جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » قال و مقال و جاروجنجال و قیل و قال برای فریب افکارعمومی فضای رسانه های بیخواننده ایران را غبارآلودکرده است

قال و مقال و جاروجنجال و قیل و قال برای فریب افکارعمومی فضای رسانه های بیخواننده ایران را غبارآلودکرده است

اسلحه و مشروب در تهران آزاد!/ تغییر استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

روزنامه های امروز رأی اعتماد دوباره مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و همچنین سیل و گرد و غبار را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که به تدریج بازار انتخابات و گروه بندی ها و استراتژی های انتخاباتی نیز گرم شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب امروز موضوع رأی اعتماد دوباره مجلس به وزیر راه را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «نتیجه معکوس هجمه به اخوندی» با اشاره به اینکه به رغم اعتراض‌های صریح دلواپسان به وزیر مسکن، او دیروز با رأی بیشتری از مجلس رأی اعتماد گرفت، نوشت: «خرید هواپیما، توسعه بنادر و وعده‌های پسابرجامی از یک‌سو و حادثه برخورد قطار سمنان از سویی دیگر، پرونده‌ای است که عباس آخوندی وزیر راه، باید روز گذشته در استیضاحی که اصولگرایان خاص مجلس برایش تدارک دیده بودند راجع به آنها سخن می‌گفت و برای ماندن در وزارت، از پشت تریبون مجلس برای آن می‌جنگید. هرچند بیشتر حرف ها درباره استعفای وزیر حول و حوش همان حادثه برخورد قطار سمنان بود اما ماجراهایی از جمله خرید هواپیماهای ایرباس و ورود نخستین آن به ایران پس از سال‌ها نیز بخشی از حرف‌های مخالفین بود! مخالفین می گفتند معیشت، مردم هواپیما سرش نمی‌شود!! عباس آخوندی اما دیروز در میان مخالفین و موافقین در دو بخش صبح و عصر مجلس، به دفاع از خود پرداخت و البته در میان نطق های خود گلایه ها و خستگی هایش از وضعیت موجود را نیز به گوش همه رساند؛ صحبت‌هایی چون: ” استعفا دادم اما رئیس‌جمهور قبول نکرد… دوستان باور کنید قیامتی هم هست.. .. می‌شود که بدون مدرک بخواهیم کسی را متهم کنیم.” این جملات نشان می داد که آخوندی از تلاش چندین و چندماهه جریان راست که پیش از سانحه قطار علیه او شکل گرفته بود طاقتش تمام شده و دیگر سکوت را جایز نمی‌داند و فریاد و شکوه در پیش گرفته است. با همه این احوال، حرف‌های دیروز آخوندی در مجلس بر حرف‌های مخالفینش چربید. و زمان رای‌گیری که شد همه فهمیدند استیضاح آخوندی 74 رای موافق، 176 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد. استیضاحی که بیانگر شکست فاحش اصولگرایان مجلس بود که می‌خواستند برای تحت فشار قرار دادن دولت، وزیر راه را به استیضاح بکشانند. شکست اصولگرایان خاص در مجلس دهم برای استیضاح آخوندی و کنار رفتن او موقعی عیان‌تر می‌شود که بدانیم او برای اخذ وزارت در ابتدای دولت یازدهم و در مجلس سابق با رایی ناپلئونی و با 159 رای موافق از مجموع 284 رای توانسته بود صلاحیت این پست را از آن خود کند. حال اینکه در مجلس دهم و در شرایطی که عده‌ای عزم انداختن او از این سمت را جزم کرده بودند، او با آرای موافقی بیش از آرای آن روز و با آرای مخالفی به مراتب کمتر از آن هنگام، موفق به اخذ این رتبه شد.»

سیل و گرد و خاک

روزنامه ایران در گزارشی جالب با عنوان «سیل به‌داد خشکسالی رسید» بدون اشاره به خسارت این سیل به مردم و کشاورزان و بی تدبیری برخی مسئولان دولتی نوشت: «چند روزی است که یک سامانه بارشی بسیار گسترده و سنگین وارد کشور شده و شهرهای جنوبی کشور را شبیه «ونیز» کرده است. اوج این بارش‌ها در استان‌های خوزستان، سیستان وبلوچستان و فارس رخ داد و مسئولان کشور را برای مهار سیلاب‌ها از تهران به جنوب کشور کشاند. اگرچه این وضع بحرانی بود اما وزیر نیرو یک نکته مثبت در مورد آن می‌گوید؛ «سیل خشکسالی را ترمیم کرد.»

آمارهای شرکت مدیریت منابع آب نیز این ادعای حمید چیت چیان را تأیید می‌کند. بر اساس این آمار، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا روز گذشته بالغ بر 142 میلیمتر بود. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت(133 میلیمتر) 7درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته(141 میلیمتر) 1 درصد افزایش نشان می‌دهد. روزگذشته حجم بارش‌ها به 234.02 میلیارد مترمکعب رسید.

یک درصد رشد بارش‌ها نسبت به میانگین 47 ساله اتفاق نادری است که بارش‌های سیل آسای اخیر مسبب آن بوده‌اند. به این ترتیب جنوب کشور بعد از چندین ماه بدون بارش بخشی از کمبود بارش‌هایش جبران و روح تازه‌ای در کالبد تشنه این مناطق دمیده شد. اتفاق خوشی که اگر سدها نبودند فاجعه بار بود.»

 اسلحه و مشروب در تهران آزاد!/ تغییر استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

روزنامه قانون اما در گزارشی انتقادی با عنوان «پشـتم گرمه!» نسبت به عملکرد ستاد مدیریت بحران انتقاد کرده و این را پرسیده که چرا رئیس‌سازمان مديريت بحران كشور پاسخگوي عملكرد ضعيف خود نيست؟ در بخشی از این گزارش می خوانیم: « نجار از هم‌ولايتي‌هاي حسن روحاني، زاده سرخه وبنا به برخی گفته ها از اقوام رييس‌جمهور ايران است.در اين سال‌ها نيز هر زماني حادثه‌اي رخ‌داد و رسيدگي مناسبي در اين زمينه‌صورت نگرفته است، پاسخ مناسبي ارايه نكرده و حتي با اظهارات متفاوت سعي كرده است تا خود را از اين قصور مبرا نشان دهد و از همه بدتر آنكه كسي نيز از وي پاسخي نخواست! فردي كه در اين روزگار بحراني كشور، از اتاق گرم و صندلي نرم خود تكان نخورده و مردم بحران زده كشور را تنها گذاشته است، چرا بايد در اين جايگاه حساس باقي بماند؟ بدون شك ميان احمدي نژاد و روحاني تفاوت‌هاي چشمگيري است و به هيچ وجه نمي‌توان اين رييس‌جمهور را با آن رييس‌دولت، يكسان دانست ولي به نظر برخي، رودربايستي‌ها در اين دولت ، بلاي جان تدبير و اعتدال شده و اميد به تغيير را كمرنگ كرده است.»

انتخابات 96 ریاست جمهوری

حسن رسولی در گفت‌وگو با «آرمان امروز» با عنوان «تغییر استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان» مطرح کرد، «در شرایط کنونی جریان اصلاحات باید استراتژی انتخاباتی خود را تغییر بدهد و به جای اینکه با یک گزینه در انتخابات شرکت کند، با چند گزینه در کنار آقای روحانی و به موازات ایشان در انتخابات حضور یابد. گزینه‌هایی که در کنار آقای روحانی معرفی می‌شوند باید در فضای انتخاباتی در جهت تببین و اشاعه گفتمان اصلاحات حرکت کنند و مسیر‌های جدیدی را پیش روی اصلاح‌طلبان باز کنند».

 اسلحه و مشروب در تهران آزاد!/ تغییر استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «راهبرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان» با اشاره به نشست شوراي سياستگذاري با رياست عارف نوشت: « گام‌هاي انتخاباتي در زمستان سرد تهران در حال شتاب گرفتن است. اصلاح‌طلبان كه اميد بسياري به پيروزي دوگانه در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها بسته‌اند، پس از عبور از شوك فقدان آيت‌الله هاشمي آرام آرام در حال بازيابي خود در موقعيت پساهاشمي هستند و مي‌كوشند تا خرد جمعي را جانشين تدبير هاشمي كنند. ديروز نشست شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با همين رويكرد برگزار شد و «كليات راهبردهاي انتخاباتي» اصلاح‌طلبان در آن مورد بحث و بررسي اعضا قرار گرفت و سپس با اكثريت آرا به تصويب رسيد. هنوز درباره خروجي اين نشست، داده‌هاي دقيقي در دست نيست اما يكي از مهم‌ترين خروجي‌هاي نشست ديروز «تكذيب تعيين هرگونه مصداق و ليست انتخاباتي براي شوراها» بود؛ تاكيد جدي شوراي عالي سياستگذاري در اين باره راه را بر گمانه‌زني‌هاي كنوني در فضاهاي مجازي مي‌بندد كه شائبه تحميل كانديداهاي خاص و پهن كردن سفره سهم‌خواهي‌ها را مي‌دهد.»

اسلحه و مشروب آزاد!

اسلحه و مشروب در تهران آزاد!/ تغییر استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «اسلحه و مشروب آزاد!» با ادعای اینکه يك كليك، فاصله شهروندان ايراني تا خريد مشروبات الكلي و سلاح گرم وجود دارد، نوشت: « اينجا اسلحه‌فروشي و مشروب‌فروشي مجازی ايران است و شما تنها يك كليك با خريد اسلحه گرم يا انواع و اقسام مشروبات الكلي فاصله داريد. ‌كانال‌هاي تلگرامي، صفحات اينستاگرامي و سايت‌ها و صفحات موجود در انواع و اقسام شبكه‌هاي اجتماعي مجازي فروشگاه‌هايي امن و در دسترسي است كه حتي افراد غير‌حرفه‌اي هم به آساني مي‌توانند آنها را پيدا كنند و براي خريد انواع مشروبات الكلي يا سلاح گرم اقدام كنند. برون داد اين خريد و فروش آنلاين را هم مي‌توان در رشد آمار جنايت با سلاح گرم و آمار تأمل برانگيز مصرف مشروبات الكلي مشاهده كرد؛ آماري كه نشان مي‌دهد فضاي مجازي امنيت فضاي عمومي جامعه را به بازي گرفته است.

آمار درگيري و قتل با سلاح گرم به 34 درصد رسيده است و آنطور كه علي اكبر سياري، معاون وزير بهداشت در ديدار با مقامات ناجا خبر داده بود، در ايران سالانه ۴۲۰ ميليون ليتر الكل مصرف مي‌شود، آن هم توسط 130 تا 400 هزار الكلي‌! از سوي ديگر فروردين ماه سال جاري بود كه دادستان تهران از دستگيري 2 هزار و 900 راننده مست تنها در تهران طي سال گذشته خبر داد. آمار و ارقام تأمل برانگيز در دسترس بودن مشروبات الكلي و اسلحه گرم در حالي است كه اين كالاها در قانون فعلي ايران جزو ممنوعه‌ها هستند، با وجود اين تهيه اين ممنوعه‌ها چندان سخت نيست و گران تمام نمي‌شود.»

طرح از روزنامه شهروند
اسلحه و مشروب در تهران آزاد!/ تغییر استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان