جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مایکل فلین: روزهای چشم پوشی بر اقدامات خصمانه وتهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه جهانی به پایان رسیده است

مایکل فلین: روزهای چشم پوشی بر اقدامات خصمانه وتهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه جهانی به پایان رسیده است

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، روز جمعه ۱۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران، هشدار داده است، دولت آمریکا دیگر اقدامات تحریک آمیزایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد.

مایکل فلین در این بیانیه با اشاره به این که «جامعه بین المللی تاکنون بیش از حد رفتارهای بد ایران را تحمل کرده» گفته است: «روزهای چشم پوشی بر اقدامات خصمانه وتهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین المللی به پایان رسیده است.»

به دنبال آزمایش موشکی ایران در روز یکشنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، که شامل ۱۳ شخص حقیقی و ۱۲ شرکت است و برخی از آنها در امارات متحده عربی، لبنان و چین فعال هستند.

ایران در واکنش به این موضوع، تهدید کرده که «محدودیت‌های قانونی» علیه افراد و شرکت‌هایی که به ادعای وزارت خارجه ایران «در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروریستی در منطقه نقش دارند» و «به کشتار و سرکوب مردم بی‌دفاع منطقه کمک می‌کنند» اعمال خواهد کرد.

آقای فلین در بیانیه خود با اشاره به این تحریم‌ها تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران مهمترین کشور حامی تروریسم است واز فعالیت‌های خشونت آمیز برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه حمایت کرده و در آنها مشارکت دارد.به رغم توافقی که دولت اوباما با ایران انجام داد که به نفع ایران بود، این اقدامات همچنان ادامه دارد. تحریم‌های امروز این رفتار های ایران را هدف قرار دادند.

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ اضافه کرده است: از زمانیکه توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» حاصل شد رفتارهای تهاجمی وغیر قانونی ایران افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه این بیانیه از بازداشت ملوانان و همچنین آزمایش موشکی به عنوان نمونه اقدامات ایران پس از توافق هسته‌ای یاد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرده است، تحریم‌های اعلام‌شده برای مقابله با «برنامه موشکی بالستیک ایران» و «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه» از سوی تهران اعمال شده است.

اما وزارت خارجه ایران در واکنش خود، این تحریم‌ها را «تحریم‌های نامشروع فرامرزی» توصیف کرده که به گفته این بیانیه، «به بهانه آموزش موشکی اخیر» اعمال شده است.

بیانیه وزارت خارجه ایران تأکید می‌کند که توانمندی‌های موشکی ایران «صرفاً برای اهداف دفاعی و حمل تسلیحات متعارف طراحی شده» و «هیچگاه جز در دفاع مشروع به کار نخواهد رفت».

این بیانیه اضافه می‌کند که «توسعه» این توانمندی‌ها «بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد» حق مردم ایران است و مداخله دیگران در این زمینه «نقض قواعد آمره حقوق بین‌الملل، و خارج از صلاحیت هر کشور و نهادی است».

در واکنش به آزمایش موشکی تهران، پیشتر رییس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشته بود: «ایران با آتش‌بازی می‌کند»، و تأکید کرده بود که در قبال ایران «رفتار مهربانانه» باراک اوباما را در پیش نخواهد گرفت.

منبع: رادیو فردا