پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ژنرال مایکل فلین از سمت مشاوره امنیت ملی پرزیدنت ترامپ استعفا کرد.

ژنرال مایکل فلین از سمت مشاوره امنیت ملی پرزیدنت ترامپ استعفا کرد.

کیت کلاگ جانشین مایکل فلین: هیچ تفاوتی میان نظام ایران و نظام داعش نیست و هردو تروریستند.

مایکل فلین در اواخر دوران زمامداری باراک اوباما تماسهای متعددی با سفیر روسیه درآمریکا برقرار کرده، اما در مورد مفاد و محتوای گفتگوهایش با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه، گزارشهای ناقصی به مقامات مافوق خودش تحویل داده بود.

مایکل فلین با قبول مسئولیت خوددرارائه گزارشهای ناقص درمورد ارتباط با روسیه  استعفای خودرا تقدیم ترامپ نمود.

عده ای  از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه و  حزب دمکرات آقای مایکل فلین را شدیدامورد انتقاد قرار داده بودند. و خانم نانسی پلوسی  رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان حتی اظهار کرده بود که دیگر  «نمیتوان اطمینان داشت که دیدگاه های آقای فلین مبتنی بر تقدم مصالح پوتین نسبت به آمریکا نباشد. در نتیجه او باید کنار رود” .

صبح امروز به یکباره خبر از آن رسید که مایکل فلین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و یکی از چهره های رادیکال ضد نظام حاکم بر ایران در دولت وی ازسمت خود کناره گیری کرده است. خبر به قدری ناگهانی بود که تا چند ساعت گزارش های ضد و نقیضی در مورد این مساله منتشر میشد اما در نهایت مایکل فلین نامه استعفای خود را منتشر ساخت و اکنون سمت وی به یک ژنرال بازنشتسه 72 ساله به نام کیت کلاگ رسیده است.
دولت دونالد ترامپ در اولین ماه از شروع به کار خود شاهد اولین خانه تکانی بزرگ است. ژنرال مایکل فلین مشاورامنیت ملی دونالد ترامپ بعد از چندین و چند گزارش پیاپی از سوی رسانه های دموکرات نظیر CNN ، واشنگتن پست، و نیویورک تایمز در رابطه با ارتباطات مخفی وی با مقامات و سفیر روسیه سرگی کیسلیاک در طی زمان انتقال قدرت و قبل از مراسم سوگند دونالد ترامپ مجبور به ترک مقام خود و استعفا شد.
فلین در متن نامه خود به صراحت بیان کرده است که این استعفا در پی «اطلاعات اشتباه و غطلی» است که از تماس های تلفنی من در اختیار معاون اول رئیس جمهور و دیگران قرار گرفته است. پیش از این نیز مایکل فلین ارتباطات خود با روسیه و مقامات این کشور را تکذیب کرده بود. همچنین مایک پنس معاون اول ترامپ نیز بارها در برابر رسانه ها از وی دفاع کرده بود. در 15 ژانویه مایک پنس در ارتباط با تماس تلفنی میان فلین و سفیر روسیه در آمریکا بیانمکرده بود که این دو هیچ موضوعی مرتبط با ایالات متحده را به بحث نگذاشته اند. اما هفته گذشته مطلبی در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد که  طی آن 9 مقام فعلی و سابق در ایالات متحده بیان کرده بودند که مایکل فلین موضوعاتی که احتمالا قانون اجازه آنها را نداده است با کیسلیاک «سفیر روسیه» به بحث گذاشته است.
طی روزهای گذشته نیز گزارش هایی از سوی رسانه های آمریکایی منتشر شده بود که بیان میکرد مایک پنس دچار یک درگیری ذهنی با این ماجرا شده است و احتمال فریب خوردن توسط فلین را مد نظر دارد. اوایل صبح امروز اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در برابر رسانه ها حاضر شد و به صراحت بیان کرد که فلین از مایک پنس عذرخواهی کرده است.
این اخبار در حالی منتشر شد که صبح امروز اسوشیتدپرس بیان کرد که وزارت دادگستری آمریکا در مورد ارتباطات مایکل فلین با روسیه به دولت ترامپ هشدار داده است. چند ساعت قبل از آنکه دولت اعلام کند که ماجرای ارتباطات مخفی فلین با سفیر روسیه را مورد ارزیابی قرار میدهد – یعنی چند ساعت قبل از آنکه به یکباره فلین استعفا دهد – اسوشیتدپرس بیان کرده بود که وزارت دادگستری طی چند هفته اخیر در مورد این ارتباطات به ترامپ هشدار داده بود است.
مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ استعفا داد / اولین زخم نزدیکی به روسیه بر بدنه دولت ترامپ
اما قبل از همه اینها واشنگتن پست بود که از ماه دسامبر سال گذشته و در زمانی که “سالی یتس” هنوز دادستان کل آمریکا بود در مورد این ارتباطات مخفی – قبل از شروع رسمی ریاست جمهوری دونالد ترامپ – هشدار داده بود و گزارشهایی منتشر کرده بود.  “سالی یتس” بعد از آن که از تایید فرمان ترامپ در منع ورود مسلمانان به آمریکا امتناع کرد از سوی وی برکنار شد.
گفته میشود مهمترین موضوعی که باعث شده ارتباطات فلین با سفیر روسیه جدی شود این بوده است که ماجرا و مساله تحریم های روسیه از موارد اساسی بحث میان این دو بوده است. آن هم قبل از زمانی که دونالد ترامپ به شکل رسمی دولت را در دست بگیرد. قانون ایالات متحده شهروندان عادی آمریکایی را از هرگونه ارتباط سّری و سیاسی با کشورهای خارجی منع میکند.
گزارش های مربوط به این ارتباطات بر اساس گفته ها و اسنادی است که بسیاری از مقامات ایالات متحده در اختیار رسانه ها قرار داده بودند. ارتباطاتی که اسناد آن به حتی قبل از زمان انتخابات یعنی 8 نوامبر نیز میرسد. انتخاباتی که هنوز مساله دخالت روسیه در  آن به نفع دونالد ترامپ جدی است.
هم واشنگتن پست و هم نیویورک تایمز چندی گزارش منتشر کردند که طی آنها به موضوع تحریم های روزهای آخر اوباما در همین رابطه دخالت در انتخابات علیه مقامات روسیه پرداخته شده بود. این مسائل منجر به ان شده بود که از همان زمان میان دموکرات ها در سنا و جمهوری خواهان بر سر حمایت از فلین دودستگی ایجاد شود. دونالد ترامپ در اینباره به خبرنگاران گفته بود: من از این موضوع اطلاعی ندارم من این مساله را ندیده ام این گزارشها چیست؟ من اطلاعی ندارم اما بررسی میکنم.
پیش از این مایک پنس و خود فلین بارها موضوع ارتباط را تکذیب کرده بودند و کاخ سفید نیز گفته بود که موضوع این تماس ها تنها پیام های تبریک کریسمس بوده است.

هنوز اخبار مربوط به استعفای فلین داغ بود که به سرعت بیانیه ای از سوی کاخ سفید منتشر شد و بیان کرد که کیت کلاگ ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به عنوان جانشین عملیاتی فلین منصوب شده است.  در متن این بیانیه با اشاره به سوابق نظامی کلاگ بیان شده است که وی دو دوره در جنگ ویتنام شرکت کرده و سه نشان افتخار وپیروزی در کارنامه خود دارد.

انتصاب کیت کلاگ به جانشینی فلین
کیت کلاگ، 72 ساله در اوهایو متولد شده است و 36 سال خدمت نظامی کرده است. در ویتنام و به عنوان نیروی ویژه در کلمبیا و همچنین طی دوره اول جنگ عراق که در ستاد عملیاتی لشگر هشتاد و دوم هوایی آمریکا حضور داشته.  وی از سال 1977 تا 1989 نیز فرماندهی این لشگر را بر عهده داشت و بعد از آن نیز که در دوره بعد از جنگ عراق در سال 2004 به عنوان افسر ارشد ستاد عملیات در دوره موقت دولت عراق خدمت کرد وجهه ای ملی پیدا کرد.
وی نیز مشابه با ماتیس عقاید افراطی در مورد  رژیم ایران دارد و در يادداشتي متذکر شده  که تفاوتي ميان ايدئولوژي ايران و داعش وجود ندارد. وي همچنين ايران را مستقيما مسئول کشته شدن دستکم 500 آمريکايي حاضر در جنگ عراق و افغانستان مي‌داند.
وی بعد از بازنشستگی در ارتش در چند شرکت تکنولوژی از جمله اوراکل و شرکت تکنولوژی دفاعی کوبیک دیفنس در نقش پیمانکار حاضر شد تا از تجربیات علمیاتی و نظامی خود در یک حوزه دیگر بهره بگیرد.
وی در مقایسه با مایکل فلین چندان سابقه ای در حضور در کاخ سفید ندارد. وی در تیم انتقال قدرت ترامپ نیز حضور داشته است اما نقشی بیشتر نمایشی بر عهده داشته است و بعد از انتقال قدرت نیز به عنوان رئیس دفتر و دبیر اجرایی شورای امنیت ملی آمریکا منصوب شده است که از وی یک سنگین وزن نظامی ساخته بود که در مقامی بسیار پایین تر از صلاحیت خود قرار گرفته است.
وی اکنون به شکل موقت قرار است وظایف فلین را بر عهده بگیرد اما از گزینه های جدی تری که برای جانشینی فلین سخن به میان آمده باید به دیوید پترائوس – که قبل از این برای وزارت دفاع و خارجه مطرح  شده بود – و همچنین رابرت هوارد از کارمندان سابق سنت کام زیر نظر ماتیس و البته از اعضای شورای امنیت ملی دوران جرج بوش اشاره کرد.