علی معلم دامغانی قبل از آغاز جشنواره با حضور در “برنامه هفت ” اعلام کرد که در خانه سینما کلاهبرداری شده است!
با این همه تقلب در جشنواره سینمایی موسوم به “فجر” تا چه میزان باید به فیلمی که به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم معرفی می شود، به عنوان بهترین فیلم مردمی اعتماد کرد ؟
آیا نباید ضعیف ترین سازوکار رأی گیری به چنین فضای غبارآلودی که سایه اتهام تقلب بر آن سنگینی می کند، ترجیح داده می شد؟
به گزارش «تابناک»؛ شاید مهم ترین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای هر فیلمساز و به خصوص هر تهیه کننده، سیمرغ بلورین بهترین فیلم به انتخاب مردم باشد که طبیعتاً اگر واقعاً به فیلم برتر داده شود، باید آن فیلم در سال آینده بالاترین فروش را داشته باشد اما لزوماً چنین اتفاقی رخ نمی دهد و بیشترین استقبال از برنده سیمرغ بهترین فیلم مردمی نیست. تردیدها همواره درباره کیفیت انتخاب برنده این جایزه وجود داشته و گاهی علنی بیان شده است.
شاید پررنگ ترین ادعا تا پیش از این متعلق به بهروز افخمی بود که چند سال پیش در نشست خبری جشنواره و در واکنش به کنار گذاشتن فیلمش از بخش آرای مردمی – به دلیل عدم اکران در سه روز نخست- مدعی شد: «سابقه تقلب در اعلام آمارهای مردمی خیلی طولانی است و تا جایی که ما میدانیم خانه سینما همیشه تقلب کرده است.» و این موضع گیری واکنش هایی را نیز در پی داشت؛ اما این واکنش ها مستند نبود و در حد حرف خلاصه می شد.
همچنین با منطق عدالت در رأی گیری، مشخص نیست چگونه بین فیلم هایی که سانس های بیشتری روی پرده رفته اند، این توازن برقرار شده و چگونه باید اطمینان کرد که این فرآیند به درستی رعایت شده است. این تردیدها قطعاً به معلم و افخمی خلاصه نمی شود و برخی فیلمسازانی که در دوره های پیشین سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در آستانه دریافت، از دست داده اند، در مکالمه های خصوصی از ادبیات معناداری استفاده می کنند که ریشه در سازوکار مبهم رأی گیری در اکران های جشنواره دارد.
در چنین شرایطی برای نخستین بار قرار بود، رأی گیری به صورت آنلاین از عموم تماشاگران صورت پذیرد که پس از وقوع حواشی در خصوص بلیت فروشی، عملاً این ماجرا منتفی شد و همان سازوکار سابق در این بخش نیز به کار گرفته شد؛ سازوکاری که «تابناک» پیش از این تأکید کرد برخی فیلمسازان که آثارشان در این دوره از جشنواره حضور دارد، اساساً قبول ندارد اما به واسطه ملاحظات معمول، از بیان مخالفتشان علنی با سازوکار کنونی پرهیز می کنند.
در چنین شرایطی تا چه میزان باید به فیلمی که به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم معرفی می شود، به عنوان بهترین فیلم مردمی اعتماد کرد و آیا نباید ضعیف ترین سازوکار رأی گیری به چنین فضای غبارآلودی که سایه اتهام تقلب بر آن سنگینی می کند، ترجیح داده می شد؟ آیا نباید روشی در پیش گرفته می شد که پس از معرفی بهترین فیلم به انتخاب مردم، حرف و حدیث ها شروع نشود و جشنواره فیلم فجر، قربانی مشارکت دادن عده ای قلیل در خانه سینما در روند تعیین این سیمرغ نمی شد؟
گروه سینما «تیتریک»، به نقل از میزان، فیلم سینمایی “خانه کاغذی” به نویسندگی و کارگردانی “مهدی صباغ زاده” به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد. به همین بهانه نگاهی به آخرین ساخته صباغ زاده انداخته و شانس دریافت سیمرغ در بخش های مختلف را بررسی کرده ایم.
شانس دریافت سیمرغ کارگردانی
مهدی صباغ زاده از سال 1360 با فیلم “آفتاب نشین ها” به عرصه کارگردانی پای گذاشت و تاکنون 21 فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است.
وی در سال 1370 برای فیلم “خانه خلوت” کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد اما موفق به دستیابی به این جایزه نشد. راننده تاکسی، راه بهشت، خاک و آتش، مهاجران و گمشده برخی از آثاری هستند که صباغ زاده آنها را کارگردانی کرده است.
این هنرمند مشهدی امسال با توجه به همکاری مشترک با بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، تینا پاکروان و مهدی پاکدل امیدوار است برای اولین بار سیمرغ بلورین را به خانه ببرد.
پرویز پرستویی
پرافتخار ترین بازیگر جشنواره فیلم فجر امسال با دو فیلم “قاتل اهلی” و “خانه کاغذی” به جشنواره آمده تا پنجمین سیمرغ بلورین را از آن خود نماید.
انتهای پیام/