چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌های 4 اسفند؛

اخبار ویژه روزنامه‌های 4 اسفند؛

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

*********

کیهان

فراکسیونی برای همه نوع سرگرمی… جز رسیدگی به مشکلات مردم

رنج مردم تنها چیزی است که برای فراکسیون امید اهمیتی ندارد. این فراکسیون که برای لغو یک سخنرانی جلسه فوری برگزار کرد، کاری به اوضاع نابسامان مردم در قبال ریزگردها و سیل در استان‌های جنوبی ندارد.
«رجانیوز» در تحلیلی نوشت: فراکسیون امید اخیرا طرحی مبنی بر بازداشت اشخاصی که در جلسه‌ سؤالی را مطرح کنند ارائه کرد. در این میان بد نیست برخی جلسات این فراکسیون خصوصا جلسات فوق‌العاده آن و البته مقایسه رفتار فراکسیون در مواجهه با مشکلات و بحران‌های موجود در فضای کشور را بررسی کنیم.
طی 9 ماه گذشته که مجلس دهم آغاز به کار کرده است چند جلسه فوق‌العاده بیشتر نداشته است. یکی از جلسات فوق‌العاده فراکسیون امید که صبح روز 95/9/2 قبل از جلسه علنی مجلس تشکیل شد در موضوع بسیار مهم و حیاتی(!) لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد مقدس بود. محمود صادقی، نماینده تهران هم روز قبل آن از  تشکیل جلسه مذکور در صفحه توئیتر خود خبر داده بود.
یکی دیگر از جلسات فوق‌العاده فراکسیون امید تشکیل جلسه جهت بررسی علت و کم‌و‌کیف تلاش دادستانی جهت بازداشت محمود صادقی بود. قبل از آن بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید از تشکیل جلسه فوق‌العاده در موضوع فوق‌الذکر خبر داده بود.
یکی از موضوعات پیگیری شده در جلسه فراکسیون امید موضوع بررسی وضعیت فردی به نام آرش صادقی بود.
مبحث جنجال‌برانگیز دیگری که اخیرا در فراکسیون امید مطرح و مصوب گردید، طرح بازداشت و رسیدگی قضایی در پی طرح سؤال جلب توجه‌کننده در جلسات مختلف بود! «در این مصوبه آمده است هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سؤال یا غیر آن در مراسم سخنرانی موجبات توقف یا جلب‌توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.» این قسمتی از طرح دوفوریتی  است که اعضای فراکسیون امید آن را تهیه و تدوین کرده و آقای عارف نخستین امضاء را پای آن زده است.
اینها برخی از موضوعاتی است که یا اساسا بی‌اهمیت بوده و یا حداقل با توجه به مشکلات مهمی از جمله معیشت و اقتصاد مردم و بیکاری جوانان و بحران‌های موجود در برخی شهرها و استان‌های کشور از جمله بحران گردوغبار در خوزستان و سیل در سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها، اصلا در اولویت کرسی‌های تصمیم‌گیری کشور از جمله فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیست.
اگر از مشکلات اصلی و دایمی مردم از وضع معیشت و رکود و بیکاری تا مشکلات جدی فرهنگی بگذریم، نمی‌توانیم از بحران‌های ایجاد شده در کشور که موجب تلفات جانی و مالی و سلب آسایش مردم شده است بگذریم. به عنوان مثال بحران سیل در سیستان و بلوچستان موجب کشته شدن چند نفر و تلفات مادی جدی به مردم این شهر گردید. پیش از این، غلامرضا اربابی، مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان از خسارت سیل به سه هزار واحد مسکونی در جنوب این استان خبر داده بود.
از طرف دیگر بحران گردوغبار، سایر شهرها و استان‌های کشور را درگیر خود کرده بود که موجب ورود خسارات و سلب آسایش از مردم آن شهرها گردیده بود از جمله اهواز، که بحران گرد‌وغبار، و در پی آن قطعی برق و مشکلات این چنینی موجب سلب آسایش و ورود خسارت و اختلال در زندگی مردم آن شهر شده بود.
اما سؤال مهم اینجاست چرا فراکسیون امید مثلا در موضوع بی‌اهمیت لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد اما در بحران‌های فوق‌الذکر که خیل کثیری از  مردم ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است، خبری از تشکیل جلسه فوق‌العاده نیست؟ آیا تشکیل جلسه اضطراری برای بررسی لغو سخنرانی یک فرد مهم‌تر است یا تشکیل جلسه فوق‌العاده جهت پیگیری حل معضلات مردم یک استان؟

حلقه انحرافی به عنوان یار کمکی در خدمت دولت بی‌کارنامه

در حالی که محمود احمدی‌نژاد دو بار تأکید کرده در انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند، برخی عناصر وابسته به حلقه انحرافی اصرار دارند احمدی‌نژاد را به بازی‌ایی که دو قطبی مد‌نظر فتنه‌گران را احیاء می‌کند برگردانند.
چند روز پیش حمیدرضا بقایی (معاون اجرایی و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد) اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. فارغ از موضوعیت صلاحیت افراد که طبیعتاً از سوی شورای نگهبان در سه سطح «احراز، عدم احراز و رد» اعلام می‌شود، برخی عناصر حاضر یا نزدیک به حلقه انحرافی سعی کردند اعلام نامزدی بقایی را به نیابت از احمدی‌نژاد جا بزنند. طی چند روز اخیر این گروه از طریق برخی کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی مدعی شده‌اند بقایی بدیل احمدی‌نژاد است و با هماهنگی و حمایت وی نامزد می‌شود.
این در حالی است که احمدی‌نژاد دو بار صراحتاً تصریح کرده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از هیچ فرد و گروهی حمایت نمی‌کند. وی نوبت اول در جمع دبیران شورایی که تحت عنوان «بازخوانی خط امام» راه‌اندازی کرده برخی شایعات را تکذیب کرد و گفت: «بحث تبیینی با قوت ادامه دارد. بدانید من اگر تک و تنها هم بمانم این کار را ادامه می‌دهم. تعارفی نیست. مسئولیت انسانی از کسی ساقط نمی‌شود. ما که دعوا نداریم. محدودیت و سیطره‌ای وجود ندارد. ما با هم آمدیم. یک کار داوطلبی و مردمی است.
اگر دوستانی تحلیل دیگری دارند، دوست دارند بروند برای انتخابات و… اینها فعلا در مجموعه نباشند. بروید! راحت کارشان را بکنند. چون با این مجموعه نمی‌شود کارها را انجام داد. اصلا دو دله نمی‌شود. من به شما این را بگویم. به خدا اگر یک در ده هزار میلیارد موضوع انتخابات در ذهن من بود، الان آن هم نیست.
دوستانی که می‌خواهند در انتخابات کار کنند و در انتخابات نظری دارند، بروند و در این مجموعه نباشند. من گفتم هیچ برنامه‌ای در رقابت‌ها ندارم؛ معنایش این است که در انتخابات شورا یا ریاست‌جمهوری چیزی به معنای حمایت از شخص یا لیست وجود ندارد. اگر نزدیک‌ترین فرد به من هم آمد و گفت؛ محترم و آزاد است. گرچه من به او می‌گویم این کار را نکن؛ ولی ارتباطی به من ندارد. روشن است که اگر از کسی حمایت کنم، می‌شود همان بحث دیگر! شوخی و بازی نیست».
احمدی‌نژاد برای بار دوم چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «در رد برخی شایعات مبنی بر حمایت اینجانب از کاندیدای خاص در انتخابات سال آینده، و پیرو نامه مورخ 95/07/06 اینجانب به حضور مقام معظم رهبری، متواضعانه به استحضار می‌رساند اینجانب از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر اینجانب است. ممکن است برخی افراد یا جریانات و جناح‌ها به خاطر منافع گروهی، اخبار و شایعاتی تحت عنوان حمایت از شخص خاصی به نقل از اینجانب منتشر نماید. صریحا اعلام می‌نمایم که این نوع شایعات و اخبار حتی اگر از زبان نزدیکان اینجانب باشد، خلاف واقع است و قویا تکذیب می‌شود».
یادآور می‌شود یکی از نفوذی‌های جریان فتنه در حلقه انحرافی مدعی شده بود «امکان رد صلاحیت مهندس بقایی میسر نیست؛ مهندس حمید بقایی که تنها بدیل دکتر احمدی‌نژاد در صحنه رقابت‌های انتخاباتی آتی است».
به نظر می‌رسد هدف از فضاسازی اخیر حلقه انحرافی و برخی نفوذی‌های جریان فتنه در آن، از یک سو متهم کردن احمدی‌نژاد به نقیض‌گویی و یا هل دادن وی برای عبور از رهنمود رهبر معظم انقلاب، و از سوی دیگر ایجاد انحراف در افکار عمومی و برداشتن بار سنگین مطالبات افکارعمومی از دوش دولت روحانی است. به عبارت دیگر این طیف در حالی که نظرسنجی‌های متعدد از ریزش شدید رأی روحانی و گسترش نارضایتی مردم حکایت می‌کند، به عنوان یارکمکی و ضربه‌گیر دولت عمل می‌کنند و مقدمات انحراف اذهان را فراهم می‌کنند. یکی از همین عناصر نفوذی اخیرا در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان مدعی شده بود رأی روحانی از 18 میلیون به 24 میلیون رأی افزایش یافته است!!

افزایش قیمت مسکن بدون رونق بازار آن!

مسکن در 4 ساله دولت یازدهم گران شد در حالی که همزمان بازار آن رونق نگرفت و رکود در آن شدیدتر شد.
روزنامه اصلاح‌طلب بهار در گزارشی با همین مضمون نوشت: بازار مسکن از چهار سال گذشته در رکود به سر می‌برد و انتظار رونق مجدد در این بازار دور از انتظار کارشناسان این حوزه بوده و در سال جاری تنها رشد قیمت‌ها را در مناطق مختلف شاهد بوده‌ایم و هنوز کلیدی برای باز کردن قفل رکود مسکن پیدا نشده است.
تمام افرادی که سالیان گذشته سود خوبی از بازار مسکن به جیب زده‌اند، در سه سال اخیر خاطره خوبی از بازار راکد مسکن ندارند و مطمئناً هیچکس از شرایط فعلی راضی نخواهد بود و همه مردم چه فعالین بازار و مردم عادی ترجیح می‌دهند که بازار نه به داغی 4 سال پیش باشد و نه به سردی این روزها. روندی متعادل و رو به جلو بازار مسکن موجب می‌شود تا همیشه خرید و فروش باشد و شیب بالا و پایین رفتن نمودار قیمت‌ها نیز ملایم‌تر حرکت کند، و در این شرایط خریدار، فروشنده و بنگاه‌های معاملات ملکی راضی خواهند بود، خرید و فروش مسکن با سود واقعی برای هر دو طرف معامله خواهد بود.
این روزنامه همچنین از قول یک کارشناس مسکن نوشت: افزایش قیمت مسکن هیچ گاه به معنی رونق بازار نیست.
در حال حاضر رکود بازار مسکن تا اندازه‌ای است که حتی سازندگان هم قادر به ادامه ساخت نیستند و برخی واحدهای مسکونی نیمه کاره رها شده‌اند و رکود نه تنها در بخش خرید و فروش بلکه در بخش ساخت و ساز هم رخنه کرده است.

گزارش روزنامه‌ حامی دولت از عملی نشدن وعده تقویت پول ملی

یک روزنامه حامی دولت نوشت: وعده دولت‌ برای تقویت ارزش ملی به ویژه پس از برجام عملی نشد. روزنامه هفت صبح همچنین تأکید کرد برخلاف وعده دسترسی ایران به چرخه دلار (یوترن) که لازمه دسترسی و مدیریت ایران بر درآمدهای نفتی است، عملی نشده است.
این روزنامه در یادداشتی می‌نویسد: رئیس‌جمهور ممکن است در انتخابات به تقویت ارزش پول ملی تاکید کند اما می‌توان انتظار داشت این وعده ناکام بماند. بسیاری انتظار داشتند و یا به بیان بهتر امیدوار بودند که با اجرای برجام، ارزش ریال در مقابل ارزهای مهم جهان تقویت شود اما میانگین قیمت دلار در سال 1395  بالاتر از 3500 تومان قرار خواهد گرفت، یعنی رقمی بیشتر از میانگین سال‌های گذشته و می‌توان انتظار داشت که این روند کم و بیش در سال آینده هم تدوام داشته باشد.
این روزنامه ادامه می‌دهد: در 9 ماه نخست سال 1394 واردات گمرکی  بیش از 3 میلیارد دلار بیشتر از صادرات گمرکی بود و این کسری تجاری در 9 ماه نخست سال 1395 به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است که به معنی فشار بیشتر برای کاهش ارزش ریال است. در همین مدت بدهی‌های کوتاه‌مدت خارجی بانک مرکزی که معمولا به خاطر تجارت خارجی شکل می‌گیرد، رشد خیره‌کننده‌ای داشته و از حدود 337 میلیون دلار در آذر سال 1394 به بیش از دو ونیم میلیارد دلار در آذرماه امسال رسیده است.
هفت صبح خاطر نشان کرد: عملکرد مالی دولت در 9 ماه نخست سال که توسط بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که هر چند افزایش درآمدهای نفتی به توان دولت برای دخالت در بازار ارز و کاهش ارزش آن افزوده اما با توجه به کسری بودجه فعلی، بعید است که دولت تمایلی داشته باشد که ذخایر ارزی خود را صرف کاهش ارزش دلار کند مگر اینکه بهای دلار به ارقامی برسد که در آستانه انتخابات به اعتبار دولت لطمه بزند.
این را هم باید در نظر داشت که نظام دور بر گردان (یوترن) که دسترسی غیرمستقیم ایران به نظام بانکی آمریکا و دلار را مهیا می‌ساخت بعد از تحریم‌ها هنوز برقرار نشده و در نتیجه دست دولت برای تزریق فیزیکی دلار به بازار برای افزایش عرضه و کاهش قیمت آنقدر‌ها هم باز نیست و حداقل فعلا بعید است دولت جدید در آمریکا نظام دوربرگردان را دوباره برقرار کند.

رشد 28 درصدی نقدینگی در یک سال چوب لای چرخ تولید است

رشد نقدینگی، چوب لای چرخ تولید و رونق اقتصادی است.
روزنامه آرمان در این زمینه نوشت: رشد لجام گسیخته نقدینگی یکی از هشدارهایی است که در چند وقت اخیر بسیاری از کارشناسان به آن اشاره داشته‌اند و از دولت خواسته‌اند نسبت به آن با حساسیت بیشتری اقدام کند. آمارهای بانک مرکزی حکایت از نقدینگی 1184 هزار میلیارد تومانی در آذر امسال دارد که نسبت به آذر سال گذشته 28/1 درصد رشد نشان می‌دهد. در این میان سهم پول 154 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به آذر سال گذشته 33 درصد و نسبت به اسفند سال قبل هم 12/7 درصد رشد داشته است.
این در حالی است که سهم شبه پول 1030 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به آذر ماه سال گذشته 27/4 درصد و نسبت به اسفند 94 هم 17/1 درصد رشد داشته است. شاید در کنار پیش‌بینی خروج از رکود بخش مسکن، رشد نقدینگی یکی از عوامل دیگری است که کارشناسان برای سال 96 نرخ تورم 12 تا 13 درصد را پیش‌بینی می‌کنند.
آرمان از قول طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی می‌نویسد: زمانی که نقدینگی در حالت راکد و ثابت بماند، به قطع پیامدهای منفی به جا می‌گذارد. حجم نقدینگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی که مبلغ 1184 هزار میلیارد تومان است، نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش نشان می‌دهد. زمانی که رشد نقدینگی از نرخ تورم پیشی بگیرد، شاید به تثبیت قیمت‌ها کمک کند، اما مانع از به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد کشور می‌شود.
وی می‌افزاید: بهتر بود امسال دولت تلاش می‌کرد تا رشد نقدینگی هم به بالاتر از 10 درصد نرسد که متأسفانه آمارها نشان می‌دهد نقدینگی 18 درصد بالاتر از آنچه باید، رشد داشته است…
مشخص است که رقم 1184 هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی حاصل از جمع اسکناس‌ها و سکه‌های مردم است که نزد بانک‌ها به امانت گذاشته‌اند و شبکه بانکی ما توانایی به گردش درآوردن آن را ندارد و می‌توان ضعف‌ بانک‌ها را علت اصلی این معضل دانست. اگر این پول‌ها نزد بازار سرمایه بود، می‌توانستیم وعده رونق دهیم.
ایران
 پاسخ مطهری به مشاور فرمانده سپاه
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات اخیر مشاور فرمانده سپاه در خصوص نقل خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پاسخ داد. علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آقای مقدم‌فر مشاور فرمانده محترم سپاه در ارتباط با خاطره‌ای که من از مرحوم هاشمی نقل کردم توضیح خواسته است.
این خاطره را آقای هاشمی دو بار برای من نقل کرد و فرمود: «بعد از انتخابات سال ٨٤ من از دخالت برخی افراد یک نهاد نظامی شکایت کردم و ١١٠ نفر از آنها به زندان‌های کوتاه مدت محکوم شدند و اسناد آن را نزد خود دارم.» ایشان می‌گفت: «من این موضوع را به اطلاع مقام رهبری هم رساندم و گفتم به خاطر مصلحت نظام از آنها می‌گذرم».
وی افزود: حالا آقای مقدم‌فر از من خواسته است اسم یکی از آن ١١٠ نفر را بگویم. به ایشان می‌گویم بروند سراغ افرادی که احضار روح می‌کنند و از طریق احضار روح آن عزیز از دست رفته اسامی را به دست آورند.

احضار «آمران» حادثه شیراز

وکیل علی مطهری در حادثه شیراز گفت: برای آمران این اتفاق احضاریه فرستاده شده است و منتظر هستیم این افراد در بازپرسی حاضر شوند و اظهارات خود را بیان کنند.
مصطفی ترک همدانی دیروز به ایلنا گفت: کسانی که قبلاً اعتراف کرده بودند که دستور داشتند تا مانع ورود علی مطهری به شیراز شوند، اظهارات خود را رد کردند. این در حالی است که در گزارش حفاظت اطلاعات دستگاه مربوط و هم نزد بازپرس ذکرشده است که این افراد اذعان کردند دستور داشته‌اند و بازپرس نیز ذیل اظهارات آنها را امضا کرده‌اند. دلیلی برای رد اظهارات سابق آنها نیست.

واکنش وکیل مهدی هاشمی به خبر رد اعاده دادرسی

وکیل مدافع مهدی هاشمی درخصوص خبری مبنی بر پذیرفته‌ نشدن درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی از سوی دیوانعالی کشور گفت: طبق قانون اگر دیوانعالی کشور نظر خود را درباره درخواست اعاده دادرسی موکل صادر کرده، باید به ما ابلاغ شود، اما تا این لحظه‌، ابلاغی صورت نگرفته است.
به گزارش تسنیم، سیدمحمود علیزاده طباطبایی افزود: درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی در شعبه اول دیوانعالی کشور در دست بررسی بود و تا آخر هفته گذشته که به شعبه مراجعه داشتم، تصمیمی اتخاذ نشده بود. علیزاده طباطبایی اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته ما خبرهای مربوط به پرونده مهدی هاشمی را از سخنگو یا خبرگزاری قوه‌قضائیه شنیده‌ایم. وی تأکید کرد: ما حرف‌های زیادی درباره این پرونده و اسناد و مدارک جدیدی که ارائه کردیم، داریم اما فعلاً مهدی هاشمی اجازه نداده صحبت کنیم.

بازداشت فرد جدید در پرونده «پدیده»

قاضی حیدری معاون دادستان مشهد خبر داد که یک نفر دیگر در رابطه با پرونده پدیده شاندیز بازداشت شد. به گزارش میزان، معاون دادستان مشهد چندی پیش در تشریح آخرین جزئیات پرونده پدیده شاندیز از بازداشت 22 نفر در این زمینه خبر داده بود که با بازداشت فرد جدید، تعداد بازداشتی‌های این پرونده به 23 نفر رسید.
 آرمان
سفارت فرانسه در تهران: برجام میوه داد

شنیده شد که حساب توئیتر سفارت فرانسه در تهران از ‏افزایش ۲۳۵درصدی مبادلات بین دو ایران و فرانسه خبر داد. در این پیام توئیتری آمده است:«‏افزایش ۲۳۵درصدی مبادلات بازرگانی میان ایران و فرانسه در ۲۰۱۶: برجام میوه داده است.»

یک بازداشت دیگردر پرونده پدیده

شنیده شد که معاون دادستان مشهد از بازداشت فرد جدید در پرونده پدیده خبر داد. میزان نوشت؛ قاضی‌حیدری چندی پیش در تشریح آخرین جزئیات پرونده پدیده شاندیز از بازداشت ۲۲ نفر در این زمینه خبر داده بود که با بازداشت فرد جدید، تعداد بازداشتی‌های این پرونده به ۲۳ نفر رسید.

تجمع بازنشستگان فرهنگی مقابل مجلس

شنیده شد که صبح دیروز چند صد نفر از بازنشستگان فرهنگی سراسر کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. یکی از حاضران در تجمع دیروز مطالبات این اعتراض صنفی را اجرای دقیق همسان سازی بازنشستگان فرهنگی با بازنشستگان بقیه ارگان‌های دولتی، افزایش سطح تسهیلات خدماتی و درمانی در قالب بیمه‌های کارآمد و پرداخت معوقات مزدی بیان کرد.

قاضی‌پور وزرای دولت را تهدید کرد

پس از تصویب کلیات بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشو در صحن علنی مجلس و پیش از ورود به جزئیات آن، بازار اخطارها و تذکرهای نمایندگان گرم شد. نادر قاضی پور نماینده ارومیه ماده ۲۴ آیین نامه را تذکر داد و به سخنان ابتدایی سخنگوی دولت اشاره کرد. وی گفت: آقای نوبخت، ۳ دقیقه درباره استیضاح وزیر راه حرف زد و شما هم قطع نکردید، این در حق ما استیضاح کنندگان ظلم بود. ما استیضاح کردیم و استیضاح بعدی را هم انجام می‌دهیم.

آخرین وضعیت پرونده حمله به مطهری

شنیده شد که یک وکیل دادگستری در مورد آخرین وضعیت پرونده حمله به علی مطهری در شیراز گفت: برای پیگیری این پرونده به دادگاه نظامی شیراز مراجعه کردیم که متوجه شدیم کسانی که قبلا اعتراف کرده بودند که دستور داشتند مانع ورود علی مطهری به شیراز شوند، اظهارات خود را رد کردند.

این در حالی است که در گزارش حفاظت اطلاعات دستگاه مربوط و نزد بازپرس ذکر شده است که این افراد اذعان کردند برای این کار دستور داشته‌اند و بازپرس نیز ذیل اظهارات آنها را امضا کرده‌اند. دلیلی برای رد اظهارات سابق آنها نیست. مصطفی ترک همدانی گفت: در حال حاضر برای آمران این اتفاق احضاریه فرستاده شده است و منتظر هستیم که این افراد در بازپرسی حاضر شوند و اظهارات خود را بیان کنند.