مهندس میر حسین موسوی و شیخ مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 ایران هستند. زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی است که نقشی موثر در جنبش اعتراضی آن دوره داشت.

به گزارش صدای آمریکا، وزات امور خارجه آمریکا، ادامه حصر خانگی رهبران جنبش سبز را برخلاف قوانین بین‌المللی و حقوق سیاسی که ایران نیز به آنها متعهد است، دانست.

در این بیانیه آمده است: «ما نیز به جامعه جهانی در محکومیت این بازداشت‌ها بدون اتهام و برگزاری دادگاه عادلانه می‌پیوندیم و خواستار آزادی فوری آنها هستیم».

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، اصلاح طلبان که معقتد به روی دادن تقلب گسترده و سازماندهی شده در انتخابات بودند، دست به اعتراض زدند. حاصل سرکوب انتظامی و امنیتی این اعتراض‌ها، ده‌ها کشته در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها و صدها زندانی بود.

مدتی پس از آغاز اعتراض‌ها، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در حصر خانگی قرار داده شدند.

روز دوشنبه 13 فوریه، کاربران ایرانی توییتر با هشتگی درباره رفع حصر، مطالبه آزادی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به جمع ترندهای اصلی جهان رساندند.

در همین حال جعفری دولت آبادی دادستان تهران، روز چهارشنبه 15 فوریه، در سخنانی، به برخی مطالب روزنامه‌ها و سایت‌های خبری در خصوص موضوع حصر اشاره کرد و گفت: «حصر یک تصمیم ملی است و بسیاری از دستگاه‌های ذی‌صلاح در این تصمیم دخالت داشته‌اند. لذا برخی افراد نمی‌توانند بگویند که حصر را قبول ندارند و چنین اظهاراتی فاقد مبنا است؛ زیرا این مساله مربوط به مصالح ملی و کلان کشور است».