سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های دوشنبه یازدهم بهمن ماه؛

مروری بر روزنامه های دوشنبه یازدهم بهمن ماه؛

 

روزنامه های امروز واکنش جهانی به تصمیم نژادپرستانه ترامپ را در کانون توجه قرار داده اند. و در همین زمینه پیشنهاد داده اند که دولت ورود امریکایی ها به ایران را ممنوع کند. موضوع تششیع جنازه شهدای آتش نشان و همچنین برخی موضوعات سیاسی داخلی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز واکنش جهانی به اقدام ترامپ را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه کیهان در گزارش اول خود با عنوان«ورود اتباع آمریکا به ایران را ممنوع کنید » پیشنهاد داده دولت و مجلس با مقابله به مثل جلو سفر آمریکاییان را به تهران بگیرند.

در همین زمینه حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان« هر طفل نی‌سوار کند تازیانه‌اش!» مدعی شده است که این قانون متعلق به دوران اوباما بوده است. فرمان اجرایی اخیر ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا را که ایران نیز نه فقط یکی از آنها بلکه به گونه‌ای که اشاره خواهیم کرد اصلی‌ترین آنهاست، نشانه تندروی ترامپ و تفاوت او با اوباما می‌دانند و حال آن که؛

الف: سند مورد اشاره در دوران اوباما تهیه و تدوین شده بود ولی عمر دولت او فرصت اجرایی کردن آن را نداده بود و ترامپ بدون این که کمترین تغییری در آن بدهد- تأکید می‌شود بدون کمترین تغییری- فرمان اجرای آن را صادر کرده است. متن فرمان اجرایی ترامپ قابل دسترسی است. در جای‌جای این متن به مفاد سند قبلی که از سوی دولت اوباما تهیه گردیده بود، استناد شده است. از جمله آمده است که فرمان ترامپ برگرفته از بخش 212 و بخش 301 قانون اقدامات تابعیتی و مهاجرتی مصوب دولت اوباما و کنگره آمریکاست. دیروز «شان اسپایسر»، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی A.B.C گفت؛ «فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا براساس فهرستی است که دولت اوباما تهیه کرده بود» به تعبیر «فرمان اجرایی» توجه کنید. ترامپ دستور اجرای سندی را صادر کرده است که پیش از آن در دولت اوباما تهیه شده بود. دوستانی که شخصیت سیاسی ترامپ را بیرون از هویت آمریکا ارزیابی می‌کنند باید به این پرسش پاسخ بدهند که مگر اوباما و دولت او در کینه‌توزی و دشمنی با ایران اسلامی و جنگ‌افروزی و قتل‌عام مردم بی‌‌پناه و بی‌گناه منطقه و راه‌اندازی تروریست‌های تکفیری که آشکارا ایران را هدف اصلی خود معرفی می‌کردند، با آنچه ترامپ ادعا می‌کند که در پی آن است کمترین تفاوتی داشته‌اند؟! مگر دولت اوباما، سند ذلت‌آفرین برجام را به کشورمان تحمیل نکرده است؟ مگر در مقابل امتیازات نقد فراوانی که گرفته است فقط یک مشت وعده نسیه تحویل نداده است که این وعده‌های نسیه را نیز یکی پس از دیگری نقض می‌کند؟ و ده‌ها و صدها اقدام خصمانه دیگر که فهرست آن هم مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد بود. آیا این واقعیت‌های تلخ قابل انکار است؟! اشاره به این نکته نیز ضروری است که در تصمیم مشترک ترامپ و اوباما برای ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور اسلامی به آمریکا، هدف اصلی ایران بوده است. در میان این 7 کشور، یعنی ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی، به وضوح می‌توان دید که کشورهای سودان و سومالی و تا اندازه‌ای لیبی، فقط برای رد گم کردن در این فهرست آمده‌اند و ایران و عراق و سوریه و یمن از آن جهت که زنجیره مقاومت در منطقه را تشکیل می‌دهند در لیست جای گرفته‌اند و در این میان، ایران اسلامی به عنوان پرچمدار اصلی مقاومت مورد نظر بوده و هست.

محمد اسماعيلي نیز در یادداشتی در روزنامه جوان با عنوان« اقدام «متقابل» و «تنبيهي» در مواجهه با ترامپ » نوشت:« اقدام ترامپ مبني بر لغو صدور رواديد براي اتباع كشورهاي«مضر براي منافع ايالات متحده» و از جمله ايران به مدت90روز و گنجاندن كشورمان در فهرست «دولت‌هاي حامي تروريسم» و «تهديدي فوق‌العاده» با واكنش برخي از مقامات ارشد كشورمان مواجه شده است.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي اين اقدام را نشان‌دهنده سخافت در بينش دولتمردان امريكايي مي‌داند و از موضع يكي از هنرمندان كشور تقدير مي‌كند. رئيس‌جمهور محترم كشورمان نيز در حساب توئيتري خود اظهار مي‌كند: «دنياي امروز، دنياي همسايگي فرهنگ‌ها و تمدن هاست، نه ايجاد فاصله و ديواركشي بين ملت‌ها. ديوار برلين كه سالياني پيش فروريخت را فراموش نكنيم» و محمدجواد ظريف نيز در اقدامي مشابه با رئيس‌جمهور كشورمان توئيت مي‌كند: «ما ضمن احترام به امريكايي‌ها و جدا كردن حساب آنها از سياست‌هاي خصمانه دولت اين كشور، اقدامات متقابل را براي حمايت از شهروندانمان به عمل مي‌آوريم». »

تصمیم اصغر فرهادی برای نرفتن به امریکا

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« استثنا نيستم، به امريكا نمي‌آيم » با اشاره به یادداشت اعتراضي اصغر فرهادي نوشت:« «متاسفم كه از طريق اين نوشته اعلام مي‌كنم در مراسم اسكار امسال در كنار ديگر اهالي سينما شركت نخواهم كرد. » سرانجام اصغر فرهادي به هياهويي كه فرمان اجرايي دونالد ترامپ به پا كرده بود، واكنش نشان داد. روز جمعه دونالد ترامپ فرمان اجرايي‌ را امضا كرد كه بر اساس آن ورود مهاجران هفت كشور به خاك امريكا به مدت ١٢٠ روز به حالت تعليق درآمد. امضاي ترامپ زندگي دانشجويان و بسياري از افرادي كه به اين كشور رفت‌وآمد مي‌كنند را تحت تاثير قرار داد. اصغر فرهادي يكي از افرادي است كه حضورش با توجه به اين فرمان اجرايي در مراسم اهداي جوايز اسكار در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. كار تا جايي پيش رفت كه آكادمي اسكار براي آرام كردن فضا پا پيش گذاشت و از غيبت اصغر فرهادي در اين مراسم ابراز نگراني كرد، اما اين واكنش نيز راه به جايي نبرد. روز گذشته بالاخره اصغر فرهادي با انتشار بيانيه‌اي در نيويورك‌تايمز موضع خود را درباره حضورش در مراسم اسكار امسال اعلام كرد. فرهادي در حال برنامه‌ريزي براي حضور در بزرگ‌ترين مراسم اهداي جوايز سال بوده است ولي «اما و اگرهاي» فرمان اجرايي ترامپ براي او به هيچ‌وجه قابل قبول نيست و مي‌نويسد كه حتي اگر استثنايي براي سفر او در نظر گرفته شود باز هم در اين مراسم شركت نمي‌كند:»

 کاریکاتور از روزنامه قانون
ادعای جدید شریعتمداری در مورد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا
برجام

وزیر خارجه فرانسه نیز پیش از سفر به ایران در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان«برجام میوه داده است» نوشت:« می‌خواهم در آغاز نخستین سفر رسمی‌ام به ایران، به دلالت تاریخی توافق 14 ژوئیه 2015 [برجام] و دورنماهای نویدبخش آن بپردازم. فرانسه به تحقق توافق کمک بسیار کرد زیرا همیشه بر این اعتقاد بوده که مسأله برنامه هسته‌ای ایران باید با ذهنیت گفت‌وگو و از طریق مذاکره حل شود. هنگام امضای توافق، پرزیدنت فرانسوا اولاند گفت: «برعهده ایران است که مجموعه تدابیر اتخاذ شده را طبق تقویم مقرر به اجرا درآورد. فرانسه و شرکایش با حسن‌نیت و قاطعیت پیگیر رعایت توافق خواهند بود… اینک ضروری است که ایران بتواند با کنشگری، مسئول ثبات در همسایگی خود باشد.» از دیدگاه ما، توافق باید گشایش فصلی جدید در روابط میان ایران و جامعه جهانی باشد. توافق، فرصتی است تا روابطمان را در همه عرصه‌ها عادی‌سازی کنیم: سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و انسانی. معنای سفر 28 ژانویه 2016 پرزیدنت روحانی به پاریس نیز چنین بود.

توافق از هم‌اکنون میوه داده است. همچنان‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده، ایران در مسیر احترام به تعهدات خود است. اروپا و ایالات متحده نیز تحریم‌های اقتصادی و مالی ناشی از عدم رعایت تعهدات ایران را لغو کرده‌اند. پیامدهای مثبت فوری بوده، اقتصاد ایران راه رشد مستمر را از سر گرفته است. در مدت 12 ماه، صادرات نفت دو برابر شده و به میزان پیش از تحریم‌ها بازگشته است. شرکت‌های بزرگ فرانسوی توافق‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران منعقد کرده‌اند که هم در ایران و هم در فرانسه اشتغالزاست. خودروسازان فرانسوی و شرکای ایرانی‌شان هزاران خودرو می‌سازند و نخستین هواپیما از 100هواپیمای ایرباس در ماه ژانویه تحویل ایران شده است. جهش جدید روابط ایران و فرانسه باید شامل مبادلات انسانی اعم از تجار، دانشجویان و جهانگردان نیز بشود. فرانسه حاضر نیست در برابر چالش‌هایی که جهان با آن روبه‌روست در خود فرو رود یا دیگران را طرد کند. انتخاب فرانسه، همکاری بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی است. تروریسم ملیت ندارد. گذشته از این، با توجه به جایگاه ایران و نقش و مسئولیت ایران، این سفر فرصتی برای طرح وضعیت اسفبار خاورمیانه و نیاز عاجل منطقه به صلح و امنیت است. هیچ ‌یک از درگیری‌های جاری راه‌حل نظامی ندارد، نه در سوریه و نه در عراق یا یمن و فقط اقدام برای آشتی ملی که ضمناً به حاکمیت و تمامیت هر کشور احترام بگذارد می‌تواند صلح را با رعایت تنوع و حقوق و خواست‌های همه شهروندان برگرداند.

باید کوشش قاطع برای ریشه‌کن‌ کردن داعش و القاعده را نیز بر این رویکرد افزود. فرانسه در ائتلاف برای آزادسازی موصل و رقه شرکت دارد و همه باید در برابر دشمن مشترک متحد باشیم و با تروریسم بجنگیم. فرانسه یقین دارد که با هم‌پیوند شدن دوباره ایران با جامعه جهانی، زمان آن رسیده است که ایران با همسایگان خود همکاری و با آنها پیوند اعتماد ببندد. فرانسه با همه به یک صدا سخن می‌گوید و یقین دارد که امنیت جمعی فقط می‌تواند حاصل تعهد همگانی باشد. فرانسه آماده کمک به تحقق این امنیت است.»

بازهم یارانه ها

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« 50 هزار ميليارد تومان مردم كجاست؟ » با اشاره به تناقض‌گويي‌هاي نوبخت، زنگنه و طيب‌نيا درباره درآمدهاي هدفمندي نوشت:« تناقض‌گويي‌هاي مسئولان ارشد دولت درباره درآمدهاي هدفمندي روز به روز بيشتر مي‌شود و در اين ميان مشخص نيست آيا بخشي از اين درآمدها به خزانه واريز شده است يا خير؟ نوبخت مي‌گويد بخشي از اين درآمدها به حساب شركت‌هاي دولتي برمي‌گردد و زنگنه هم مي‌گويد هر چه از حامل‌هاي انرژي به دست مي‌آورد به خزانه واريز مي‌شود.

به گزارش «جوان» از يك ماه پيش تا به امروز بود كه موضوع ميزان درآمد دولت از قانون هدفمندي يارانه‌ها محل چالش بوده است. سخنگوي كميسيون تلفيق درآمد دولت را در سال گذشته 80 هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه خيلي دير با تكذيب دولت همراه شد. محمدباقر نوبخت اما اندكي بعدتر در مجلس حاضر شد و درآمد دولت از محل هدفمندي را تنها از محل فرآورده‌هاي نفتي اينگونه تشريح كرد: درآمد حاصل از محل فروش فرآورده‌هاي نفتي 50 هزار و 600 ميليارد تومان است.

وقتي در اين عدد ارقام مربوط به برق آب و گاز اضافه شود، نزديك به رقمي است كه نوبخت در كميسيون تلفيق آن را اعلام كرده است. هادي قوامي عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس در اين باره به فارس گفت: نوبخت در نشست اين كميسيون درآمد امسال از حامل‌هاي انرژي را 85 هزار ميليارد تومان عنوان كرد. »

بدرقه آتش نشان ها

ادعای جدید شریعتمداری در مورد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان« همه براي بدرقه جـان نثاران ملت » با اشاره به اینکه اقشار مختلف مردم، ۱۶ شهید آتش نشان را تشييع مي كنند. نوشت:« ردم قدرشناس تهران، امروز با 16 فرزند دلاور خود وداع می کنند. شهدای حادثه تلخ پلاسکو از ساعت 8:30 امروز بر روی دستان شهروندان تهرانی تا عرش الهی بدرقه می شوند و بار دیگر درسی بزرگ از عشق، ایثار و فداکاری را به ثبت می رسانند. در حادثه غم‌انگیز فروریختن ساختمان پلاسکو در سی‌ام دی‌ماه 95، 16 آتش نشان غیور تهران، جان خود را نثار امنیت شهر و شهروندان کردند و امروز ، ملت قدرشناس با حضور حماسی خود در مراسم تشییع پیکرهای آتش نشان، پاسخ رشادت و فداکاری دلاورمردان را دادند. آتش‌نشانان فداکار در حادثه پلاسکو، در حالی که ناایمنی مطلق ساختمان، حجم کالاهای انبار شده و حضور پر تعداد مردم در پلاسکو، می توانست فاجعه ای بزرگ از مرگ شهروندان را رقم بزند، دل به آتش زدند و با خروج به موقع شهروندان از ساختمان درحال ریزش، خود به دیدار حق رفته و ده‌ها شهروند را از دل آوار و آتش نجات دادند. «فریدون علی تبار»، «محمد آقایی»، «محسن قدیانی»، «حسین حسین زاده»، «علیرضا صفی زاده»، «حسین سلطانی»، «رضا شفیعی»، «امیرحسین داداشی»، «مجتبی کوهی»، «علی مستوفی»، «ناصر مهرورز»، «بهنام میرزاخانی»، «حامد هوایی»، «علی امینی»، «محسن روحانی» و «رضا نظری» 16آتش نشانی بودند که در حادثه پلاسکو شهید شدند تا از برکت خون‌شان، امنیت و آرامش شهر را رقم بزنند. شهدای آتش نشان که در قامت مدافعان ملت در برابر حوادث شهری، در پلاسکو حماسه ای عظیم رقم زدند، امروز روی دست مردم تا قطعه 50 بهشت زهرا (س) بدرقه شدند تا در قطعه 50 و جوار مدافعان حرم آرام گیرند. »