جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های یکشنبه دهم بهمن ماه؛

مروری بر روزنامه های یکشنبه دهم بهمن ماه؛

 

روزنامه های امروز، سراسر انتقاد از اقدام ضد ایرانی ترامپ بود. در این راستا، اصولگرایان و اصلاح طلبان بر این اقدام رئیس جمهور امریکا تاخته بودند. این در حالی است که حادثه پلاسکو و تلاش برای یافتن مقصر نیز بعد از پایان آواربرداری آغاز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز از گرایش های مختلف اقدام ضد ایرانی، ترامپ را به باد انتقاد گرفته اند.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «فرمان نژادپرستانه» نوشت: «دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه بعد از تحليف روز 20 ژانويه كارش را با دستورات بي‌سابقه براي برچيدن برخي قوانين و پيمان‌هاي بين‌المللي امريكا آغاز كرده است جمعه شب نيز يكي از فرامين جنجالي خود را امضا كرد؛ فرماني عليه مهاجران و اقليت‌ها در امريكا كه در آن ايراني‌ها و شهروندان شش كشور از ورود به امريكا منع مي‌شوند. در اين فرمان به فهرست «دولت‌هاي حامي تروريسم»، كشورهايي كه «تهديدي فوق‌العاده» به شمار آمده و امريكا عليه آنها وضعيت اضطراري اعلام كرده و به كشورهاي حاضر در فهرست «كشورها يا مناطق مايه نگراني» وزارت امنيت داخلي قرار دارند، اشاره شده است. بر اساس متن نهايي اين فرمان، صدور رواديد براي اتباع كشورهاي «مضر براي منافع امريكا» به مدت 90 روز تعليق شده است. اين بازه زماني در پيش‌نويس فرمان 30 روز بود. ترامپ در كمپين‌هاي تبليغاتي خود بارها مدعي شده بود كه اگر رئيس‌جمهور شود ويزاي ورود به امريكا را براي كشورهايي كه امريكا آنها را با تروريسم در ارتباط مي‌داند به حال تعليق درخواهد آورد و براي كساني كه براي ورود به امريكا درخواست مي‌دهند امتحان عقيدتي خواهد گذاشت. به گزارش شبكه سي ان ان، ترامپ پس از اجراي اين فرمان كه در وزارت دفاع امريكا انجام شد، گفت: «دارم تمهيدات جديدي براي غربالگري ايجاد مي‌كنم تا تروريست‌هاي اسلامي راديكال را از ايالات متحده بيرون نگه دارم. » ترامپ تأكيد كرد: «ما نمي‌خواهيم آنها اينجا باشند. مي‌خواهيم اطمينان يابيم كساني را به كشورمان نمي‌پذيريم كه تهديدي براي سربازانمان هستند كه در خارج از كشور مي‌جنگند. مي‌خواهيم تنها كساني را به كشورمان راه دهيم كه از كشور ما حمايت كرده و عميقاً عاشق مردم ما هستند.»

هارون یشایائی در یادداشتی در روزنامه شرق در این باره با تیتر «صدای پای فاشیسم…!» نوشت: «روزی که دونالد ترامپ در سال ٢٠١٦ میلادی بدون هیچ پیشینه یا منصب سیاسی و با داشتن پرونده‌ای سیاه از فعالیت‌های غیرقانونی تجارتی و با شعار بیرون‌ریختن رنگین‌پوست‌ها و مسلمانان و هر غیرسفیدپوست دیگری که شبیه خودش نباشد از ایالات متحده آمریکا و کشیدن دیوار بتنی بین مرزهای آمریکا و مکزیک و پاره‌کردن این یا آن قرارداد که همه قدرت‌های جهان آن را معتبر می‌دانند و زن‌ستیزی آشکار و بی‌ادبانه، ادعای گزینه‌شدن در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا را کرد، ظاهرا به‌ جز سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی روسیه کسی این ادعاها را باور نکرد. درست همانند وقتی که سال ١٩٣٠ سرجوخه «آدولف هیتلر» کسی که به ‌دلیل سوءرفتار از ارتش اتریش اخراج شده بود، در کشور متمدن آلمان که به‌ دلیل بحران اقتصادی ناشی از شکست در جنگ جهانی اول ١٩١٧ و قرارداد ورسای تحقیر شده بود، به میدان آمد و در یکی از آبجوفروشی‌های شهر مونیخ چند نفر اوباش مست را به دور خود جمع کرد و با شلیک گلوله به سقف آبجوفروشی در حاضران ایجاد ترس کرد و یاوه‌های نژادپرستانه خود را با جنجال فراوان اعلام کرد، کسی باور نداشت این آدم یک‌لاقبا چنان آتشی در اروپا و جهان برپا کند که بیش از ٥٠ میلیون انسان را به کشتن بدهد و اروپا و بخش‌هایی از جهان را به نابودی بکشاند. سهل است بدانیم در جهان کسانی بودند که این گستاخی بیمارگونه را تحسین می‌کردند که یادآوری آن موجب ملال خاطر است و همان شیوه برخورد را مجلسین آمریکا امروزه در برابر ترامپ اعمال می‌کنند. با این ‌همه می‌بینیم و می‌دانیم بین رفتار هیتلر و ترامپ مشابهت‌های فراوان وجود دارد و از هر دو جریان وحشت صدای پای فاشیسم به گوش می‌رسید و می‌رسد.»

روزنامه ایران نیز در خبری به نقل از رویترز با عنوان « منع ورود دارندگان <گرین‌کارت> به امریکا» نوشت: «گیلیان کریستنسن، یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ ایمیلی از این خبرگزاری نوشت: تعلیق ورود تبعه‌های 7 کشوری که در دستور ترامپ جای گرفته‌اند، شامل تمامی تبعه‌های این کشورها ولو کسانی که گرین کارت امریکا را دارند، می‌شود. این در حالی است که فرانسه و آلمان نسبت به این دستور اعتراض کرده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزیران خارجه فرانسه و آلمان فرمان اجرایی دونالد ترامپ را اسباب نگرانی خواندند و اعلام کردند، در این خصوص با رکس تیلرسون، گزینه ترامپ برای وزارت خارجه امریکا مذاکره خواهند کرد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز دیشب و در حالی که قرار بود با دونالد ترامپ مذاکره‌ای تلفنی داشته باشد، تأکید کرد، اروپا باید پاسخی محکم به ترامپ بدهد. ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس نیز در کنفرانس خبری مشترکی با بینالی ییلدریم، همتای ترکیه‌ای‌اش گفت: امریکا مسئول سیاست‌های خود در قبال پناهجویان و مهاجران است.»

کاریکاتور از روزنامه شهروند

حمله همه جانبه به فرمان نژادپرستانه ترامپ/ آیت الله هاشمی به روایت همسرش

ایدین سیار سریع نیز در مطلب طنزی در صفحه شرونگ شهروند نوشت: « ترانه علیدوستی هفته پیش اعلام کرد که در اعتراض به دستور توقف صدور ویزا برای ایرانی‌ها از سوی ترامپ در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند و این قانون را نژادپرستانه می‌داند. یک بار دیگر جمله را بخوانید. خیلی ممنون. بله … ترامپ به‌ عنوان یک انسان نامتعادلِ لمپنِ پوپولیستِ بی‌منطق که در شمار باگ‌های دموکراسی قرن قرار می‌گیرد می‌گوید هفت کشور دهاتی و بدتیپ به کشور من نیایند و یک اه هم ضمیمه جمله می‌کند و در واکنش، یک بازیگر ایرانی هم که امسال فیلمی در اسکار دارد می‌گوید در اعتراض به این تصمیم به آمریکا نمی‌روم. آیا به نظرتان همه چیز درست و منطقی می‌آید؟ آیا اشکالی در این حرف نمی‌بینید؟ آیا فکر می‌کنید حتی با وجود مخالف بودن با علیدوستی در قضیه شهرزاد با تکیه بر «انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال» می‌توانید با جان سخن موافق باشید؟ خب واقعا برایتان متاسفم. یعنی خاک بر سر ما که با شما شده‌ایم ٨٠میلیون. خاک بر سر من که طنزنویس شما هستم. نمی‌دانم شما کی می‌خواهید یه کم روحیه مبارزه پیدا کنید! شرط اول مبارزه در شرایط کنونی مخالفت کردن است. یک مبارز اصیل فیس‌بوکی تلگرامی – اینستاگرامی اول مخالفت می‌کند، بعد فحش می‌دهد، بعد (اگر بتواند) دست به اسلحه می‌برد و در پایان اگر حال داشت، می‌خواند یا می‌شنود که طرف چه گفته است یا حرف حسابش چه بوده. البته حالا هم برای مبارز شدن دیر نشده، همین الان می‌توانید با مراجعه به اینستاگرام ترانه علیدوستی یا صفحات دیگر که این خبر را پوشش داده‌اند تمرین مبارزه کنید،… .»

مقصر پلاسکو

حمله همه جانبه به فرمان نژادپرستانه ترامپ/ آیت الله هاشمی به روایت همسرش

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «چرا کسی استعفا نمی‌دهد » با اشاره به اینکه علیرغم پایان آواربرداری و گذشت 10 روز از حادثه پلاسکو هیچ‌ یک از مسئولان مرتبط نه عذرخواهی کردند و نه استعفا می‌دهند. آواربرداری از پیکر بی جان و آهنین پلاسکو به اتمام رسید اما سرپوش گذاری بر علت و سبب وقوع فروریختن این ساختمان 57 ساله تازه شروع شده است.


سی ام دی ماه1395 بود که نخستین سازه بلند پایتخت ابتدا آتش گرفت و پس از چندی، شاکله‌اش در هم شکست و همزمان با فروریختن خود، آتش نشانان مستقر در ساختمان را نیز همراه خود کرد. هنگام وقوع این حادثه هم گفتند که پیگیری علل این رویداد و یافتن مقصران آن، سپرده شود به زمان پس از رسیدگی به وضعیت مجروحان و تن‌ها‌یی که زیر آوارهای پلاسکو جان سپردند. حال پس از گذشت 11 روز از ریزش پلاسکو و تنها 1 روز مانده به تشییع پیکر 16 آتش‌نشان شهید فداکار، «مقصر پلاسکو» همچون توپی میان 4 ارگان شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و وزارت کار پاسکاری می‌شود.»

آیت الله هاشمی به روایت همسر

حمله همه جانبه به فرمان نژادپرستانه ترامپ/ آیت الله هاشمی به روایت همسرش

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان « آیت‌ا… هاشمی می‌خواست مردم راضی باشند » نوشت: « چند روز قبل همسرآیت ا… هاشمی را ملاقات کردیم. خسته بود و هنوز هم قبل از اینکه نام آیت‌ا… هاشمی بر زبان جاری شود، قطرات اشک که حکایت از دلتنگی داشت، بر گونه‌هایش جاری شد. او هنوز همان شیرزن آن روز است که برای حفاظت از جان همسرش خود را سپر کرد. تلاش می‌کرد اشک‌هایش چنان نباشد که توجه همگان را جلب کند. پس بی‌صدا سر تکان می‌داد و از حرکت شانه‌هایش مشخص بود که اشک می‌ریزد. پیش از هر سوالی خود این‌چنین آغاز کرد: «سخت است!» وقتی برای دلداری به او گفتیم: «می‌دانیم نبود آیت‌ا… هاشمی سخت است و شما را درک می‌کنیم.» سر تکان داد و گفت:«نه؛ شما نمی‌دانید که نبود او که صبور بود، چقدر سخت است!» ترجیح این بود که سکوت شود تا خانم عفت مرعشی آنچه در دل دارد، بر زبان آورد تا شاید کمی هم سبک شود. او ادامه داد: «نمی‌دانید؛ مردم را خیلی دوست داشت و مردم هم او را دوست داشتند. بعضی‌ها هم او را اذیت کردند.» همسر آیت‌ا… هاشمی از سختی‌هایی روایت کرد که همسرش برای سازندگی تحمل کرد و گفت: «هر آنچه داشت، برای کشور گذاشت و می‌خواست مردم راضی باشند.» به عکس همسرش بر روی دیوار خیره شد و با بغض گفت: «سخت است؛ نمی‌دانید… خیلی سخت است!» مشخص است که او بیش از سایرین به حکمت خدا ایمان دارد و نبود یاری را که ۵۸ سال با او همراه بود، باور دارد.»

طرح از روزنامه قانون

حمله همه جانبه به فرمان نژادپرستانه ترامپ/ آیت الله هاشمی به روایت همسرش