جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مرعشی: آیت الله هاشمی رفسنجانی، بزرگ ایران بود. حالا که نیست باید مستقیما با رهبری تماس گرفت!

مرعشی: آیت الله هاشمی رفسنجانی، بزرگ ایران بود. حالا که نیست باید مستقیما با رهبری تماس گرفت!

***

مرعشی: هاشمی بزرگ ایران بود؛حالا که نیست باید مستقیماً با رهبری ارتباط بگیریم!

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان‌امروز(شماره دوشنبه گذشته) گفته است:

در شرایط کنونی رهبر معظم انقلاب تنها شخصیتی هستند که از نسل یاران نزدیک حضرت امام(ره) هستند. در نتیجه اگر تا دیروز آیت‌ا… هاشمی به نیابت از نظام با برخی از گروه‌های سیاسی در ارتباط بود و حلقه اتصال این گروه‌ها به نظام سیاسی تلقی می‌شد، امروز تنها شخصیتی که می‌تواند این خلأ را پر کند رهبری انقلاب است. به همین دلیل درخواست این است که مسئولیت‌های مدنی و سیاسی آیت‌ا… هاشمی از این پس به حوزه رهبری نظام منتقل شود و مقام معظم رهبری در صورت صلاحدید در این زمینه تدبیر لازم را اتخاذ کنند. در شرایط کنونی بخشی از گروه‌های سیاسی تقاضا دارند که پس از رحلت آیت‌ا… هاشمی ارتباط این گروه‌ها به صورت مستقیم با مقام معظم رهبری برقرار شود.

او همچنین در پاسخ به سؤال آرمان امروز مبنی بر اینکه این ارتباط از چه طریقی می‌تواند صورت بگیرد؟ اظهار می‌کند:

در مرحله اول ما منتظر خواهیم ماند تا نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه ببینیم و پس از تدبیر ایشان اهداف دیگر خود را دنبال خواهیم کرد. نباید اجازه داد خلأ آیت‌ا… هاشمی سبب پاره شدن اتصال برخی گروه‌ها با نظام سیاسی شود. به نظر من شخصیت‌هایی مانند رئیس دولت اصلاحات، آقای ناطق نوری، آیت ا… سیدحسن خمینی و آقای روحانی و حتی آقای ولایتی می‌توانند بخشی از این وظیفه را برعهده بگیرند و همچنان گروه‌های سیاسی را برای فعالیت سیاسی در درون نظام دلگرم کنند. این مساله نیز در مرحله اول به تدابیر مقام معظم رهبری و از سوی دیگر به نقش آفرینی این افراد بستگی دارد.

مرعشی در این مصاحبه همچنین گفته است: بدون شک هر فردی که به بزرگ ایران یعنی آیت‌ا… هاشمی توهین کند به ملت ایران توهین کرده است.[1]

*صحبت‌های مرعشی محل تأملاتی جدیست و درباره آنها بیان چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

یکم_ مرحوم هاشمی غیر از اصلاح‌طلبان و کسانی در حزب مؤتلفه اسلامی با سایر گروه‌های سیاسی هوادار نظام نه تنها مراوده‌ای نداشت بلکه گاهی حتی آنها را به انحاء مختلف مورد حملات تند قرار می‌داد.

این طلاق سیاسی و محدود شدن به گستره اصلاح‌طلبان تا آنجا پیش رفت که مرحوم هاشمی را به یک اصلاح‌طلب کاتولیک‌تر از پاپ و مدافع تمام عیار مواضع اصلاح‌طلبان در زمینه‌هایی همچون انتخابات 88، برجام و… مبدّل نمود.

پس ادعای مرعشی در زمینه حلقه اتّصال بودن مرحوم هاشمی به هیچ وجه مسموع نیست و با واقعیات صحنه همخوانی ندارد.

دوم_ در هیچ نظام سیاسی در دنیا، شأن رهبری و مدیریت کلان نظام، مراوده با گروه‌های سیاسی به معنای رایج آن نیست.

بلکه رهبر یا لیدر(Leader)، به منظور مهندسی نظام و حفظ چارچوب‌ها برای پیشرفت بهتر و سریعتر نظام حکومتی در عرصه‌های مختلف، گروه‌ها و احزاب سیاسی و اجرایی را آزاد می‌گذارد و فقط عنداللزوم به صورت علی‌الرأس وارد ارتباط با گروه‌های سیاسی می‌شود.

روشی اصولی که همواره در عملکرد مقام معظم رهبری طی سال‌های زعامت ایشان به وضوح دیده می‌شود.

از باب اشاره می‌توان به دیدار رهبر انقلاب با اعضای ستادهای انتخاباتی کاندیداها در سال 88، دیدار و توصیه شخصی ایشان به محمود احمدی‌نژاد، دیدار معظم‌له با سه تن از اصلاح‌طلبان (موسوی لاری، انصاری و جهانگیری) در سال 91 و… اشاره کرد.

و سوم_ نگرش مرعشی به معنای «دلگرمی گروه سیاسی» نیز نگرش درستی به نظر نمی‌رسد.

طیف یا حزب سیاسی بایستی دلگرمی خود را از مردم و بواسطه برنامه‌های اجرایی مطلوبش برای کشور دریافت کند نه از گروه‌های سیاسی و عکس‌های سلفی و نشست با چهره‌های مختلف!

باید اشاره کرد که همین دیدگاه غلط بود که با درگذشت ناگهانی مرحوم هاشمی، جریان سیاسی خاص را با خلأ جدی و پرناشدنی مواجه کرده است.

و یا بر اساس همین نگرش ناصحیح است که جریان سیاسی خاص نمی‌تواند از چسبندگی خود با لیدر منزوی جریان اصلاحات که نقشی آشکار را در فتنه سال 88 ایفا کرد، دل برکند.

مرعشی همچنین در حالی مدعی نقش‌آفرینی چند چهره سیاسی شده است که تعدادی از این افراد یا به صلاحدید نظام اسلامی جایی در سپهر سیاست ایران ندارند و اصطلاحاً منزوی شده‌اند و یا گه‌گدار صحبت‌هایی از آنها شنیده می‌شود که مصداق اتمّ کنایه بی‌منطق انداختن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

چطور ممکن است که یک عقل معتقد به چارچوب شرعی و قانونی نظام اسلامی بتواند از این چهره‌های خاص انتظار نقش‌آفرینی راهبردی در سپهر سیاسی کشور داشته باشد؟!

گفتنیست، حسین مرعشی که قبل از این طی اظهاراتی در سایت جماران گفته بود: ایران از فضای انقلابی عبور کرده است! در دولت اعتدال طی یک مصاحبه تأکید کرد: باید بررسی کرد که آیا منافع ملی ما این است که در منطقه یک کشور پیشتاز انقلابی باشیم یا یک کشور اقتصادی. این دو اولویت کاملا با یکدیگر متضاد است که در برخی موارد نمی‌توان آنها را با یکدیگر جمع کرد![2]

***

آغاز هجوم کاسبان پلاسکو به «وزیر کشور»
چرا از تشییع آتش‌نشان‌ها شعاری به گوش نرسید؟

مرعشی: هاشمی بزرگ ایران بود; حالا که نیست باید مستقیماً با رهبری ارتباط بگیریم!/آغاز هجوم کاسبان پلاسکو به با وجود تلاش یک‌هفته‌ای جریان سیاسی خاص و تریبون‌های آن برای مقصر جلوه دادن شهردار تهران در جریان حادثه پلاسکو و به حاشیه‌کشاندن مراسم تشییع 16 آتش‌نشان شهید اما مراسم تشییع شهدا، هیچ‌گونه حاشیه سیاسی نداشت.

همچنین با وجود اینکه جریان خاص تلاش آشکاری برای دیکته کردن شعار علیه شهردار تهران در این مراسم انجام داد و مثلاً روزنامه شرق در شماره پنجشنبه گذشته خود و در مصاحبه با «عباس عبدی» صراحتاً بر این قضیه تأکید کرد[3] اما از مشایعت‌کنندگان میلیونی آتش‌نشان‌های شهید هیچ شعاری علیه «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران شنیده نشد!

در همین راستا، دبیر اجتماعی روزنامه شرق نیز در یک توییت با اشاره به مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان نوشت:

«از۸:۴۵ دقیقه تو تشییع آتشنشانان بودم. از سمت قنبرزاده وارد مصلی شدم و ساعت ۱۱ با جمعیت از در جنوبی خارج شدم در کل فقط یه کاغذ استعفا قالیباف دیدم.»

*اگرچه پیش‌بینی می‌شد که در مراسم تشییع آتش‌نشان‌های شهید نیز همچون آیین تشییع مرحوم هاشمی، چند حلقه محدود با نقشه‌ای از قبل طراحی شده؛ اقدام به سر دادن شعار و حمل پلاکاردهای اعتراضی کنند اما همین اقدامات محدود هم رخ نداد.

این در حالیست که حتی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این مراسم حضور داشت اما شعاری علیه وی شنیده نشد.

بر همین اساس به نظر می‌رسد جریان خاص بر حملات یک هفته اخیر خود علیه قالیباف به بهانه پلاسکو شدت ببخشد و پای دیگرانی را هم به این جنجال‌ها باز کند.

کما اینکه شاید با توجه به رصد بی‌حاشیه بودن مراسم تشییع شهدا بود که «عبد‌ا… رمضان‌زاده» از فعالان اصلاح‌طلب روز یکشنبه گذشته در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا، تأکید کرد: «سکوت رحمانی فضلی در مورد تخلفات شهرداری شائبه سیاسی دارد. که ضروری است با توجه به احتمال کاندیداتوری شهردار تهران، رییس‌جمهور تذکر لازم را به او بدهد.»

در همین راستا، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز در چند پست توییتری هشدارهایی سیاسی تحت عنوان «توصیه‌های ایمنی پساپلاسکو» را با کلیدواژه‌هایی مثل آتش و ساختمان‌های مجاور، منتشر کرده است که آگاهان مسئله از آنها تحت عنوان «تهدید امنیتی سطح بالا» یاد کرده‌اند که در حال کنایه زدن به ساختار نظام اسلامی است.[4]

همچنین به نظر می‌رسد غیر از حمله به دیگرانی غیر از قالیباف؛ جریان خاص در یک پروپاگاندای رسانه‌ای تلاش کند تا «مسئولیت مستقیم وزارت کار در پلمب ساختمان‌های ناایمن» را نیز لاپوشانی کند.

در همین راستا دولت اعتدال، اقدام به تشکیل «هيئت ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو» کرده و اصلاح‌طلبان شورای شهر نیز بر تشکیل یک «کمیته حقیقت‌یاب» اصرار کرده‌اند.

رفتارهایی که آگاهان سیاسی و رسانه‌ها از همان ساعات اولیه انتشار خبرهای مربوط به تشکیل آن هئیت و این کمیته تأکید کردند که با توجه به روشن بودن قانون مبنی بر «نقش وزارت کار» و در دسترس بودن اسناد اقدامات شهرداری تهران درباره اخطارهای امنیتی به ساختمان پلاسکو؛ نتیجه فعالیت گروه‌های فوق‌الذکر از پیش تعیین شده است و مقصّری که آنها معرفی می‌کنند کسی جز شهردار تهران نیست…

تحلیلگران معتقدند این رفتارهای اصلاح‌طلبان و ستاد دولت صرفاً برای تخریب محمدباقر قالیباف و کاهش آرای وی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است.

***

ترامپ برجام را قبول ندارد اما نمی‌تواند هر کاری بکند!

مرعشی: هاشمی بزرگ ایران بود; حالا که نیست باید مستقیماً با رهبری ارتباط بگیریم!/آغاز هجوم کاسبان پلاسکو به شهربانو امانی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و عضو حزب کارگزاران سازندگی، اخیرا گفته است: نتایج خوبی از مذاکرات برجام حاصل شد.

به گزارش ایسنا، او همچنین می‌افزاید: اگر چه گفته می‌شود ترامپ رییس جمهور آمریکا برجام را قبول ندارد، اما مطمئنا افکار عمومی جهان اجازه نمی‌دهد ترامپ هر کاری بکند.[5]

*مشخص نیست خانم امانی این صحبت را از سر مطایبه بیان کرده است یا اینکه واقعا به آن معتقد است؟

ستاد برجام و حامیان آن از ابتدای طرح‌های مذاکراتی دولت اعتدال، یکی از پیش‌فرض‌های اصلی خود را اینطور بیان می‌کردند که هرگونه عملی از سوی آمریکا بر خلاف توافقات فی‌ما‌بین منتج به فهم بیشتر افکار عمومی جهان و انزوای آمریکا می‌شود!

مثلاً «مجید تخت روانچی» سال گذشته در اظهاراتی گفته بود: «بسیار دور از ذهن است که یک نفر در آمریکا یا کشوری دیگر بخواهد توافق را بر هم بزند، زیرا انجام این کار بدون دلیل و با بهانه بی جهت او را در برابر کل سازمان ملل قرار می‌دهد که یک فشار سیاسی سنگین است که خود آمریکا را منزوی می‌کند.»[6]

این گزاره به کرّات در صحبت‌های آقای ظریف و کسان دیگری از مقامات دولت تکرار شده است.

در عین حال اما شاهدیم که برجامِ رئیس‌جمهور روحانی بی‌دستاورد است و آمریکا هم عملاً هر کاری اعم از افزون بر گستره تحریم‌ها تا متقاعد کردن بانک‌های بزرگ اروپایی و غیر اروپایی برای عدم همکاری با ایران را انجام داده و همچنان نیز مشغول پی‌ریزی اقدامات بیشتری در این زمینه است.

با این وجود، هیچیک از این اقدامات نه تنها موجب انزوای آمریکا نشده بلکه افکار عمومی جهان هم که نوعاً تحت تأثیر امپراطوری رسانه‌ای غرب هستند؛ یا مشکل خاصی با رفتارهای آمریکا ندارند و یا اعتراض تأثیرگذاری هم علیه سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا ابراز نکرده‌اند.

این خوش‌خیالی و روش‌های عجیب و غریب که از روز اول مورد هشدار سران نظام و خواص دلسوز کشور قرار گرفت؛ منجر به بی‌دستاوردی امروزین برجام شده است.

بر اساس همین روش‌ها که صور دیگری همچون اعتماد یکجانبه ستاد برجام به آمریکا نیز دارد؛ تحلیلگران معتقدند بحث «شکست رسمی برجام» یک مسئله کاملاً جدیست و به سرشت محتوم توافقات روحانی با غرب تبدیل شده است.

قضاوت درباره این قسمت از صحبت‌های خانم امانی که گفته است برجام نتایج خوبی هم داشته را نیز به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم…

گفتنیست، امانی در مقطع دیگری پیرامون توافقات رئیس‌جمهور روحانی اینطور گفته بود که مشکلات اقتصادی حل نشد ولی فشار از مردم برداشته شد![7]

***

1_ http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/176920

2_ http://www.farsnews.com/13941025000743

3_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/683982

4_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/685033

5_ http://www.isna.ir/news/95111107296

6_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940518001037

7_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950509000536