پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پیوستن اردن به فرستادگان روسیه، ترکیه، سازمان ملل و نظام ایران در مورد آتش بس سوریه

پیوستن اردن به فرستادگان روسیه، ترکیه، سازمان ملل و نظام ایران در مورد آتش بس سوریه

خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک،  با استناد به «منابع مطلع»، درگزارشی اعلام کرد که نمایندگان پادشاهی اردن  برای نخستین بار در نشست آستانه شرکت کرده اند. حضور اردن ازآن رو اهمیت فراوان دارد که درپی سفر ملک عبدالله پادشاه اردن به آمریکا و دیدار و گفتگوی او پیرامون مسایل منطقه و سوریه و برقراری مناطق امن صورت میگیرد.

خبرگزاری تسنیم – سپاه پاسداران- مینویسد که به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های سه کشور ِ طرف گفت‌وگو در مذاکرات آستانه، قرار است به موضوعات «حفظ آتش‌بس، و همکاری برای کنترل و رصد موارد نقض آن» و در عین‌حال «همکاری بر سر کمک‌رسانی‌های انسان‌دوستانه و افزایش اعتماد میان دولت و اپوزیسیون» بپردازند. بر این اساس مقرر شده که «نظارت بر مکانیسم  آتش‌بس،  طبق توافق ۲۹ دسامبر (توافق صورت‌گرفته میان روسیه و ترکیه)، مورد بررسی فنی – اجرایی قرار گیرد». از جانب دیگر روزنامه حریت  ترکیه،  حزب‌الله لبنان و نیروهای دولتی سوریه را «مسئولان اصلی موارد نقض آتش‌بس» معرفی میکند و در عین حال خیر از تشویق  دولت ترکیه به اپوزیسیون سوری در باره ضرورت شرکت آن‌ها  در مذاکرات مربوط به «آینده تشکیل دولت در سوریه»؛ و به‌طور مشخص رایزنی پیرامون «قانون اساسی‌ جدید- که قرار است ۲۰ فوریه در ژنو موزد بحث قرار گیرد-» میدهد.

اردن به پیشنهاد روسیه در مذاکرات حضور یافته

 پیوستن اردن به مذاکرات سوریه نیز تازگی دارد.  اشاره  روزنامه حریت به پیش نویس طرح قانون اساسی ارائه‌شده از سوی سوریه (روسیه) به نماینده مخالفان اسد  و اپوزیسیون سوریه است. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که بخشی از اپوزیسیون سوریه  که در آستانه حاضر شده و با وزیر خارجه روسیه دیدار کرده‌اند، «پیش‌نویس ارائه شده را نپذیرفته‌اند».

در تابستان گذشته روسیه پیشنهاد تشکیل ائتلافی علیه داعش با حضور بشار اسد، عربستان، اردن و ترکیه را داده بود؛ آن‌هم در زمانی که دمشق در محاصره نسبی قرار گرفته بود و حکومت اسد هنوز با موفقیت‌های ماه‌های گذشته فاصله داشت. پیشنهادی که البته به جایی نرسید.

به نوشته رادیو فردا تازه‌ترین تحولات در آستانه در حالی صورت می‌گیرد که گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه»، عمدتا متشکل از شبه‌نظامیان کـُرد «یگان‌های مدافع خلق»، اعلام کرده‌اند با «افزایش کمک‌های دولت ترامپ» فاز تازه‌ای از عملیات علیه «داعش» در رقه را آغاز کرده‌اند. ترکیه، گروه “ی‌پ‌گ” را یک گروه تروریستی می‌داند و با تشکل کــُرد دیگری به نام «شورای ملی کـردهای سوریه» گفت‌وگو می‌کند.