پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌های 25 بهمن؛

اخبار ویژه روزنامه‌های 25 بهمن؛

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

*********

جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی کیهان

آقای ظریف! مسائل خارجی را نباید موضوع رقابت‌های داخلی کرد
وزیرخارجه می‌گوید مسائل خارجی نباید موضوع رقابت‌های داخلی شود.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با سایت انتخاب گفته است: خوب نیست مسائل خارجی موضوع رقابت‌های سیاسی داخلی قرار بگیرد نگرانی من تخریب خودم و همکارانم نیست اما آنچه برای ما ناگوار بود، این بود که این تخریب‌ها بر مذاکرات تاثیر ناگواری می‌گذاشت. حالا برخی می‌گفتند که خوب است طرف خارجی بداند که در ایران نظرات مخالفی وجود دارد اما متاسفانه پیام برخی موضعگیری‌ها به طرف مذاکره این بود که تیم مذاکره‌کننده ایران تعلقی به مقاومت و خواست‌های ملی ندارد. هرچند من یقین دارم که برخوردهای ما در مذاکرات این توهم را از آنها دور کرده بود اما بالاخره تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.»
وی سپس موضوع انتشار سخنانش با اعضای کمیسیون امنیت ملی را از جمله اتفاقات مخرب دانست.
وزیر امور خارجه همچنین درباره اینکه آیا رهبرمعظم انقلاب در جریان ریز مذاکرات بوده‌اند یا خیر، تصریح کرد: «موضوعات مهمی که در مذاکرات مطرح می‌شد به اطلاع رهبرمعظم انقلاب می‌رسید. اما ایشان درباره جزئیات اظهارنظر نمی‌کردند بلکه خطوط کلی را مشخص می‌کردند. اما ما بر حسب وظیفه به صورت مکتوب و شفاهی جزئیات را هم گزارش می‌دادیم اما خب شأن رهبری ورود به آن جزئیات نبود.
ما درباره اصول و چارچوب مذاکره و پیشنهادهایمان درباره اینکه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا با تحریم‌های داخلی یا کنگره آمریکا چه کنیم صحبت می‌کردیم و ایشان هم هر وقت مصلحت می‌دیدند، رهنمود می‌دادند اما منش و مشی ایشان این نیست که وارد جزئیات شوند.»
اظهارات ظریف مبنی بر اینکه مسائل خارجی نباید موضوع رقابت‌های داخلی شود، برخلاف اظهارات وی در شورای روابط خارجی آمریکاست. وی سال 93 در این شورا و در پاسخ هاله اسفندیاری که پرسید «آیا شکست مذاکرات بر سیاست داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود»، گفت: «بی‌تردید  همین‌طور است، زیرا ما روندی را شروع کردیم که هدف آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است.
اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند؛ مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند… باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای نگاه به آینده داشتن، با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رأی نشان خواهند داد.» وی تصریح کرده بود که نوع رفتارغرب، موجب کنار رفتن اصلاح‌طلبان در سال 84 و از جمله بازنشستگی شخص وی شده بود.
ظریف همچنین در ماه‌های اول وزارت خود و در آغاز مذاکرات هسته‌ای، در اظهاراتی خلاف امنیت ملی و خلاف واقعیت‌های قدرت نظامی ایران مدعی شد آمریکا قدرتی دارد که می‌تواند ظرف 5 دقیقه تمام توان دفاعی و نظامی ما را نابود کند(!)گزارش وال استریت ژورنال و اکونومیست از ضدآمریکایی‌ترین راهپیمایی 22 بهمن

روزنامه وال‌استریت ژورنال با اشاره به تشدید فضای ضد‌آمریکایی در ایران و تجلی آن در راهپیمایی 22 بهمن تصریح کرد این فضا، جریان غربگرا و سازش‌طلب را تهدید می‌کند.
وال‌استریت ژورنال نوشت: احساسات ضد‌آمریکایی، همواره یک نیروی سیاسی در ایران به شمار آمده و موقعیت نیروهای میانه‌رو را تضعیف می‌کند. هر چه غلظت این احساسات ضد‌آمریکایی بیشتر باشد، موقعیت میانه‌رو‌های داخلی ایران نیز متزلزل می‌شود.
براساس آخرین نظرسنجی دانشگاه مریلند، تمام پرسش‌شوندگان ایرانی مذاکره مجدد با آمریکا بر سر توافق را رد کرده‌اند.
این روزنامه افزود: انتخابات ایران به گونه‌ای است که نمی‌توان از قبل پیش‌بینی کرد چه کسی برنده است. در مورد خود روحانی هم در انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش همین‌طور بود.
در مقطعی که اصطکاک میان دو کشور ایران و آمریکا به اوج خود رسیده ایران سالگرد پیروزی انقلاب خود را روز جمعه در حال و هوایی برگزار کرد که احساسات ضد‌آمریکایی در آن غلظت بیشتری نسبت به سالهای قبل داشت و مراسم یک آمریکایی ملعون جدید داشت  به نام «دونالد ترامپ». البته حرکت‌هایی که ترامپ علیه ایران انجام داده است نیز به سهم خود بر غلظت این احساسات تند ضد آمریکایی در داخل ایران دامن زده است. او تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.
پاسخی که رهبر ایران به این تحرکات ترامپ داد و وی را و آمریکا را تقبیح کرد؛ نقش بسزایی در رویکرد ضدآمریکایی داشت.
وال استریت ژورنال خاطر نشان کرد: مراسم بزرگداشت انقلاب ایران در روز جمعه کما‌فی‌السابق با آئین همیشگی سوزاندن پرچم آمریکا و سر دادن شعارهای ضد‌آمریکایی همراه بود اما امسال رنگ و لعاب ضدآمریکایی آن بسیار قوی‌تر از سالهای گذشته بود.
در مراسم امسال تمثالی از رئیس‌جمهور آمریکا به نمایش گذاشته شده بود که در تله افتاده است.
پوستری هم ترامپ را  در حالی که یک تفنگ روی صورتش نشانه رفته است نشان می‌داد.
البته این رویه معمول تمام مراسم و راهپیمایی‌ها در ایران است. حتی در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» هم این‌گونه جلوه‌گری‌های ضد‌آمریکایی مرسوم بود.
روحانی در سخنرانی خود در این راهپیمایی برجام را موفقیت‌آمیز توصیف کرد اما نظرسنجی‌ها مشخص می‌کند که ایرانی‌ها معتقدند که توافق هسته‌ای کمک چندانی به رونق اوضاع زندگی و معیشت مردم نکرده است.
«مهدی خلجی» از اعضا «موسسه سیاست خاور نزدیک» در واشنگتن در این باره می‌گوید «اگر مردم اثرات توافق هسته‌ای را در زندگی روزمره‌شان لمس نکنند،‌ عصبانی خواهند شد و روحانی را یک رئیس‌جمهور شکست‌خورده خواهند دانست.»
در راهپیمایی روز جمعه، بعضی از راهپیمایان با توجه به حملات ترامپ به ایران می‌گفتند که یک رئیس‌جمهور شجاع می‌خواهند که مقابل او بایستد.
یکی از تظاهرکنندگان که شغلش مکانیک است می‌گوید: «اگر شما یک قدم به عقب بروید آنها یک قدم جلو خواهند آمد. پس ما کسی را می‌خواهیم که حمله کند.»
در همین حال مجله اکونومیست در گزارشی خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت جدید آ‌مریکا، به تقویت احساسات ضدآمریکایی در ایران منجر شده است. تظاهرات امسال در بزرگداشت روز پیروزی انقلاب ایران، یکی از بزرگترین راهپیمایی‌ها در نوع خود بود. اکنون حرف تندروها مبنی بر اینکه آمریکا مردم ایران و نه فقط رژیم را هدف گرفته، ثابت شده است.
این نشریه افزود: «آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی خود به همین مناسبت آمریکا را مسخره کرد و گفت: «آقای ترامپ. ممنون که چهره واقعی آمریکا را به ما نشان دادی.» حتی اصلاح‌طلبان هم که برنامه هسته‌ای ایران را اوراق کردند و به عنوان عمل به قرارداد هسته‌ای، مواد  غنی شده را به غرب تحویل داده‌اند احساس می‌کنند به آنها خیانت شده است.
جواد ظریف که به عنوان وزیر خارجه ایران با شش کشور جهان برای امضا این قرارداد مذاکره کرد اکنون دیگر لبخندش را از دست داده است. او زیر لب غر می‌زند که روزهای سختی در پیش است.
حتی رئیس‌جمهور پیشین محمد خاتمی هم که دنبال تجدید روابط بود، از اصلاح‌طلبان خواست تا هم‌صدا با تندروها آمریکا را محکوم کنند.دولت پاسخگو نیست /اشتغال، راهبرد و متولی ندارد

یک روزنامه حامی دولت نوشت چرا اشتغال، راهبرد و متولی ندارد؟
در حالی که مقامات دولتی برای عملکرد خود در زمینه اشتغال احسنت و مرحبا می‌گویند، واقعیت‌ها – وقتی آثار برخی از مراکز دولتی – از تشدید بیکاری حکایت می‌کند. در این زمینه روزنامه آفتاب‌یزد نوشت: اشتغال از آن دست موضوعاتی است که هنوز متولی مشخصی ندارد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرده موضوع اشتغال تنها متوجه این وزارتخانه نیست و اساسا وظیفه این وزارتخانه اشتغالزایی نیست.
این ادعا می‌تواند درست باشد از آن جهت که اشتغال مسئله‌ای نیست که تنها یک وزارتخانه مسئولیت ایجاد آن را داشته باشد اما اشکال آنجاست که هیچ دستگاهی زیر بار مسئولیت‌های خود در قبال اشتغال نمی‌رود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی در این خصوص اعلام کرده که راهبرد مشخص و جامعی برای اشتغالزایی و رفع مشکلات اجرایی وجود ندارد و دستگاه مشخصی نیز وظیفه راهبری این مشکل و پاسخگویی در قبال آن را نپذیرفته است.
این مرکز در گزارش خود با بیان این مطلب که بیکاری موضوعی نیست که با یک اقدام خارق‌العاده بتوان بر آن فائق آمد، افزوده است: در حال حاضر نه راهبرد مشخص و جامع برای اشتغالزایی و رفع مشکلات اجرایی وجود دارد و نه دستگاه مشخصی وظیفه راهبری این مشکل و پاسخگویی در قبال آن را پذیرفته است. ترکیب بودجه و اعتبارات مرتبط با موضوع اشتغالزایی آن نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.
غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به آفتاب یزد گفت: بحث اشتغال توسط یک دستگاه قابل حل نیست. بیکاری یک مشکل ملی است که همه دستگاه‌ها باید به آن ورود کنند.
ضروری است یک دبیرخانه در ستاد دولت تشکیل شود تا وظایف تمام دستگاه‌ها در قبال اشتغال را مشخص و هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
جعفرزاده در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی اشتغال که در حال حاضر وجود دارد کارکرد لازم را  برای این منظور ندارد، گفت: بالاخره وقتی وضعیت اشتغال چنین است حتما این شورا کارکرد لازم را نداشته است. در هر صورت، خروجی شورای عالی اشتغال خوب نبوده است. وی افزود: همه مدیران درخصوص اشتغال، فقط حرف می‌زنند در حالی که تعداد بیکاران سال به سال افزایش می‌یابد. این نشان می‌دهد که ما یک راهبرد مشخص درخصوص اشتغال نداریم چرا که اگر نقشه راه داشتیم الان وضعیت اشتغال خیلی بهتر بود.
جعفرزاده گفت: یک موضوع دیگر هم این است که ما هنوز در تعاریف اولیه درخصوص بیکاری و اشتغال مشکل داریم. به عنوان مثال اگر یک نفر 10 مورد پروانه فعالیت تولیدی داشته باشد هر کدام از این پروانه‌ها را به عنوان یک شغل حساب می‌کنند. باید یک تعریف واحدی از آمار ایجاد شغل و آمار بیکاران ارائه شود تا نظام برنامه‌ریزی کشور دچار مشکل نشود.
در همین حال، روح‌الله بابایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی وضعیت اشتغال باشد و سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت صنعت هم در این خصوص باید پاسخگو باشند.
طرح سؤال «چرا اشتغال راهبرد و متولی ندارد؟» آن هم در آخرین ماه‌های دولت یازدهم در حالی است که رئیس‌جمهور دیروز با فرافکنی پرسید مسائل اقتصادی را چه کسانی باید حل کنند؟(!)
جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی ایران
گزارش فارین افرز از روابط ایران و روسیه
فارین افرز مجله امریکایی با اشاره به تلاش‌های ترامپ برای نزدیکی با پوتین و فاصله انداختن بین روسیه و ایران نوشته است: آنچه رئیس جمهوری جدید امریکا و مشاورانش بزودی در خواهند یافت این است که روابط و همکاری‌های ایران و روسیه پیشینه قدرتمندی دارد. در دهه گذشته بین ایران و روسیه روابط نظامی و اقتصادی و سیاسی‌ای وجود داشته که این دو کشور را در 25 سال اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای به هم نزدیک کرده است.

امروز نیز دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم این روابط استراتژیک بین دو کشور قوی‌تر از گذشته است. به گزارش انتخاب، در ادامه این گزارش آمده است: همه اینها نشان می‌دهد که با وجود خواسته‌های کاخ سفید، روابط ایران و روسیه پردوام و انعطاف ناپذیر است. در واقع این تلاش‌های دولت ترامپ چیزی بیش از تلاش‌های دولت کلینتون در دهه 1990 برای منصرف کردن روسیه از حمایت از ایران و ورود به جبهه غربی  نیست.

روانکاوی سیا برای گروگان‌های امریکایی

یک روزنامه امریکایی نوشت: سازمان جاسوسی امریکا برای اطمینان حاصل کردن از وضع سلامتی گروگان‌های سفارت امریکا در تهران در سال 1358، 200 بار با استفاده از 6 روانکاو، عملیات جاسوسی انجام داده بود.

به گزارش ایرنا، روزنامه مورنینگ پست افزود: طبق مدارک طبقه‌بندی شده که چندی پیش در پایگاه اطلاعاتی سازمان سیا در دسترس عموم قرار داده‌اند، این گروه روانکاو در اتاقی در یک ساختمان قدیمی در شهر «فورت مید» امریکا بیش از 200 بار در عملیات جداگانه توانستند از طریق هوا گروگان‌ها را ببینند که در کجا نگهداری می‌شوند، چگونه تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و شرایط سلامتی‌شان چگونه است؟

گزارش روزنامه امریکایی از پایگاه مردمی روحانی

روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که حسن روحانی همچنان از پایگاه مردمی نسبتاً خوبی در ایران برخوردار است. به گزارش ایرنا، این روزنامه امریکایی افزود: براساس آخرین نظرسنجی که دانشگاه «مریلند» امریکا انجام داده است، مردم به هر ترتیب روحانی را برای ریاست جمهوری ترجیح می‌دهند. روحانی به دلیل آنکه یک رقیب تندرو خیلی برجسته‌ای در انتخابات پیش رو ندارد، شانس انتخاب شدن مجددش زیاد است.ادعای روزنامه اماراتی علیه ایران

روزنامه اماراتی «الخلیج» به نقل ازمنابع نظامی یمنی ادعا کرد که حوثی‌ها پهپادهای مجهز به سیستم پرتاب موشک در اختیار دارند. به گزارش ایرنا، الخلیج به نقل از یک منبع نظامی مسئول در یمن افزود عبدالملک حوثی رهبر انصارالله یمن گفته است که این گروه هواپیماهای بدون سرنشین و بزودی موشک زمین به هوا می‌سازد.
این منبع نظامی مدعی شد که ایران پهپادهای مجهز به سیستم پرتاب موشک را در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد.
جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییخراسان
تصمیم  دولت برای بازطراحی راکتور اراک
بر اساس پیشنهادی که هم اکنون در حال بررسی توسط تعدادی از کارشناسان و مسئولان دولتی است، مقرر شده به منظور عملیات بازطراحی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، نسبت به درج تغییرات و انجام اصلاحاتی در شرح وظایف و فعالیت های مندرج در اساسنامه شرکت “تولید و توسعه انرژی اتمی ایران” اقدام و موارد مذکور با توجه به ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت، اعمال شود.دستور جدید کابینه برای کاهش خطرات زلزله

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به عباس آخوندی، مقرر شده به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل وقوع حوادث احتمالی، مبلغ 10 میلیارد ریال از محل منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، جهت اجرایی کردن اولویت های تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی در خصوص کاهش خطرات ناشی از زلزله و لغزش زمین در اختیار مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی قرار بگیرد و گزارش عملکرد مذکور، هر سه ماه یک بار به دولت ارائه شود.

 جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییآرمان

نامه خانواده‌های شهداي پلاسكو به تندگويان

شنیده شد که خانواده‌های معظم شهداي آتشنشان طي نامه‌اي خطاب به مهندس محمدمهدي تندگويان همراه با امضا و اثر انگشت، نمايندگان خود را جهت ارتباط با كمپين و حضور در جلسات بررسي حادثه پلاسكو، معرفي کردند. در این نامه آمده است: ماخانواده‌هاي شهداي آتشنشان، آقايان اسماعيل مهرورز، محمود داداشي و جعفركوهي را به عنوان نمايندگان تام‌الاختيار خود براي حضور در تمام جلسات مرتبط با حادثه پلاسكو انتخاب مي‌كنيم.

علت سقوط پهپاد نيروي دريايي ارتش

شنیده شد که فرمانده منطقه دوم دريايي ولايت نداجا از سقوط يك فروند هواپيماي بدون سرنشين مدل دست‌سازآموزشي خبر داد. امير دريادار دوم رضا عباسي گفت: اين هواپيماي بدون سرنشين از نوع «مدل دست‌سازآموزشي» بوده كه به علت خاموش شدن موتور از كنترل خارج و پس از برخورد با كابل برق منجر به آتش سوزي شده است. وي افزود: خوشبختانه اين سانحه هيچ خسارت جاني نداشته است.

تجمع‌ مرغداران مقابل مجلس

شنیده شد که جمعي از مرغداران سراسر كشور دیروز مقابل مجلس تجمع كردند. ايلنا نوشت؛ تجمع‌كنندگان پلاكاردهايي همچون «منتخبين ملت حمايت، حمايت»، «مرغداران و كارگران بيكار شدند» و «عامل نابودي مرغدار سازمان جهاد است» را در دست داشتند.