جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سفر قاسم سلیمانی به روسیه برای سومین بار طی یک سال گذشته

سفر قاسم سلیمانی به روسیه برای سومین بار طی یک سال گذشته

شبکه خبری «فاکس نیوز»، چهارشنبه 15 فوریه به نقل از منابع امنیتی آمریکایی گزارش داد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران، به روسیه سفر کرده است.

این شبکه خبری، سفر سلیمانی به روسیه را، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند زیرا  نام قاسم سلیمانی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل بوده و از سفر منع شده است.

برپایه گزارش «فاکس نیوز»، سلیمانی سه‌شنبه 14 فوریه، به وسیله هواپیمای شرکت خطوط هوایی «ماهان» برای سفری چند روزه، به روسیه رفته و قرار است طی آن با شماری از مسئولان روس، دیدار و گفت‌وگو کند.

این گزارش افزوده است که سلیمانی در دیدارهای خود، ناخرسندی تهران را از نزدیکی روسیه با پادشاهی سعودی و دیگر کشورهای عربی و عقد قراردادهایی برای فروش اسلحه به آن‌ها، ابراز خواهد کرد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، درخواست شبکه «فاکس نیوز» برای اظهار نظر درباره این گزارش را، بی پاسخ گذاشته است. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از سفر سلیمانی به روسیه، اطلاعی ندارد.

این شبکه خبری می‌گوید که طی یک سال گذشته، این سومین سفر سلیمانی به روسیه است. این شبکه آمریکایی افزوده که سلیمانی پس از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 هم به مسکو سفر کرده و طی آن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، دیدار کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، سال 2007 در قطعنامه 1747، قاسم سلیمانی و شماری از مسئولان ایرانی دیگر را به خاطر ارتباطشان با برنامه موشکی ایران و نقششان در ساخت موشک‌های حامل کلاهک‌ هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و آن‌ها را از سفر منع کرد.

24 ژانویه 2011، اتحادیه اروپا، نام‌های قاسم سلیمانی، محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسدران ایران و حسین طائب فرمانده اطلاعات سپاه را به خاطر تهیه جنگ‌افزار برای ارتش سوریه به منظور سرکوب اعتراض‌ها، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

ایالات متحده آمریکا هم اوت 2012، قاسم سلیمانی را به خاطر کمک تسلیحاتی به نظام سوریه و دخالت نظامی میدانی و لجستگی در این کشور، به فهرست تحریم‌های خود افزود.