پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌های 11 بهمن؛

اخبارویژه روزنامه‌های 11 بهمن؛

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

*********

جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی کیهان

میراث تورمی سنگین دولت یازدهم برای دولت دوازدهم
براساس محاسبه بانک مرکزی حجم نقدینگی تاکنون به بیش از 1167 هزار میلیارد تومان بالغ شده است. این رقم نسبت به سال گذشته حداقل 28 درصد افزایش داشته است.
به گزارش رجانیوز، این ارقام که نسبت به نقدینگی دولت در سال 1392 رشد نجومی 120 درصدی را نشان می‌دهد در حالی است که ظاهر آمار و ارقام از کاهش شتاب تورم در دولت یازدهم حکایت دارد. این داده‌های مشکوک اقتصادی که با رشد شدید نقدینگی اقتصادی به رشد کم تورم اشاره دارد نشان می‌دهد که اتفاقاتی فرای تحلیل‌های اقتصادی در آن نقش دارد.
بیشتر حجم وسیع نقدینگی کشور به صورت سپرده‌های کلان در بانک‌ها ذخیره شده است. دلیل اصلی این امر را می‌توان در امن بودن و مطمئن بودن وخطرناپذیری این پول در بانک دانست، چرا که فضای نامطمئن اقتصادی و بی‌برنامگی دولت در حوزه تولید و اشتغال‌زایی و عدم حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی آنها را ناچار به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کرده است.
حجم وسیع و بی‌سابقه نقدینگی که ناشی از بی‌تدبیری دولت در عرصه اقتصادی است فقط به یک جرقه کوچک نیاز دارد تا یک تورم تاریخی را به وجود بیاورد.
به بیان دیگر دولت به دلیل بی‌برنامگی خود، دو راهی کاذبی را ترسیم کرده که یک سوی آن نگه داشتن فضای اقتصادی در خلا برای جلوگیری از افزایش تورم است که نتیجه آن چیزی جز رکود و افزایش بیش از پیش بیکاری و معضلات بعدی آن نخواهد بود و راه دیگر اینکه دولت می‌تواند با باز کردن فضای باز اقتصادی در یک حوزه به رونق آن حوزه بپردازد که نتیجه آن به دلیل حجم عظیم نقدینگی منجر به افزایش تورم لجام‌گسیخته در همان زمینه می‌شود.
دولت ترجیح می‌دهد بین این دو راهی خود ساخته راه‌حل اول را که منجر به ایجاد فضای رکود اقتصادی می‌شود را انتخاب کند تا با کنترل حجم نقدینگی توسط سیستم بانکی کشور مانع از دست رفتن تورم به ظاهر پایین به عنوان دستاورد دولت بشود.
این فضای رکودی دولت ساخته که تا تعیین تکلیف فضای سیاسی کشور در اردیبهشت 96 ادامه خواهد داشت و دولت منتخب بعدی با هر گرایشی که باشد باید با این حجم نجومی نقدینگی مواجه شده و معضلات عدیده آن را به دوش بکشد.

مدیر نجومی معزول همچنان از 2 نهاد دولتی حقوق می‌گیرد

«رئیس نجومی‌بگیر سابق صندوق توسعه ملی و وزیر اقتصاد دولت اصلاحات هم اکنون هم عضو شورای پول و اعتبار با حکم رئیس جمهور است و هم عضو هیئت امنای مؤسسه دولتی نیاوران! به نظر می‌رسد دولت روحانی علاقه‌ای به خارج کردن صفدر حسینی از بدنه مدیران دولت ندارد و به قول سخنگوی دولت، دولتمردان همچنان پدر نجومی‌بگیر سیده فاطمه حسینی را ذخیره نظام می‌دانند».
روزنامه جوان با انتشار این مطلب نوشت: چند ماه از افشای فیش حقوقی رئیس و اعضای سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی می‌گذرد، اما هنوز رد پای سید صفدر حسینی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران دیده می‌شود. وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و پدر نماینده فعلی تهران در مجلس، از معروف‌ترین افرادی بود که با دریافت حقوق‌های نجومی احساسات آحاد مختلف جامعه را برانگیخت و با واکنش مقامات ارشد نظام روبه‌رو شد.
اما بررسی‌های «نسیم آنلاین» نشان می‌دهد برکناری برابر با پایان حضور صفدر حسینی در سمت‌های دولتی نبوده است و او همچنان از دولت حقوق می‌گیرد. صفدر حسینی از سال 92 با حکم رئیس جمهور به همراه محمد نهاوندیان به عنوان کارشناس پولی و بانکی در شورای پول و اعتبار مشغول به کار است. این در حالی است که نه نهاوندیان و نه صفدر حسینی کوچک‌ترین سابقه بانکی در پرونده خود ندارند.
اما بعد از افشای حقوق نجومی و تخلفات صفدر حسینی در صندوق توسعه ملی که منجر به برکناری او از ریاست این نهاد شد، انتظار می‌رفت رئیس جمهور این مدیر نجومی‌بگیر را از شورای پول و اعتبار هم کنار بزند و فرد دیگری را جایگزین او کند، اما ظاهراً حسن روحانی همچنان راضی به حضور این مدیر پرحاشیه در مهم‌ترین نهاد پولی کشور است. جالب اینجاست که ماندگار شدن صفدر حسینی در شورای پول و اعتبار برابر است با تصمیم‌گیری و نظارت یک مدیر متخلف نجومی‌بگیر بر کلیه امور پولی و بانکی کشور اعم از دریافتی مدیران بانکی که جنبه‌های مهم آن به شمار می‌رود.
اما این همه ماجرا نیست و صفدر حسینی هنوز از یک ارگان دیگر هم حقوق رسمی دولتی می‌گیرد. وی از سال 92 با حکم محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور عضو هیئت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان مؤسسه نیاوران است؛ مؤسسه‌ای که ریاست آن در دولت تدبیر و امید برعهده مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور است و به نوعی سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت حسن روحانی را انجام می‌دهد.

پنهانکاری مراکز آماری و نرخ رشدی که منفی بود!

یک روزنامه حامی دولت نوشت نرخ رشد واقعی اقتصادی در سال گذشته منفی 1/7 درصد بوده اما پنهانکاری شده است.
روزنامه اعتماد می‌نویسد: نرخ رشد اقتصاد در سال 1394، 0/6 درصد بود. این هم جدیدترین رونمایی از رشد اقتصاد سال قبل است. این بار ولی رشد اقتصاد از سوی بانک جهانی گزارش شد. آن هم براساس اطلاعاتی که از سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی گرفته شده است. ماه‌های ابتدایی سال مسئولان با استناد بر آمار گزارش شده مرکز آمار نرخ رشد سال گذشته را یک درصد مثبت اعلام کردند. اما مدتی بعد با اعلام جزئیات این نرخ در زیر بخش‌های اقتصاد، نرخ یک درصد به 0/7 درصد تعدیل شد.
این عدد هنوز بر سر زبان‌ها بود که بانک جهانی هم رقمی تازه عنوان کرد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که همچنان بانک مرکزی از ارایه آمار اقتصادی سال قبل طفره می‌رود و در نماگرهای منتشره شاخص‌ها را با جای خالی یا علامت معروف خود «00» نشان می‌دهد. در همین محرمانگی‌ها برخی منابع مطلع از نرخ 1/7 منفی برای رشد اقتصاد سال 94 می‌گویند؛ عددی که البته هنوز هیچ مرجعی اشاره‌ای به آن نداشته است ولی کماکان برخی کارشناسان با توجه به داده‌هایی روی منفی بودن این عدد تأکید دارند.
نکته ابهام‌برانگیز، عنوان کردن نرخ رشد اقتصادی 0/6 درصد برای سال 2015 میلادی یا همان سال 1394 است. مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در این بازه زمانی را یک درصد اعلام کرد و بانک مرکزی نیز از اعلام رقم آن خودداری کرد؛ حال بانک جهانی با استناد به آمارهای رسمی که از داخل کشور گرفته این رقم را 0/6 درصد محاسبه کرد.
این در حالی است که یکی از مؤسسات رسمی محاسبه آمارهای اقتصادی، یعنی بانک مرکزی از اعلام رقم رشد اقتصادی در سال 1394 خودداری کرد و مرکز آمار هم بدون انتشار جزئیات رقم رشد سال گذشته را یک درصد محاسبه کرد. حال ابهامات با رقم 0/6 درصدی که از سوی بانک جهانی منتشر شده، بیشتر می‌شود؛ چرا که بانک جهانی محاسبات خود را براساس آمارهایی که از ایران می‌گیرد انجام می‌دهد و تفاوت معناداری که میان رقم بانک جهانی و نرخ مرکز آمار محاسبه شده، در کنار خودداری بانک مرکزی از اعلام این نرخ، همگی دست به دست هم دادند تا ناروشنی‌های بیشتری نسبت به شاخص اقتصادی رشد در کشور بیشتر شود. با وجود همه این موارد، بعضی از کارشناسان ارقام مرکز آمار را نادرست می‌دانند و شنیده‌ها حاکی از این است که سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده است و حتی ارقامی مانند 1/7- درصد هم در این رابطه بیان شده است.

خسارت سوء مدیریت بانک مرکزی به گردن سهامداران بورس افتاد

یک روزنامه دولتی نوشت نگرانی از بازگشایی نماد بانکی‌های زیان‌ده، باز هم بورس را ریزشی کرد. بورس همچنان قرمز پوش است و سهامداران خرد، بزرگ‌ترین بازندگان تالار حافظ شده‌اند.
روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: موظف شدن بانک‌ها به عرضه صورت مالی واقعی خود به بازار سرمایه که با بازگشایی نماد بانک ملت و ریزش هزار واحدی شاخص بورس در هفته گذشته کلید خورد، همچنان بورس را متأثر کرده و ریزش شاخص‌ها را در هفته جاری هم داشت.
این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که شنیده‌ها حاکی از بازگشت زودهنگام نماد بانک تجارت و صادرات به بورس است. رخدادی که گفته می‌شود زلزله‌ای دیگر در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. حالا حدود 5 میلیون سهامدار خرد بازار سرمایه نگران زیان‌های سنگینی هستند که صورت‌های مالی غیرواقعی بانک‌ها به آنها تحمیل کرده است.
در همین ارتباط دیروز 150 فعال بازار سرمایه به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و از افشا نشدن واقعیت‌های مالی بانک‌ها در سال‌های اخیر گلایه کردند. بانک‌های زیان‌دهی که به گفته کارشناسان راه درازی تا اصلاح ساختار و سوددهی در پیش دارند.
نماد بانک‌ها که حدود 6 ماهی متوقف مانده بود، روز چهارشنبه گذشته با بازگشایی نماد بانک ملت دوباره آغاز به کار کرد اما به دنبال آن ارزش سهام و شاخص‌های بورسی ریزش کرد. این اتفاق در هفته جاری هم ادامه پیدا کرد و تلقی کارشناسان این است که بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات و بانک تجارت و بازگشت این دو شرکت بزرگ بانکی به بورس باز هم موجب ریزش بازار خواهد شد.
در همین حال روز گذشته 150 فعال بازار سرمایه در نامه‌ای به گفته‌های هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داده و اعلام کردند در برابر فاجعه بانک‌ها، بانک مرکزی همان قدر مسئولیت پاسخگویی دارد که سازمان بورس وظیفه حمایت از سهامداران را دارد.
150 فعال بازار سرمایه در این نامه آورده‌اند که نوسانات منفی سهام بانک‌ها و دود شدن چند هزار میلیارد تومان از ثروت سهامداران، جای گله‌مندی دارد و خطاب به سیف نوشته‌اند که «ما در طول سال‌ها با مفهوم ریسک و انواع آن آشنا شده‌ایم، می‌دانیم نوسان در بازارهای جهانی ممکن است منجر به تغییر سودآوری شرکت‌هایمان شود.
می‌دانیم ممکن است نرخ بهره در بازار پول تغییر کند و ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه نیز با تغییراتی مواجه شود. نیک می‌دانیم ممکن است کارخانه‌ای که سهامدارش هستیم شبانه آتش بگیرد و تمام دارایی‌مان سوخت شود ولی، تغییر ذائقه یک‌شبه بانک مرکزی در رابطه با استانداردهای صورت‌های مالی، بانک‌ها را در رسته سوء مدیریت‌ها طبقه‌بندی می‌کنیم نه ریسک‌ها.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «هیچ کس با شفاف شدن صورت‌های مالی بانک‌ها مخالف نبوده است و نیست آنچه مورد اختلاف است، نحوه انجام این کار و انداختن تمام هزینه این شفاف‌سازی به دوش سهامداران بانک‌هاست.»

مخالفت وزیر ارتباطات با معرفی نامزد جایگزین برای روحانی

عضو مرکزیت حزب اعتدال و توسعه با معرفی نامزد جایگزین برای روحانی در انتخابات 96 مخالفت کرد. برخی اصلاح‌طلبان به بهانه احتمال رد صلاحیت روحانی، اصرار دارند یک اصلاح‌طلب را به عنوان جایگزین وی معرفی کنند.
تابناک از فعال شدن حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات اردیبهشت 96 خبر داد و نوشت: این حزب از اصلی‌ترین حامیان روحانی به شمار می‌آیند. از مدت‌ها پیش از کلید خوردن انتخابات، بحث‌های مختلفی در خصوص آغاز فعالیت انتخاباتی اعضای حزب اعتدال و توسعه- که برخی از آنان نظیر «محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، محمود واعظی، مرتضی بانک» و… در دولت و نهاد ریاست‌جمهوری حضور دارند- به گوش می‌رسید؛ اما گویا فعالیت‌های این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری تشدید شده است.
«محمود واعظی» در گفت‌وگو با تابناک در خصوص افراد و چهره‌های شاخصی که وظایف انتخاباتی این حزب را برعهده گرفته‌اند تصریح کرد: فقط آقای «مرتضی بانک» نیست که در این حوزه فعال است، همه اعضای حزب در حال کار هستند و این طبیعی هم هست.
وی افزود: ما در حزب اعتدال و توسعه دفتر سیاسی، معاونت امور استان‌ها و معاونت تشکل‌ها داریم و هر کسی مسئولیت خود را انجام می‌دهد.
واعظی در خصوص مطرح شدن بحث معرفی کاندیدای آلترناتیو در انتخابات ریاست جمهوری آینده که از سوی برخی اعضای جریان اصلاحات عنوان می‌شود یادآور شد: ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه موافق معرفی کاندیدای آلترناتیو از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری نیستیم. چون در حزب اعتدال و توسعه اعتقاد داریم که بهترین کاندیدا خود آقای روحانی است. پس آلترناتیو برای چه بخواهیم؟ دلیلی ندارد که چنین تصمیمی را بگیریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بهتر است با ورود با یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری آینده، تکلیف مردم معلوم باشد.
 جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییایران
پاسخ توئیتری ظریف به اقدام ترامپ
وزیر خارجه کشورمان در توئیتر خود با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه در ارتباط با تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به امریکا نوشت: «این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات امریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد. ما ضمن احترام به امریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم.
برخلاف امریکا، تمام کسانی که ویزای معتبر ایران را در دست دارند، به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرند. اعمال محدودیت برای ورود مسلمانان به امریکا به عنوان یک هدیه برای افراط‌گرایان و حامیان‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد.»

بخش‌هایی از اسناد خاطرات هاشمی محرمانه است

محسن هاشمی طی سخنانی در  دیدار با جمعی از اعضای «انجمن اندیشه و قلم» که در منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور  همسر ایشان و فرزندان آن مرحوم برگزار شد، درباره نحوه انتشار کتب خاطرات آیت‌الله هاشمی پس از درگذشت وی، گفت:  هنوز هم بخش‌هایی از اسناد مربوط به خاطرات ایشان، حالت محرمانه دارد. عکس‌ها و فیلم‌ها و گفته‌های دیگران درباره ایشان همچنان جای کار دارد.
به گزاش ایسنا، وی افزود: بخش مهم کار ما این است که با بزرگان نظام بویژه مقام معظم رهبری ارتباط مناسبی برقرار کنیم تا با هماهنگی کار پیش برود و اصل موضوع خدای نکرده تحت‌الشعاع کج‌نظری‌ها قرار نگیرد.
محسن هاشمی با اشاره به حضور مردم در همه آیین‌های مربوط به رحلت آیت‌الله هاشمی، گفت: مردم با حضورشان از همه زجرها و مقاومت‌های آقای هاشمی قدردانی کردند و حرکت آقای هاشمی نیز از ابتدا تا آخر، بر مبنای عقلانیت بود. او در خطبه معروف 88 نیز با همان عقلانیت بخش مهمی از نیروهای انقلاب را که داشتند از دست می‌رفتند، دوباره به دامان انقلاب بازگرداندند. بزرگان می‌گویند ما علاوه بر از دست دادن جسم آقای هاشمی، عقلانیت ایشان را نیز از دست دادیم.

توضیح قالیباف به مجلس درباره پلاسکوواملاک نجومی

 قالیباف سه‌شنبه و چهارشنبه به مجلس می رود
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر کشور و شهردار تهران برای بررسی حادثه پلاسکو روز چهارشنبه هفته جاری در مجلس حاضرمی شوند. محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه نشست علنی مجلس در جمع خبرنگاران در مورد زمان حضور شهردار تهران و وزیر کشور در مجلس اظهار داشت: گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد حادثه پلاسکو نیز آماده شده و در روز چهارشنبه در نشست علنی مجلس قرائت می‌شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: همچنین تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با حضور قالیباف سه‌شنبه هفته جاری در کمیسیون عمران مجلس بررسی می‌شود.
رضایی‌کوچی با تأکید بر اینکه بررسی بخش مربوط به املاک نجومی در تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یکی از دستورکارهای نشست کمیسیون عمران خواهد بود، یادآور شد: پس از بررسی این موضوع، رأی‌گیری از اعضا انجام می‌شود و کمیسیون عمران نتیجه را به هیأت رئیسه مجلس ارائه می‌کند.
جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییخراسان
  تعلل یک ساله دولت برای تصویب مجازات‌های قاچاق کالا
در حالی که بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر معاون اول رییس جمهور به 5 وزارتخانه، شرایط تعیین مصادیق خرید و فروش کالای قاچاق و برخی از مجازات های این اقدام غیرقانونی، طبق اختیارات دولت بر اساس ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا مشخص شده است، بررسی کارشناسان یک نهاد نظارتی نشان می دهد این پیشنهاد با شماره 4968 در تاریخ 25 بهمن ماه سال قبل توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دولت ارسال شده بود.

تشکیل کارگروه جدید آبی توسط اعضای کابینه

با حکم یک مسئول ارشد اجرایی به وزرای نیرو، جهادکشاورزی و کشور و نیز روسای سازمان های محیط زیست و برنامه و بودجه، مقرر شده با توجه به اهمیت مباحث مربوط به آب بوِزه آبخیزداری در کشور، کارگروهی با حضور این اعضای کابینه تشکیل و ضمن پیگیری جدی این موارد و سایر موضوعات محوله بر اساس مصوبات شورای عالی آب، گزارش اقدامات انجام شده به صورت مستمر به دولت ارائه شود.
جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکاییآرمان

بازداشت والدین ایرانی در فرودگاه آمریکا

شنیده شد که پلیس آمریکا والدین یک دانشجوی ایرانی که برای دیدار با فرزند خود به این کشور سفر کرده بودند را بازداشت کرده است.

والدین «سحر» دانشجوی ایرانی که به تازگی از دانشگاه «استونی بروک» فارغ‌التحصیل شده، پس از سه سال برای دیدار وی به آمریکا سفر کرده بودند که صبح روز شنبه به وسیله پلیس آمریکا در فرودگاه بازداشت شدند و احتمالا به ایران بازگردانده شوند. «سحر» ۳۲ ساله به وسیله مقامات فدرال مطلع شده است که والدین وی به وسیله پلیس بازداشت شده و احتمالا مجبور به بازگشت به ایران شوند.
این دانشجوی ایرانی می‌گوید: چندین سال والدین خود را ندیده بودم ولی من اجازه داده نشد که آنها را ببینم، من خواستم آنها را فقط یک دقیقه و از پشت پنجره ببینم اما موفق نشدم.

پیشنهاد عجیب یک نماینده به دولت

شنیده شد که نماینده ارومیه با اشاره به قانون مصوب ترامپ برای ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا گفت: دولت از رهبری درخواست کند تا برای ایرانیان مقیم آمریکا به جز اعضای گروه‌های ملحد و خائنین به مملکت به باقی عفو عمومی عطا کنند تا آنها به ایران بازگردند. نادر قاضي پور نماينده‌اي بود كه در ميان تذكر شفاهيش خطاب به محمدجواد ظريف وزير امورخارجه، پيشنهادي را نيز مطرح كرد.

وی افزود: تذكر به وزير با توجه با مصوبه ترامپ براي ممنوعيت ايراني‌ها به آمريكا است. خواهشمندم كه دولت از رهبري درخواست كند تا براي ايرانيان مقيم آمريكا به جز اعضاي گروه‌های ملحد و خائنين به مملكت به باقي عفو عمومي عطا كنند تا آنها به ايران بازگردند تا عزت ايراني‌ها حفظ شود.

داور خارجی برای دربی می‌آید؟

شنیده شد که رئیس دپارتمان داوری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از داوران خارجی در مسابقات مهم لیگ و جام حذفی استفاده شود؟ گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی در فوتبال ایران نمی‌افتد و ما از هیچ داور خارجی استفاده نمی‌کنیم زیرا این کار اصلا درست نیست.

حسن کامرانی‌فر افزود: استفاده از داوران ایرانی در تمام مسابقه‌های داخلی باعث شده است که فیفا و AFC داوران ایرانی را مورد آنالیز قرار دهند. فیفا و AFC در بعضی از کشورها مانند قطر که در برخی از دیدارها از داوران خارجی استفاده می‌کردند، نظارت کردند و به علت استفاده از این داوران خارجی، از داوران آن‌ها در مسابقه‌های بین‌المللی استفاده نکردند.