سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اخباری جدید از تحولات پرشتاب درگوشه و کنارجهان

اخباری جدید از تحولات پرشتاب درگوشه و کنارجهان

نشست آتی میان سلطان قابوس بن سعیدو پادشاه سلمان بن عبدالعزیزنشان می‌دهد که بالاخره عربستان سعودی پس از کشاکش فراوان توانست عمان را به راه بیاورد.

ریاض با وارد آوردن فشار زیاد به سلطان عمان، در نهایت توانست قابوس بن سعید را متقاعد کند در 29 دسامبر سندی را امضا کند که اعلان می‌کند عمان به ائتلاف عربی برای مقابله می‌پیوندد. مذاکرات مربوط به همکاری عمان مستقیماً توسط محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی و با کمک صباح الاحمد الصباح امیر کویت، پیش رفت.ریاض با تهدید کردن عمان به اخراج از شورای همکاری خلیج‌فارس، به نتیجه رسید؛ اقدامی که عمان را منزوی می‌ساخت و از توافقات گمرکی محروم می‌کرد؛ ریاض همچنین به ابوظبی فشار آورد تا مانع عبور خط لوله عمان – ایران از سرزمین این کشور شود؛ اقدامی که به میزان قابل‌توجهی هزینه این پروژه را بالا می‌برد.پس‌ازآنکه سرویس‌های اطلاعاتی عمان به این متهم شدند که اجازه داده‌اند تسلیحات نظامی از استان شرقی ظفار به دست حوثی‌ها در یمن برسد، مسقط در جریان مذاکرات در موضع ضعف قرار گرفت.قابوس وعده داد تا امنیت مرزی خود را تقویت کند؛ بااین‌حال با میانجی‌گری کویتی‌ها، مسقط توانست در یک مورد، خواست خود را تحمیل کند و همین مسئله سبب جلب رضایت سلطان عمان شد.ازاین‌پس سرویس اطلاعاتی عمان بر عملیات ائتلافی در منطقه المحرا و در شرق حضرموت نظارت خواهند کرد؛ این مناطق در مرزهای عمان با امارات متحده عربی قرار می‌گیرد.تا قبل از این، ابوظبی در این منطقه اختیار تام داشت و قصد داشت تا نیروی پلیس محلی ایجاد کرده و در پروژه‌های نفتی آن منطقه نیز دخالت کند.محمد بن سلمان برای حصول اطمینان از همراه شدن حتمی عمان به زودی از مسقط دیدن خواهد کرد؛ این دیدار درست پیش از نشست رسمی میان قابوس و پادشاه سلمان بن عبدالعزیز انجام خواهد شد.

** توافق محرمانه روسیه – اسراییل بر سر آسمان‌ سوریه

در چند ماه اخیر، نیروی هوای اسرائیل تعداد حملات خود بر فراز سوریه را افزایش داده است؛ به‌ویژه حملاتی که به‌منظور ممانعت از تحویل تسلیحات پیچیده به حزب‌الله انجام می‌شود.اسرائیل نه این حملات را تأیید و نه رد می‌کند. درهرحال سکوت روسیه در مورد این ماجرا، بسیار معنادار است. وزارت دفاع روسیه که معمولاً نسبت به تعدی و دخالت غربی‌ها در سوریه حساس بوده و زود واکنش نشان می‌دهد، همچنان در مورد این ماجرا سکوت اختیار کرده است.در مسکو و تل‌آویو بدون شک یک قرارداد محرمانه «ترک مخاصمه» در میان است که مانع تقابل هواپیماهای روسیه و اسرائیل در فضای هوایی سوریه می‌شود.این قرارداد در مارس 2016 میان مقامات رژیم صهیونیستی و روسی امضا شد؛ در طرف صهیونیستی رووین ریولین” رئیس رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهونخست‌وزیر و امیر آشل فرمانده ستاد مشترک نیروی هوایی این رژیم حضور داشتند و در طرف مقابل نیز، مقامات بلند پایه روسیه حضور داشتند.ظاهراً روسیه پذیرفته که هدف رژیم صهیونیستی فقط این باشد که اجازه ندهد تسلیحات، به‌ویژه موشک‌های هدایت‌شونده به بلندی‌های جولان و لبنان، منتقل شود. در مقابل رژیم صهیونیستی توافق کرده است که در مناقشه میان دمشق و شورشی‌های سوریه، موضع بی‌طرف اتخاذ کند.

** لشکرکشی کانادا به معدن اورانیوم و طلای آفریقا

مدت چندین هفته است که فرانسه از تمایل کانادا برای راهبری مینوسما (Minusma)، مأموریت سازمان ملل در مالی، در سال 2017، حمایت می‌کند. در مقابل، کانادا آماده است تا نیرو و تجهیزات مختلفی ازجمله بالگردهای متوسط تا سنگین شینوک CH-147F و پهپادهای هیرون ساخته کمپانی صهیونیستی IAI را در اختیار این مأموریت قرار دهد؛ پهپادهای مذکور در حال حاضر در افغانستان مستقر هستند.این اقدام کانادا خلأ نیروهای در حال خارج شدن هلند را پوشش می‌دهد. کانادا پیش‌ازاین در واکنش بین‌المللی به وضعیت مالی، واکنش نشان داده بود؛ در آغاز عملیات دستبند در سال 2013، یکی از بوئینگ‌های C17 این کشور برای انتقال نیروها از فرانسه به این کشور، مورداستفاده قرار گرفت.لازم به ذکر است مالی به معدن اورانیوم و طلای آفریقای شهرت دارد و 95 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

** سناریو جدیدی آمریکا برای بازی با موجودیت داعش

از دیدگاه آمریکایی‌ها مهار تهدید نسبت به امحای کامل آن بهترین گزینه است. نظر به آنکه برخی کارشناسان بر این باورند که به‌محض نابودی کامل گروهک‌های تروریستی نظیر داعش، شاهد بروز اختلافات میان فرقه‌های مختلف مسلمان نظیر شیعه و اهل سنت هستیم؛ همچنین ممکن است میان کردها، ایرانی‌ها و حکومت مرکزی عراق جدال و منازعه پیش آید. درواقع هم‌اینک، فرقه‌ها و قومیت‌های مذکور، یک دشمن مشترک دارند و وجود دشمن بیرونی، اتحاد و وحدت را به همراه آورده است و تفاوت‌ها و اختلافات کنار گذاشته‌شده است.افسران اطلاعاتی آمریکایی معتقدند با امحا و زوال این دشمن مشترک، بی‌تردید شاهد سر برآوردن مجدد این اختلافات و مناقشات خواهیم بود و ممکن است آتش آن مناقشات، شعله‌ورتر از نبرد و منازعه فعلی باشد.

** پیش‌بینی سونامی مرگ پادشاهان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس 

منابع اطلاعاتی، در گزارشی درباره سلامتی رهبران عربی حاشیه خلیج‌فارس از وضعیت وخیم آن‌ها خبر داده و مرگ قریب‌الوقوع بسیاری از ایشان را پیش‌بینی کرده است.به‌عنوان نمونه، ملک سلمان پادشاه سعودی، از وضعیت هوشیاری خوبی برخوردار نیست و هرچند وقت یک‌بار وارد اغما می‌شود و به دلیل دردهای موجود در بدن به دردهای عصبی نیز دچار شده است.در بسیاری از دیدارهایی که با وی صورت می‌گیرد، عموماً ساکت است و اطرافیان اجازه سخن گفتن به او را نمی‌دهند.