پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اقدامات احتمالی دولت دونالدترامپ درصورت تکرارآزمایشهای موشکهای بالیستیک از سوی رژیم ایران چه میتواند باشد؟

اقدامات احتمالی دولت دونالدترامپ درصورت تکرارآزمایشهای موشکهای بالیستیک از سوی رژیم ایران چه میتواند باشد؟

گفتگو با رابرت جرویس؛ استاد دانشگاه کلمبیا درباره آینده روابط ایران – آمریکا

رابرت جرویس از نظریه پردازان بزرگ روابط بین الملل و واضع نظریه «ادراک و سوء ادراک» در روابط بین الملل، در مصاحبه ای با «کلیر فوران» در نشریه آتلانتیک، آخرین دیدگاه های خود در رابطه با دولت دونالد ترامپ و اقدامات اخیر وی به ویژه در مورد ایران را بیان کرده است. جرویس بر این باور است که آزمایش دوباره موشکی ایران برای آزمون ترامپ، بسیار محتمل است.

به گزارش «تابناک»؛ جرویس استاد دانشگاه کلمبیا در پاسخ به اینکه اهمیت تهدید مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ برای ایران چقدر است، گفته: اهمیت زیادی دارد. تصور کنید زمانی که اوباما گفت، درباره استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز وجود دارد و سپس از حمایت از این خط قرمز با استفاده از نیروی نظامی سر باز زد، چه بهایی را برای آن پرداخت.

منظور من این نیست که اوباما نا موفق بود. به نظر من اوباما در سیاست خود کاملا موفق بود، زیرا در نهایت موضوع انهدام سلاح های شیمیایی از سوریه به خوبی پیش رفت؛ همان چیزی که اوباما می خواست؛ ولی با همان جمله، وی هزینه و سختی زیادی برایش به وجود آمد. افرادی که در دولت وی خدمت کرده اند و آنها هم فکر می کنند که سیاست اوباما صحیح بوده است، همه اعتراف می کنند از این سیاست و از ممانعت اوباما از استفاده از سلاح نظامی ضربه زیادی خوردند. اگر شما تهدیدی کرده و پس از آن عقب نشینی کنید، بهایی را باید برای آن پرداخت کنید. بها این است که تهدیدات بعدی شما کمتر جدی گرفته می شود.

اهمیت تحریم و تهدید ایران توسط آمریکا / اقدام احتمالی دونالد ترامپ در صورت آزمایش مجدد موشکی توسط ایران

جرویس در پاسخ به این پرسش که اگر ایران تصمیم بگیرد بار دیگر یک آزمایش موشکی بالستیک صورت دهد، چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفته است: من فکر می کنم که احتمال یک آزمایش مجدد موشکی از سوی ایران وجود دارد و در این صورت شرایط بسیار سخت خواهد بود. سوال در آن زمان این است که دونالد ترامپ قرار است چه کاری کند؟

مسلما احتمال دارد، ما در مسیر سراشیبی قرار بگیریم که پایان خوشی ندارد و این می تواند منجر به آن شود که ایالات متحده از متحدان خود محروم شود. همچینن شاید منجر به عقب نشینی دولت ترامپ شود که اساسا اعتبار وی را زیر سؤال قرار میدهد. یا آنکه می تواند منجر به اقداماتی شود که دولت ترامپ را در مسیر یک برخورد جدی نظامی با ایران قرار دهد؛ اما آنچه به نظر دولت ترامپ به آن اقدام خواهد کرد، گونه ای از تحریم اقتصادی یک جانبه خواهد بود که از یک سو متحدان ما را بسیار ناراحت می کند، آسیب زیادی به اقتصاد ایران وارد نخواهد کرد و شانس این امر را که حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران برای بار دوم در انتخابات پیروز نشود را افزایش می دهد. این می تواند یک دومینوی بزرگ باشد که در نهایت برجام را در مخاطره قرار می دهد.

جرویس در پاسخ به اینکه در مورد گزارش هایی در خصوص تصمیم دولت ترامپ برای اعمال تحریم بر ایران به خاطر آزمایش موشکی چه نظری دارد، گفته است: من معتقدم که موضوع تحریم ها در واقع گونه ای از یک اقدام تلافی جویانه و برای زمانی است که ایرانی های بعد از تهدید آمریکا در خصوص هشدار به آنها، مجددا اقدام به آزمایش موشکی کنند. اقدام سریع به تحریم های با وسعت اندک و محدود در حال حاضر نوعی خودویرانگری است، زیرا این کار می تواند نشان دهد، آمریکا صرف نظر از اینکه ایران چه کاری کند، تلافی جویی خواهد کرد. اگر ماجرا این گونه باشد، مشخص نیست که ایران با چه انگیزه و هدفی باید کاری را که دونالد ترامپ می خواهد، انجام دهد.

استاد دانشگاه کلمبیا در رابطه با موضوع غیر قابل پیش بینی بودن سیاست خارجی ترامپ و اینکه از نظر وی این یک امتیاز به شمار می آید، بیان کرده: این درست است که در برخی موارد، غیر قابل پیش بینی بودن می تواند امتیازاتی داشته باشد. این امر م تواند انگیزه کشورهایی را که میخواهند از سر راه ترامپ کنار روند، بیشتر کند، زیرا ترس از آنچه وی می تواند انجام دهد، افزایش میدهد. من فکر می کنم این امر در مورد ایران و جلوگیری از آزمایش موشکی شانس کمی دارد، هرچند غیر ممکن نیست. شاید ایرانی ها تصمیم به عقب نشینی بگیرند.

همچنین ممکن است مکزیک در هراس از آنچه ترامپ می تواند انجام دهد، تصمیم به پرداخت پول دیوار بگیرد. اما من شدیدا در هر دوی اینها شک دارم. درگیر یک نزاع با آمریکا شدن برای همه کشورهای دیگر هزینه زیادی دارد. ما گوریل بزرگ در این اتاق هستیم و قادر به ضربه یا تشویق های بزرگی نیز هستیم. در بسیاری از موارد، اگر کشورهای دیگر در جبهه آمریکا قرار بگیرند، می توانند به خواسته های خود برسند؛ اما از سوی دیگر، بسیاری از کشورها، یک حس ملیت گرایی و وطن پرستی نیز دارند که حاضر به تسلیم آن به ایالات متحده نخواهند بود. ممکن است درگیری با آمریکا برای یک کشور هزینه زیادی داشته باشد، اما برای رهبرانی که اقدام به آن می کنند، می تواند مفید نیز باشد زیرا منجر به دیده شدن آنها به عنوان یک قهرمان در میان ملت خود می شود.

نیز غیر قابل پیش بینی بودن می تواند به زیان دولت ترامپ نیز باشد زیرا منجر به آن می شود که دیگر کشورها همواره در نظر داشته باشند که صرف نظر از آنچه انجام می دهند، از سوی آمریکا تهدید و تنبیه می شوند. در نتیجه ایران نیز می تواند به این نتیجه برسد که حتی اگر دست از آزمایش موشکی بردارد، ترامپ بهانه دیگری برای تهدید و تنبیه پیدا می کند، و اگر تنبیه اجتناب ناپذیر است، چرا باید کاری را که ترامپ می خواهد انجام دهد؟

جرویس در پایان این مصاحبه و پاسخ به این پرسش که نظر وی در مورد احتمال زیاد درگیری در یک جنگ نظامی طی دوره ترامپ چیست، و چه گزاره اطمینان بخشی در این مورد دارد، بیان می کند: بروکراسی ذاتی ایالات متحده همواره مکانیزم چک و بررسی روی بی پروایی های رئیس جمهور دارد تا رئیس جمهور نتواند کشور را به جایی ببرد که راه خروجی از آن نباشد. همچنین نیاز است، به یاد داشته باشیم که گونه های زیادی از تعارض و درگیری وجود دارد و قدم های واسطه ای زیادی برای رسیدن به یک تعارض نظامی در میان هست. طیف وسیعی از رویدادها و واکنش های کوچکتری هست که احتمال وقوع دارند و تصور کردن آنها در نسبت با یک جنگ تمام عیار مقدورتر است. در همین حال، هرگونه از تعارض می تواند هزینه بسیاری داشته باشد و به حوزه های دیگری نیز کشیده شود.