شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مقابله با مردم در آستانه چهارشنبه سوری با سوء استفاده از پلاسکو برای فرونشان بحران خلاء پسا رفسنجانی

مقابله با مردم در آستانه چهارشنبه سوری با سوء استفاده از پلاسکو برای فرونشان بحران خلاء پسا رفسنجانی

 بهانه پردازیهای تازه برای مقابله با مردم در آستانه جشن ملی چهارشنبه سوری با سوء استفاده از آتش زدن عمدی ساختمان پلاسکو برای فرونشان بحران  خلاء پسا رفسنجانی

دستگاه پروپاگاندای نظام وابسته به اتاق فکرِ افسران قرارگاه پدافندی جنگ نرم ، میکوشد تا از آتش پلاسکو آبی برروی جشن ملی چهارشنبه سوری بپاشند. از این روست که مشاهده میکنیم که  هم اکنون صحنه صدا-سیما و رسانه های حاکمیت  آکنده از نوای ناهنچار و شعارهای نااستوارِ مخالفت با برگزاری جشن چهارشنبه سوری به بهانهء لایتچسبکِ “احترام بزرگداشت خاطره آتش نشانان شهید” شده است:

سایت جوان – اطلاعات بسیج- درمطلبی زیرعنوان “کمپین تحریم چهارشنبه سوری به پاس قدردانی از ققنوسهای پلاسکو” مینویسد:

برخلاف مسئولانی که با پلاسکو سلفی می‌گیرند، مردم به فکر جبران زحمات آتش‌نشانان هستند / آتش‌فشان پلاسكو هنوز خاموش نشده و حتي تكه‌پاره‌هاي بي‌جان اين غول آهني با آتش‌نشان‌ها و نيروهاي امدادي سر سازش ندارند.
نویسنده : زهرا چيذري

آتش‌فشان پلاسكو هنوز خاموش نشده و حتي تكه‌پاره‌هاي بي‌جان اين غول آهني با آتش‌نشان‌ها و نيروهاي امدادي سر سازش ندارند. نه فقط فضاي پايتخت بلكه فضاي تمام كشور حزن‌آلود است. اين اندوه عميق نه از فروريختن ساختمان پلاسكو و از دست رفتن بخشي از بازار سرمايه ملي، بلكه براي جانفشاناني است كه به دل آتش زدند تا ناجي جان و مال پلاسكو‌نشينان باشند و حالا پيكر بي‌جانشان در نبرد با آتش و آوار حتي نشاني ندارد. جانفشاني آتش‌نشانان در فرو نشاندن آتش غول آهني پلاسكو و شهادت حدود 20 آتش‌نشان در اين حادثه با قدرداني شايسته‌اي از سوي مردم كشورمان مواجه شده است. اين قدرداني اما قرار است يك قدرداني سطحي و گذرا نباشد. اين را مي‌توان از هشتگ تحريم خريد مواد منفجره براي چهارشنبه سوري به پاس قدرداني از آتش‌نشان‌ها در فضاي مجازي و صفحات اينستاگرام و پست‌هاي تلگرامي كه دست به دست مي‌چرخد، متوجه شد.

گدازه‌هاي آتش در قلب ويرانه‌هاي پلاسكو هنوز روشن است؛‌ گدازه‌هايي كه با وجود حرارت 200 تا 600 درجه‌اي‌شان بي‌شك با داغي كه شهادت قهرمانان آتش‌نشان بر دل مردم گذاشته برابري نمي‌كند. مردم با حضور در ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني و ابراز همدردي و اهداي شاخه‌هاي گل قدرشناسي خود را بابت فداكاري و تعهد آتش‌نشان‌ها ابراز مي‌كنند. اين قهرمانان حتي شهادتشان هم موجب شكل‌گيري وحدت و انسجام بيشتر در بين مردم براي شكل‌دهي به يك حركت ماندگار فرهنگي شده است؛‌ تحريم مواد محترقه در چهارشنبه سوري امسال.

هم پيشگيري و هم حمايت
بديهي است هدايت احساسات و هيجانات مردم به سمت و سوي مناسب و در يك پويش مردمي مي‌تواند منتهي به اتفاقات خوشايندي شود؛‌اتفاقاتي كه در نهايت هم خود مردم از آن منتفع مي‌شوند و هم نيروهاي امدادي مانند آتش‌نشان‌ها آرامش بيشتري خواهند داشت و ظرفيتشان را براي حوادث پيش‌بيني نشده‌اي مانند ساختمان پلاسكو ذخيره مي‌كنند نه حوادثي مانند چهارشنبه سوري كه قابل پيش‌بيني و با اصلاح فرهنگ و رفتار هر كدام از ما قابل پيشگيري است. از سوي ديگر مواد محترقه چهارشنبه سوري همگي وارداتي و قاچاق است و تحريم اين مواد در چهارشنبه سوري امسال در كنار اينكه مي‌تواند از حوادث تلخ همه‌ساله جلوگيري كند، در عمل حمايت از توليد ملي و «نه» به قاچاق هم محسوب مي‌شود.

به‌روز رساني مثبت
مردم از گروه‌هاي مرجع الگو مي‌پذيرند؛ اين واقعيتي انكار ناپذير است كه مي‌تواند توجيه‌گر بسياري از رفتارهاي درست و نادرستي باشد كه در جامعه به يك اپيدمي تبديل شده‌ است. اگر مي‌بينيم عده‌اي از مردم در حوادث تلخي مانند سوختن و فرو ريختن ساختمان پلاسكو هم خودشان را به خطر مي‌اندازند و هم راه را بر نيروهاي امدادي مي‌بندند تا سلفي بگيرند، اين رفتار بازتابي از رفتار الگوهاي اجتماعي همچون مسئولان و چهره‌هاي ورزشي و هنري است، كما اينكه اين روزها با فروكش كردن خطر در ساختمان پلاسكو بسياري از چهره‌ها اعم از سياسي و هنري در اطراف اين ساختمان حاضر مي‌شوند تا عكسي بگيرند و صفحات اينستاگرام و كانال‌هاي تلگرامي‌شان را به روز‌آوري كنند. در اين بين، اما برخي افراد و چهره‌ها سوژه‌هاي بهتري براي به روز رساني صفحات اينستاگرامي خود پيدا كرده‌اند؛ سوژه‌هايي كه در كنار مطرح كردن آنها مي‌تواند پايه‌گذار فرهنگ‌سازي و حركتي مثبت باشد؛‌ درست مانند كمپين تحريم استفاده از مواد ‌محترقه در چهارشنبه سوري امسال.

متني كه بايد كپي كنيم
حركت برخي از چهره‌ها در راه‌اندازي كمپيني براي تحريم مواد محترقه در چهارشنبه سوري امسال اگرچه در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، اما با وقوع فاجعه پلاسكو و شهادت قهرمانانه آتش‌نشان‌ها، كمپين تحريم مواد محترقه در چهارشنبه سوري امسال حال و هواي ديگري پيدا كرده است.
«تحريم خريد مواد منفجره براي چهارشنبه سوري به پاس قدرداني از آتش‌نشان‌ها؛ براي چهارشنبه سوري امسال از خريد مواد منفجره خودداري كنيد تا اين انسان‌هاي بزرگوار بتوانند حداقل چهارشنبه‌سوري امسال در كنار خانواده‌هاي خود باشند يا مسئوليت كمتري داشته باشند‌. اي‌كاش همه ما حداقل براي امسال به فكر اين عزيزان باشيم…» اين متن اين روزها و پس از حادثه پلاسكو حتماً به دست شما هم رسيده است؛‌متني كه نه فقط كپي و ارسال مجدد آن انساني است، بلكه با عمل به آن مي‌توانيم در راستاي ارتقاي فرهنگ پيشگيري گامي بلند برداريم. در كنار اين، بي‌ترديد هيچ قدرشناسي‌اي بالاتر از ارزش گذاشتن به جان آتش‌نشانان نيست. اينگونه بي‌ترديد روح ققنوس‌هاي سرخ بالي كه در حادثه پلاسكو پر كشيده‌اند نيز آرام‌تر خواهد بود.