جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ: دولت اوباما با پرداخت 150 میلیارد دلار نظام در حال فروپاشی ایران را نجات داد

ترامپ: دولت اوباما با پرداخت 150 میلیارد دلار نظام در حال فروپاشی ایران را نجات داد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سایت توییتر نوشت که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با پرداخت 150 میلیارد دلار، نظام در حال فروپاشی ایران را نجات داد.

تویت ترامپ یک روز پس از آن نوشته شد که آمریکا رسما به ایران به خاطر آزمایش موشک بالستیک هشدار داد.

ترامپ پنجشنبه 2 فوریه در تویتر نوشت: «ایران هشدار رسمی به خاطر شلیک موشک بالستیک دریافت کرد».

دولت آمریکا چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی چگونگی پاسخ به آزمایش موشک بالستیک در ایران است که اوایل هفته انجام شده است.

ترامپ افزود: «آن‌ها (ایرانی‌ها) باید ممنون این توافق مخوف باشند که ایالات متحده با آن‌ها منعقد کرد».

اشاره رئیس جمهوری آمریکا به توافق هسته‌ای است که در دولت اوباما میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد. بر اساس این توافق که اجرای آن از ژوئیه سال 2015 آغاز شد، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو شد.

ترامپ از ابتدا از منتقدان این توافق بود و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرد. او همچنین وعده بازنگری در توافق را داده است.
ترامپ در توییتی دیگر نوشت: «ایران در آستانه فروپاشی بود تا این‌که آمریکا آمد و برای آن تیوپ نجات پرتاب کرد: 150 میلیارد دلار».
اشاره ترامپ به پول‌های ایران است که در آمریکا بلوکه شده بود و دولت اوباما آن‌ها را آزاد کرد.

ایران: ادعای آمریکا بی پایه است

روز پنجشنبه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به هشدار آمریکا به کشورش به خاطر آزمایش موشکی گفت: «این سخنان حاوی ادعاهای بی‌پایه، تکراری و تحریک‌آمیز است و در حالی بیان می‌شود که تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست؛ گروه‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمایت‌های مالی، لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا و شرکایش قرار دارند».

پیش از او نیز علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل گفته بود که این کشور به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه 1 فوریه، رسما به ایران به خاطر انجام آزمایش موشک بالستیک، هشدار شدید اللحن داد.

ژنرال مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا، در نطقی، رسانه‌ای گفت: «ایالات متحده چهارشنبه به ایران رسما به خاطر فعالیت‌ بی‌ثباتی آورش پس از اجرای آزمایش موشکی در ابتدای هفته، هشدار داد».

او افزود: «اقدام‌های اخیر ایران از جمله شلیک موشک بالستیک که اقدامی تحریک کننده است و همچنین حمله به ناوچه نیروی دریایی سعودی توسط شبه‌نظامیان حوثی پشتیبانی شده از سوی ایران، به جامعه جهانی نشان می‌دهد که اقدام‌های ایران در ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه، همچنان روشن و ادامه دار است».

او تاکید کرد: «آزمایش موشک بالستیک توسط ایران، نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت ملی است که ایران را از هر نوع فعالیت موشک‌های بالستیکی قادر به حمل کلاهک اتمی منع می‌کند».

حسین دهقان وزیر دفاع ایران چهارشنبه با تایید انجام آزمایش موشکی توسط این کشور، گفت که این آزمایش، مغایرتی با توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد ندارد.

کاخ سفید آمریکا دوشنبه 30 ژانویه اعلام کرد که ایران روز یکشنبه 29 ژانویه، اقدام به آزمایش موشک بالستیک کرده است.

از سویی به درخواست آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه جلسه اضطراری خواهد داشت تا آزمایش اخیر موشک بالستیک از سوی ایران را مورد بحث قرار دهد.

اتحادیه اروپا سه‌شنبه 31 ژانویه هم از ایران خواست از «عمیق‌تر کردن بی‌اعتمادی» دست بردارد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، که بعد از توافق اتمی با ایران صادر شد، از ایران خواسته شده تا از آزمایش‌های موشکی خودداری کند. اما این دومین آزمایش موشکی ایران از ماه ژوئیه گذشته تاکنون است.