغات، رسانه و انواع شیوه‌ها و فنون نفوذ روانی برای تأثیرگذاری در عقاید، احساسات، روحیه، انگیزه‌ها، تمایلات و رفتارهای مخاطب هدف و ترغیب آنان به انجام کنش‌های معین در راستای مقاصد و اهداف دشمن است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر سه عنصر آگاهی، احساسات و ایمان مدیریت شود، افکار عمومی مدیریت شده است، گفت: دشمن در عملیات روانی خود این سه رکن را در افکار عمومی هدف می‌گیرد و بر این اساس درصدد است تا ادراک و فهم جامعه را مدیریت (Perception Management) کند.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه شکل‌دهی و دست‌کاری در 5 عنصر، القائات لازم را در عملیات روانی سامان‌دهی می‌کند، نخستین آنها را مفروضات و پیش‌فرض‌ها (Presumption) عنوان کرد و گفت که به‌عنوان نمونه، حکم کردن پیش‌فرض‌هایی مانند «رشد اقتصادی فقط از طریق ارتباط با کشورهای قدرتمند،‌ خاصه آمریکا، امکان پذیر است» و یا «بدون همراهی با غرب نمی‌توان به پیشرفت رسید» جزو پیش‌فرض‌هایی هستند که به‌ویژه طی دهه اخیر سعی شده است از طریق رسانه به مخاطب ایرانی دیکته شود.

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه «واقعیت‌های مصنوعی» (Artifact) را عنصر دوم در عملیات روانی معرفی کرد و گفت: به‌عقیده کارشناسان عملیات روانی، هرچند واقعیت‌ها اهمیت دارند، اما «تصویر»ی که از آن واقعیت به مخاطب ارائه می‌شود مهمتر از اصل واقعیت است، به‌عنوان مثال این ایده‌ای که در غرب علیه مسلمانان ساخته شده و تروریسم را مساوی اسلام‌گرایی معرفی کرده‌اند نمونه‌ای از این واقعیت‌های تصنعی است. به‌عنوان مثال دیگر،‌در موضوع امنیت، همواره گفته می‌شود که احساس امنیت بسیار مهمتر از خود امنیت است. آمار سرقت خودرو در انگلیس بسیار بالاست، با این حال چنین احساس ناامنی میان مردم این کشور دیده نمی‌شود. در فرانسه نیز در یک شب 2 تا 4 هزار ماشین به آتش کشیده شد، اما رسانه‌ها به‌نوعی فضای داخلی را مدیریت کردند که احساس ناامنی جدی به مردم این کشور دست نداد و فردای آن روز اوضاع به‌صورت طبیعی احساس می‌شد، اما اگر یک سطل آشغال در تهران آتش زده شود همین رسانه‌های غربی به‌نوعی آن را بزرگنمایی و روی آن تبلیغات روانی می‌کنند که گویی کل کشور در آتش می‌سوزد و از این طریق تلاش می‌کنند احساس ناامنی را در افکار عمومی ایجاد نموده نهادینه سازند.

مقدم‌فر تلاش دشمن و همکاران داخلی‌اش برای شکل‌دهی به دوقطبی جنگ ــ صلح را مثالی دیگر برای ساختن واقعیت‌های مصنوعی عنوان کرد و گفت: گروهی در داخل پس از آنکه متوجه شده‌اند نمی‌توانند از نخ برجام برای خود کلاه انتخاباتی ببافند، در پی آنند که با تکیه به اظهارات توخالی ترامپ، دوقطبی جنگ ــ صلح بسازند و بگویند اگر فردی در انتخابات پیروز شود که باب میل آمریکایی‌ها نباشد، قطعاً جنگ درخواهد گرفت؛ حال آنکه اساساً امروز دشمن توان و استعدادی برای حمله به ایران ندارد و این لاف‌گویی‌ها هدفی جز عملیات روانی روی مردم ایران ندارد.

وی واقعیت‌ها (Facts) را رکن سوم در عملیات روانی توصیف کرد و گفت که گزینش میان واقعیت‌ها و جابه‌جایی آنها از شگردهایی است که در عملیات روانی استفاده می‌شود.

این مدرس دانشگاه هنجارها (Norms) را چهارمین و ارزشها (Values) را پنجمین رکن در عملیات روانی عنوان کرد و گفت: جابه‌جایی در معیارهای شکل‌گرفته در  جامعه (هنجارها) و همچنین دستکاری در مقدسات و آنچه مردم حسن یا قبح می‌پندارند، موجب تغییر ماهیت در جوامع شده و آنها را بنیاناً دگرگون می‌کند.

مقدم‌فر با بیان اینکه دشمن در عملیات روانی در هر 4 بعد عقلانی، اخلاقی، اعتقادی و عاطفی انتظار دارد که به‌ترتیب روی محاسبات، رفتار، باورها و ارزشها و احساسات و عواطف مردم تأثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: فتنه 88 آوردگاهی بود که دشمن تمام شگردها و داشته‌های خود در عملیات روانی را برای سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت و در این میان فتنه‌گران داخلی نیز با آنها همکاری‌های ویژه‌ای کردند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با طرح این پرسش که “آیا ما نیز مجاز هستیم همانند دشمن از تکنیک‌های عملیات روانی و جابه‌جایی واقعیت‌ها استفاده کنیم؟” گفت: بر  مبنای جنبه‌های فقهی و اخلاقی مکتب نورانی اسلام، نیروهای انقلاب مجاز نیستند که روی افکار عمومی داخل و مردم خودی عملیات روانی کنند؛ اما این به‌معنای دست‌بسته بودن ما مقابل دشمن نیست، بلکه جنبش آگاهی‌بخشی و تبلیغ و آشکار کردن سناریوها و افشای توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان مهمترین کاری است که باید در راستای مقابله با جنگ روانی دشمن و آماده‌سازی و مصون‌سازی افکار عمومی و جامعه اسلامی انجام دهیم.

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با اشاره به موضوعات و نمونه‌هایی مثل مبحث نفوذ و با تأکید بر اینکه اولین راهکار برای مقابله با نفوذ، افشای خط نفوذ و نفوذی است، گفت: رسانه‌های انقلاب باید عملیات روانی دشمن را و تکنیک‌های آن را اولاً به‌خوبی بشناسند و ثانیاً پروژه‌های دشمن را به‌سرعت در افکار عمومی فاش و رسوا کنند.

مقدم‌فر در بخش دیگری از این جلسه و در پاسخ به پرسش حاضرین درباره عملکرد صداوسیما در جریان ارتحال آیت‌الله هاشمی گفت: عملکرد صداوسیما در پوشش ویژه و گسترده اخبار مربوط به ارتحال ایشان و تریبون دادن به افراد از سلایق مختلف ابتکار عمل را از رسانه‌های دشمن گرفت و از این نظر حرکت خوبی بود، با این حال برخی اغراق‌ها و عبارات نامربوط میان قول‌های افراد مدعو و مصاحبه‌شونده دیده می‌شد که هم نادرست بود و هم موجبات ظلم به جبهه انقلاب را فراهم می‌کرد.

خبر مرتبط: آیا هاشمی مظلوم بود؟

وی همچنین در پاسخ به سؤالی راجع به اظهارات علی مطهری و خاطراتی که او از هاشمی تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: برخی خاطرات خود آیت‌الله هاشمی همواره محل مناقشه و اعتبار و صحت آن مورد تردید بوده است اما جالب‌تر اینکه حالا فردی مانند علی مطهری از آقای هاشمی خاطره گفته است!

مقدم‌فر تأکید کرد: آقای مطهری گفته است که در سال 84 آقای هاشمی از سپاه به‌خاطر بحث انتخابات شکایت کرده و 110 نفر از پاسدارها محکوم شده‌اند ولی خود آقای هاشمی نخواسته این موضوع را علنی کند؛ حالا ما به آقای علی مطهری می‌گوییم “109 نفر را ما فاکتور می‌‌گیریم، شما فقط یک نفر از آن 110 نفر را که در دادگاه محکوم شده است به ما معرفی کن!”.

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای با ابراز اینکه به نظر می‌رسد کار آقای علی مطهری بعد از خلاف‌گویی‌ها و بی‌بصیرتی‌های سابق، به هذیان‌گویی‌های عجیب و غریب هم کشیده شده است، اضافه کرد: معلوم نیست آقای مطهری چنین دروغ شاخداری را چگونه می‌سازد و تحویل افکار عمومی می‌دهد.

خبر مرتبط: مقدم‌فر: صادقی و مطهری را نباید جدی گرفت

وی با بیان اینکه “یک بخش از عملیات روانی دشمن در دوران فعلی بر مبنای استفاده از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعلق گرفته است”، اظهار کرد: گروهی بنا دارند با ساختن خاطرات جعلی و نسبت دادن آن به “رازهایی که آیت‌الله نگفت”، القائاتی را که خود دوست دارند به افکار عمومی دیکته کنند.

مقدم‌فر افراد ساده‌لوح و سطحی‌نگری مثل علی مطهری و محمود صادقی را بهترین عامل برای پیاده‌سازی سوژه‌ها و موضوعات عملیات روانی دشمن دانست که گاهی نادانسته و بر اثر جهل و برخی نفسانیت‌ها در زمین دشمن بازی می‌کنند و عامل پیاده‌سازی سناریوهای دشمن در داخل می‌شوند.

انتهای پیام/*

علی مطهری: نام ۱ نفر از آن ۱۱۰ نفر را هم نمی‌دانم/روح آیت‌الله هاشمی احضار شود!

۰۳ اسفند ۱۳۹۵ – ۱۵:۲۶

علی مطهری

علی مطهری در پاسخ به حمیدرضا مقدم‌فر گفت که نام ۱ نفر از ‌آن ۱۱۰ نفر را که مدعی شده بود در سال ۸۴ به‌خاطر دخالت در انتخابات محکوم شده‌اند، نمی‌داند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خاطره‌ای که از آیت‌الله هاشمی نقل کرده، ادعا کرده بود که آیت‌الله “2 بار” به او گفته بود “بعد از انتخابات سال ٨٤ من از دخالت برخی افراد یک نهاد نظامی شکایت کردم و 110 نفر از آنها به زندان‌های کوتاه‌مدت محکوم شدند و اسناد آن را نزد خود دارم”.

پیرو این ادعا، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در همایش مدیران استانی خبرگزاری تسنیم گفته بود که “به نظر می‌رسد کار آقای علی مطهری بعد از خلاف‌گویی‌ها و بی‌بصیرتی‌های سابق، به هذیان‌گویی‌های عجیب و غریب هم کشیده شده است”.

مقدم‌فر در همین زمینه خطاب به علی مطهری گفت: “ما 109 نفر را فاکتور می‌‌گیریم، شما فقط یک نفر از آن 110 نفر را که در دادگاه محکوم شده است، به ما معرفی کن!”.

در پی این سخنان مقدم‌فر، علی مطهری امروز در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری دولتی اذعان کرده است که حتی نام یک نفر از آن 110 نفر را هم نمی‌داند.

او برای حل این مسئله پیشنهاد کرد که از طریق احضار روح آیت‌الله هاشمی از خود ایشان پرسیده شود که نام آن 110 نفر چیست!