پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نامه سرگشاده صادق زیباکلام به وزیر امور خارجه/آقاي ظريف از «روح برجام» دفاع كنيد!

نامه سرگشاده صادق زیباکلام به وزیر امور خارجه/آقاي ظريف از «روح برجام» دفاع كنيد!

جناب دکتر محمدجواد ظریف
وزیر محترم خارجه جمهوری اسلامی ایران
در واکنش به انتقادات غربی‌ها نسبت به آزمایش‌های اخیر موشکی‌مان به‌درستی فرمودید که «فعالیت‌های موشکی ایران ارتباطی با برجام پیدا نمی‌کند»؛ اما این بخشی از واقعیت بود نه همه آن. جنابعالی نیک می‌دانید که برجام یک «کالبد» داشت که ناظر بر تعهدات طرفین و یک «روح» که خلاصه می‌شد در به‌وجود آمدن یک فضای تازه پیرامون مناسبات ایران در عرصه بین‌المللی. آنچه بسیاری از آن به‌عنوان «روح برجام» یاد می‌کردند، در گام برداشتن در جهت تنش‌زدایی با غرب به‌ویژه میان ایران و آمریکا خلاصه می‌شد. اینکه ما و آمریکایی‌ها اگر از شدت دشمنی با یکدیگر نمی‌کاهیم، دست‌کم هیزم تازه‌ای هم بر آن نیفزاییم؛ اما هیچ بخشی از رفتار ما بعد از توافق تاریخی هسته‌ای وین در تیر ۹۴، در راستای روح برجام نبود. ما همچنان خواهان نابودی اسرايیل، صدور انقلاب و افزایش توان نظامی و تولید موشک‌های دوربردمان هستیم. در خصوص «حقوق بشر» هم تأکیدی بر بهبود وضعیت «حقوق بشر» در ایران از خود نشان ندادیم.

جناب آقای ظریف، ما برای نشان دادن تداوم «آمریکاستیزی» پای بر روی «روح برجام» که چه عرض کنم، از لگدمال کردن آن‌هم پروا نکردیم. هنوز جوهر توافق هسته‌ای خشک نشده بود که بر روی موشک‌هایمان به زبان عبری نوشتیم «اسراییل باید نابود شود». بعد هم که به ما اعتراض شد، همچون پاسخ اخیر جنابعالی در مورد آزمایش‌های موشکی‌مان، پاسخ دادیم که فعالیت‌های موشکی ایران نقض برجام نیست چون ارتباطی با توافق هسته‌ای پیدا نمی‌کند. ما هر آنچه در راستای ضدیت با غرب، «آمریکاستیزی» و دشمنی با دیگران انجام دهیم به تکلیف انقلابی‌مان عمل کرده‌ایم و نقض برجام محسوب نمی‌شود اما اگر آمریکایی‌ها بگویند که «بالای چشم ایرانیان ابروست»، می‌شود نقض آشکار برجام.

جناب آقای ظریف، متأسفانه سکوت باورنکردنی چندماهه اخیر شما و همکارانتان پیرامون برجام، آب بر آسیاب تندروها ریخته است. من نمی‌دانم سکوت شما در قبال حملات، انتقادات و مهم‌تر از همه خلاف‌گویی‌هایی که مخالفان علیه برجام به راه انداخته‌اند، به کدام انگیزه است؟ نمی‌دانم کدام مصلحت موجب شده تا سکوت اختیار كنيد؟ اما به‌طور حتم سکوت شما در سطح جامعه ممکن است برای برخی‌ها که با تندروها و دلواپسان همراه نیستند، این شبهه را به‌وجود آورد که شاید مخالفان برجام خیلی بی‌راه نمی‌گویند.