شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گویی همه چیز روتین شده و با پروژه ای شبیه دیگر پروژه های شهری مواجهیم!

گویی همه چیز روتین شده و با پروژه ای شبیه دیگر پروژه های شهری مواجهیم!

هفتمین روز امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه پلاسکو در حالی آغاز شد که گویی همه چیز روتین شده و با پروژه ای شبیه دیگر پروژه های شهری مواجهیم!
از پنج شنبه گذشته که خبر وقوع حریق در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو مخابره شد و دود سیاهی که از این برج مشهور برمی خواست، توجه ها را به خود جلب کرد، هفت روز می گذرد اما آتش کماکان می سوزد و آتش نشانان تلاش در مهار آن دارند، با این تفاوت که یک هفته است پلاسکو وجود خارجی ندارد!
به گزارش «تابناک»، هفتمین روز امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه پلاسکو در حالی آغاز شد که طی شبانه روز گذشته تقریبا هیچ اتفاق خاصی در محل رویداد رخ نداد. نه یافتن پیکر افراد مفقود در حادثه، نه تلاش برای بیرون کشیدن این پیکرها و نه فعل و انفعال ویژه دیگری. گویی همه چیز روتین شده و با پروژه ای شبیه دیگر پروژه های شهری مواجهیم!
این در حالی است که روند آواربرداری با سرعت قابل قبولی، به صورت شبانه روزی ادامه دارد و امید می رود تا فردا، پنج شنبه که قرار است پیکر قهرمانان شهید این حادثه روی دستان مردم تشییع شود، پیکر دیگر آتش نشانان مفقود شده در این حادثه نیز پیدا شود.
در ادامه رویدادهای روز هفتم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:
45: 11 پیکر یکی دیگر از شهدای آتش نشان پیدا شد
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران لحظاتی پیش خبر داد: پیکر یکی دیگر از  آتش‌نشانان شهید از زیر آوار در ضلع شمال غربی پلاسکو پیدا شد.

با توجه به اینکه آتش نشانان پلاک ندارند و پیکرهای کشف شده به شدت سوخته اند، به احتمال زیاد نیاز به یک بازه زمانی برای احراز هویت وجود دارد. این در حالی است که قرار است فردا مراسم تشییع برگزار شود.

  30: 11 تدابیر ویژه متروی تهران برای تشییع آتش نشانان شهید

محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران: ناوگان مترو تهران روز پنجشنبه آمادگی ارائه خدمات حداکثری به شرکت کنندگان در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو را دارد.

از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا پایان مراسم پذیرش مسافر در تمام ایستگاه‌های خط 1 و 4 مترو تهران به صورت رایگان انجام خواهد شد.

برای انتقال شهروندان به سمت بهشت زهرا(س) هم برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و در این راستا تمام قطارهای خط یک به سمت ایستگاه حرم مطهر امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد.

10:17 حضور سفیر سوریه در محل حادثه
تداوم آواربرداری و جست‌وجو پس از 24 ساعت سکوت/ هویت 6 پیکر احراز شد/ دسترسی بی ثمر به اتاق تاسیسات/ احداث دیوار مقابل محل حادثه/ آواربرداری به 85 درصد رسید
عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران در محل حادثه پلاسکو حضور یافت. دیروز سفیر فلسطین نیز برای ابراز همدردی در محل حادثه حضور یافته بود.
وی در جمع خبرنگاران گفت: حادثه اسفناک بوده است. ملت سوریه تسلیت عرض کرده و ابراز همدردی می‌کنند. این شهدا جان خود را برای نجات دیگران فدا کردند و این بزرگترین اقدام انسان دوستانه است. فردا قطعاً در تشییع جنازه حضور خواهم داشت.
این در حالی است که مسئولان در تلاشند با مهیا کردن شرایط در محل حادثه و انجام اقداماتی از جمله بتن ریزی کف و دیوارکشی مقابل محل حادثه، خیابان مسدود شده جمهوری را از شنبه بازگشایی نمایند. اقدامی که می تواند حسن ختامی بر بازدید مسئولان و مقامات مختلف ایرانی و خارجی از محل حادثه باشد.

 09:13 آواربرداری به 85 درصد رسید

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی ستاد بحران پلاسکو گفت: 145 ساعت از آغاز عملیات حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان آتش نشانان مشغول فعالیت و آواربرداری هستند. تاکنون 85 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و عملیات جستجو در ۱۵ درصد باقی مانده بدون فوت وقت ادامه دارد. /فارس

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۲ هزار تن و ۸۵ درصد آوار جمع آوری منتقل شده است. امروز احتمالا به صفر یا طبقه همکف ساختمان پلاسکو خواهیم رسید و می‌کوشیم تا بعد از آن به طبقات منفی برسیم.

08:20 احداث دیوار مقابل محل حادثه
از صبح امروز، عوامل عمرانی مشغول احداث دیواری مقابل محل حادثه شدند و بتن ریزی و سیمان کاری معبر نیز در دستور کار قرار گرفت. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره گفت: دیواری مقابل زمین پلاسکو زده‌ایم تا مسیر باز شود و معبر خیابان جمهوری، امکان رفت و آمد داشته باشد. از این طریق، زندگی کسبه و اهالی محل فلج نخواهد شد.

وی افزود: احتمال می‌رود برخی از محبوس‌شدگان در طبقه منفی یک باشند و اکنون به طبقه همکف دست یافته‌ایم. همکاران ما به صورت فردی و گروهی به جست‌وجوی مفقودین پرداخته تا بتوانند آنها را از زیر آوار خارج کنند.
08:00 حکایت دردناک جان باختن پسری که برای نجات پدر به آتش زده بود
روزنامه شهروند که در روزهای گذشته نیز با انتشار گزارش هایی کوشیده بود برخی ابعاد مغفول مانده حادثه پلاسکو را روایت کند، این بار روایت جان باختن پسری را منتشر کرده که برای نجات جان پدر به آتش پلاسکو زده بود، غافل از آنکه بداند پدر از ساختمان خارج شده و دست تقدیر برایش مسیری متفاوت تدارک دیده است.

در بخشی از این گزارش (متن کامل گزارش را اینجا بخوانید) آمده: «جواد ٣٧‌سال بیشتر نداشت. چند سالی می‌شد که ازدواج کرده بود و یک پسر ٦ ساله داشت. او تنها پسر خانواده‌اش بود و ٤ خواهر داشت. پدرش چند سال در طبقه همکف ساختمان پلاسکو عمده‌فروشی پوشاک و لباس داشت و جواد هم در کنار پدرش کار می‌کرد. هر روز صبح با پدرش تولیدی را باز می‌کردند و شب‌ها با هم به خانه می‌رفتند. هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که در این حادثه جواد از بین برود. روزی که به خانواده‌اش خبر این حادثه را دادند، آنها تصور می‌کردند که جواد هم مثل پدرش خودش را نجات داده باشد اما…»

07:00 آواربرداری به 80 درصد رسید
به گزارش  ایسنا، بامداد ششمین روز از عملیات دستگاه‌های امدادی در پلاسکو با بارش باران و برف آغاز شد و عملیات آواربرداری در حالی در این روز ادامه پیدا کرد که سفیر فلسطین برای ابراز همدردی به محل حادثه آمد.تا به این لحظه عملیات آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو که به روز هفتم رسیده است، حدود ۸۰ درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.

04:00 دسترسی به اتاق تاسیسات ساختمان پلاسکو

پس از حفر کانال و دسترسی به اتاق تاسیسات برق ساختمان پلاسکو، بخش های مختلف اتاق با حضور نیروهای امدادی جست و جو شد و هیچ نشانه ای از اجساد جان باختگان احتمالی و یا پیکر مطهر شهدا یافت نشد.

به گزارش مهر، در این عملیات بعد از بررسی مجدد نقشه ها و تحقیقات میدانی، کانالی از دیوار شرقی ساختمان پلاسکو حفر شد که به اتاقک ترانس های برق منجر می شد. سپس دو نفر از آتش نشانان با تجهیزات کامل وارد اتاقک تاسیسات برقی ساختمان پلاسکو در طبقه منفی یک شدند و پس از بررسی کامل اتاقک و مشاهده ریزش آوار، هیچ موردی از جسد جانباختگان احتمالی یا شهدای حادثه را مشاهده نکردند. این موضوع به تایید مقام قضائی حاضر در صحنه رسید.

03:00 کمرنگ شدن امیدها برای کشف پیکرهای مدفون

با ادامه عملیات آواربرداری، تجهیزات بیل مکانیکی و چنگک به سطح صفر-صفر نزدیک تر شده اند. با هر بار خاک برداری تجهیزات مکانیکی، لایه ای از گداخته آهن از زیر آوار بیرون کشیده می شود.
حجم فلزات ذوب شده در زیر آوار خارج از حد تصور است و با این شرایط لحظه به لحظه امید ها برای یافتن پیکر مطهر شهدای آتش نشانان و شهروندان عادی کم رنگ تر می شود.
01:00 نگرانی ها در خصوص ساختمان مجاور رفع شده؟
کار انتقال آوار از محل حادثه به زمین اختصاص یافته برای دپوی این آوار در شوش به شکل منظم در حال انجام است و از امدادگران و آتش نشانان گرفته تا نیروهای پلیس و ماموران راهور مستقر در محل حادثه، همه با تمام توان به انجام وظایف محوله مشغولند.
پاساژ کویتی‌ها در مجاورت ساختمان سابق پلاسکو که شماری از کسبه نگران تخریب و آسیب‌دیدگی آن بودند، تاکنون آسیبی ندیده و به نظر نمی‌رسد که در روزهای باقی‌مانده از عملیات نیز آسیبی به این ساختمان وارد شود، اما آیا واقعا این ساختمان و امثال آن -که شمارشان در مجاورت خیابان جمهوری کم هم نیست،- امن و ایمن هستند یا خدای ناکرده شاهد تکرار فجایعی همچون پلاسکو در آینده نامعلوم خواهیم بود؟

00:14 احراز هویت 6 پیکر به اتمام رسید

پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد که احراز هویت شش فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید است. بر این اساس هویت شهدای آتش‌نشانان عبارتند از: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی تبار.

همچنین هویت سایر شهروندان احراز هویت شده در پزشکی قانونی عبارت است از: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی زاده و محمود محسنی

00:01 دمای 540 درجه ای آتش در حال حاضر

تاکنون بیش از ۷۵ گاوصندوق از سوی آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده که به گفته جانشین رئیس پلیس پایتخت در گنجینه پلیس آگاهی نگهداری شده و تاکنون نسبت به تحویل پنج عدد از آنها به مالکان اقدام شده است.
این در حالی است که برخی تصاویر منتشر شده حکایت از وارد آمدن آسیب های جدی به برخی گاوصندوق ها دارد. آسیبی که با توجه به شدت فروریختن ساختمان و حرارت بسیار بالای آتش در آن، طبیعی جلوه می کند. به ویژه اگر بدانیم بر اساس محاسبه شب گذشته، دمای روی آتش پلاسکو، 540 درجه بوده است.
برای مطالعه اخبار روز نخست به اینجا بروید
برای مطالعه اخبار روز دوم به اینجا بروید
برای مطالعه اخبار روز سوم به اینجا بروید
برای مطالعه اخبار روز چهارم به اینجا بروید
برای مطالعه اخبار روز پنجم به اینجا بروید
برای مطالعه اخبار روز ششم به اینجا بروید