سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ویکی لیکس: روسیه کد موشک‌های ایران را به اسرائیل لو داده است.

ویکی لیکس: روسیه کد موشک‌های ایران را به اسرائیل لو داده است.

در راستای سیاستها و ائتلاف بین المللی برای مبارزه با توسعه طلبیهای جریان افراطی حاکم برنظام ایران، روسیه کد موشک‌های ایران را به اسرائیل لو داده است.

تازه ترین اسناد منتشر شده از سوی ویکی‌لیکس حاکی از آن است که اسرائیل و روسیه سال‌ها پیش قراردادی را منعقد کرده‌اند که به موجب آن اسرائیل کد «سیستم‌های یو ای وی» که به گرجستان فروخته بود را در اختیار روسیه گذاشته و در مقابل آن کدهای سیستم دفاع هوایی ایران را از روسیه دریافت کرده است.

ویکی‌لیکس با انتشار ایمیل‌های فرستاده شده بین کارمندان شرکت استرتفورد (شرکت جاسوسی بین المللی در آمریکا) مدعی شده که این ایمیل‌ها نشان می‌دهد روسیه و اسرائیل برای دسترسی به کد سیستم‌های نظارتی و دفاعی ایران و گرجستان قراردادی متقابل منعقد کرده‌اند.

این در حالی است که گرجستان با توجه به اختلافاتی که با روسیه دارد از نظر امنیتی برای مقامات کرمیلن حائز اهمیت است و هرگونه اطلاعات در مورد ساختار دفاعی این کشور می‌تواند برگ برنده‌ای برای مسکو باشد. از سوی دیگر واضح است که ایران نیز دشمن شماره یک اسرائیل در منطقه به شمار می‌رود و اسرائیلی‌ها در سال‌های اخبر به شدت سرگرم گردآوری اطلاعات در مورد سیستم‌های نظارتی و دفاعی ایران بوده‌اند.

گفته می‌شود که اسرائیل طبق قراردادش با روسیه، کد سیستم‌های هوایی را که به گرجستان فروخته در اختیار روسیه قرار داده تا ردیابی آنها آسان تر باشد و در مقابل روسیه کدهای سیستم‌های دفاع موشکی تور- ام ۱ فروخته شده به ایران را به اسرائیل داده است.

این در شرایطی است که در چند ماه موضوع اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران بار دیگر داغ شده و شماری از مقامات اسرائیلی با وجود مخالفت آمریکا بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران تاکید دارند.

نشانه‌ها حاکی از آن است که تاریخ این قرارداد پیش از جنگ روسیه – گرجستان در آگوست ۲۰۰۸ است، زمانی که نیروهای روسیه به گرجستان هجوم بردند. اما در همان زمان نیز گرجستان از تسلیحات اسرائیلی استفاده کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز به ماجرای فروش موشک‌های «اس ۳۰۰» از سوی روسیه به ایران اشاره شده است. هر چند قرارداد فروش این موشک‌ها نیز منعقد شده بود اما روس‌ها در سال ۲۰۱۱ به طور رسمی از فروش اس ۳۰۰ به ایران صرفنظر کرده و با لغو قرار داد، پیش پرداخت ایران را نیز پس دادند. در این گزارش آمده است که اسرائیل و ترکیه به طور نزدیکی در زمینه متقاعد ساختن روسیه برای پرهیز از فروش این موشک‌ها به ایران همکاری کرده‌اند. از سوی دیگر روسیه این نوع از موشک‌ها را نیز به یونان، رقیب قدیمی ترکیه فروخته بود و ترک‌ها همواره در تلاش برای دستیابی به کد موشک‌های فروخته شده به یونان بودند.

این در حالی است که چندی پیش نیز برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که حملات سایبری اسرائیل به برنامه‌های هسته ای ایران نیز می‌تواند با اطلاعات به دست آمده از سوی روسیه انجام شده باشد.

روسیه شریک هسته‌ای ایران است که در شماری از پروژه‌ها دانشمندان هسته ای خود را روانه ایران کرده و اطلاعات دقیقی نیز در این زمینه دارد.
منبع: دیپلماسی ایرانی/10