جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تحریم‌های شورای امنیت علیه حوثی‌ها یک سال دیگر تمدید شد

تحریم‌های شورای امنیت علیه حوثی‌ها یک سال دیگر تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه پنجشنبه 23 فوریه 2017 تحریم‌ها علیه سران شبه نظامیان حوثی را تا مارس 2018 یعنی به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش تلویزیون العربیه از نیویورک، پیش نویس قطعنامه 2342 شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید تحریم‌ها علیه رهبران حوثی‌ها به دلیل به خطر انداختن صلح و امنیت یمن، به اتفاق آرای 15 عضو این شورا به تصویب رسید.

قطعنامه 2342 شورای امنیت بر اجرای پروسه انتقال سیاسی مسالمت آمیز در یمن بر مبنای طرح کشورهای عربی خلیج و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد.

بر اساس این گزارش شورای امنیت در این نشست ضمن بررسی تحولات اخیر یمن، تحریم‌های فروش تسلیحات به حوثی‌ها، ممنوعیت های سفر به خارج از یمن و مسدود شدن حساب‌های متعلق به رهبران حوثی را مورد بررسی قرار داد.

تحریم‌های مذکور علیه علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن، احمدعلی صالح فرزند وی، عبدالملک حوثی رهبر کودتگران، عبدالله یحیی الحاکم، عبدالخالق الحوثی و شماری دیگر که بر اساس مصوبات سال 2014 و 2015 اعمال شده بود، تا 26 فوریه 2018 تمدید شد.

صالح، حوثی‌ها و فرصت طلبان

در گزارش شورای امنیت به سوء استفاده و بهربرداری صالح و حوثی‌ها از «فرصت طلبان» و مافیاهای قاچاق با استفاده از نهادها دولتی وامتیازات حکومت کودتگران اشاره شده است.

عبدالملک حوثی و علی عبدالله صالح

در همین حال گروهی از کارشناسان خواستار ادامه اعمال تحریم‌ها علیه عبدالله صالح و فرزندش احمد و عبدالملک حوثی و دیگر رهبران کودتاگر شدند.

شورای امنیت در پایان از همه کشورهای عضو، سازمان‌های بین المللی، منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای خواست برای ضمانت اجرای این قطعنامه، با ‌هیئت کارشناسان این شورا همکاری کنند.

شورای امنیت همچنین از بحران وضعیت انسانی یمن و ممانعت از دسترسی مردم این به کمک های بشردوستانه ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش سازمان ملل از نفوذ سازمان‌های تروریستی در برخی یمن و اشغال مناطقی توسط القاعده ابراز نگرانی کرده است.

مردم یمن به دلیل درگیری های طولانی مدت نیروهای دولت و شبه نظامیان حوثی با خطر گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طی اظهاراتی روز گذشته اعلام کرد که بیش از 20 میلیون نفر در کشورهای سودان جنوبی، نیجریه، سومالی و یمن با خطر قحطی مواجه هستند.

وی همچنین بیان کرد: “برای مقابله با یک فاجعه به 4.4 میلیارد دلار نیاز داریم. نمی خواهم شاهد جمع آوری این کمک ها پس از جان باختن شمار زیادی کودک شوم. بنابراین باید بلافاصله اقدام کنیم.